AnonymBruker Skrevet 17. juni 2020 #1 Skrevet 17. juni 2020 Noen som gjør det? Vi skal flytte til gård, hvor det er intet mindre enn ett stort bolighus, et mindre bolighus og en hytte som blir stående tomt. Med markedet det stedet tror jeg nok vi kan få leid ut for ca 15.000kr fast, pluss hytta i ferier osv. Min store drøm er å slutte og jobbe frem til ungene begynner på skolen (en på 3 og en på 4 mnd) og tenker kanskje utleie kan hjelpe. Er utdannet sykepleier så får jo alltids jobbe så mange ekstravakter jeg ønsker 😛 For å spe på ved behov. Noen som er utleiere på heltid som vil dele erfaringer? Dette er bare i planleggingsfasen ennå - så jeg er helt grønn. Kan ingenting om skatteregler osv. Best å opprette firma kanskje? Dette er som sagt ennå bare en drøm, skal selvsagt undersøke nærmere når det nærmer seg eventuelt. Noen med erfaring? Skal selvsagt gjøre alt hvitt og lovlig, noe annet er uaktuelt. Anonymkode: 38e4a...030
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2020 #2 Skrevet 17. juni 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Noen som gjør det? Vi skal flytte til gård, hvor det er intet mindre enn ett stort bolighus, et mindre bolighus og en hytte som blir stående tomt. Med markedet det stedet tror jeg nok vi kan få leid ut for ca 15.000kr fast, pluss hytta i ferier osv. Min store drøm er å slutte og jobbe frem til ungene begynner på skolen (en på 3 og en på 4 mnd) og tenker kanskje utleie kan hjelpe. Er utdannet sykepleier så får jo alltids jobbe så mange ekstravakter jeg ønsker 😛 For å spe på ved behov. Noen som er utleiere på heltid som vil dele erfaringer? Dette er bare i planleggingsfasen ennå - så jeg er helt grønn. Kan ingenting om skatteregler osv. Best å opprette firma kanskje? Dette er som sagt ennå bare en drøm, skal selvsagt undersøke nærmere når det nærmer seg eventuelt. Noen med erfaring? Skal selvsagt gjøre alt hvitt og lovlig, noe annet er uaktuelt. Anonymkode: 38e4a...030 Dette er ganske enkelt, er bare å leie ut - men du må selvfølgelig betale skatt i og med det er snakk om frittstående objekter. Beskatning er per nå er 22%. Vedlikehold kan trekkes fra i beløp som skal beskattes. Så i ditt tilfelle vil skatt være 3300kr pr måned for den faste utleien. Så må du regne med utgift for renovasjon som man må ha inkludert i leien. Det er ingen vits å leie ut som et selskap for så små beløp. Om du skal drive oppkjøp med mye belåning så kan et selskap være tingen slik at du ikke risikerer personlig konkurs om gjelden ikke kan håndteres, men du eier jo objektene så da er det ikke noe argument. Hytten kan leies ut skattefritt for inntil 10 000 pr år, etter dette gjelder samme skattesats. Anonymkode: b088a...c50 2
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2020 #3 Skrevet 17. juni 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Dette er ganske enkelt, er bare å leie ut - men du må selvfølgelig betale skatt i og med det er snakk om frittstående objekter. Beskatning er per nå er 22%. Vedlikehold kan trekkes fra i beløp som skal beskattes. Så i ditt tilfelle vil skatt være 3300kr pr måned for den faste utleien. Så må du regne med utgift for renovasjon som man må ha inkludert i leien. Det er ingen vits å leie ut som et selskap for så små beløp. Om du skal drive oppkjøp med mye belåning så kan et selskap være tingen slik at du ikke risikerer personlig konkurs om gjelden ikke kan håndteres, men du eier jo objektene så da er det ikke noe argument. Hytten kan leies ut skattefritt for inntil 10 000 pr år, etter dette gjelder samme skattesats. Anonymkode: b088a...c50 Tusen takk for svar! I og med at vi eier boligene og ikke blir kvitt dem (får ikke skille dem fra gården) blir jo vedlikehold og renovasjon utgifter vi må betale uansett. Så det ser jeg ikke de store problemene med 🤷🏽♀️ Takk for info Anonymkode: 38e4a...030
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2020 #4 Skrevet 18. juni 2020 Vi er der nesten (mangler bare å finne den siste utleieboligen, finansiering er på plass). Vi har valgt å gjøre det gjennom firma. Mitt beste råd er sett opp budsjett, hver realistisk ifht utleiepris (undersøk markedet), og finn en god revisor til å hjelpe med oppsettet. Ville vurdert Airbnb som et alternativ også. Lykke til! Anonymkode: a254f...bda 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2020 #5 Skrevet 18. juni 2020 Jeg gjør det ikke ennå, så ta det med en klype salt, men jeg skal gjøre det senere i livet når jeg har blitt lei av å jobbe så mye som jeg gjør. Jeg vil nok ikke ønske å slutte å jobbe helt, siden jeg liker å ha noe å drive på med i hverdagen, men tenker å gå ned til deltid. I første omgang 80%, senere 60% og se hvor mye jeg liker det eller kjeder meg Da flytter jeg litt ut av det mest sentrale strøk for å få en større bolig for pengene, leier ut underetasjen + deler av rekkehus jeg har arvet. Har andre i familien som har gjort tilsvarende, og de som meg kan forvente en leieinntekt på 30K i områdene. Men husk beskatning når du ikke bor der selv, og man må sette av penger til vedlikehold. Forsikringer er også lurt å ha i orden, og vurder om den første tiden skal tas via en utleiemegler for å redusere risiko for manglende betaling osv. Anonymkode: beeac...dad
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2020 #6 Skrevet 18. juni 2020 16 hours ago, AnonymBruker said: Min store drøm er å slutte og jobbe frem til ungene begynner på skolen😛 Anonymkode: 38e4a...030 Det er en forståelig drøm, men tenk litt over hva du sitter igjen med hvis det blir samlivsbrudd og du får helseproblemer som gjør at du ikke kan jobbe. Du bør ha en solid uføreforsikring, og det er ikke billig. Anonymkode: 357e1...179 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2020 #7 Skrevet 18. juni 2020 Vi lever ikke av det, men vi bor gratis. Vi har 4 utleiedeler i vår bolig Som dekker alle boutgiftene våre. Når alt er nedbetalt kan vi leve av det😊 Anonymkode: a1dc8...1ba
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2020 #8 Skrevet 18. juni 2020 Jeg lever av kun utleie, men jeg eier flere bygårder med 32 leiligheter og flere kontorlokaler. Så erlitt annerledes. Men har ingen annen jobb lenger enn dette Anonymkode: afef4...9cc
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2020 #9 Skrevet 19. juni 2020 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er en forståelig drøm, men tenk litt over hva du sitter igjen med hvis det blir samlivsbrudd og du får helseproblemer som gjør at du ikke kan jobbe. Du bør ha en solid uføreforsikring, og det er ikke billig. Anonymkode: 357e1...179 Jeg er heldigvis i en økonomisk situasjon som gjør at jeg ikke trenger bekymre meg for dette Kunne sluttet å jobbe i dag og levd godt i mange år på sparepengene mine - men ønsker ikke å bruke dem ennå. Sparer dem til en eventuelt ekstraordinær situasjon, som de du nevner. 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi lever ikke av det, men vi bor gratis. Vi har 4 utleiedeler i vår bolig Som dekker alle boutgiftene våre. Når alt er nedbetalt kan vi leve av det😊 Anonymkode: a1dc8...1ba Så deilig! Hvor stor er boligen da om jeg kan spørre, som har fire utleieenheter? 😱 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg lever av kun utleie, men jeg eier flere bygårder med 32 leiligheter og flere kontorlokaler. Så erlitt annerledes. Men har ingen annen jobb lenger enn dette Anonymkode: afef4...9cc Det blir jo litt større enn hva jeg ser for meg ja 🤔 Anonymkode: 38e4a...030
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå