Gå til innhold

Hvordan var din baby i nyfødt-perioden? Har min kolikk??

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei ☺️ Jeg har nylig fått en baby som er 1 uke gammel. Jeg har en gutt fra før som hadde kolikk og var ekstremt «klistremerke» baby, og nå kjenner jeg på en slags angst for at denne piken også har det. Det har seg nemlig slik at jeg ikke klarer å få henne til å sove i bedside sengen sin, uansett hvor mye jeg ligger inntil eller med hånden oppi. Eller for den saks skyld så får jeg henne egentlig ikke til å ligge for seg selv i det hele tatt. Hun kan ligge maks 3-4 minutt i våkentid alene før hun må bæres. Hun skal absolutt være inntil meg og helst ha brystet i munnen sin konstant. Det var akkurat slik broren hennes også var... Jeg tror også at hun har mye vondt i magen for jeg ser at hun spenner seg ofte, gråter brått og fiser en del. I tillegg kommer det klikkelyder når hun ammer, så jeg mistenker at hun svelger en del luft. Hun får nok melk, i vært fall har hun i følge helsesøster gått normalt opp i vekt. Jeg tror alt er en kombinasjon mellom smerter og nærhetsbehov, men er ikke sikker. Jeg er i vært fall livredd for at dette er kolikk, for jeg orker ikke tanken på å hå igjennom det vi hadde med sønnen vår en gang til. Han ble ikke fin fra kolikken før han rundet ett år. 

Så over til spørsmålet. Dere som har hatt kolikkbarn og kolikkfrie barn. Hvordan var barnet de første ukene? Hvordan ble det etterhvert? Jeg håper virkelig dette gir seg innen et par uker og at det ikke viser seg å være kolikk denne gangen også 😰😰

Takker for svar 🤞🏻😊

Anonymkode: 20b30...3c1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Min var helt lik, ikke kolikk. Er helt normalt at nyfødte krever nærhet og bæring 24/7 og vil ammes ekstremt ofte. Helt normale nyfødtinstinkter.

Anonymkode: 4f859...ef5

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Begge mine var sånn. Den ene hadde kolikk og den andre hadde ikke kolikk.

Anonymkode: ae30e...df5

AnonymBruker
Skrevet

Nyfødte er jo stort sett våkne for å spise. For en på ei uke er det der normalt.

Anonymkode: efef6...4d3

Skrevet

Dette er helt normalt for nyfødte 😊👍 det er svært få babyer som liker å sove alene på tross av at babybutikkene prøver å gi inntrykk av noe annet med utallige søte nyfødtkrybber 😅

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Første var ekstremt klistremerke og hadde kolikk. Andremann var klistremerke i starten og perioder seinere. Pupp 24/7 de første ukene.

Det er veldig vanlig at babyer krever nærhet og pupp 24/7 de første ukene. Det er også vanlig at babyer må jobbe mye med å få ut luft og avføring uten at det er kolikk. Kolikk er det først når skrikingen begynner og varer minst tre timer minst tre dager i uka i minst tre(?) uker. 

Jeg ville prøvd å lure på om det kan være kolikk, og heller nyte tiden sammen med babyen. Er det kolikk, får du ikke gjort bor nå uansett annet enn å bære, kose og oppfylle babyens behov.

Anonymkode: 3b330...66d

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, snurk skrev:

Dette er helt normalt for nyfødte 😊👍 det er svært få babyer som liker å sove alene på tross av at babybutikkene prøver å gi inntrykk av noe annet med utallige søte nyfødtkrybber 😅

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nyfødte er jo stort sett våkne for å spise. For en på ei uke er det der normalt.

Anonymkode: efef6...4d3

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Begge mine var sånn. Den ene hadde kolikk og den andre hadde ikke kolikk.

Anonymkode: ae30e...df5

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min var helt lik, ikke kolikk. Er helt normalt at nyfødte krever nærhet og bæring 24/7 og vil ammes ekstremt ofte. Helt normale nyfødtinstinkter.

Ååååså godt å høre! Håper virkelig at hun roer seg etterhvert. Kan jeg forresten få spørre hvor lenge nærhetsbehovet og pupp konstant varte før det roet seg? ☺️ 

Kan forresten legge til at hos helsesøster i dag uttrykket jeg bekymring ift. magesmerter hos baby og når hu kikket på tungebåndet sa hun at det virket til å være litt kort og at det sannsynligvis var derfor det kom klikkelyder når hun ammer. Vil dette gi seg av seg selv eller bør det eventuelt klippes da? 

TS

AnonymBruker
Skrevet

Må også legge til at jeg blir nervøs også fordi noen av mine venninner har babyer som ikke har noen problemer med å ligge i bedside-sengen alene. Lett å tenke at jeg har en ekstra «needy» baby da 🙉

TS

AnonymBruker
Skrevet

Høres normalt ut. Min var også sånn i starten. Nådde en topp rundt 6 uker, også har det blitt gradvis bedre etter det :)

Kolikk viser seg vel uansett ikke før etter et par ukers tid. Definisjonen på kolikk er vel at de skriker tre timer i strekk, minimum tre dager i uka eller noe!?

Anonymkode: 98b37...ead

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Må også legge til at jeg blir nervøs også fordi noen av mine venninner har babyer som ikke har noen problemer med å ligge i bedside-sengen alene. Lett å tenke at jeg har en ekstra «needy» baby da 🙉

TS

Ingen av mine babyer har ligget i bed side krib eller sprinkelsenga. Førstemann måtte til og med ha konstant voksenkontakt for i det hele tatt å sove fram til hen fylte året(!). Kjenner flere sol har vært slik (bare at det ikke har vart like lenge).

Anonymkode: 3b330...66d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS

Nei, det er de som har ekstra enkle babyer. HELT normalt at de nekter å sove alene.

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ååååså godt å høre! Håper virkelig at hun roer seg etterhvert. Kan jeg forresten få spørre hvor lenge nærhetsbehovet og pupp konstant varte før det roet seg? ☺️ 

Kan forresten legge til at hos helsesøster i dag uttrykket jeg bekymring ift. magesmerter hos baby og når hu kikket på tungebåndet sa hun at det virket til å være litt kort og at det sannsynligvis var derfor det kom klikkelyder når hun ammer. Vil dette gi seg av seg selv eller bør det eventuelt klippes da? 

TS

Roet seg ved 2-3 mnd gradvis her. Tungebånd bør klippes, det går seg ikke til og kan gi problemer med fast føde og senere tale + mer. Sjekk ut «støttegruppa for stramt tungebånd» på facebook :) 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

https://ammehjelpen.no/far-eller-medmors-rolle/#:~:text=De første tre månedene etter,var gravid og under fødselen.

Hvorfor vil ikke barnet ligge for seg selv?

Spedbarn er avhengige av voksne for å overleve. Derfor vil de si klart fra dersom de føler seg utrygge. De vet ikke nødvendigvis at de er trygge når de ligger i kurven eller i babynestet.

Instinktene deres «krever» ofte nærhet en voksen kropp for å kjenne denne følelsen – helst kroppen til én av de primære omsorgspersonene.

Det er derfor helt normalt at spedbarn bare er rolige og fornøyde når de blir holdt. Spedbarn kan ikke få for mye nærhet, og de kan ikke bli bortskjemte av å bæres mye.

Men dette betyr ikke at barnet aldri kan ligge for seg selv. For at hun skal finne roen er det viktig at hun føler seg trygg og avslappet. Det er ulikt fra barn til barn hvor mye de trenger fra voksne for å kjenne på disse følelsene.

Trenger barnet en hånd på magen for å roe seg? Hysjelyd? Liker hun at du synger for henne? Eller trenger hun at du tar henne opp og holder henne inntil deg?

Barn har ulikt temperament. Noen barn er mer zen enn andre, de er rolige og krever ikke så mye for å være fornøyde. Andre barn er mer aktive og krever oppmerksomhet og støtte på en helt annen måte for å være i balanse. Begge deler er normalt.

Anonymkode: 97a48...7bf

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Begge mine har vært sovedyr som nyfødte. Var stort sett våkne bare for mat. Kunne amme de i søvn og så flytte de over i egen seng. Sov godt alene også. 

Om det fortsatte så vidunderlig? Nei 😅

Anonymkode: bef7a...b90

AnonymBruker
Skrevet

Dette er helt normalt og vil gradvis avta etter 3-4 mnd alder, men samtidig har du noen barn som trenger nærhet lenge. Har hatt et barn som vil defineres som kolikk barn (reflux, ørebarn, tarm problemer og låsninger som var grunnen) og et "normalt" barn. Nr 2 er nå 7 mnd gammel og trenger fremdeles å ammes i søvn og vi øver på å ligge alene og sove men det godtas ikke lenge av gangen. 

Babyer har liten magesekk og morsmelk er lett fordøyelig, så de spiser så og si hele tiden i starten, og liker best å sove på mamma da det er det baby er vandt med. De har fått konstant mat, varme og omsorg inni magen i 9 mnd og er plutselig komt ut i en stor, kald verden. Anbefaler å lese om det fjerde trimester, og litt på ammehjelpen sine sider :)

Når det er sagt, kort tungeband burde du gjøre noe med da det kan føre til problemer senere også. Det vil nok hjelpe en del her og nå, da det kan føre til at baby svelger mye luft under amming og får magesmerter. Be om henvisning til noen som kan klippe så fort som mulig :)

Anonymkode: 4d150...658

AnonymBruker
Skrevet

Min var helt lik, kunne ikke legge henne fra meg overhodet. Allerede på sykehuset nektet hun å ligge i den balja, og jeg husker jeg så sjalu bort på de andre mammaene i kantinen som kunne trille babyene sine ned for å spise. Nå er hun 3 mnd og har akkurat fått henne til å sove i bedside crib og vogn 😅 før var absolutt alt av soving oppå eller inntil en av oss.

Anonymkode: 38368...d48

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...