Gå til innhold

Har du testet deg for antistoffer mot Covid-19?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Isåfall hvorfor, og hvordan, fikk du testet deg? Var det gjennom fastlegen?

Anonymkode: 55443...a53

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ble testet i forrige uke. Fikk en influensalignende sykdom uka før man begynte å teste her jeg bor, og vi ble satt i karantene av kommuneoverlegen, så syntes det var greit å få en avklaring på hva det var. Det var ikke Covid-19, så dermed en vanlig influensa.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg spurte fastlegen om jeg kunne få en sånn test, men det var det ingen vits i sa han. Testen var ikke god nok. Men jeg tror han har bestemt at den ikke er god nok. Jeg var nemlig veldig forkjølt når Norge stengte, så det hadde vært ok å visst om det kanskje var det. 

Anonymkode: 23a35...f5c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg spurte fastlegen om jeg kunne få en sånn test, men det var det ingen vits i sa han. Testen var ikke god nok. Men jeg tror han har bestemt at den ikke er god nok. Jeg var nemlig veldig forkjølt når Norge stengte, så det hadde vært ok å visst om det kanskje var det. 

Anonymkode: 23a35...f5c

Legen min sa det samme, at testen ikke er god nok. 
Jeg har en meget dyktig lege som er åpen for både alternativ medisin og innspill fra meg, har gått hos han i mange år. 
Han ønsker veldig at jeg skal teste meg da mine symptomer er så corona aktig som det kan bli, men jeg var syk rett før smitten kom til Norge offisielt, men at jeg skal vente til det kommer en bedre test som man kan stole mer på.

Anonymkode: ea364...931

AnonymBruker
Skrevet

Ja, har testet meg privat, fikk det dekket av jobben, jobben testet alle for antistoffer fordi en kollega var ordentlig dårlig rett etter at det stengte ned. Jeg testet positivt for antistoffer, det samme gjorde han som var skikkelig syk samt to andre kolleger. Jeg hadde veldig lette symptomer: et par dager med lav feber og hostet i en ukes tid. 

Anonymkode: 05c39...742

AnonymBruker
Skrevet

Blir det rapportert inn noe sted hvor mange som tester positivt for antistoffer? Mtp at myndighetene kan vite hvor stor andel av befolkningen som mulig har hatt det? Opp mot antall bekreftede syke osv?

Anonymkode: cf909...aa3

AnonymBruker
Skrevet

Noen som vet om man får karantenefritak ved påvist antistoffer?

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen som vet om man får karantenefritak ved påvist antistoffer?

Nei det får man ikke. Det er ikke bevist om man kan få det flere ganger. 

Anonymkode: 6696d...7f0

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan vet du at man ikke får karantenefritak?

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har ikke peiling.

"Dersom du, ved godkjent laboratoriemetode, kan dokumentere at du i løpet av de siste seks månedene har gjennomgått covid-19, gjelder ikke reglene om reisekarantene og smittekarantene for deg."

https://www.regjeringen.no/no/tema/Koronasituasjonen/sporsmal-og-svar-om-koronasituasjonen/sporsmal-og-svar-om-reisekarantene/id2702867/

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, Krantz95 skrev:

Du har ikke peiling.

"Dersom du, ved godkjent laboratoriemetode, kan dokumentere at du i løpet av de siste seks månedene har gjennomgått covid-19, gjelder ikke reglene om reisekarantene og smittekarantene for deg."

https://www.regjeringen.no/no/tema/Koronasituasjonen/sporsmal-og-svar-om-koronasituasjonen/sporsmal-og-svar-om-reisekarantene/id2702867/

Det ironiske med disse reglene er at du kun får fritak fra karantene om du har testet positivt på infeksjon (altså aktiv infeksjon). Det står ingenting om at du må være friskmeldt. Men en antistofftest er ikke bra nok. Alle som hadde korona i mars/april ble jo nektet å teste seg fordi det ikke var testkapasitet..

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det ironiske med disse reglene er at du kun får fritak fra karantene om du har testet positivt på infeksjon (altså aktiv infeksjon). Det står ingenting om at du må være friskmeldt. Men en antistofftest er ikke bra nok. Alle som hadde korona i mars/april ble jo nektet å teste seg fordi det ikke var testkapasitet..

Hvordan vet du at en antistoff-test ikke er bra nok? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fått rekvisisjon fra legen min for å teste meg for antistoffer, skal gjøre det i morgen. Selv om jeg ikke har vært syk etter utbruddet i mars. 

Skrevet (endret)

Nei.
(Tok vaksine mot influensa i januar. Før det hadde jeg noen dager og netter der jeg følte jeg skulle stryke med for fikk ikke trukket pusten. Om natten våknet jeg fordi jeg ikke klarte å puste. Har vanligvis klart å trekke pusten helt fint har jeg hatt influensa. Ringte ikke lege for anså det ikke som alvorlig nok. Aner ikke hva det var. Samboer hadde det enda verre og mente det var symptomer på covid-19... Vet jo ikke da iom at det ble ment at det ikke kom til Norge før i mars :blink: )

Endret av Peanut
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, Peanut skrev:

Nei.
(Tok vaksine mot influensa i januar. Før det hadde jeg noen dager og netter der jeg følte jeg skulle stryke med for fikk ikke trukket pusten. Om natten våknet jeg fordi jeg ikke klarte å puste. Har vanligvis klart å trekke pusten helt fint har jeg hatt influensa. Ringte ikke lege for anså det ikke som alvorlig nok. Aner ikke hva det var. Samboer hadde det enda verre og mente det var symptomer på covid-19... Vet jo ikke da iom at det ble ment at det ikke kom til Norge før i mars :blink: )

Be legen din om å få antistoff-test så har du ihvertfall sjekket, selv om testen kanskje er upålitelig. Det er det jeg tenker selv, kan ikke være bortkastet selv om det var vel rundt juletider jeg var syk sist selv. Går ikke an å vite helt sikkert om Covid-19 var i Norge før det offisielle utbruddet. 

AnonymBruker
Skrevet

Var med i mor og barn-undersøkelsen og ble testet for antistoffer i forskningsprosjektet. Hadde ikke antistoffer.

Anonymkode: fa43f...18b

AnonymBruker
Skrevet
21 timer siden, Krantz95 skrev:

Du har ikke peiling.

Du har ikke peiling.

Man får karantenefritak ved positiv PCR test, ikke får påvist antistoff. Karantenefritak i 6 mnd fra positiv PCR test, antitofftesten kan ikke si noe om når man var smittet, så hvor lenge varer karantenefritak da? (Retorisk spørsmål)

Anonymkode: c478a...731

Skrevet (endret)
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har ikke peiling.

Man får karantenefritak ved positiv PCR test, ikke får påvist antistoff. Karantenefritak i 6 mnd fra positiv PCR test, antitofftesten kan ikke si noe om når man var smittet, så hvor lenge varer karantenefritak da? (Retorisk spørsmål)

Mulig du har rett, men uansett åpner nå Danmark for nesten hele Europa neste uke og Norge pleier å dilte etter Danmark, så PCR eller antistoff-test har i alle tilfelle snart ikke noe å si i forhold til karantene eller ikke etter feriereiser i Europa.

Endret av Krantz95
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan vet du at en antistoff-test ikke er bra nok? 

Antitofftesten er ikke "bra nok" fordi testen kan kryssreagere med andre virus, og i tillegg til at veldig få har vert smittet, så blir sjansen for falsk positive svar forholdsvis høy.

Så med positiv test kan man uansett ikke være sikker på at man har gjennomgått infeksjon. 

Man er heller ikke sikker på om immunresponsen er god nok til å gi immunitet, så testen er ganske "ubrukelig" på individnivå.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Krantz95 skrev:

Mulig du har rett, men uansett åpner nå Danmark for nesten hele Europa neste uke og Norge pleier å dilte etter Danmark, så PCR eller antistoff-test har i alle tilfelle snart ikke noe å si i forhold til karantene eller ikke etter feriereiser i Europa.

Island har bl.a. fritak fra karantene ved fersk negativ PRC. Tror ingen gir fritak ved påviste antistoff (igjen pga usikker immunitet)

• Opprett ny...