Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trodde alt svangerskapsrelatert var gratis. Er det ikke sånn lenger?

Anonymkode: 8f01f...a60

Videoannonse
Annonse
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo😊

AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo det er det, så det må være feil. Ring de så fjerner de den nok :) 

Anonymkode: 37f47...250

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Så man skal ikke betale egenandel heller? Offentlig legektr.

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er noe du har valgt selv og ikke noe som er fast inkludert i en fast kontroll så skal du så klart betale selv. Jeg målte aldri hcg hos legen. 

Anonymkode: 1a44d...e01

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har fått måly hcg på eget initiativ, så kan du måtte betale for det. De vanlige kontrollene og alt du eventuelt blir henvist til som er svangerskapsrelatert er gratis. Men lege kan feks ta betalt for forbruksmateriell. 

Anonymkode: 949dd...24f

• Liker 7
Skrevet

hvis det ikke er i svangerskapskontroll, skal det betales. oppfølging i svangerskap er gratis. Hvis du har vært på laben/legekontoret for å ta en graviditetstest, enten blodprøve eller urinprøve skal den betales for. Alt svangerskapsrelatert etter påvist graviditet er gratis. 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det er noe du har valgt selv og ikke noe som er fast inkludert i en fast kontroll så skal du så klart betale selv. Jeg målte aldri hcg hos legen. 

Anonymkode: 1a44d...e01

Riktig. Jeg har heller aldri målt HCG, for det er ikke en del av den vanlige, nødvendige svangerskapsoppfølgingen. 

Anonymkode: ab40b...282

AnonymBruker
Skrevet

Jeg betalte ikke for måling av hcg. 

Anonymkode: 93e48...bc1

AnonymBruker
Skrevet

Det var legen som rekvirerte prøven, og graviditeten var allerede påvist. Hvordan blir det da?

Ts 

AnonymBruker
Skrevet

Det er den vanlige oppfølgingen og evt ekstra oppfølging som er gratis. Mange dekker alt, men andre leger dekker bare minimum. Man kan f.eks måtte betale for blodprøver, glukosetest og sykemelding.

Anonymkode: 96495...69a

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det var legen som rekvirerte prøven, og graviditeten var allerede påvist. Hvordan blir det da?

Ts 

Opp til legekontoret 

Anonymkode: 96495...69a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg måtte også betale for HCG og protesterte da til sekretæren som holdt på sitt. Neste gang jeg kom beklager legen og sa at det var feil at jeg skulle betale. Dette er et halvt år siden.

Anonymkode: 0d860...db9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette må du betale. Samme som at glukosebelastningstesten koster de fleste steder, selv om det er svangerskapsrelatert. 

Anonymkode: d46c4...f22

• Liker 1
Skrevet

Om du kommer til legen og sier du tror du er gravid og ønsker å teste deg da vil legen ta betalt for det. Hvis du derimot kommer og sier du er gravid noe man ikke trenger å gjøre før uke 10-12 det er da svangerskaps omsorgen begynner.

AnonymBruker
Skrevet

Utstyr må man alltid betale for, også i svangerskapet, det kan være dette du er fakturert for. 

Anonymkode: aac51...601

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble fakturert for hcg prøven jeg tok, men jeg dro dit opprinnelig fordi vi hadde prøvd en stund uten klaff. Jeg var visst gravid ved denne legetimen utrolig nok. 

Tenkte å klage på fakturaen for glukosebelastningen også, men ser nå at det er noe man betaler for 🤔 

Jeg betaler ikke for sykmelding hvertfall. 

Må være litt forskjell på legekontorene rundt omkring. 

Anonymkode: 19021...622

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette må du betale. Samme som at glukosebelastningstesten koster de fleste steder, selv om det er svangerskapsrelatert. 

Anonymkode: d46c4...f22

Glukosebelastningen betaler du litt for, da du må betale for selve drikken, HELFO dekker (vanligvis) ikke materiell legekontoret har kjøpt.  

Ts, dette er en feil, de har glemt å legge svangerskapskode i journalen din. Du skal ikke betale for hCG-prøven.

Anonymkode: be49f...235

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Oppfølging er gratis. Dvs. Legekontroll. Men de kan ta betalt for alt av forbruksmateriell, inkl. Blodprøver. De fleste betaler også på glukose belastningen. Men det er opp til legesenteret, derfor vil du få forskjellig erfaringer fra folk. Jeg har gått til en lege hvor absolutt alt fikk jeg gratis, mens er annet senter hvor jeg betalte for materiell.

De har dermed sin fulle rett til å ta betalt for evt. Utstyr som brukes, men ikke for tiden deres.

hCG prøver er vel ikke så dyrt, og med alt annet gratis så hadde jeg ikke klagd på den i utgangspunktet jeg da😅

Anonymkode: bbe48...cab

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tatt masse hcg-prøver i mange forskjellige svangerskap i forbindelse med habituell abort. Og jeg har aldri betalt noe. Verken på sykehuset eller på legekontoret. Jeg har også hatt ekstra oppfølging senere i svangerskapet, f.eks. fått komme innom å høre hjerteløs, uten å betale noe.

Så her tror jeg det er gjort en feil. Jeg ville bare ringt dem og spurt.

Anonymkode: c781a...c17

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...