Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

her sitter jeg og er irritabel, ukonsentrert og sliter med om jeg har gjort det riktige...

Saken er den at min åtte år gamle sønn er på sommerleir. Kun en tyve min kjøring fra her vi bor og jeg verker innvendig.

Han og en tidligere klassekamerat har dratt sammen og hans mor og jeg er like tussete.

Vi dro fra de ved tre tiden i går og har ikke kunnet snakke med de siden. Men nå skal vi ringe i morgen ettermiddag og høre at de har det bra. For det håper jeg virkelig de har.

De voksne som tok gutta i mot virket hetl fantastiske og hele stedet virket kjempebra.

Men jeg bekymrer meg helt vanvittig. Tenk om han vil hjem, tenk om han ikke trives, tenk om ditt tenk om datt.

Skal sende han et kort i morgen og så gleder jeg meg til jeg kan ringe og høre hvordan han har det..............

Videoannonse
Annonse
Gjest Violetta
Skrevet

Kjenner meg så godt igjen. Har ikke hatt barn akkurat på sommerleir selv, men kjenner igjen bekymringen.

Jeg er sikker på han har det kjempebra, kanskje han savner deg litt, men han tåler det. Og får masse nye opplevelser, lærer mye, og kommer tilbake trøtt som en strømpe og full av inntrykk. :)

Skrevet

Jeg har vært lder på sommerleir.

Noe av det som OFTEST har føt til at barn mistrives, er foreldre som stadig skal høre hvordan det går, ofte i en litt bekymret tone.

Mer enn en gang har jeg sett det føre til at barn som i utgangspunktet koser seg glugg ihjel, ende opp med hjemlengsel, gråt om kvelden og deretter bli hentet.

Sier ikke at du ikke skal ringe, ber deg bare tenke nøye over hvordan du formulerer deg.

Skrevet

Så flott og høre at barn har det bra..........Jeg regnet nesten med det, de har jo holdt på i mange år.

Jeg vet at jeg ikke "må lage noe oppstyr", vet at det kan bli verre.

Men hvordan har barn det på slike leirturer? Hvordan er dagene lagt opp og hvordan kan dere være sikre på at alle har det bra til ennhver tid?

Hvis det er et barn som ikke har det helt bra eller som ikke finner seg til rette, ser dere det og hva blir gjort?

Er jeg bekymret eller........ :roll:

Nei, jeg sier hele tiden til meg selv at han har det bra og hvis ikke, så ville de ha ringt. Men jeg er jo mor og dette er jo gutten min.......Skal være veldig obs på hvordan jeg formulerer meg i morgen og jeg skal ikke ringe flere ganger før han skal hjem.

Men kort skal jeg sende. :wink:

Skrevet

Hva de gjør kommer jo ann på hva slags leir det er.

Selv mener jeg vi er rimelig flinke til å se barn som faller utenfor og mistrives, men som alt annet avhenger jo ting også av at barn/andre sier ifra.

Hadde det vært noehadde de ringt.

Om du lurer veldig, så kan du jo ringe lederene, uten å snakke med gutten og uten å la han få vite at du har ringt.

Skrevet

Jeg har også erfaring fra organisasjonsarbeid, og har både vært barn på leir selv, og vært med som voksen leder. Synes du har fått et klokt svar fra Melk her, og kan også love at du kan være rimelig sikker på at han har det bra så lenge du ikke har hørt noe. Den første gangen jeg var på en stor leir hadde jeg veldig hjemlengse, og da ringte jeg hjem to ganger om dagen :ler:

Kan jo bare beskrie de leirene jeg er vant med, men der er det ofte aktiviteter eller utflukter på dagtid, også er det sosiale aktiviteter i mindre organiserte former (typisk ikke pliktig oppmøte og sånn) på kveldene. Det er alltid noen ledere som har tilsyn med barna, ofte har man hver sine, og i tillegg følger man med hele gruppa, så om noe er galt vil man fort merke det. Større barn har som oftest friere tøyler, men man følger i alle fall med på at de får seg mat/søvn og at de ser ut til å ha det bra.

Tror du kan være trygg på at gutten din har det bra, og det er jo ekstra fint at han har med kameraten sin.

Skrevet

På island hvor jeg har boet i mange år sender man sine unger i en alder på 6 år på landet i 2-3 måneder for at arbejde ja i læste rigtig at arbejde. Da jeg først så dette kom jeg fra danmark og synes dette var helt forfærteligt de stakkel unger, nu har alle mine unger været på landet om sommeren fra de var 6 år og de har haft det så godt, de har lært at tage ansvar, kan hjælpe til, og forstå at dyr er søde men de smager også godt. Vi mødre skal slutte at være sådanne hønemødre, unger klare sig fint uden os, de har godt af at lære at stå på egne ben, vi skal lære at give slip på dem. Husk vi har kun vores børn til låns.

Skrevet

Kjempe-enig med Ann. Det Islands-opplegget hoertes flott ut (om enn kanskje litt vel lenge med 2-3 mnd..). Selv var jeg alene med en familie jeg kjente paa ferie en uke hver sommer fra jeg var 4 aar. Husker jeg hadde hjemlengsel toppen en gang! Barn har godt av aa omgaas andre, av aa laere hvordan andre har det og at de kan klare "seg selv" uten mamma og pappa en liten stund. Naar man er saa gammel som 8 aar synes jeg det virkelig er paa tide aa tilbringe en liten stund hjemmefra!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...