Gjest Darcy Skrevet 3. juli 2005 #1 Skrevet 3. juli 2005 Noen som har erfaring med å reise i flere timer med kattunge i bur på tog ? Jeg frykter at det vil bli en veldig skremmende opplevelse for den lille, og ser for meg at pusen kommer til å sitte limt inni en hjørnet av buret og skrike i flere timer. Han kan jo ikke sitte på fanget mitt under togturen heller, da vi kommer til å sitte i dyrekupè, og sist jeg reiste med dyr måtte buret står litt bortenfor setene. Bør jeg vente med lengre reiser til han blir større, eller hvordan takler man slikt ?
LilleMy28 Skrevet 5. juli 2005 #2 Skrevet 5. juli 2005 Ikkje vent, den må vennes til det så tidlig som mulig. Me tok katten med i bil på korte turer allerede når hun var 3-4 uker (bodde sammen med kattemor). Min katt har vært på alle slags turer, flere ganger i bil over fra oslo til vestlandet, busstur i by'n, tog fra oslo til moss, og fly som tok nesten en time (ene gangen i lasterommet), det går så fint så. Det samme gjelder på å gå i bånd, hun går som en hund i bånd. Satte på sælen alene ganske tidlig, hun snurret seg rundt og prøvde å få den bort, men etterhvert ga hun opp. Nå har hun alltid på halsbånd med medaljong og vi tar på sæle og bånd når vi skal gå turer. (Hun er ikkje så glad i å gå ute alene, er så mange skumle katter i nabolaget som har markert det som sitt territorie...)
Gjest Darcy Skrevet 5. juli 2005 #3 Skrevet 5. juli 2005 Joda, pusen hadde helt sikkert overlevd såpass mange timer i et tog, men jeg tenker litt på stakkars medpassasjer som eventuelt må sitte og høre på en hylende/klynkende/pipende kattunge så lenge. Det spørs om det blir spesielt populært...
Gjest gjest1 Skrevet 5. juli 2005 #4 Skrevet 5. juli 2005 Du kan jo prøve å venne henne til å sitte i bur i bilen? Overgangen til tog burde ikke bli så stor da? En gang jeg fløy fra tromsø til oslo så hadde noen en katt med i kabinen. Den var livredd og mjauet hele tiden. Han var utrøstelig, og eieren var rimelig stresset. (Jeg også, siden jeg syntes sååå synd på den lille pusen). Hvis kattungen din ikke ser ut til å takle burlivet, så ville jeg vurdert beroligende piller. Selv om noen katter blir mer stresset av å kjenne at de ikke har helt kontroll over kroppen. Ikke lett det der..
Gjest Darcy Skrevet 5. juli 2005 #5 Skrevet 5. juli 2005 Jeg har ikke bil... Så å trene på forhånd blir litt vrient. Kunne jeg hatt han på fanget tror jeg nok det skulle gå greit, men siden han er så liten og er litt sutrete når han ikke får det som han vil, så er jeg litt usikker på hvordan det går når han blir redd...Da han var helt ny her i huset for tre uker siden, var han ganske så høylytt, og jeg frykter vel en gjentakelse av det.
Gjest Violetta Skrevet 5. juli 2005 #6 Skrevet 5. juli 2005 Du kan jo trene på å ha katten i bur hjemme. Da er i hvert fall overgangen litt lettere.
Gjest Darcy Skrevet 6. juli 2005 #7 Skrevet 6. juli 2005 Jeg kan jo det, men jeg tenker at det kanskje ikke har så mye for seg å ha han sittende i bur hjemme, fordi han jo er vant med omgivelsene rundt, og på et tog blir det noe helt annet. Det blir vel bare å ta sjansen eller la vær, det er vel ikke så mange andre måter å gjøre det på, og å gi en så liten katt beroligende piller er jeg ikke helt for.. En eller annen gang må han jo venne seg til å bli komfortabel med å reise. Da vi hentet han hjem for første gang, var det tydelig at han fant bilturen ubehagelig. Han satt på fanget mitt, og gjorde som jeg har lest mange andre katter også gjør når de er på biltur, sitter med munnen åpen. Gaper, på et vis..og klynker og mjauer sårt. Jeg leste noe om at de blir utrygge ved bilkjøring og ikke skjønner hva som skjer, så da er det kanskje ikke forskjell på en voksen katt og en liten kattunge ? Nå gjelder jo dette tog, men det utgjør vel ikke den store forskjellen...
CheapChampagne Skrevet 6. juli 2005 #8 Skrevet 6. juli 2005 Du kan ikke ta den med på en liten tur med buss/trikk/t-bane da? Og gjør dette noen ganger slik at den venner seg til det?
Mrs. K Skrevet 6. juli 2005 #9 Skrevet 6. juli 2005 Joda, pusen hadde helt sikkert overlevd såpass mange timer i et tog, men jeg tenker litt på stakkars medpassasjer som eventuelt må sitte og høre på en hylende/klynkende/pipende kattunge så lenge. Det spørs om det blir spesielt populært... De kommer jo til å sitte i en dyrekupé, som litt bråk må de vel regne med. Jeg har reist i tog med kattunge i bur. Jeg tror ikke at hun gråt på hele turen. Det ville jeg sikkert ha husket.
Gjest Violetta Skrevet 6. juli 2005 #10 Skrevet 6. juli 2005 Jeg kan jo det, men jeg tenker at det kanskje ikke har så mye for seg å ha han sittende i bur hjemme, fordi han jo er vant med omgivelsene rundt, og på et tog blir det noe helt annet. Det blir vel bare å ta sjansen eller la vær, det er vel ikke så mange andre måter å gjøre det på, og å gi en så liten katt beroligende piller er jeg ikke helt for.. En eller annen gang må han jo venne seg til å bli komfortabel med å reise. Da vi hentet han hjem for første gang, var det tydelig at han fant bilturen ubehagelig. Han satt på fanget mitt, og gjorde som jeg har lest mange andre katter også gjør når de er på biltur, sitter med munnen åpen. Gaper, på et vis..og klynker og mjauer sårt. Jeg leste noe om at de blir utrygge ved bilkjøring og ikke skjønner hva som skjer, så da er det kanskje ikke forskjell på en voksen katt og en liten kattunge ? Nå gjelder jo dette tog, men det utgjør vel ikke den store forskjellen... Klart det har noe for seg at katten blir fortrolig med buret, da føler hun seg jo trygg der inne, og kanskje omgivelsene da ikke har så stor betydning. Å føst tvinge henne inn i et ukjent, trangt lite bur og så ta henne med på togtur høres for meg helt feil ut. Grunnen til at dyr peser og stresser i bil kan meget vel være at de blir reisesyke. I hvert fall blir hunder reisesyke og kvalme, og jeg regner med katter også kan bli det.
liv Skrevet 6. juli 2005 #11 Skrevet 6. juli 2005 hmm, vi fikk sitte med vårt kattebur på fanget. det var regionaltog..
Vibs Skrevet 6. juli 2005 #12 Skrevet 6. juli 2005 Du kan kjøpe Feliway spray hos dyrlegen, den inneholder feromoner; luktstoffer katten selv gir fra seg. Lukten i Feliway virker beroligende på katten. Les mer her: Feliway
Gjest Darcy Skrevet 12. juli 2005 #13 Skrevet 12. juli 2005 Vi jobber med saken. Han går frivillig inn i buret, og protesterer og sutrer litt mindre for hver gang jeg lukker igjen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå