AnonymBruker Skrevet 18. juni 2020 #1 Skrevet 18. juni 2020 Som overskriften sier, jeg veier over 20 kg for mye. Jeg er 1,60 høy og veier 82 kg. Mitt store problem er for høyt matinntak, jeg ksn være superflink på dagen for så å miste litt impulskontroll på kvelden, eller jeg havner i perioder hvor jeg er usunn generelt. Jeg har nå kommet ordentlig i gang med treningen, og det påvirker jo alt fra humør til sultfølelse mm, helt fantastisk.. Det jeg lurer på, hvor fort kan jeg forvente å se resultater på vekta, om jeg fortsetter mitt gode treningsregime OG skjerper inn på maten? Jeg løper nå to høyintensitets intervalløkter pr. Uke, en langkjøring og minst en gåtur på 10 km i uka, samt litt styrke med kroppsvekt i tillegg til hverdagsaktivitet og jobb. Planen på sikt er mer styrke, men vil få rutine på løpingen først. Kom gjerne med noe motiverende til meg så jeg holder ut!! Målet på sikt er 20 kg ned, men setter meg små delmål for å unngå å miste motivasjon. Anonymkode: 515f8...210
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2020 #2 Skrevet 18. juni 2020 Spis nok, men ikke for mye. Hold deg i bevegelse, men ikke overdriv. Og husk at det her tar tid. Tålmodighet og disiplin er nøkkelen. Motivasjon kommer og går, spørsmålet er om du er dedikert nok til å fortsette selv om motivasjonen daler. Anonymkode: fc4aa...08b
grinchen Skrevet 18. juni 2020 #3 Skrevet 18. juni 2020 17 minutter siden, AnonymBruker said: Som overskriften sier, jeg veier over 20 kg for mye. Jeg er 1,60 høy og veier 82 kg. Mitt store problem er for høyt matinntak, jeg ksn være superflink på dagen for så å miste litt impulskontroll på kvelden, eller jeg havner i perioder hvor jeg er usunn generelt. Jeg har nå kommet ordentlig i gang med treningen, og det påvirker jo alt fra humør til sultfølelse mm, helt fantastisk.. Det jeg lurer på, hvor fort kan jeg forvente å se resultater på vekta, om jeg fortsetter mitt gode treningsregime OG skjerper inn på maten? Jeg løper nå to høyintensitets intervalløkter pr. Uke, en langkjøring og minst en gåtur på 10 km i uka, samt litt styrke med kroppsvekt i tillegg til hverdagsaktivitet og jobb. Planen på sikt er mer styrke, men vil få rutine på løpingen først. Kom gjerne med noe motiverende til meg så jeg holder ut!! Målet på sikt er 20 kg ned, men setter meg små delmål for å unngå å miste motivasjon. Anonymkode: 515f8...210 Bare fortsett med treningen har samme problem selv elsker mat men å trene gir meg motivasjon til å spise sunnere. har gått ned fra 118 til 109 er 192 cm. Men det tok meg to år det er ikke lett men vis man holder kursen og ikke blir demotivert av kortsiktige tilbakefall går det du klarer dette! Jeg heier på deg 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2020 #4 Skrevet 18. juni 2020 Kosthold utgjør kilo, trening utgjør gram. Tell kalorier og spis kveldsmat istedenfor dritt på kvelden. Hold deg på 1600 - 1700 kcal per døgn og du bør gå ned ca 1 kg per uke. Anonymkode: ebf2f...b86 2
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2020 #5 Skrevet 18. juni 2020 Du vil forbrenne 1/7 kilo per 1000. kalori du er i underskudd. Men vær klar over at kroppen din består av mange ting som varierer i mengde, og dermed vekt, så du trenger å tenke langsiktig. Du trenger ikke motivasjon, du trenger en plan som du ikke lurer på om du klarer å holde ut. Ikke vær "superflink", å være flink gir ingen som helst bonuspoeng, det bare tapper deg for innsatsvilje, som er hva du trenger for å lykkes, i tillegg til en bra plan. For de aller fleste gir det mer uttelling å fokusere på matinntaket, enn på trening. Anonymkode: b1873...156
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2020 #6 Skrevet 18. juni 2020 Gå til legen og få resept på Mysimba. Jeg hadde samme problem som deg i flere år, klarte aldri å gå ned i matinntaket og jeg var konstant sulten. Uansett hva jeg gjorde klarte jeg ikke å gå ned i vekt. jeg har brukt denne medisinen i litt over ett år og jeg har en helt ny hverdag! (Slet med forferdelige bivirkninger de første par månedene, i dag er jeg uten bivirkninger). Anonymkode: ea61f...2e6
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2020 #7 Skrevet 18. juni 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Gå til legen og få resept på Mysimba. Jeg hadde samme problem som deg i flere år, klarte aldri å gå ned i matinntaket og jeg var konstant sulten. Uansett hva jeg gjorde klarte jeg ikke å gå ned i vekt. jeg har brukt denne medisinen i litt over ett år og jeg har en helt ny hverdag! (Slet med forferdelige bivirkninger de første par månedene, i dag er jeg uten bivirkninger). Anonymkode: ea61f...2e6 hva slags bivirkninger slet du med? Vet fastlegen min vil skrive det ut hvis jeg snakker med han, men bivirkningene må være "verdt" det... Anonymkode: 17b63...f35
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2020 #8 Skrevet 18. juni 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: hva slags bivirkninger slet du med? Vet fastlegen min vil skrive det ut hvis jeg snakker med han, men bivirkningene må være "verdt" det... Anonymkode: 17b63...f35 Helt fantastisk utrolig at man heller vil gå på en medisin som gir deg stygge bivirkninger i flere måneder, fremfor å gjøre det som fungerer og som ikke gir deg noen bivirkninger i det hele tatt. Nemlig spise mindre, bevege deg mer. Det er ren matematikk og så utrolig enkelt, men man ser jo på antallet overvektige hvor mange som faktisk gidder prøve. Ja, det er hardt arbeid, ja, noen sliter psykisk og med maten og bla bla bla. Men mange har ikke selvdisiplin i det hele tatt. Det er ikke en psykisk sykdom, for pokker. Der er mange studier som peker på at slike piller fungerer ikke!!! Det er rart at legen i det hele tatt skriver det ut. Men staten trenger penger, så hvorfor ikke. https://relis.no/content/4942/Legemidler-til-vektreduksjon--mer-til-besvar-enn-til-glede Anonymkode: fc4aa...08b 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2020 #9 Skrevet 18. juni 2020 Last ned happyscale app (iphone) eller libra (android) og logg vekt hver dag. Du får en fin kurve som tar høyde for vannvekt og små variasjoner. Anonymkode: 7c327...9ae
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2020 #10 Skrevet 18. juni 2020 Drikk kun vann eller svart kaffe. Kutt litt på karbohydrater, kutt ned på godteri og snacks. Så kan du litt etter litt fokusere på bedre kostholdsvaner. Ikke gjør for store endringer på en gang. Fremskritt er bedre enn perfeksjon. Godt jobbet med treninga! Anonymkode: 6ddf2...f4d
Gjest Villfisker Skrevet 18. juni 2020 #11 Skrevet 18. juni 2020 (endret) Kan høres ut som du ikke spiser deg skikkelig mett, for så å stappe i deg mye på kvelden. Da kan det gjerne bli litt av hvert, bare du får mat? Har du prøvd å lage hele Måltider eller råvarer klare på forhånd? Da er du forberedt, og kan sette sammen en middag eller en matpakke på kort tid. Sparer deg for mye arbeid og oppvask. Gjør noe lignende selv, så jeg alltid kan lage mat raskt, og unngå å spise noe dritt, fordi det er lettvint. pleier f.eks å steke ca 3 kg kylling på forhånd, og fryse ned i porsjoner, så jeg skal slippe drittjobben med steking og oppvask hver dag. Lager ikke hele måltider, men klargjør det som tar lengst tid på forhånd, og setter det sammen med andre råvarer. Så lager ikke alt, men forbereder noe, så jeg får bedre tid til andre ting. Endret 18. juni 2020 av Villfisker
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2020 #12 Skrevet 18. juni 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Helt fantastisk utrolig at man heller vil gå på en medisin som gir deg stygge bivirkninger i flere måneder, fremfor å gjøre det som fungerer og som ikke gir deg noen bivirkninger i det hele tatt. Nemlig spise mindre, bevege deg mer. Det er ren matematikk og så utrolig enkelt, men man ser jo på antallet overvektige hvor mange som faktisk gidder prøve. Ja, det er hardt arbeid, ja, noen sliter psykisk og med maten og bla bla bla. Men mange har ikke selvdisiplin i det hele tatt. Det er ikke en psykisk sykdom, for pokker. Der er mange studier som peker på at slike piller fungerer ikke!!! Det er rart at legen i det hele tatt skriver det ut. Men staten trenger penger, så hvorfor ikke. https://relis.no/content/4942/Legemidler-til-vektreduksjon--mer-til-besvar-enn-til-glede Anonymkode: fc4aa...08b Skjerp deg, du vet ingenting om hva jeg (og evt andre) gjør i hverdagen for å gå ned i vekt. Tror du en fastlege bare skriver ut medisiner for moro skyld? Har du bare idioti kommentarer så hvorfor ikke bare holde kjeft. Anonymkode: 17b63...f35 5
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2020 #13 Skrevet 18. juni 2020 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Helt fantastisk utrolig at man heller vil gå på en medisin som gir deg stygge bivirkninger i flere måneder, fremfor å gjøre det som fungerer og som ikke gir deg noen bivirkninger i det hele tatt. Nemlig spise mindre, bevege deg mer. Det er ren matematikk og så utrolig enkelt, men man ser jo på antallet overvektige hvor mange som faktisk gidder prøve. Ja, det er hardt arbeid, ja, noen sliter psykisk og med maten og bla bla bla. Men mange har ikke selvdisiplin i det hele tatt. Det er ikke en psykisk sykdom, for pokker. Der er mange studier som peker på at slike piller fungerer ikke!!! Det er rart at legen i det hele tatt skriver det ut. Men staten trenger penger, så hvorfor ikke. https://relis.no/content/4942/Legemidler-til-vektreduksjon--mer-til-besvar-enn-til-glede Anonymkode: fc4aa...08b Med det svaret der er jeg ganske sikker på at du aldri har hatt problemer med vekten din. Før jeg fikk denne medisinen (ja det er en medisin, ikke en slankepille) har jeg hatt en kamp med vekten flere år og jeg har kjempet sammen med både lege og ernæringsfysiolog. For enkelte er dette en sykdom og ikke latskap eller hva annet du tenker. Jeg må mest sannsynlig gå på denne medisinen ut livet, vertfall i flere år i følge min lege, selv om jeg nå nærmer meg ønsket vekt kan jeg ikke slutte. Kanskje gå ned på dosen, men ikke slutte. Mine bivirkninger var kvalme, magesmerter, svimmelhet og hodepine. Blodtrykksfall. Første par dagene følte jeg meg «utenfor» kroppen min, ellers fikk jeg den følelsen når jeg hadde øking i dosen. Derfor planlagte jeg å øke dosen til mine fridager. Denne følelsen varte en dag eller to. Jeg brukte litt over fire uker på å komme opp i den dosen jeg bruker nå. Jeg syntes bivirkningene var vel verdt det. En sjelden gang blir jeg kvalm eller får magesmerter, det kan like gjerne være tilfeldig som en bivirkning. Anonymkode: ea61f...2e6 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2020 #14 Skrevet 19. juni 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Skjerp deg, du vet ingenting om hva jeg (og evt andre) gjør i hverdagen for å gå ned i vekt. Tror du en fastlege bare skriver ut medisiner for moro skyld? Har du bare idioti kommentarer så hvorfor ikke bare holde kjeft. Anonymkode: 17b63...f35 Å, men vi har en anelse. Leger som sådan har ikke så mye peiling på vektkontroll. Jeg ville sett til og hørt på dem som lykkes, istedenfor å kalle dem idioter, men kanskje det er en indikasjon på idioti, hvem vet. Anonymkode: b1873...156 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2020 #15 Skrevet 19. juni 2020 Jeg slet med overvekt og fedme og var virkelig desperat. Dro til legen for å få resept på Mysimba, men legen min ville ikke gi meg det. Heldigvis! Jeg greide å jobbe med meg selv, jeg spiste mindre og sunnere og begynte å gå turer. Etter hvert som jeg gikk ned litt, begynte jeg å trene litt hardere. Gikk ned over 40 kilo, helt på egen hånd. Jeg må alltid bruke enormt med krefter for å ikke havne der igjen, men det går. Jeg er normalvektig i dag. Man må bli mer bevisst kostholdet sitt for å gå ned. Kaloritelling er gull. Hormoner og diverse sykdommer kan selvsagt gjøre det vanskelig, men forbrenner man mer enn man spiser skal det mye til for å ikke gå ned i vekt. Anonymkode: d01d4...10c
addict Skrevet 20. juni 2020 #16 Skrevet 20. juni 2020 På 18.6.2020 den 22.39, AnonymBruker skrev: Skjerp deg, du vet ingenting om hva jeg (og evt andre) gjør i hverdagen for å gå ned i vekt. Tror du en fastlege bare skriver ut medisiner for moro skyld? Har du bare idioti kommentarer så hvorfor ikke bare holde kjeft. Anonymkode: 17b63...f35 Det svaret du ble så sinna for er et av de ærligste, sanneste og mest reale svarene du har fått i denne tråden. Responsen din reflekterer mye hvorfor du ikke har klart å gå ned i vekt. Du er ikke mentalt innstilt og disiplinert for oppgaven. Du følte det åpenbart truffet, og det tror jeg du skal tenke litt over. Det er et fantastisk sted å starte, for når du klarer å innrømme for deg selv at det er spisemønster, dårlige vaner, psyke og egne valg som er problemet så vil ting løsne for deg. Ingen piller kan hjelpe deg med det. Denne kommentaren er heller ikke vondt ment, men jeg tenker at en grunnmur må være på plass før du bygger huset. Ja, det er ubehagelig å høre, men hvis du starter med å innrømme for deg selv hva problemet egentlig er så vil du ha større sjanse for å faktisk lykkes. I know, I've been there. Det er beintøft, men vektnedgang som varer er egentlig bare et resultat av grundig selvrefleksjon og å starte med å erkjenne hva som faktisk er utfordringen. Det er bare deg. 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2020 #17 Skrevet 21. juni 2020 På 19.6.2020 den 6.31, AnonymBruker skrev: Å, men vi har en anelse. Leger som sådan har ikke så mye peiling på vektkontroll. Jeg ville sett til og hørt på dem som lykkes, istedenfor å kalle dem idioter, men kanskje det er en indikasjon på idioti, hvem vet. Anonymkode: b1873...156 Men det er jo veldig forskjell på folk. Ulik viljestyrke, ulike liv, ulike terskel for sult og påkjenninger. Du går jo ned i vekt med Mysimba på akkurat samme måte som ellers, ved å spise mindre. Jeg har ikke vektproblemer selv, men forstår ikke at det er så galt at folk som har strevd med vekt i hundre år kan bruke noe som gjør det litt lettere. Anonymkode: 00c8c...a02
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå