AnonymBruker Skrevet 18. juni 2020 #1 Skrevet 18. juni 2020 Tingen er at jeg har startet i en jobb for noen måneder siden, og trives sålangt godt. Det er lignende arbeidsoppgaver som jeg hadde i gamle jobben, men lønnen i nye jobben er en del lavere (ca 20.000kr/året). Men siden jeg trives så tenker jeg at det er viktigere enn penger. Nå kommer det imidlertid snart noen endringer på jobben som jeg er mindre begeistret for, med en telefonapp som skal tildele jobber 1 og 1 omgangen, og som logger veldig nøye nøyaktig tidsforbruk per oppdrag, nøyaktig når man startet og når dagen endte. Jeg har jobbet slik før og trives ikke med å jobbe slik. Jeg føler at hvis jeg skal godta å jobbe på en slik måte, så bør også lønnen også være høyere og minst matche det som var hos gamlejobben (noe jeg egentlig er litt usikker på om de vil gå med på). Men jeg må rett og slett poengtere det at om jeg skal jobbe på en slik måte, så forventer jeg også å få bedre betalt for det. At de ikke kan forsure dagen og gjøre oss om til slaver/roboter med et slikt system, og forvente at jeg skal akseptere det til samme betaling som før. Jeg vet også at jeg har ganske unik kompetanse som ikke er helt enkelt å erstatte (men jeg er selvfølgelig ikke uerstattelig). Hva ville dere ha gjort? Anonymkode: ed3a6...ead 2
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2020 #2 Skrevet 18. juni 2020 Ja, men det høres ut jo ut som en gyllen anledning til både å få sagt at du er skeptisk til den arbeidsformen og en grunn til å be om økt lønn. Dette høres helt kurant ut. Men et spesielt timestyringssystem/ overvåkingssystem ja. Ikke måten å beholde høykompetente ansatte på - de er de første som finner seg ny jobb når arbeidsvilkårene blir dårligere. Dette må arbeidsgiver forstå. Anonymkode: eebca...fd6 5
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2020 #3 Skrevet 18. juni 2020 Hvorfor godtok du å gå ned 20.000 i lønn? Å be om lønnstillegg etter er par mnd er litt spesielt. Anonymkode: 658e3...bcf 3
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2020 #4 Skrevet 18. juni 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hvorfor godtok du å gå ned 20.000 i lønn? Å be om lønnstillegg etter er par mnd er litt spesielt. Anonymkode: 658e3...bcf Det er bedre med en noe lavere betalt jobb, enn ingen jobb. Anonymkode: ed3a6...ead 6
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2020 #5 Skrevet 18. juni 2020 Jeg tenker at du burde kunne være ærlig om sånne ting. Jeg er leder selv, og setter veldig pris på sånne tilbakeldinger fra mine medarbeidere. De jobber mer med det faglige enn meg og de tenker ofte over ting som går meg hus forbi. Og det skader ikke å ta opp lønn. Enten så får du beskjed om at det ikke lar seg gjøre, eller så får du et positivt svar. Anonymkode: 0a9e1...c1e 5
Nymerïa Skrevet 18. juni 2020 #6 Skrevet 18. juni 2020 (endret) Jeg ville ha bedt om en samtale med leder når prøvetida nærmer seg slutten. Da ville jeg ha sagt at jeg var kjempeglad for å være der, kommet med flere gode ting om arbeidsplassen, kanskje nevnt noen områder jeg kunne tenkt meg å lære mer om eller fordype meg i. Og så hadde jeg spurt leder om det var noe h*n ville at jeg skulle ta tak i. Forutsatt at lederen virket fornøyd hadde jeg mot slutten sett personen inn i øynene og spurt lett, men uten å unnskylde meg på noen måte, "Er det noe vi kan gjøre med lønna?" Det er ikke det at jeg ikke forstår deg når det gjelder dette overvåkningssystemet, TS, det gjør jeg absolutt jeg hadde ikke fikset å jobbe sånn i det hele tatt. Men jeg er ikke så sikker på om du kommer deg noen vei med å snu det hele som en klage. Det blir fort ganske negativt og det vil du unngå hvis du skal snakke om lønn. Kanskje kan du nevne i samtalen at akkurat det opplegget kunne du ha spart deg for, men det er ikke sikkert det er til din fordel å knytte det til penger. Til deg over, jeg ber bestandig om lønnstillegg når 6 månedene går mot slutten. Det har stort sett gått bra. Endret 18. juni 2020 av NymeriaRhoynar 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2020 #7 Skrevet 18. juni 2020 Det er svært vanlig å måtte loggføre hvor lang tid man bruker på ulike ting, spesielt dersom dere fakturerer kunder. Eller hvis ledelsen ser at ting tar usannsynlig lang tid, og vil finne ut hvem eller hva som har skyld i det. Jeg ser ikke hvorfor dette skal være et argument for bedre lønn? Dersom du skal forhandle lønn bør du heller legge frem resultater. Anonymkode: 26a74...37c 4
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2020 #8 Skrevet 18. juni 2020 Den klokka hadde jeg ikke brydd meg om. Vi har det også sånn. Jeg gjør jobben min så godt jeg kan og driter langt i hvor lang tid en oppgave tar. Ingen som har sagt noe til nå. Du kan jo alltids høre om det går an å justere lønna. Sånn sett kan den klokka tale til din fordel - det blir lett å vurdere hvor godt du leverer, og gode leveranser kan man premiere med lønnsøkning.. Anonymkode: bd594...6ab
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2020 #9 Skrevet 18. juni 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er bedre med en noe lavere betalt jobb, enn ingen jobb. Anonymkode: ed3a6...ead Jeg tviler på du får mer penger for å gjøre jobben din (jobbe etter system jobben innfører). Du får mer penger om du har økt kompetanse, vist gode resultater osv. Om du har godtatt den lønnen du har for bare kort tid siden, vil det ikke gi et godt inntrykk å klage på hvordan jobben er og samtidig be om mer penger. Da har du tydeligvis ikke gjort godt nok forarbeid før du takket ja til jobben, og det er tydelig at denne jobben bare er en mellomlanding til du finner noe bedre. Så skal du beholde den jobben du har klart å få ("bedre enn ingen jobb") bør du ikke gjøre deg vanskelig så tidlig at de angrer på at de ansatte deg. Hva gjør du om sjefen sier nei til økt lønn? Du blir da gående med samme lønn, misfornøyd pga den nye appen, og ingen ny jobb i sikte. Og sjefen vet det. Anonymkode: 0689f...9b0 1
Anjatapinjata Skrevet 19. juni 2020 #10 Skrevet 19. juni 2020 Jeg er og har alltid vært en som åpner kjeften å sier det som det er. En god leder liker å få ærlige tilbakemeldinger, så sant ikke det er klaging og svada, men konstruktiv kritikk. Så du kan fint si meningen din på en ordentlig måte i medarbeider samtalen😊 akkurat tiden vi er inne i nå (avhengig av hva du jobber med) er kanskje ikke den beste for å kreve høyere lønn. Men du får som oftest ikke mer i lønn uten å kreve det, har jeg erfart 😊 Lykke til!
000VF000 Skrevet 19. juni 2020 #11 Skrevet 19. juni 2020 19 hours ago, AnonymBruker said: Tingen er at jeg har startet i en jobb for noen måneder siden, og trives sålangt godt. Det er lignende arbeidsoppgaver som jeg hadde i gamle jobben, men lønnen i nye jobben er en del lavere (ca 20.000kr/året). Men siden jeg trives så tenker jeg at det er viktigere enn penger. Nå kommer det imidlertid snart noen endringer på jobben som jeg er mindre begeistret for, med en telefonapp som skal tildele jobber 1 og 1 omgangen, og som logger veldig nøye nøyaktig tidsforbruk per oppdrag, nøyaktig når man startet og når dagen endte. Jeg har jobbet slik før og trives ikke med å jobbe slik. Jeg føler at hvis jeg skal godta å jobbe på en slik måte, så bør også lønnen også være høyere og minst matche det som var hos gamlejobben (noe jeg egentlig er litt usikker på om de vil gå med på). Men jeg må rett og slett poengtere det at om jeg skal jobbe på en slik måte, så forventer jeg også å få bedre betalt for det. At de ikke kan forsure dagen og gjøre oss om til slaver/roboter med et slikt system, og forvente at jeg skal akseptere det til samme betaling som før. Jeg vet også at jeg har ganske unik kompetanse som ikke er helt enkelt å erstatte (men jeg er selvfølgelig ikke uerstattelig). Hva ville dere ha gjort? Anonymkode: ed3a6...ead Alt skal måles i disse dager, men jeg synes det er veeeldig ekstremt slik du beskriver det. En slik måling vil uansett bare vise hvor effektiv du er, og hvis du er flink kan denne målingen bli et argument for at du skal få høyere lønn.
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2020 #12 Skrevet 19. juni 2020 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er bedre med en noe lavere betalt jobb, enn ingen jobb. Anonymkode: ed3a6...ead Prøvde du å forhandle om å ikke gå ned j lønn? Om du fikk nei, hvorfor tror du det blir lettere etter et par mnd? Det er ved signering av kontrakt ved ny jobb man er i sin sterkeste forhandlingsposisjon. Anonymkode: 658e3...bcf 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2020 #13 Skrevet 19. juni 2020 Målet er ikke å presse opp lønnen, men å vise min skepsis til systemet. Anonymkode: ed3a6...ead
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2020 #14 Skrevet 19. juni 2020 Jeg forstår ikke helt hvorfor det at du må loggføre tidsbruken din på hver enkelt oppgave skal være noe argument for høyere lønn ? Gjør du ikke alt oppgavene du er tildelt? Hvorfor er det da et problem at du må logge tiden på oppgavene? Er det fordi du sluntrer unna og tar unødvendige pauser mellom oppdragene? Ikke? Bare at det medfører ekstra stress å føle at du jobber «etter klokka»? Hvorfor tenker du da at høyere lønn skal hjelpe ? Jeg jobber selv på arbeidsgiversiden og under lønnssamtaler må du vise til effektivitet og målbare resultater eller kompetanse som er vanskelig å erstatte for å få gjennomslag for høyere lønn. At du ikke liker et nytt system gir ikke arbeidsgiver incentiv for å lønne deg høyere, og dersom du ser problemer heller enn løsninger før systemet i det hele tatt har blitt tatt i bruk så virker du mer kranglete enn løsningsorientert. En medarbeidersamtale er heller ikke en lønnssamtale, så disse to bør du ikke blande sammen. Du kan fint uttrykke din skepsis til det nye systemet uten å kreve høyere lønn av den grunn. Mitt forslag er at du bør gi det litt tid og se hvordan det går, og dersom det nye systemet medfører konkrete ulemper så tar du dette opp da, og ikke nå i forkant. Jeg regner med at det er en grunn til at ledelsen innfører dette. Anonymkode: 747ac...08a 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2020 #15 Skrevet 19. juni 2020 At medarbeidersamtale og lønnssamtale er to ulike ting, stemmer ikke alltid. Hos oss heter det utviklingssamtale, og man kan ta opp lønn om man ønsker det. Ellers kan man også be om en egen lønnssamtale på et annet tidspunkt, men det er helt i orden å snakke om det i den årlige utviklingssamtalen. Anonymkode: e8d60...8c5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå