Gå til innhold

Noen som tenkte kun ett barn - men så ble det to?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har verdens skjønneste fireåring, og trodde at det bare ble oss tre grunnet nedsatt fertilitet. Ble derfor svært overrasket når jeg fant ut at jeg er gravid! 

Er det noen her som har vært happy med ett barn, og som likevel har fått nr to senere (mener ikke halvsøsken)? 

Føler at det er dårlig gjort over fireåringen å måtte "dele på" oss foreldre med et søsken, men det er kanskje hormonene som snakker. Blir fem års mellomrom mellom ungene. 

Anonymkode: f6456...4b1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Samme situasjon her, bare at det blir 8 år i mellom🙈 Hjelper ikke på at 8 åringen er meget negativ til søsken... Men har ikke født enda, så kan ikke si noe om hvordan det har gått... enda😅

Anonymkode: f1e77...aed

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har verdens skjønneste fireåring, og trodde at det bare ble oss tre grunnet nedsatt fertilitet. Ble derfor svært overrasket når jeg fant ut at jeg er gravid! 

Er det noen her som har vært happy med ett barn, og som likevel har fått nr to senere (mener ikke halvsøsken)? 

Føler at det er dårlig gjort over fireåringen å måtte "dele på" oss foreldre med et søsken, men det er kanskje hormonene som snakker. Blir fem års mellomrom mellom ungene. 

Dere er da ikke i en uvanlig situasjon? Nå er jo deres førstefødte over trassalderen så ser ikke hvordan dette er et problem. Lykke til med graviditeten! 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Prøvde i 6år med første, mange runder med ivf og hele den pakken. Ble derfor veldig overrasket over å bli naturlig gravid da hun bare var 6mnd og jeg fortsatt fullammet. 

To barn anbefales! To tette..not so much

Anonymkode: aa0e2...1a6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Prøvde i 6år med første, mange runder med ivf og hele den pakken. Ble derfor veldig overrasket over å bli naturlig gravid da hun bare var 6mnd og jeg fortsatt fullammet. 

To barn anbefales! To tette..not so much

Vi rakk jo ikke å ha bare ett barn så veldig lenge. Men mentalt hadde vi lenge vært forberedt på et enebarn. Så det ble en omveltning 

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor stoppe med 2? Har 3 😅

Neida, selv ønsket jeg meg 4, men det var frem til nr 3 kom selv om barnet er verdens herligste så skjer det så mye rart i livet at jeg hadde ikke klart å følge opp flere barn rett og slett 😉😅 men ja, jeg vil påstå at de aller fleste barn har godt av å vokse opp med et søsken ☺️

Anonymkode: bd906...095

AnonymBruker
Skrevet

Vi skulle bare ha 1 barn grunnet kronisk sykdom hos meg. 7 år etter førstemann ble jeg gravid på ppilla. Kom som et sjokk ja, vi var nesten 40 begge to. Jeg ville egentlig ta abort men da de tok en kjapp ultralyd for å se hvor langt på vei jeg var så jeg at hjertet banket allerede. 8 uker. Jeg klarte bare ikke ta abort og nå, nesten 10 år etter det, er jeg så glad for det. Det har vært mye styr, ikke minst fordi aldersforskjell var enormt og ulik kjønn i tillegg. Jeg har i praksis hatt 2 enebarn etter hverandre.

Anonymkode: aca0c...81a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tenkte 1. Prøvde lenge(2 nesten 3år) og skulle på utredning da vi plutselig og endelig ble gravid rett før timen. Ble gravid med å hoppe av i svingen (en gang,uhell) Når første var 1år. Var glad vi beholdte. 2 søsken. Og vi er bare happy for det!

Anonymkode: 90d41...ad4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det med å ha dårlig samvittighet overfor storesøsken som nå må dele på Mamma og Pappa, og får mindre oppmerksomhet, er nok noe ALLE foreldre kjenner på. Men husk, storesøsken får som regel utbytte og glede av å ha søsken også. 

Vi skulle egentlig ha to, så fikk vi nr 1 og gikk rett i kjelleren, og bestemte oss for å stoppe der. Men nå, tre år senere, er jeg gravid igjen. 

Og kjenner på dårlig samvittighet overfor storebroren ;) Men tenker på hvor mye jeg selv setter pris på å ha søsken.

Anonymkode: 396ca...cdd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dårlig samvittighet overfor stort søsken? Hvem i alle dager har på lengre sikt hatt vondt av å ha søsken?? 

Anonymkode: fce48...7a1

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det med å ha dårlig samvittighet overfor storesøsken som nå må dele på Mamma og Pappa, og får mindre oppmerksomhet, er nok noe ALLE foreldre kjenner på.

Det er absolutt ikke sant. Hadde aldri dårlig samvittighet overfor nr 1 da nr 2 var på ve. Hvilket egosentriske verdier er det vi påfører barn, hvis vi synes synd på dem for å få søsken? Jeg mener søsken er en viktig verdi i livet. Det er noen som en deler ens felles historie med, noen som kjenner en livet igjennom, noen å dele minner med. 

For å svare TS: vi var i stuss på nr 2 pga kronisk sykdom hos meg, men om ikke et biologisk barn hadde vært mulig, ville vi ha adoptert. Jeg ville ikke at nr 1 skulle vokse opp som enebarn.

Anonymkode: 69a26...b69

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er absolutt ikke sant. Hadde aldri dårlig samvittighet overfor nr 1 da nr 2 var på ve. Hvilket egosentriske verdier er det vi påfører barn, hvis vi synes synd på dem for å få søsken? Jeg mener søsken er en viktig verdi i livet. Det er noen som en deler ens felles historie med, noen som kjenner en livet igjennom, noen å dele minner med. 

For å svare TS: vi var i stuss på nr 2 pga kronisk sykdom hos meg, men om ikke et biologisk barn hadde vært mulig, ville vi ha adoptert. Jeg ville ikke at nr 1 skulle vokse opp som enebarn.

Som regel har enebarn det helt supert 

Anonymkode: a44c9...ac4

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som regel har enebarn det helt supert 

Anonymkode: a44c9...ac4

Det varierer det også. Noen synes det er tøft å ha fokus hele tiden, og kan oppleve store forventninger fra ens foreldre. Hvis man har søsken så deler man på det. Det kan være godt å gli litt under radaren innimellom, i hvert fall i disse helikopterforeldretider. :) 

Anonymkode: b29b8...643

AnonymBruker
Skrevet

Klart at man noen ganger kan få dårlig samvittighet overfor storesøsken når det kommer en ny baby. Men jeg ville følt en mye dårligere samvittighet hvis jeg hadde kunnet, men ikke hadde prøvd å gi barnet mitt et søsken. Det er ikke så stas å være enebarn som voksen, og i alle fall ikke når foreldrene blir skrøpelige og etter hvert faller fra.

Anonymkode: 12894...e6b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke sagt at man har dårlig samvittighet for å gi dem søsken, hallo... om du leser hele innlegget, ser du at jeg faktisk poengterte at jeg trøstet meg med at jeg satte pris på at jeg hadde søsken. 

Den dårlige samvittigheten kommer ikke av at ånei, barnet har fått søsken. Den kommer av at man ikke har så mye tid til storebroren lenger. Får du virkelig ikke det minste snev av dårlig samvittighet når storebror står med tårevåte øyne og vil at Mamma skal komme og leke, men du står midt i en bæsjebleie, en amming, må ta lillesøster til helsestasjonen? Jeg har ikke dårlig samvittighet for å gi barnet mitt søsken; jeg kjente derimot på dårlig samvittighet da jeg vurderte å IKKE gi dem søsken. Den dårlige samvittigheten var altså for at jeg ikke lenger klarte gi storebroren så mye oppmerksomhet og nærhet som han var vant med. 

Hjelpes.. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Den beste gaven du kan gi barnet ditt er søsken ❤️ Skjønner tanken om at de må dele på oppmerksomheten, men samtidig lærer man seg også å vente, å dele, ta hensyn osv.. Som er gull verdt! Lykke til 😊

Anonymkode: c8089...f78

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke sagt at man har dårlig samvittighet for å gi dem søsken, hallo... om du leser hele innlegget, ser du at jeg faktisk poengterte at jeg trøstet meg med at jeg satte pris på at jeg hadde søsken. 

Den dårlige samvittigheten kommer ikke av at ånei, barnet har fått søsken. Den kommer av at man ikke har så mye tid til storebroren lenger. Får du virkelig ikke det minste snev av dårlig samvittighet når storebror står med tårevåte øyne og vil at Mamma skal komme og leke, men du står midt i en bæsjebleie, en amming, må ta lillesøster til helsestasjonen? Jeg har ikke dårlig samvittighet for å gi barnet mitt søsken; jeg kjente derimot på dårlig samvittighet da jeg vurderte å IKKE gi dem søsken. Den dårlige samvittigheten var altså for at jeg ikke lenger klarte gi storebroren så mye oppmerksomhet og nærhet som han var vant med. 

Hjelpes.. 

Jeg får ikke dårlig samvittighet av at mine barn må vente på tur. Det er en helt naturlig og fin ting å lære seg. En treåring tåler helt fint å vente de fem minuttene det tar å skifte en bæsjebleie. Så kan dere leke sammen alle tre etterpå. ☺️ 

Anonymkode: b29b8...643

AnonymBruker
Skrevet

Hei ts her. Ja, jeg har dårlig samvittighet overfor fireåringeb min. Jeg har et dårlig forhold til søsteren min, og når det var arveoppgjør i mammas familie var det et sant helvete. 

Mannen min trøster meg med at ettersom at jeg har et dårlig forhold til søsteren min (som kommer av stor forskjellsbehandling av foreldre, dessverre) så kommer jeg til å være obs på dette ved oppdragelsen av barna. 

Jeg har hele tiden hatt innstillingen på at den største gaven vi kunne gi fireåringen vår er masse kjærlighet - ikke søsken. Og det mener jeg fremdeles til tross for at jeg er gravid. 

Men mannen min har et godt forhold til broren sin, heldigvis. Og samtidig så synes jeg det er koselig at vi er såpass heldige at vi får TO kjærlighetsbarn.

Så krysser fingrene for at dette kommer til å gå bra, og at fireåringen blir glad for et søsken. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 19.6.2020 den 18.32, AnonymBruker skrev:

Den beste gaven du kan gi barnet ditt er søsken ❤️ Skjønner tanken om at de må dele på oppmerksomheten, men samtidig lærer man seg også å vente, å dele, ta hensyn osv.. Som er gull verdt! Lykke til 😊

Det er sant.Og ofte mye glede i hverandre 💖 Kan bli ganske ensomt alene..

Anonymkode: 90d41...ad4

AnonymBruker
Skrevet
På 19.6.2020 den 18.32, AnonymBruker skrev:

Alt dette går det fint an å lære uten å ha søsken. Merkelig hvordan noen foreldre anskaffer seg flere barn for lempe oppdragelsen over på søsknene, så de kan slippe å lære barnet det selv.

Anonymkode: 9a226...3ee

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...