Gå til innhold

Endres sexbehovet hos kvinner etter fødsler ?

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym Bruker
Skrevet (endret)

Undres på  om sexbehovet endres hos kvinner flest etter fødsler  ?.    Hvor mange uker mnd. etter ein fødsel er det vanleg å igjennoppta  sexen ? 

Endret av Anonym Bruker
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Såklart endres sex behovet hos de aller fleste kvinner etter fødsel. Det har ikke noe med mannen å gjøre. Det har med at kroppen har gått gjennom dens aller største påkjenning og alt det medfører. I tillegg er vi kvinner så heldige at vi har en hel haug av hormoner etter et langt svangerskap, fødsel og deretter amming. Disse hormonene er med på å gjøre kvinnekroppen klar til å bære frem, føde og ta vare på og beskytte barnet. 

Etter en fødsel er en kvinne fysisk sliten, men noen vil også føle seg pigge og opplagt og klar for å bestige et fjell. Noen opplever fødselsskader og noen ender opp med keisersnitt. Det er muligens rifter og vondter og hemorrider på gang, sting og alt mulig. Amming kan by på problemer, såre brystvorter og masse annet gøy man kan lese seg opp på. 

I tillegg har man fått en baby, denne babyen kan for de fleste føles ut som en fortsatt del av kroppen siden barnet er på kvinnens kropp så og si hele døgnet den første tiden. Babyen "sluker" kvinnens nærhetsbehov. 

Kroppen trenger tid til å leges, bli frisk, ta vare på babyen, passe på å selv få i seg nok mat og drikke - en baby kan fort være ganske altoppslukende. 

6 uker etter en fødsel er det anbefalt for kvinner å ikke ha sex, iallefall ikke ubeskyttet siden det er åpent rett opp til livmor, stort sår etter morkaka. Dersom bakterier finner veien opp dit kan det være faretruende for en kvinne. 

Noen kvinner er klare etter 6 uker. Noen er kanskje klare før, spesielt dem som har hatt en "grei" og skadefri fødsel. For noen så kan det fort gå mellom 6 til 8 mnd før de tør å tenke på å prøve igjen, mest sannsynlig fordi kroppen har brukt lang tid på å komme tilbake til form og til å få lyst igjen. 

Noen kvinner har store smerter de første gangene, mens noen er helt klare, mens andre igjen kan bruke lang tid før de tør å prøve flere ganger. 

Alt er veldig individuelt. Men bruk tid, hjelp partner med både babyen og gi henne egentid. Hun har opplevd store påkjenninger for kroppen og prøver primært å dekke babyens og deretter sine egne behov. 

Dette er IKKE tiden til å be om både BJ og HJ når hun fort kan være så sliten av søvnmangel og nærhet.. 

Vær der for henne, still opp, vær en mann om det og forstå at kvinnen nettopp har gått gjennom en stor utfordring og endret seg til en mor. Og for en periode blir det kanskje litt lite sex. Men det kommer. Gi det tid. Og overhodet ikke søk bekreftelse fra andre, hun gir deg sitt når hun kommer ut av bobla. 

(jeg, etter 3 barn har et nærmest umettelig sex behov.. Så.. Det varierer vel for kvinner flest, unntakstilstand i barseltid/søvnmangeltid. Men hadde selv sex etter 4 uker alle gangene [ops..] og deretter opptok det seg 1 gang i uka, deretter 3-4)

Anonymkode: 9452d...078

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Ja det er klart. Å gå gjennom fødsel og så ha baby er slitsomt. Det synes menn også, om de tar sin del av ansvaret. Som de bør. 

Det er midlertidig for de fleste, med mindre det å få barn med en mann gjør det klart at han ikke er egnet som partner når alt kommer til alt. Slikt blir veldig tydelig når man får barn. I slike tilfeller tar det seg opp igjen ved bytte av mann. 

Det siste gjorde jeg etter første barn. Andre far holder jeg fast ved, og sexlivet er fremdeles aktivt etter to barn og 17 år sammen. Det hadde en dupp da barna ble født og en tid fremover, men så var vi begge mer eller mindre som før barn. 

Anonymkode: a00e1...0fb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, sexbehovet er fortsatt ikke i nærheten av hva det var før graviditeten, og nå begynner ungen på skole. Trist for oss begge...

Anonymkode: 8eee0...d15

AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde sex igjen etter fem-seks uker begge gangene, men var veldig overrasket over hvor tidlig jeg følte meg klar for det. Hadde sex en gang i uka ca, etter noen måneder tok det seg mer opp. Det er hva som passet oss. Ei venninne av meg hadde ikke sex igjen før det hadde gått seks måneder. Ingen er like, gi det tid, ikke mas.

Anonymkode: 23221...198

AnonymBruker
Skrevet

Hadde sex etter 6-ukerskontroll. Gikk helt fint, selv om jeg ble sydd herfra til evigheten etter fødsel (baby tatt ut med vakuum). Var nok litt færre ganger pr uke enn før i noen mnd. Men vikrig å komme i gang igjen. Sex er tross alt en viktig del av et forhold. 

Anonymkode: 91891...0a3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Veldig individuelt. For min del forsvant ikke lysta, men blødninger og 6 sting rundt vagina satte sexen på vent noen dager. Mannen var veldig «på» rett etter at jeg hadde født, det var i grunn litt irriterende. Noen ganger lå jeg og ammet den nyfødte, mens mannen lå i skje bak meg og gned seg inntil meg samtidig som han tafset på det ledige brystet. 
Alt til sin tid. 

Anonymkode: f3003...7d7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Veldig individuelt. For min del forsvant ikke lysta, men blødninger og 6 sting rundt vagina satte sexen på vent noen dager. Mannen var veldig «på» rett etter at jeg hadde født, det var i grunn litt irriterende. Noen ganger lå jeg og ammet den nyfødte, mens mannen lå i skje bak meg og gned seg inntil meg samtidig som han tafset på det ledige brystet. 
Alt til sin tid. 

Nei men uff🤦‍♀️ Så usjarmerende. Hva sier man da? 

Anonymkode: d6297...b07

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alt til sin tid. 

Hadde min mann prøvd seg på noe sånt hadde han måtte sove på sofaen 🙈🤯

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...