AnonymBruker Skrevet 19. juni 2020 #21 Del Skrevet 19. juni 2020 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ved grove forandringer blir du vel konisert? Og da minsker vel risikoen drastisk for kreft? Anonymkode: f5eb1...803 Jeg fikk først påvist grove forandringer, så ingen forandringer innover etter biopsi, men så viste forrige undersøkelse grove forandringer igjen, så da skal jeg bli konisert. Og da blir det enda mindre sjanse for kreft ja. Må til ny undersøkelse et halvt år etter, og så et år etter, så litt hyppigere enn til vanlig bare. Likevel er det bare en viss mengde av de kom bli konisert som ville utviklet livmorhalskreft, så jeg bekymrer meg ingen ting. Men hvis TS er bekymret fordi ting ikke er som det skal der nede ville jeg anbefalt å kontakte fastlege uansett sannsynlighet for livmorhalskreft Anonymkode: 0f9bd...125 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2020 #22 Del Skrevet 19. juni 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Man kan faktisk det. Anonymkode: b3808...61f Nei. 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Tror du må lese deg opp. HPV gir de aller fleste tilfellene ja, men ikke alle slik du påstår. Du trenger ikke lese mange kilder for å se det. Anonymkode: ab778...ae3 Hjelper ikke lese gamle kilder. 4 timer siden, AnonymBruker skrev: her er det vel ikke noen andre enn deg som må lese deg opp. jo det er fullt mulig å få livmorhalskreft uten hpv. og jo kreft kan oppstå på 2,5 år. du ba ts slappe av om ho hadde tatt prøve for 2,5 år siden og prøvene var fine. du gir med andre ord ganske dårlige råd Anonymkode: 1a24f...838 Selvfølgelig bør ts slappe av. Tenker du et bedre råd er å kave henne opp helt uten grunn? 4 timer siden, AnonymBruker skrev: det står noe annet på kreftlex Anonymkode: 1a24f...838 4 timer siden, AnonymBruker skrev: https://www.kreftregisteret.no/Temasider/kreftformer/Livmorhalskreft/ "De fleste tilfeller av sykdommen skyldes smitte med Humant Papilomavirus (HPV). Den beste måten å forebygge sykdommen på er å oppdage forstadier ved å ta celleprøver fra livmorhalsen. Behandling av forstadier kan forhindre nye tilfeller av livmorhalskreft. I tillegg har det også kommet inn en vaksine mot HPV-smitte i barnevaksinasjonsprogrammet. Langvarig bruk av p-piller kan i noen tilfeller være årsak til livmorhalskreft. Og kvinner som har født barn i ung alder (før fylte 17 år), har økt risiko." de fleste tilfeller betyr ikke at det er eneste årsak Anonymkode: 1a24f...838 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Så rart da at gynekologene sier at det er mulig. Anonymkode: a7ef6...44c Hvilke gynekologer? Jeg har fått helt annen informasjon, min lege er tydeligvis mer oppdatert. Det er nemlig greit å være oppdatert på nyeste forskning. Ifølge den nyeste forskningen skyldes livmorhalskreft et virus kalt humant papillomavirus (HPV). HPV overføres ved samleie, og infeksjon med HPV er svært vanlig, særlig blant unge. https://www.aleris.no/medisinsk-senter/gynekolog/livmorhalskreft/ Anonymkode: 17ac3...ba1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2020 #23 Del Skrevet 19. juni 2020 Kan jeg få livmorhalskreft selv om jeg aldri har hatt sex? Nei. Det er viruset HPV som fører til livmorhalskreft, og dette viruset smitter bare ved seksuell kontakt. https://kreftforeningen.no/forebygging/screening-og-masseundersokelser/livmorhalsprogrammet/sporsmal-og-svar-om-livmorhalsprove-og-hpv/ Anonymkode: d58aa...04b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2020 #24 Del Skrevet 19. juni 2020 Dere som mener at det er mulig å få livmorhalskreft uten hpv, hva tenker dere da om den nye måten å teste på? Det testes for hpv, ikke etter celleforandringer. "Nå tas en ny metode i bruk. I stedet for å lete etter celleforandringer, leter man heller etter viruset som er årsaken til både celleforandringene og kreft, humant papillomavirus (hpv). Prøven tas ved gynekologisk undersøkelse på samme måte som celleprøve. Forskjellen er at prøven ikke blir undersøkt under mikroskop, men testet for virus. " https://sykepleien.no/2015/03/bytter-celleprove-med-hpv-test Tror dere må blande med celleforandringer. Det er nemlig mulig å få celleforandringer uten hpv, men det er ikke mulig å utvikle livmorhalskreft uten hpv. Anonymkode: 17ac3...ba1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå