Gå til innhold

36+3, og plutselig noja for vekstavvik, og mye annet... hjelp’

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

36+3, og har plutselig fått helt noja. Jeg er plutselig redd for at den vokser mer eller mindre enn den skal, ikke utvikler seg slik den skal, at det er noe galt med navlestrengen.. og alt sånn! Jeg vil egentlig bare komme meg på en ultralyd så vi får sjekket dette, men vet ikke hvem i huleste jeg kan kontakte. Synes det er helt på trynet at gravide ikke får mer tilbud om UL, annet enn den ordinære i uke 19-20...

ser mange i termingruppen min er på ultralyder i hytt og gevær for å sjekke vekst osv.. gjør meg ikke mindre nervøs, «hvorfor har ikke jeg fått tilbudet liksom» tenker jeg ofte da..:/ noen beroligende ord her? Eller evt noen som vet hvem jeg kan ringe for å finne ut av dette?

Anonymkode: a0463...daf

Videoannonse
Annonse
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

36+3, og har plutselig fått helt noja. Jeg er plutselig redd for at den vokser mer eller mindre enn den skal, ikke utvikler seg slik den skal, at det er noe galt med navlestrengen.. og alt sånn! Jeg vil egentlig bare komme meg på en ultralyd så vi får sjekket dette, men vet ikke hvem i huleste jeg kan kontakte. Synes det er helt på trynet at gravide ikke får mer tilbud om UL, annet enn den ordinære i uke 19-20...

ser mange i termingruppen min er på ultralyder i hytt og gevær for å sjekke vekst osv.. gjør meg ikke mindre nervøs, «hvorfor har ikke jeg fått tilbudet liksom» tenker jeg ofte da..:/ noen beroligende ord her? Eller evt noen som vet hvem jeg kan ringe for å finne ut av dette?

Anonymkode: a0463...daf

Går du til svangerskapskontroller hos jordmor? Det er bare de som får registrert vekstavvik på det såkalte symfysemålet (altså når jordmor måler livmorens størrelse utenpå magen) som får tilbud om vektkontroll ved ordinært sykehus. Hvis du har en jevn vekstkurve innenfor normalen på dine svangerskapskontroller er det nok ikke noe å bekymre seg for. Og navlestrengen er noe de sjekker at er som den skal ved ordinær ultralyd, og er den det er det lite som kan gå alt etter hvert. 

Om du likevel er bekymret kan du gå til en privat jordmor/ultralyd-klinikk og betale litt over 1000 kr for en ultralyd. Verdt det om du er ordentlig nervøs!

Jeg er forresten selv 36 uker på veg, og var også sist på ultralyd i uke 19. Har etter dette vært på månedlig kontroll hos jordmor, og har 36-ukerskontroll og 38-ukerskontroll igjen.

AnonymBruker
Skrevet

Vekstkontroller jevnlig får man når noe er galt eller fare for det. Så det beste er å ikke ha oppfølging til det 😅 

Skjønner du er nervøs og nysgjerrig. Jeg ville gått privat i de tilfellene. Finner de stort avvik må de henvise deg til sykehuset..

Men vekstkontroller trenger heller ikke være nøyaktig. Har hatt flere med begge barna og ingen har stemt godt. Ikke alltid det er lett å få gode bilder og hvis de ikke følger standarden får man ikke gode estimater.

Anonymkode: bf951...1ed

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...