AnonymBruker Skrevet 17. juni 2020 #1 Skrevet 17. juni 2020 Følger ei i sosiale medier som bærer babyen sin i sjal. Og det er jo flott! Men samme person nevner stadig vekk ting som «har ikke fått kledd på meg buksa enda, for baby vil ikke ligge på gulvet» Altså, baby på 8 måneder hadde vel overlevd de ti sekundene det tar å dra på seg en bukse.. Er jo koselig og fint og trygt å bære masse, men kan det bli for mye av det gode? Tenker babyer har vel godt av å være litt på gulvet og trene motorikken, og hva med når det er barnehagestart? De har jo ikke kapasitet til å bære et barn hele dagen, og bære barnet på ryggen i sjal fordi det ikke sover i vogn? Er noe annet om det er kolikk eller andre tilstander som gjør at barnet bare gråter, men det gjelder ikke det tilfellet her.. Anonymkode: f5935...3eb 10
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2020 #2 Skrevet 17. juni 2020 For å svare på spørsmålet i overskriften; ja, det er sunt å bære barnet hele tiden. men jeg tviler veldig på at det er hele tiden. Husk at du ser den redigerte, tilpassede verdenen til denne moren. At man fleiper med at man ikke har fått på seg buksa eller bhen er ikke representabelt for hele dagen. Barnehagestart vil nok gå helt fint. Samme med soving i barnehagen. Jeg har tatt imot mange «bærebarn» i min barnehage, og det har aldri vært et problem. Hverken med soving eller motorikk. Anonymkode: 28c86...ee2 21 1
Raven.Writingdesk Skrevet 17. juni 2020 #3 Skrevet 17. juni 2020 Ja det er sundt. I land hvor det er naturlig for kvinner å bære barna tett inntil kroppen vis eksempelvis bæresjal (ofte fordi kvinnene skal utføre mye dagligdagse gjøremål) er det påvist mindre kolikk hos babyene. Det er mer unaturlig å putte babyen i en liten vogn den skal ligge i som man dytter rundt på, Venninna di forsøker nok bare å være morsom. Du tar kanskje ikke spøken.. 16 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2020 #4 Skrevet 17. juni 2020 Husk at veldig mange starter med bæring fordi de har barn som "krever" det. Jeg oppdaget bæring med min første som var superklistremerke. Det var sutring fra ende til annen, med mindre han fikk være tett på. Så jeg hadde ham i sele eller sjal veldig mye. Var også mye alene med han, så han var helt desperat etter å henge på meg. Nå er han to år, helt turbo på løping og klatring, og orker ikke sitte inntil meg engang. Husk også at i andre kulturer er bæring helt naturlig fra barna er nyfødt. De må liksom bare henge med. Anonymkode: 6856d...438 14 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2020 #5 Skrevet 17. juni 2020 Bæring er den biologiske normen for mennesker, og det vanlige er at en baby er "in arms" de første 6-8 mnd av livet sitt. Da begynner de å søke litt utover, og vil innimellom bli satt ned. Mer og mer når de blir eldre såklart. Men i hovedsak bæres menneskebarn de første årene. Anonymkode: 81a3a...f40 10
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2020 #6 Skrevet 17. juni 2020 Jeg fant noe forskning på barn fra mange forskjellige kulturer som viste at der barn bæres mye blir de senere i mptorosk utvikling det første året, men det jevner seg ut i løpet av de neste. Jeg så også noe annen forskning som viste at bæring (mage mot mage) kan ha positiv effekt på annen utvikling, ved at barnet hele tiden får umiddelbar respons på inntrykk. Selv kunne jeg og babyen min blitt som den mammaen ts nevner. Bare at jeg etter graviditeten ikke klarte å bære min stadig tyngre baby i mer enn 10 min, så han kunne ikke være klistremerke, uansett hvor mye han ønsket. Likevel kjenner jeg meg godt igjen i å ikke ønske å sette ned babyen, og jeg har mange ganger gått på do med babyen på fanget for å utsette de 3 sekundene med intens, rasende vræling. At baby på magen er et hinder for å ta på bukse, det kjøper jeg derimot ikke. Da må det være en kort mamma med en uvanlig lang baby. Jeg tipper det heller er en unnskyldning for å gå uten bukse, og det støtter jeg 100%! Anonymkode: d3539...a66 6
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2020 #7 Skrevet 17. juni 2020 Det skal ekstremt mye til før det blir for mye av det gode. Babyer gir også beskjed om at de vil ned og utforske, og den vil nok heller ikke bæres hele tida. Det er ikke vanskelig å ta på bukse med baby i bæretøy, og man kan også gå på do med baby i bæretøy (upraktisk, men mulig). Selv om man bærer babyen mye, så får nok babyen til venninna di også bevege seg en del på gulvet. Etter babyen fyller 8 måneder kommer det på ny en periode der mange får et stort nærhetsbehov, og da er bæretøy veldig praktisk. Jeg ville ikke vært bekymret. Anonymkode: 93119...870 4 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2020 #8 Skrevet 18. juni 2020 Tipper jeg vet hvem du prater om, og du kunne jo bare spurt vedkommende. De fleste som bærer i sjal er veldig ivrige på å lære det videre og å spre kunnskap om bæring, og om vi tenker på samme dama så er hun jo også bæreveileder og kan nok sakene sine ganske godt 😊 Anonymkode: 245e4...992
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2020 #9 Skrevet 18. juni 2020 Veldig sunt og godt for barnet med nærkontakt og mye kos. sjal er vel sikkert bra, men bærer du de i armene får du fort senebetennelse og blir sliten.. Anonymkode: dff38...0c0 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2020 #10 Skrevet 25. juni 2020 Vet ikke når de er babyer, men når barna blir større og fortsatt blir bært på seg jeg en del ulemper, blant annet barn med liten styrke i bena og mødre med vonde rygger. Jobber i barnehage og ser noen mødre som ikke slutter å bære før de absolutt på, store 3 åringer i meis på skogstur, som blir båret inn fra bilen og inn i barnehagen, generelt blir båret på veldig mye på. Har hatt en såkalt "klistremerkebaby" på 3 år i barnehagen som ikke klarte å sykle i den minste motbakke pga liten styrke i bena. Når disse klistremerkebabyene er 3 år + kan man ikke legge skylden på barnas behov lengre, men foreldre som ikke klarer å stille krav til barna sine. Anonymkode: 1513a...9e9 5
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2020 #11 Skrevet 25. juni 2020 Vi fikk klar beskjed fra fysioterapeuten om at all utvikling skjer på gulvet og at barnet må få masse magetrening. Så jeg vil ikke si at det å bære hele tiden er gunstig, ihvertfall ikke etter de første månedene. Anonymkode: e0bb8...820 2
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2020 #12 Skrevet 25. juni 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Vet ikke når de er babyer, men når barna blir større og fortsatt blir bært på seg jeg en del ulemper, blant annet barn med liten styrke i bena og mødre med vonde rygger. Jobber i barnehage og ser noen mødre som ikke slutter å bære før de absolutt på, store 3 åringer i meis på skogstur, som blir båret inn fra bilen og inn i barnehagen, generelt blir båret på veldig mye på. Har hatt en såkalt "klistremerkebaby" på 3 år i barnehagen som ikke klarte å sykle i den minste motbakke pga liten styrke i bena. Når disse klistremerkebabyene er 3 år + kan man ikke legge skylden på barnas behov lengre, men foreldre som ikke klarer å stille krav til barna sine. Anonymkode: 1513a...9e9 Grøss. Håper ikke du jobber i min barnehage. For øvrig er ikke meis et Ergonomisk bæretøy, så ikke rart mødrene du ser (hvordan kan du for øvrig se at de har vondt i ryggen?) har vondt. Meis er grusomt. Anonymkode: 245e4...992 4
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2020 #13 Skrevet 25. juni 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi fikk klar beskjed fra fysioterapeuten om at all utvikling skjer på gulvet og at barnet må få masse magetrening. Så jeg vil ikke si at det å bære hele tiden er gunstig, ihvertfall ikke etter de første månedene. Anonymkode: e0bb8...820 Det er ingen som bærer hele tiden. Anonymkode: 245e4...992 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2020 #14 Skrevet 25. juni 2020 Guttungen min ble båret mye, han sov ikke i vogn eller seng uten å ha noen ved siden av seg, heller ikke i barnehagen. Vogna be nesten ikke brukt. Han hatet å være på gulvet, lå derfor lite på magen, ville bare stå i faget. Han har vært tidlig ute motorisk, både å gå og koordinering. Anonymkode: beeb5...bd8 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2020 #15 Skrevet 26. juni 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Guttungen min ble båret mye, han sov ikke i vogn eller seng uten å ha noen ved siden av seg, heller ikke i barnehagen. Vogna be nesten ikke brukt. Han hatet å være på gulvet, lå derfor lite på magen, ville bare stå i faget. Han har vært tidlig ute motorisk, både å gå og koordinering. Anonymkode: beeb5...bd8 Så bra for deg og den lille! Allikevel anbefaler eksperter magetrening hver dag, for å styrke musklaturen, og jeg tror ikke at det gjøres bare på gøy, men at det faktisk har noe for seg. Selvsagt finnes det babyer som din som er tidlig ute motorisk selv om dere ikke lå på magen, men tror ikke det vil gjelde for alle. Anonymkode: f92b4...feb 2
Moi123 Skrevet 26. juni 2020 #16 Skrevet 26. juni 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi fikk klar beskjed fra fysioterapeuten om at all utvikling skjer på gulvet og at barnet må få masse magetrening. Så jeg vil ikke si at det å bære hele tiden er gunstig, ihvertfall ikke etter de første månedene. Anonymkode: e0bb8...820 Førstemann her ble bært myye første året, gikk før hun var 9 mnd og alltid vært sterk motorisk. Vår fysioterapaut sa at bæring i ergonomisk stilling (m form, c kurve osv) styrker kroppen i seg selv, da musklene får trening i de naturlige bevegelsene når man går. Ja, bæring er sunt! Man får uansett naturlige pauser hvor baby kan trene på mage. Men min opplevelse er at det varierer veldig på barn. Første kunne sitte hele dagen, lillebror har ikke tålmodighet, han vil ned på gulvet å krype og oppdage verden derfra. 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2020 #17 Skrevet 26. juni 2020 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så bra for deg og den lille! Allikevel anbefaler eksperter magetrening hver dag, for å styrke musklaturen, og jeg tror ikke at det gjøres bare på gøy, men at det faktisk har noe for seg. Selvsagt finnes det babyer som din som er tidlig ute motorisk selv om dere ikke lå på magen, men tror ikke det vil gjelde for alle. Anonymkode: f92b4...feb I de aller færreste tilfeller blir det lite til ingen magetrening på gulvet for babyer da det hovedsaklig bæres når du ellers ville sittet med baby i armene og dullet, stått med baby i armene og vugget og bysset, løpt rundt og prøvd å få huset til å se skikkelig ut med en gråtende baby på gulvet i stua, når du går kilometer etter kilometer bare for at baby skal forbli sovende, eller rygger vogna att og fram, att og fram, att og fram - for at baby skal få sove. Men det trenes magemuskler, ryggmuskler, nakkemuskler osv i bæretøy også. Babyer er kjempenysgjerrige og de forblir ikke en gelèklump i bæretøyet lenge, ved våken tilstand vil de se seg rundt og strekke seg etter spennende ting. Og jeg må legge til at jeg har til gode å høre historier om bærebabyer som er bemerket sent utviklet motorisk. Alle utvikles i forskjellig fart, bærebabyer og gulvbabyer (for å ta den dit 😉 og jeg tror nok de fleste (friske!) barn kommer seg godt til skolestart og miniputtturneringene. Anonymkode: 245e4...992 4
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2020 #18 Skrevet 26. juni 2020 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Vet ikke når de er babyer, men når barna blir større og fortsatt blir bært på seg jeg en del ulemper, blant annet barn med liten styrke i bena og mødre med vonde rygger. Jobber i barnehage og ser noen mødre som ikke slutter å bære før de absolutt på, store 3 åringer i meis på skogstur, som blir båret inn fra bilen og inn i barnehagen, generelt blir båret på veldig mye på. Har hatt en såkalt "klistremerkebaby" på 3 år i barnehagen som ikke klarte å sykle i den minste motbakke pga liten styrke i bena. Når disse klistremerkebabyene er 3 år + kan man ikke legge skylden på barnas behov lengre, men foreldre som ikke klarer å stille krav til barna sine. Anonymkode: 1513a...9e9 For noe vås! Her var det mye rart... For det første: Godt ergonomisk bæretøy gir ikke vond rygg. Bærefolk vet hvordan man bærer riktig for å unngå vondter. Meis, derimot, gir veldig lett innmari vond rygg, men det er det veldig få erfarne bærere som bruker. Barnet sitter ustabilt og rart, vekten kommer altfor langt ut fra ryggen og meisen har høy egenvekt. For det andre: Hvor mange tror du ikke bærer på seg vondter når de bærer i armene, fordi små barn må bæres innimellom? Det slipper vi. Og hvor mange dytter på seg vondter fordi de dytter barnevogn i løssnø til ungen er 3? Det slipper vi også. For det fjerde: De færreste 2-3 år gamle barn finner seg i å bli båret 24/7. De vil ned, og si sier det tydelig. Bæring i den alderen brukes til transportetapper, når barnet trenger nærhet, når barnet trenger en kos, når barnet sliter med å finne roen - i hovedsak en erstatning for armer, barnevogn, skuldre, bilstol etc. Jeg kjøper ikke at det skulle gå utover motorikken. Hvor har du det fra? Én unge i barnehagen du jobber? Bæremiljøet er nemlig ganske sosialt, så vi ser hverandres barn. Min erfaring er at de er MINST like aktive og sterke som alle andre barn. Terskelen for å la en 1-2-åring gå selv deler av veien er uendelig mye lavere når du ikke må passe på ungen mens du drasser på en barnevogn. Min har fått bevege seg mye mer fritt enn om vi hadde hatt med den dustete vogna overalt. Vogn er ufattelig upraktisk! 😂 For det femte: «når disse klistremerkebabyene er 3+ kan man ikke legge skylda på barnas behov lengre, men foreldre som ikke klarer å stille krav til barna sine.» Mener du a) at 3+ år gamle barn ikke har behov for nærhet eller en pause, eller b) at vi som foreldre bør ignorere disse behovene? Jeg er ufattelig takknemlig for at du sannsynligvis ikke jobber i vår barnehage, hvis DETTE er din innstilling til småbarn. Anonymkode: 4c894...da8 3 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2020 #19 Skrevet 26. juni 2020 12 hours ago, AnonymBruker said: Vi fikk klar beskjed fra fysioterapeuten om at all utvikling skjer på gulvet og at barnet må få masse magetrening. Så jeg vil ikke si at det å bære hele tiden er gunstig, ihvertfall ikke etter de første månedene. Anonymkode: e0bb8...820 Rart jeg fikk øvelser jeg skulle bruke mens barnet lå på rygg og at jeg ble anbefalt magebæring av flere fysio, leger osv med mine gutter da. Anonymkode: a1b36...528 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2020 #20 Skrevet 26. juni 2020 3 hours ago, AnonymBruker said: Så bra for deg og den lille! Allikevel anbefaler eksperter magetrening hver dag, for å styrke musklaturen, og jeg tror ikke at det gjøres bare på gøy, men at det faktisk har noe for seg. Selvsagt finnes det babyer som din som er tidlig ute motorisk selv om dere ikke lå på magen, men tror ikke det vil gjelde for alle. Anonymkode: f92b4...feb Lå lite betyr jo ikke lå ingenting. Min første hatet å ligge på magen. Han fikk derfor 10-20 sek etter hvert bleieskift på mage etter råd fra fysio, hun mente nemlig at det var bra nok. Og det var det nok, for han var tidlig ute med å sette seg opp. Anonymkode: a1b36...528
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå