Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg har tenkt å søke meg inn på høyskole neste år. Jeg har en drøm om å bli sosionom, mens andrevalget ligger på barnevern. Vet jeg kan ha 10 valg, men er litt usikker på hvilke studier jeg skal sette på de plassene.

Jeg har karakterpoeng på 40 tilsammen, og lurer da på en ting.
Hvor burde jeg søke? Burde jeg søke med tanke på beliggenhet først og fremst, eller basert på poengkrav?

Jeg ser de fleste steder med lavere krav er lengst unna meg, mens de med høyere krav er nærmere. Jeg er redd jeg da ikke kommer inn på studiene hvis jeg kun søker på de nærmeste.
Samtidig er det et stort steg å eventuelt søke på skoler langt unna, med tanke på flytting, «tenk om studiet blir for hardt» osv.

Jeg regner med alle studenter har stått overfor et lignende valg tidligere. Hva endte du med å velge og hvorfor? Hva vil du anbefale?

Anonymkode: c8e4e...da2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg går sosialt arbeid og valgte stedet som er nærmest der jeg bor med samboer. Må uansett ha hybel der da det er 3 timer unna, men heller det enn å kjøre inn til storbyene hvor boligprisene er høyere og poengkravet er høyere 

Anonymkode: 487ba...92a

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Jeg har tenkt å søke meg inn på høyskole neste år. Jeg har en drøm om å bli sosionom, mens andrevalget ligger på barnevern. Vet jeg kan ha 10 valg, men er litt usikker på hvilke studier jeg skal sette på de plassene.

Hvor burde jeg søke? Burde jeg søke med tanke på beliggenhet først og fremst, eller basert på poengkrav?

Jeg ser de fleste steder med lavere krav er lengst unna meg, mens de med høyere krav er nærmere. Jeg er redd jeg da ikke kommer inn på studiene hvis jeg kun søker på de nærmeste.
Samtidig er det et stort steg å eventuelt søke på skoler langt unna, med tanke på flytting, «tenk om studiet blir for hardt» osv.

Jeg regner med alle studenter har stått overfor et lignende valg tidligere. Hva endte du med å velge og hvorfor? Hva vil du anbefale?

Du vet at du kan søke på flere steder?

Skrevet

Jeg valgte det nærmeste, og kom inn der - men tror egentlig det hadde gått helt fint å flytte også. Og går det ikke fint, så er det ikke verre enn å droppe ut og flytte hjem. Det høres ut som tidenes nederlag, jeg vet, men konsekvensene er ikke ødeleggende. Jeg ville heller valgt en utdannelse jeg virkelig vil ha om det betydde at jeg måtte gått tre år et sted langt unna😊 går det an å ha det aller nærmeste på første plass, og dermed bevege deg litt utover i landet, eller vil det ødelegge sjansene mer? Jeg husker ikke hvordan det prioriteringssystemet fungerer, 3 år siden jeg begynte å studere, og søkte meg inn på et studie med lavt poengkrav🙈 

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, maskinisten skrev:

Du vet at du kan søke på flere steder?

Hva får deg til å tro at ts ikke skjønner det? Les en gang til 

• Liker 2
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva får deg til å tro at ts ikke skjønner det? Les en gang til 

32 minutter siden, maskinisten skrev:

Jeg er redd jeg da ikke kommer inn på studiene hvis jeg kun søker på de nærmeste.

👆

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, maskinisten skrev:

👆

«De» nærmeste. Som da betyr at ts skjønner at man kan søke på flere skoler 🙄

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du bør søke på alle studiestedene hvor du kan tenke deg å gå. Men du bør også se på poengkravene. Hvis du er veldig langt unna tidligere års grenser, slik at det er helt urealistisk at du kommer inn, bør du unngå å fylle hele lista di med slike skoler - da vil du stå uten studieplass. Du bør ha med noen skoler hvor du er rimelig sikker på å komme inn også (hvis mulig). Og hvis disse skolene er langt unna, er det noe du må tenke på om du kan akseptere eller ikke - dvs hva er viktigst? Å unngå å flytte langt unna, eller å ta den utdanningen du ønsker? Det er det bare du som kan svare på.

Du har også tid på deg til å ta opp en hel del fag, hvis du ønsker å forbedre sjansene dine.

Anonymkode: 83e9b...054

• Liker 1
Skrevet

Du skriver at du har 40 karakterpoeng til sammen, men har du også 40 konkurransepoeng eller har du mer (alder, realfag, språkfag)?

Siden du kan søke 10 forskjellige steder OG uansett har ganske lave konkurransepoeng burde du fordele ønskene dine på de stedene du har best sjanse til å komme inn. Søk de 9 studiene som vanligvis har hatt lavest inntakskrav og så setter du drømmestedet ditt på førsteplass. Med 40 poeng ville du ikke kommet inn verken på barnevern eller sosialt arbeid noe sted i 2019, men ingen vet hvordan det vil være i 2021. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Jeg ville søkt der jeg hadde hatt mulighet til å komme inn basert på tall fra det siste året fra samordna opptak. Lite vits å søke i en by med over 5 i snitt feks. Du kommer mest sannsynlig ikke inn dit likevel. Bruk fex den først og evt andre øverste plassen på noe nærme deg og resten på steder du er mer trygg på å komme inn. Å flytte er ikke bare negativt. Studiet er ikke for hardt for noen om du er normalt fungerende. Les godt fra start og hold deg oppdatert så går det bra. Det første året er normalt sett det tyngste (første semester, for da er alt nytt). Det er et fantastisk studie. Håper du kommer inn! 

Anonymkode: b698f...ca2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...