AnonymBruker Skrevet 18. juni 2020 #1 Skrevet 18. juni 2020 Sliter voldsomt med å bestemme meg om jeg skal velge siv.ing eller siviløkonomiutdanningen. Er det noen her som har gått en av disse, og kan fortelle meg om dere ville gjort det samme igjen? Alternativene er NHH eller EMIL på NTNU (håper på å få byttet til indøk i løpet av et par år). Jeg har interesse for begge studiene. Håper dere kan fortelle meg litt om deres opplevelser! Anonymkode: 044c2...754
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2020 #2 Skrevet 18. juni 2020 Jeg har gått indøk på NTNU, og har senere tatt en bachelor grad innenfor økonomi og ledelse hvor det var flere fag tilsvarende siviløkonom studiet. Jeg stod også mellom samme studier når jeg valgte, og har alltid vært i tvil om jeg ikke burde gått siviløkonom retningen. Etter å ha hatt noen tyngre økonomI fag ifm videreutdannelsen har jeg funnet ut at jeg nok ikke er så glad i tall som jeg trodde;) så sivilingeniør var nok rett for meg! Vet ikke om det kan være til hjelp for deg. Uansett tror jeg begge deler er spennende studier:) Anonymkode: db0f5...684
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2020 #3 Skrevet 18. juni 2020 Syns du virkelig begge studiene virker like interessante? Anonymkode: d98f6...5d2 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2020 #4 Skrevet 18. juni 2020 Jeg har master i kjemi og som ingeniør kan du jobbe i utrolig mange forskjellige type stillinger. Fra 100% praktisk til 100% teoretisk og alt innimellom. Du kan jobbe på plattform, som lærer, tekniker, prosessoperatør, helsevesenet, i prosjekter i alle typer bedrifter +++ Etter litt arbeidserfaring man man alltids bygge på med lederkurs dersom man vil. Som økonom er man "bare" økonom. Anonymkode: f5152...d0c 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2020 #5 Skrevet 18. juni 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har master i kjemi og som ingeniør kan du jobbe i utrolig mange forskjellige type stillinger. Fra 100% praktisk til 100% teoretisk og alt innimellom. Du kan jobbe på plattform, som lærer, tekniker, prosessoperatør, helsevesenet, i prosjekter i alle typer bedrifter +++ Etter litt arbeidserfaring man man alltids bygge på med lederkurs dersom man vil. Som økonom er man "bare" økonom. Anonymkode: f5152...d0c Siviløknom er vel en av de mest allsidige utdannelse man kan få tatt i Norge. Man kan jobbe som lærer, innen helsevesen, i prosjekter i alle typer bedrifter, innen logistikk, markedsføring, forskning og analyse, finans, regnskap, HR, ledelse, strategiutvikling, masse mer, og bokstavelig talt så har alle typer større bedrifter minst én jobb der det er nødvendig med siviløkonomutdannelsen Anonymkode: 51d8c...fe3 4
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2020 #6 Skrevet 18. juni 2020 5 minutter siden, AnonymBruker said: Siviløknom er vel en av de mest allsidige utdannelse man kan få tatt i Norge. Man kan jobbe som lærer, innen helsevesen, i prosjekter i alle typer bedrifter, innen logistikk, markedsføring, forskning og analyse, finans, regnskap, HR, ledelse, strategiutvikling, masse mer, og bokstavelig talt så har alle typer større bedrifter minst én jobb der det er nødvendig med siviløkonomutdannelsen Anonymkode: 51d8c...fe3 Det er helt klart en allsidig utdannelse. Men som ingeniør kan man jobbe med alle slags mulige arbeidsoppgaver. Anonymkode: f5152...d0c
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2020 #7 Skrevet 18. juni 2020 Hei! Jeg har gått siving og trivdes godt med det. Tok en bachelorgrad i samfunnsøkonomi ved siden av, da det var/(er?) tilrettelagt for at siving-studenter kunne gjøre det på et års tid på Dragvoll (får godkjent noen mattefag + overkommelig å ta mer enn 30 studiepoeng i innføringsfag når du er vant til å studere). Kanskje en mulighet som er verdt å sjekke ut, avhengig av hvilken type økonomifag du interesserer deg for? Ellers går det jo an å ta i indøk-fag som ikke er adgangsbegrenset ved siden av EMIL. Lykke til med valget:) Anonymkode: 8115c...e4a 2
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2020 #8 Skrevet 18. juni 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er helt klart en allsidig utdannelse. Men som ingeniør kan man jobbe med alle slags mulige arbeidsoppgaver. Anonymkode: f5152...d0c Det er vel å ta litt i? I likhet med siviløkonom så er det rom for sivilingeniører på de fleste arbeidsplasser Anonymkode: 51d8c...fe3
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2020 #9 Skrevet 18. juni 2020 4 minutter siden, AnonymBruker said: Det er vel å ta litt i? I likhet med siviløkonom så er det rom for sivilingeniører på de fleste arbeidsplasser Anonymkode: 51d8c...fe3 Det jeg mente var at man som ingeniør har muligheten til å jobbe fysisk, f.eks planlegge og utvikle oljeplattformer og veier, de kan jobbe på laboratorier og med pasienter. Gjør økonomer det? Anonymkode: f5152...d0c
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2020 #10 Skrevet 18. juni 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg har gått siving og trivdes godt med det. Tok en bachelorgrad i samfunnsøkonomi ved siden av, da det var/(er?) tilrettelagt for at siving-studenter kunne gjøre det på et års tid på Dragvoll (får godkjent noen mattefag + overkommelig å ta mer enn 30 studiepoeng i innføringsfag når du er vant til å studere). Kanskje en mulighet som er verdt å sjekke ut, avhengig av hvilken type økonomifag du interesserer deg for? Ellers går det jo an å ta i indøk-fag som ikke er adgangsbegrenset ved siden av EMIL. Lykke til med valget:) Anonymkode: 8115c...e4a Veldig godt tips! Anonymkode: 044c2...754
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå