AnonymBruker Skrevet 18. juni 2020 #1 Skrevet 18. juni 2020 Den har vokst fint og flott siden i januar-februar når jeg kjøpte den. Produserer stadig nye blader og har en god potte med god jord, iblandet med perlitte. Vanner heller sjeldent enn ofte, lar den tørke litt mellom hver gang, og sprayer med vann noen ganger om dagen når jeg husker på det. Den har stått på samme plass i noen mnd. Men nå har den plutselig begynt å gulne på to mindre blader! Hva tyder det på? Første tanke er overvanning en gang, men da burde det ha stoppet til nå ettersom jeg er ekstra påpasselig. Andre tanke var næringsmangel - kan det stemme? Den har aldri fått gjødsel før. Har en Weibulls flytende gjødsel stående, så den fikk litt av det. Har en annen, 1 år eldre, som det samme skjedde med i høst/vinter, men det var etter flytting og jul og hele pakka. Den mistet nesten alle bladene, til det gjensto 3 stk, for jeg fant aldri ut hva som var galt. Den har hentet seg fint inn nå, men vil ikke gjennom det samme igjen 😭 Anonymkode: 88c1b...93f
Jodaneida Skrevet 18. juni 2020 #2 Skrevet 18. juni 2020 Den kan bli stresset av å tørke helt ut før vanning også. Hvor mye sol får den?
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2020 #3 Skrevet 18. juni 2020 Næringsmangel kan absolutt stemme - gule blader er tegn på mangel av bl.a. jern og magnesium. Det bør ordne seg etter gjødsling. Anonymkode: db28f...c8d
Gjest DEN NAKNE GARTNER Skrevet 18. juni 2020 #4 Skrevet 18. juni 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Den har vokst fint og flott siden i januar-februar når jeg kjøpte den. Produserer stadig nye blader og har en god potte med god jord, iblandet med perlitte. Vanner heller sjeldent enn ofte, lar den tørke litt mellom hver gang, og sprayer med vann noen ganger om dagen når jeg husker på det. Den har stått på samme plass i noen mnd. Men nå har den plutselig begynt å gulne på to mindre blader! Hva tyder det på? Første tanke er overvanning en gang, men da burde det ha stoppet til nå ettersom jeg er ekstra påpasselig. Andre tanke var næringsmangel - kan det stemme? Den har aldri fått gjødsel før. Har en Weibulls flytende gjødsel stående, så den fikk litt av det. Har en annen, 1 år eldre, som det samme skjedde med i høst/vinter, men det var etter flytting og jul og hele pakka. Den mistet nesten alle bladene, til det gjensto 3 stk, for jeg fant aldri ut hva som var galt. Den har hentet seg fint inn nå, men vil ikke gjennom det samme igjen 😭 Anonymkode: 88c1b...93f Det aller viktigste for en plante er lys. 95 % av plantens næring får den gjennom lyset. Stoffproduksjonen hos grønne planter påvirkes ved at lyset er nødvendig for fotosyntesen. Lyset har videre stor virkning på plantenes form og utvikling Fin ut hvor du har best lysforhold for din monstera. Det kan hjelpe deg. Og så en ting til. Se i naturen. Det er helt normalt at planter mister blader eller får gule blader. Det behøver ikke å bety at noe er galt med hvordan du steller planten din. Se hva som er vanlig i naturen.
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2020 #5 Skrevet 18. juni 2020 3 timer siden, DEN NAKNE GARTNER skrev: Det aller viktigste for en plante er lys. 95 % av plantens næring får den gjennom lyset. Stoffproduksjonen hos grønne planter påvirkes ved at lyset er nødvendig for fotosyntesen. Lyset har videre stor virkning på plantenes form og utvikling Fin ut hvor du har best lysforhold for din monstera. Det kan hjelpe deg. Og så en ting til. Se i naturen. Det er helt normalt at planter mister blader eller får gule blader. Det behøver ikke å bety at noe er galt med hvordan du steller planten din. Se hva som er vanlig i naturen. Det er helt normalt og vanlig at planter i naturen har næringsmangel, tørker ut, blir utsatt for sykdom, blir angrepet av råte eller skadedyr og dør. Det behøver ikke å bety at det er ønskelig for potteplantene sine. Gule blader er, også i naturen, tegn på at noe er galt med planten. Anonymkode: db28f...c8d
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2020 #6 Skrevet 18. juni 2020 Monstera skal ikke ha for mye sol heller. I naturen er det en klatreplante som klatrer langs stammen til trær, så den trives best i halvskygge. Anonymkode: 5b9c0...90e
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2020 #7 Skrevet 19. juni 2020 Den står rett ved et vindu hvor det ikke er sol før noen få timer på kveldstid, så den får nægodt med lys men ikke den sterkeste sola. Jeg har en knapp på næringsmangel, og den har ikke gulnet noe mer de siste to dagene etter jeg ga næring, så det er kanskje håp enda... Anonymkode: 88c1b...93f
Jodaneida Skrevet 19. juni 2020 #8 Skrevet 19. juni 2020 Jeg ville prøvd med mer sol også. Mine står forakjellige steder i huset, og jo mer sol, jo bedre vokser de.
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2020 #9 Skrevet 19. juni 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Den står rett ved et vindu hvor det ikke er sol før noen få timer på kveldstid, så den får nægodt med lys men ikke den sterkeste sola. Jeg har en knapp på næringsmangel, og den har ikke gulnet noe mer de siste to dagene etter jeg ga næring, så det er kanskje håp enda... Anonymkode: 88c1b...93f Hvis det er næringsmangel som er problemet, og du nå har gjødslet, vil den mest sannsynlig klare seg helt fint. 6 timer siden, Jodaneida skrev: Jeg ville prøvd med mer sol også. Mine står forakjellige steder i huset, og jo mer sol, jo bedre vokser de. Så lenge man prøver en og en ting om gangen, for da finner man ut hva som var feil. Så jeg ville ventet med å flytte på den til du ser om det hjalp med gjødsling. Anonymkode: db28f...c8d 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå