Gå til innhold

Binder sukker vann i kroppen?

Fremhevede innlegg

Gjest sukker
Skrevet

Jeg merker at jeg i perioder uten godtespising, flyr på do konstant, mens når jeg spiser godteri, er det mer normalt. Jeg vet at salt binder vann i kroppen, men gjør sukker det også?

Videoannonse
Annonse
Gjest Virvel
Skrevet

Tja, utenfor kroppen binder i hvert fall sukker vann på samme måte som salt. Det ser du f.eks. når du har sukker på grøten - det er ikke sukkeret som smelter, men vann som blir trukket ut av grøten. Mulig det er slik i kroppen også.

Skrevet

Det har med osmolaritet å gjøre. Dvs, økt konsentrasjon av et stoff vil automatisk trekke til seg vann.

Så når du har et høyere blodsukker enn det nyrene normalt kan skille ut vil det bli igjen glukose i blodet, da vil væske som er i nyrene trekkes tilbake til kroppen for å fortynne glukosen i blodet. Det trenges mer sukker enn salt for å binde like stor mengde med væske i kroppen.

Gjest Mito24
Skrevet
Jeg merker at jeg i perioder uten godtespising' date=' flyr på do konstant, mens når jeg spiser godteri, er det mer normalt. Jeg vet at salt binder vann i kroppen, men gjør sukker det også?[/quote']

Ja. Spiser du lite karbohydrater en periode, vil du ofte gå ned noen kilo i vann alene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...