AnonymBruker Skrevet 17. juni 2020 #1 Skrevet 17. juni 2020 Burde man ramse opp alle tidligere jobberfaring i CV-en sin? Hvor mye tar dere med på deres? Jeg begynte på et masterstudium 7 år etter jeg fullførte videregående, og før den tid tok jeg opp fag over to år. Jeg har derfor hatt flere kortere og lengre arbeidsforhold før jeg begynte å studere. Vet rett og slett ikke hvor mye jeg skal ta med. Skal man skrive videregående på CV-en? Anonymkode: 50411...cb8
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2020 #2 Skrevet 17. juni 2020 Jeg har tatt med alle de lengre ansettelsesforholdene mine, og de litt mer unike jobbene jeg har hatt selv om de er urelevant for stillingen jeg søker på sånn rent faglig. Deltid- og sommerjobber jeg hadde som tenåring har jeg under en "Annet" post hvor jeg nevner jeg har jobbet innen x, y, z osv. I oppveksten. Fikk råd om å gjøre det fra nav da det sa noe om karakteren min mente de. Ikke fått negative tilbakemeldinger på det. Anonymkode: 76ab9...306 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2020 #3 Skrevet 17. juni 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg har tatt med alle de lengre ansettelsesforholdene mine, og de litt mer unike jobbene jeg har hatt selv om de er urelevant for stillingen jeg søker på sånn rent faglig. Deltid- og sommerjobber jeg hadde som tenåring har jeg under en "Annet" post hvor jeg nevner jeg har jobbet innen x, y, z osv. I oppveksten. Fikk råd om å gjøre det fra nav da det sa noe om karakteren min mente de. Ikke fått negative tilbakemeldinger på det. Anonymkode: 76ab9...306 Aha. Jeg jobbet tre år på McDonald’s i tenårene. Er det noe jeg burde føre under «Annet» da? Hvor på CV-en setter du det? Jeg tenker jo at hva jeg gjorde for mer enn ti år siden ikke sier så veldig mye om min karakter nå, men det er vel fint at det ikke ser ut som jeg har sittet på rumpa i mange år. Synes bare det er litt vanskelig å velge ut hva som er viktig og ikke. Anonymkode: 50411...cb8
pia mater Skrevet 17. juni 2020 #4 Skrevet 17. juni 2020 Jeg har med videregående på CVen. Syns det er greit at de ser hva jeg har gått der, i tilfelle det kan gi et positivt inntrykk. Skader ihvertfall ikke å ta det med. 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2020 #5 Skrevet 17. juni 2020 1 minutt siden, pia mater skrev: Jeg har med videregående på CVen. Syns det er greit at de ser hva jeg har gått der, i tilfelle det kan gi et positivt inntrykk. Skader ihvertfall ikke å ta det med. Men da har du kanskje gått noe spesielt? Jeg gikk allmennfaglig, så tror ikke det er positivt. Om enn kanskje negativt, for da ser de at jeg antageligvis er mye eldre enn andre nyutdannede. Anonymkode: 50411...cb8 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2020 #6 Skrevet 17. juni 2020 2 minutter siden, AnonymBruker said: Men da har du kanskje gått noe spesielt? Jeg gikk allmennfaglig, så tror ikke det er positivt. Om enn kanskje negativt, for da ser de at jeg antageligvis er mye eldre enn andre nyutdannede. Anonymkode: 50411...cb8 Det ser de da vel uansett på fødselsdatoen din? Anonymkode: 337f8...067
pia mater Skrevet 17. juni 2020 #7 Skrevet 17. juni 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Men da har du kanskje gått noe spesielt? Jeg gikk allmennfaglig, så tror ikke det er positivt. Om enn kanskje negativt, for da ser de at jeg antageligvis er mye eldre enn andre nyutdannede. Anonymkode: 50411...cb8 Gikk studiespes. med realfag, så ikke så veldig spesielt. Og alderen din er vel oppgitt uansett (?) så er ingen grunn til å prøve å skjule den.
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2020 #8 Skrevet 17. juni 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det ser de da vel uansett på fødselsdatoen din? Anonymkode: 337f8...067 Har ikke med fødselsdato. Anonymkode: 50411...cb8
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2020 #9 Skrevet 17. juni 2020 I min bransje tar man med hver rubbel og bit. Hvert kurs- om så bare det varer en dag. Anonymkode: d1569...3dd
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2020 #10 Skrevet 17. juni 2020 2 minutter siden, pia mater skrev: Gikk studiespes. med realfag, så ikke så veldig spesielt. Og alderen din er vel oppgitt uansett (?) så er ingen grunn til å prøve å skjule den. Nei, den er ikke med. Ser ikke noen grunn til å ta med fødselsdato, selv om jeg ikke bevisst skjuler den sånn sett. Anonymkode: 50411...cb8
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2020 #11 Skrevet 17. juni 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: I min bransje tar man med hver rubbel og bit. Hvert kurs- om så bare det varer en dag. Anonymkode: d1569...3dd Hvilken bransje er det? Anonymkode: 50411...cb8
pia mater Skrevet 17. juni 2020 #12 Skrevet 17. juni 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Nei, den er ikke med. Ser ikke noen grunn til å ta med fødselsdato, selv om jeg ikke bevisst skjuler den sånn sett. Anonymkode: 50411...cb8 Hmm, sikkert på at det er "innafor"? Jeg hadde nok reagert litt på det hvis noen unnlater å ha med alderen sin. Er heller ingenting galt med å ta utdannelse i voksen alder. Tror mange heller får mer utbytte av utdanningen da de tenker på litt andre ting enn fadderuke og pils. 2
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2020 #13 Skrevet 17. juni 2020 Akkurat nå, pia mater skrev: Hmm, sikkert på at det er "innafor"? Jeg hadde nok reagert litt på det hvis noen unnlater å ha med alderen sin. Er heller ingenting galt med å ta utdannelse i voksen alder. Tror mange heller får mer utbytte av utdanningen da de tenker på litt andre ting enn fadderuke og pils. Var like glad i pils i voksen alder, dessverre. Endte med karakterer midt på treet, men kan jo tenkes de hadde vært dårligere om jeg var yngre da jeg startet. Tror ikke man tenker over fødselsdatoen i CV-en, egentlig. Har personalia øverst, og det ser like naturlig ut med som uten. Har link til LinkedIn, så det er ikke vanskelig å finne ut av alderen min om det er viktig. Anonymkode: 50411...cb8
Khadira Skrevet 17. juni 2020 #14 Skrevet 17. juni 2020 Altså, som arbeidsgiver ville jeg stilt flere spørsmålstegn til hvorfor alderen skjules fremfor hvorfor vedkommende var voksen når h*n tok utdanning. 2
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2020 #15 Skrevet 17. juni 2020 6 minutter siden, Nightcrawler skrev: Altså, som arbeidsgiver ville jeg stilt flere spørsmålstegn til hvorfor alderen skjules fremfor hvorfor vedkommende var voksen når h*n tok utdanning. Veldig spesielt, i så fall. Mange sier at man med fordel kan droppe fødselsdato. Som eksempler er «jobbeksperter» (hva nå enn det er) til Aftenposten, eller leder i Universitetets karrieresenter til DinSide. Anonymkode: 50411...cb8
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2020 #16 Skrevet 17. juni 2020 Fødselsdato på CV henger igjen fra gamle dager, hvor det var vanlig å skrive både sivilstatus og antall barn. Det er fullstendig utdatert. Hvilken dato jeg er født er irrelevant til stillingene jeg skal søke. Hadde kanskje vært noe annet om jeg skulle være aktivitetsleder på en ungdomsklubb, eller noe annet hvor alder er relevant. Anonymkode: 50411...cb8 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå