Gjest sukker Skrevet 3. juli 2005 #1 Skrevet 3. juli 2005 Jeg merker at jeg i perioder uten godtespising, flyr på do konstant, mens når jeg spiser godteri, er det mer normalt. Jeg vet at salt binder vann i kroppen, men gjør sukker det også?
Gjest Virvel Skrevet 3. juli 2005 #2 Skrevet 3. juli 2005 Tja, utenfor kroppen binder i hvert fall sukker vann på samme måte som salt. Det ser du f.eks. når du har sukker på grøten - det er ikke sukkeret som smelter, men vann som blir trukket ut av grøten. Mulig det er slik i kroppen også.
Pleier Skrevet 3. juli 2005 #3 Skrevet 3. juli 2005 Det har med osmolaritet å gjøre. Dvs, økt konsentrasjon av et stoff vil automatisk trekke til seg vann. Så når du har et høyere blodsukker enn det nyrene normalt kan skille ut vil det bli igjen glukose i blodet, da vil væske som er i nyrene trekkes tilbake til kroppen for å fortynne glukosen i blodet. Det trenges mer sukker enn salt for å binde like stor mengde med væske i kroppen.
Gjest Mito24 Skrevet 3. juli 2005 #4 Skrevet 3. juli 2005 Jeg merker at jeg i perioder uten godtespising' date=' flyr på do konstant, mens når jeg spiser godteri, er det mer normalt. Jeg vet at salt binder vann i kroppen, men gjør sukker det også?[/quote'] Ja. Spiser du lite karbohydrater en periode, vil du ofte gå ned noen kilo i vann alene.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå