AnonymBruker Skrevet 18. juni 2020 #1 Del Skrevet 18. juni 2020 Hei! Finnes det forskjellige alvorlighetsgrader av autisme eller asperger syndrom? Jeg er nemlig blitt diagnostisert med autisme, men jeg har språk og klarer meg fint selv... Anonymkode: 3539d...361 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Purple_Pixiedust Skrevet 18. juni 2020 #2 Del Skrevet 18. juni 2020 (endret) Ja det er et vidt spekter. Jeg er såkalt høytfungerende, men pga andre tilleggslidelser er jeg likevel lavtfungerende. Kanskje hadde jeg ikke utviklet dem hvis jeg ikke hadde AS i bunn. Hvem vet. Endret 18. juni 2020 av Purple_Pixiedust Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2020 #3 Del Skrevet 18. juni 2020 Ja selvfølgelig. Noen er helt "normale". Har selv ett par venner som kun er litt sære på noen ting, men klarer seg fint. Anonymkode: a7bd0...e47 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2020 #4 Del Skrevet 18. juni 2020 Åpne og les denne, det forklarer det ganske bra https://imgur.com/gallery/6nKLodV Anonymkode: 89fc9...1af 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2020 #5 Del Skrevet 18. juni 2020 Ja. Jeg har selv en såkalt mild grad. Derfor tok det lang tid før jeg fikk hjelp, og fikk en mye vanskeligere vei enn den hadde trengt å være. Anonymkode: f1b2f...15d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2020 #6 Del Skrevet 18. juni 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja selvfølgelig. Noen er helt "normale". Har selv ett par venner som kun er litt sære på noen ting, men klarer seg fint. Anonymkode: a7bd0...e47 Åja, så du har "ett par" venner med asperger syndrom? Rart du har så mange venner med det når det er estimert at kun 1 av 100 er på spekteret... Når man har Autismespekterforstyrrelse så skal man ha problemer på de 3 hovedområdene: Avvikende sosial kommunikasjon gjensidig sosial interaksjon Stereotyp og repeterende astferd Dvs hvis alle de vennene dine er helt normale som du sier så anbefaler jeg deg å be de få en revurdering av diagnosene sine. Til ta: det som avgjør alvorlighetsgraden av autismen din er hvor hardt rammet du er innen de 3 hovedområdene. Anonymkode: 19dc0...534 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2020 #7 Del Skrevet 18. juni 2020 Asberger regnes som en mild grad av autisme, altså at de som har det er høytfungerende. Har ingen opplyst deg om diagnosen din, siden du virker overrasket over å få den når du har språk og klarer deg fint. Det er helt vanlig å både snakke, lese og skrive normalt med asberger. De fleste klarer seg også fint, bortsett fra at de sjeldent kan ha en vanlig jobb. Anonymkode: 5fa6c...cae 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2020 #8 Del Skrevet 18. juni 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Asberger regnes som en mild grad av autisme, altså at de som har det er høytfungerende. Har ingen opplyst deg om diagnosen din, siden du virker overrasket over å få den når du har språk og klarer deg fint. Det er helt vanlig å både snakke, lese og skrive normalt med asberger. De fleste klarer seg også fint, bortsett fra at de sjeldent kan ha en vanlig jobb. Anonymkode: 5fa6c...cae Er ingen diagnose som heter asperger lenger. Det er kun autismespekterforstyrrelse man får nå. Anonymkode: 19dc0...534 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2020 #9 Del Skrevet 19. juni 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Asberger regnes som en mild grad av autisme, altså at de som har det er høytfungerende. Har ingen opplyst deg om diagnosen din, siden du virker overrasket over å få den når du har språk og klarer deg fint. Det er helt vanlig å både snakke, lese og skrive normalt med asberger. De fleste klarer seg også fint, bortsett fra at de sjeldent kan ha en vanlig jobb. Anonymkode: 5fa6c...cae Det stemmer ikke. Rundt 50% av alle med asperger har helt vanlige liv med helt vanlige jobber. Anonymkode: 03ba3...556 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnnaW Skrevet 19. juni 2020 #10 Del Skrevet 19. juni 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det stemmer ikke. Rundt 50% av alle med asperger har helt vanlige liv med helt vanlige jobber. Anonymkode: 03ba3...556 Jeg har lest flete steder at det er ca.10 % som står i ordinært arbeid. Selv klarte jeg å stå i ordinært arbeid i 10år før det smalt, fikk da diagnosen og redusert tilrettelagt arbeid:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2020 #11 Del Skrevet 19. juni 2020 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Åja, så du har "ett par" venner med asperger syndrom? Rart du har så mange venner med det når det er estimert at kun 1 av 100 er på spekteret... Når man har Autismespekterforstyrrelse så skal man ha problemer på de 3 hovedområdene: Avvikende sosial kommunikasjon gjensidig sosial interaksjon Stereotyp og repeterende astferd Dvs hvis alle de vennene dine er helt normale som du sier så anbefaler jeg deg å be de få en revurdering av diagnosene sine. Til ta: det som avgjør alvorlighetsgraden av autismen din er hvor hardt rammet du er innen de 3 hovedområdene. Anonymkode: 19dc0...534 For et dustesvar. Hvorfor så uhøflig og ufin? Det kan helt fint gå an å kjenne flere med asperger selv om bare 1% er på spekteret.. Det er ikke slik at om man da har møtt en person som har asperger, så vil ikke de neste 99 man treffer ha det. Det går helt fint at selv om man bare kjenner 50 mennesker, har tre av dem asperger. Tror du må lære deg litt mer om statistikk om det er sånn du tror det fungerer. Hvor store problemer man har i de ulike områdene varierer veldig. Hva som er å være "normal" varierer også veldig. Jeg jobber i en bransje hvor det er veldig vanlig å ha personlighetstrekk som stemmer med aspergers-trekk, uten at man trenger å ha det. For meg er det "normalt" at folk har stereotyp adferd og snevre interesser, og gjerne er sosialt knotete. Jeg har asperger, men sliter ikke med språket, og har ikke så store problemer med det sosiale at folk reagerer på det i stor grad. Jeg fremstår nok som sjenert, introvert, litt keitete, men det er jo overhodet ikke unormalt.. Ingen på jobben vet om at jeg har diagnosen, og for dem fremstår jeg nok som mer eller mindre normal i den settingen. Ts: noen sliter mer på ulike områder enn andre. Jeg har asperger, nevøen min har asperger, og sønnen til bestevenninnen min har asperger. Vi er veldig ulike. Sønnen til bestevenninnen sliter veldig med det sosiale, blir forferdelig aggressiv (og voldelig), og har måttet ha masse tilrettelegging og hjelp på skolen. Han forstår ikke humor, ironi, metaforer, og tar ting helt dønn bokstavlig. Sånn er verken jeg eller nevøen min. Ingen av oss er aggressive. Nevøen min er utadvendt og kontaktsøkende, og har masse venner. Jeg slet forferdelig med sosial angst, er sjenert av meg nå, og synes det er vanskelig med sosiale settinger. Ingen av oss sliter med humor og ironi og å forstå språk. Vi sliter derimot begge med å lese kroppspråk og forstå uskrevne sosiale regler. Nevøen min har ikke så store problemer med brudd på rutiner og planer, endringer og denslags. Mens jeg sliter en god del med det, jeg blir utrolig stresset og frustrert. Jeg har permanent nedsatt stressterskel. Så ja, det finnes store forskjeller og grader. Rundt halvparten av de med asperger lever helt normale liv, med ektefeller, barn, og normale jobber. Så har man de som er så hemmet at de blir uføre og ikke klarer fullføre utdanning engang. Anonymkode: 03ba3...556 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2020 #12 Del Skrevet 19. juni 2020 15 hours ago, AnonymBruker said: Åja, så du har "ett par" venner med asperger syndrom? Rart du har så mange venner med det når det er estimert at kun 1 av 100 er på spekteret... Når man har Autismespekterforstyrrelse så skal man ha problemer på de 3 hovedområdene: Avvikende sosial kommunikasjon gjensidig sosial interaksjon Stereotyp og repeterende astferd Dvs hvis alle de vennene dine er helt normale som du sier så anbefaler jeg deg å be de få en revurdering av diagnosene sine. Til ta: det som avgjør alvorlighetsgraden av autismen din er hvor hardt rammet du er innen de 3 hovedområdene. Anonymkode: 19dc0...534 I Bergen, kanskje flere steder, har de samlegrupper for mennesker med asperger, så det går da fint an. I tillegg finnes det flere forum og interessesteder der man finner flere, så å kjenne mange med asperger når man har det selv er ganske naturlig. Så kan det også gå i familien. Mange med asperger kan fint fremstå som normale, ja. Det er mange av de som ikke får diagnosen før de er godt voksne, fordi de har klart å passe inn ganske bra. Det er strengt tatt ikke du som bestemmer hva definisjonen på autisme og asperger er. Om noen har fått diagnose av psykolog og klarer seg ok i livet, så har nok psykologen mer kunnskap og kompetanse til å avgjøre det enn deg Anonymkode: 89fc9...1af 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2020 #13 Del Skrevet 19. juni 2020 Hei! Hvis du har hatt utredning nå, så har de kartlagt symptomene dine. Du skal ha en tilbakemeldingstime hvor de forklarer deg hva de har kommet frem til. Om du ikke får vite resultatet av kartleggingen og hva diagnosen innebærer for nettopp DEG! Så er utredningen helt bortkastet. Har du ikke fått en slik time, så kontakt DPS (Bup, hvis du er under 18 år) og be om det. Meld deg også inn i autismeforeningen. De har muligens nettverksgrupper for andre i ditt nærområde med Asperger, hvor dere samles for aktiviteter, kurs, turer, pizza og annet 🙂 Her blir antakeligvis mye dekket, så du tjener fort inn igjen kontingenten! Anonymkode: 323cf...d6e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2020 #14 Del Skrevet 19. juni 2020 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Asberger regnes som en mild grad av autisme, altså at de som har det er høytfungerende. Har ingen opplyst deg om diagnosen din, siden du virker overrasket over å få den når du har språk og klarer deg fint. Det er helt vanlig å både snakke, lese og skrive normalt med asberger. De fleste klarer seg også fint, bortsett fra at de sjeldent kan ha en vanlig jobb. Anonymkode: 5fa6c...cae Nei, fagfolkene som diagnostiserte meg har ikke vært så veldig tydelige på hva autisme faktisk er for noe... Det eneste jeg har hørt, er at mange med autisme ikke har språk og trenger hjelp med alt mulig rart... Anonymkode: 3539d...361 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2020 #15 Del Skrevet 19. juni 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, fagfolkene som diagnostiserte meg har ikke vært så veldig tydelige på hva autisme faktisk er for noe... Det eneste jeg har hørt, er at mange med autisme ikke har språk og trenger hjelp med alt mulig rart... Anonymkode: 3539d...361 Dårlig at de ikke har gitt deg noe informasjon om dette. Men om du googler, finner du masse Det er veldig mye som faller inn i underkategorier av autisme. Er det autisme du har blitt diagnosert med, eller er det asperger eller noe annet? Som du ser; det er et veldig stort spekter.. Jeg fikk ikke asperger-diagnosen før jeg var 36. Da hadde jeg mann og barn og full jobb og doktorgrad og fungerte på de fleste måter greit. Jeg har en jobb hvor man må ta evnetest for å få lov å jobbe, og der scoret jeg 99,8 på språkforståelse - det høyeste de noen gang hadde målt der jeg tok den Så jeg sliter ikke akkurat så veldig mye med språket. Anonymkode: 03ba3...556 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2020 #16 Del Skrevet 19. juni 2020 De som har Asperger har ikke språkproblemer. Det er én av forskjellene mellom Asperger og barneautisme (høytfungerende) (I vår kommune bruker de fortsatt (2020) de navnene) Kontakt de som utredet deg, og be om veiledning/kurs og forklaring på diagnosen/utredningen din. Det har du krav på! Anonymkode: 323cf...d6e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2020 #17 Del Skrevet 19. juni 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: De som har Asperger har ikke språkproblemer. Det er én av forskjellene mellom Asperger og barneautisme (høytfungerende) (I vår kommune bruker de fortsatt (2020) de navnene) Kontakt de som utredet deg, og be om veiledning/kurs og forklaring på diagnosen/utredningen din. Det har du krav på! Anonymkode: 323cf...d6e Da har du misforstått, det kalles kun autismespekterforstyrrelse, og det finnes i forskjellige grader, men felles for alle gradene er at man har problemer på alle de 3 hovedområdene som nevnt ovenfor (inkludert vansker med språk og kommunikasjon). Eneste er at en som tidligere fikk asperger har SMÅ problemer innenfor disse 3 hovedområdene, mens en med tidligere autisme har STORE problemer innenfor alle disse 3 hovedområdene. Altså du skal ha problemer innen alle de 3 hovedområdene, ellers så er du nok feildiagnostisert. Anonymkode: 19dc0...534 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2020 #18 Del Skrevet 19. juni 2020 På 18.6.2020 den 20.29, AnonymBruker skrev: Er ingen diagnose som heter asperger lenger. Det er kun autismespekterforstyrrelse man får nå. Anonymkode: 19dc0...534 Det har du helt rett i, men det er vel ikke så lenge siden begrepet asperger ble avskaffet, så mange bruker det fortsatt. 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Det stemmer ikke. Rundt 50% av alle med asperger har helt vanlige liv med helt vanlige jobber. Anonymkode: 03ba3...556 Vanlig, som i ikke tilrettelagt og ikke via NAV etc? Dette stemmer nok ikke. Det finnes ingen godt dokumenterte kilder, men i denne nyhetssaken https://www.nrk.no/trondelag/bjarne-aleksander-husvik-har-bade-asperger-syndrom-og-fast-jobb-_-noe-som-fa-andre-har-1.14959970 står det "Nav har ingen tall på hvor mange med Asperger som ikke har jobb, men de opplyser at de fleste personer med Asperger syndrom står utenfor det ordinære arbeidslivet i dag." Jeg har selv et nært familiemedlem med asperger, og kjenner derfor miljøet litt. Ingen av de som er i miljøet til mitt familiemedlem (de har sammenkomster, arrangementer og møter) er i ordinær jobb. De er enten uføre, jobber i vernet bedrift eller er utplassert fra NAV. Ofte blir de ung ufør med denne diagnosen (som nå heter autismespekterforstyrrelse). Anonymkode: 5fa6c...cae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå