Gå til innhold

Løse opp tett nese uten snørr

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan kan man løse opp en tett nese når det ikke er snørr i nesa? Eller er vel kanskje snørr/slim i bihulene da? Men får det ikke ut. Har ikke vondt men er trykk rundt neseroten

Anonymkode: 8fb08...0cd

AnonymBruker
Skrevet

Nesespray....

Anonymkode: b0769...8a8

AnonymBruker
Skrevet

Saltvanns-nesespray :)

Anonymkode: 2a60f...7e2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Stor?

Anonymkode: 5416d...450

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker kun saltvannsnesesprayer, da disse ikke gjør skade på neseslimhinnene slik som visse andre typer nesesprayer kan gjøre :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men føler ikke saltvann hjelper. Det bare samler seg opp er sted inni der? Nesten så det blir tettere? Evt hjelper det litt i et minutt og så er det tett igjen 

og hjelper saltvann når det ikke er snørr i nesa?

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men føler ikke saltvann hjelper. Det bare samler seg opp er sted inni der? Nesten så det blir tettere? Evt hjelper det litt i et minutt og så er det tett igjen 

og hjelper saltvann når det ikke er snørr i nesa?

Ja, jeg merker at det hjelper mye. Løft hodet når du sprayer slik at sprayen får renne godt innover i nesegangene.  Deretter kan du snyte deg og sikkert også harke opp og spytte ut det som kommer i halsen.

AnonymBruker
Skrevet

Du må enten bruke ordinær nesespray, som hjelper med å fjerne svellingen I hovne slimhinner. Det finnes også kortisonspray, som kan brukes hvis du ikke ønsker vanlig nesespray. Den må du få på resept. 

Anonymkode: 856c2...cf4

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må enten bruke ordinær nesespray, som hjelper med å fjerne svellingen I hovne slimhinner. Det finnes også kortisonspray, som kan brukes hvis du ikke ønsker vanlig nesespray. Den må du få på resept. 

Anonymkode: 856c2...cf4

Det finnes flere kortisonsprayer du får kjøpt uten resept. Anbefaler heller de enn at man skal bli avhengig av slimhinneavsvellende nesespray, som otrivin f.eks.

AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg merker at det hjelper mye. Løft hodet når du sprayer slik at sprayen får renne godt innover i nesegangene.  Deretter kan du snyte deg og sikkert også harke opp og spytte ut det som kommer i halsen.

Er kanskje for redd for å spraye sånn skikkelig inn. Skal det opp eller på sidene liksom? Er redd det ikke kommer ut igjen. Har en sånn physiomer.

ang otrivin så har jeg brukt det mye før men ikle brukt det på noen måneder nå. Så er redd for å prøve det igjen.

har kortisonspray også 

AnonymBruker
Skrevet

Og føler meg mer tett bakover mot svelget liksom, evt bihulene på siden av nesen. Hjelper saltvann da da?

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er kanskje for redd for å spraye sånn skikkelig inn. Skal det opp eller på sidene liksom? Er redd det ikke kommer ut igjen. Har en sånn physiomer.

ang otrivin så har jeg brukt det mye før men ikle brukt det på noen måneder nå. Så er redd for å prøve det igjen.

har kortisonspray også 

Inni nesen går det innover og ikke oppover, så du bare fører tuten innover, tilter hodet over på siden sånn at det neseboret du har tuten i blir nederst og så sprayer du til at det kjennes ut som at det har fylt seg godt opp, prøver å la det være sånn ved å holde hodet i ro i noen sekunder og så blåser du det ut. 

Anonymkode: 6d87c...a4a

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Inni nesen går det innover og ikke oppover, så du bare fører tuten innover, tilter hodet over på siden sånn at det neseboret du har tuten i blir nederst og så sprayer du til at det kjennes ut som at det har fylt seg godt opp, prøver å la det være sånn ved å holde hodet i ro i noen sekunder og så blåser du det ut. 

Men skal man kjenne det bortover i «kinnet»? Redd det setter seg fast masse vann inni hulrommene 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men skal man kjenne det bortover i «kinnet»? Redd det setter seg fast masse vann inni hulrommene 

Det kan ikke sette seg fast vann.... Ja, jeg kjenner det i bihulene når jeg skyller. Naturligvis. 

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis ikke saltvannsskylling hjelper, går du til legen. Jeg har iblant brukt Rinexin tabletter når det tetter seg i bihulene og saltvann ikke er nok. Disse tablettene er reseptbelagt, og legen må avgjøre om det kan være aktuelt for deg.

Anonymkode: 44833...7fa

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kan ikke sette seg fast vann.... Ja, jeg kjenner det i bihulene når jeg skyller. Naturligvis. 

eller at det renner et sted det ikke skal..?

Skrevet (endret)

Du kan bruke neseskyller. Bør brukes regelmessig. Da blander du saltvann og skyller nesen over vasken. 
Eventuelt kan du bruke en reseptfri allerginesespray, siden det kan være pollenallergi som gjør deg tett. Det er mange som reagerer i perioder med veldig mye pollen, som ikke vanligvis reagerer eller får utslag på tester. 

Og så vil jeg anbefale otrivin for barn, fremfor den vanlige for voksne, om du blir nødt i bruke vanlig nesespray. Den for barn er mye mildere. 

Bilde av A-pro neseskyller 1stk

Endret av Muscae
Edit: Glemte bilde
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, Muscae skrev:

Du kan bruke neseskyller. Bør brukes regelmessig. Da blander du saltvann og skyller nesen over vasken. 
Eventuelt kan du bruke en reseptfri allerginesespray, siden det kan være pollenallergi som gjør deg tett. Det er mange som reagerer i perioder med veldig mye pollen, som ikke vanligvis reagerer eller får utslag på tester. 

Og så vil jeg anbefale otrivin for barn, fremfor den vanlige for voksne, om du blir nødt i bruke vanlig nesespray. Den for barn er mye mildere. 

Bilde av A-pro neseskyller 1stk

Syns det virker så ekkelt å helle vann inn i nesa.. leste om «saltpipe» som sikkert er litt samme greia men da puster man det bare inn på en måte. Noen som har prøvd det? Er det evt farlig å innhalere saltvann/damp? Er det ikke farlig å få salgkrystaller i luftveiene /Lungene?

AnonymBruker
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men føler når jeg bruker sånn physiomer som er ganske kraftig at det renner ned et eller annet sted mot halsen eller muligens en bihule og «setter» seg fast for det renner ikke ut igjen hverken av nesa eller at jeg får det ned i munnen.

hender jeg får snyti ut litt eller harka opp litt etterpå men det hjelper jo ikke for det kjennes like tett å puste etterpå uansett

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...