Gå til innhold

Karantene fra sverige?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan tolker dere denne? (Fra regjeringens side)

Unntak fra reisekaranteneplikt på grunn av arbeid

Jeg kommer til Norge for å arbeide. Må jeg da være i karantene?

Utgangspunktet er at alle som kommer til Norge, skal oppholde seg i reisekarantene i ti dager etter ankomst til Norge.

Det finnes likevel noen unntak:

1. Personer som krysser grensen til Norge fra land som nevnt i i listen nedenfor under reise mellom bolig og arbeidssted i disse landene, eller når de er i arbeid, er unntatt fra karanteneplikt etter § 5 i den tiden de er under reise mellom bolig og arbeidssted og i den tiden de er i arbeid:

• Danmark
  • Finland
  • Island
  • Sverige
  • Færøyene
  • Grønland
  • Åland

Jeg tolker det at så lenge svensken kommer for å jobbe, så trenger de ikke å være i karantene? min situasjon er slik at jeg har ansatt 2 svensker som skal komme hit og arbeide med jordbruk. De skal komme hit, være her i 2 måneder også hjem til sverige. Altså ingen pendling. Må de i karantene? Skjønner ikke helt.

Anonymkode: 660d3...040

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Noen tanker...?

AnonymBruker
Skrevet

At man kan gå på jobb. Og så må man hjem, altså hjemmet man har her i Norge. På fritiden er man i karantene, men man kan jobbe. Dette er ulikt i forhold til de som velger å reise på fritidsreise i Sverige. De kan ikke dra på arbeidsplassen når de kommer hjem igjen.

Altså, man er unntatt karanteneplikt på vei til og fra jobb og mens man er på jobb, ellers har man karantene. I 10 dager.

Anonymkode: 18f6b...18d

• Liker 5
Skrevet (endret)

La inn på feil plass.

Endret av Belima
slettet
AnonymBruker
Skrevet

Så svenskene skal bo hos meg. Og på morgenen skal de på jobb og så rett hjem i 2uker. Etter det kan de dra ut etter jobben, er det slik å forstå? Men de skal jobbe med salg, så de må jo snakke med folk, men følge 1m regelen så klart.

AnonymBruker
Skrevet

Ring FHI og spør der om du er usikker, de av alle burde vite svaret.

Anonymkode: 57847...5c6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så svenskene skal bo hos meg. Og på morgenen skal de på jobb og så rett hjem i 2uker. Etter det kan de dra ut etter jobben, er det slik å forstå? Men de skal jobbe med salg, så de må jo snakke med folk, men følge 1m regelen så klart.

Ja. I ti dager.

• Liker 1
Skrevet

Beklager om jeg kupper tråd, men lurer også på noe:

Om noen drar inn i Sverige på dagsbesøk (i dette tilfellet for å levere noe til et familiemedlem der) og eneste planen er å gjøre dette + fylle diesel for å så dra inn i Norge igjen, er det greit?

Vedkommende mente det, fordi det ikke innebærer overnatting. Han sa også at familiemedlemmet i Sverige er ekstremt nøye med hygiene og redd for korona, så der er han helt sikker på ikke finnes smitte. 

AnonymBruker
Skrevet

Bare pass på at det er fornuftige folk. Har møtt "arbeidssvenker" som ikke tok hensyn til våre smittevern-retningslinjer. Det er ekstra graverende når de er fra Sverige. 

Anonymkode: 6c6c8...336

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Amatariel skrev:

Om noen drar inn i Sverige på dagsbesøk (i dette tilfellet for å levere noe til et familiemedlem der) og eneste planen er å gjøre dette + fylle diesel for å så dra inn i Norge igjen, er det greit?

Vedkommende mente det, fordi det ikke innebærer overnatting. Han sa også at familiemedlemmet i Sverige er ekstremt nøye med hygiene og redd for korona, så der er han helt sikker på ikke finnes smitte. 

Får karantene på ti dager uansett.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Amatariel said:

Da skal det etter dagens regel være karantene i 10 dager.

Anonymkode: 2d6c8...2e2

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare pass på at det er fornuftige folk. Har møtt "arbeidssvenker" som ikke tok hensyn til våre smittevern-retningslinjer. Det er ekstra graverende når de er fra Sverige. 

Ja, de har jo en bekreftet smitte på 0,5% av befolkningen. Syke tilstander ass!

• Liker 4
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Får karantene på ti dager uansett.

Finnes det en link et sted hvor det står dette? Vedkommende var så bastant på at dette gikk fint når det ikke var snakk om overnatting. Skulle gjerne hatt noe å vise til.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Amatariel skrev:

Finnes det en link et sted hvor det står dette? Vedkommende var så bastant på at dette gikk fint når det ikke var snakk om overnatting. Skulle gjerne hatt noe å vise til.

Øhh.. Karantenereglene. Ellers kunne jo folk dratt på hytta også. Det er jo ikke sånn at alle som vil til Sverige har tenkt å klenge på svensker eller se på severdigheter. Likevel gjelder reglene for alle.

https://www.regjeringen.no/no/tema/Koronasituasjonen/karantene-og-isolasjon/id2694376/

Sitat

Karantene

Det er to grupper som skal i karantene:

Dersom du har vært på utenlandsreise skal du være i karantene i 10 dager fra den dagen du kom hjem.

Dersom du har vært i nær kontakt med noen som har fått påvist koronavirus skal du være i hjemmekarantene.

Reglene skiller ikke hva formålet med reisen er, med mindre det er nødvendig vedlikehold på fritidsbolig. Det tror jeg er eneste unntaket.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bekreftet smitte ja. Og idioter er nok både mer utsatt for smitte og mindre villig til å teste seg. Passer dårlig å være hjemme når man føler seg fin og været er bra.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De som skal jobbe i Norge og kommer fra Sverige trenger ikke å være i full karantene, de kan komme på jobb, men må være i karantene på fritiden. 

Anonymkode: c679f...a7e

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

For ordens skyld: du forstår at det tallet ikke reflekterer virkeligheten?

Anonymkode: c0e5f...6cc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

For ordens skyld: du forstår at det tallet ikke reflekterer virkeligheten?

Anonymkode: c0e5f...6cc

Joda, men det gjør heller ikke Norges tall, som er 0,16%. Hvilket heller ikke er så veldig forskjell fra Sverige. Sverige hauses no veldig opp, og det er lett å se seg blind på rene tall. Over 50 000 tilfeller høres jo sykt mye ut, men egentlig så er det jo ikke det. 0,5% er svært lite, og risikoen for å bli smittet for de som ikke har som formål å klenge på svensker når de drar over er ikke spesielt stor. Spesielt ikke for de som skal på hytta, besøke familie eller andre ting som ikke krever å være sammen med store folkemengder. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du sier de skal jobbe med jordbruk, så sier du salg ? Snakke med folk ? Tror det er regler på dette og unntak for karantene regler. Det er om det jobbes innen helse som er samfunnskritisk jobb, og for bønder med arbeid som jordbærplukking, jobbe med dyr gebnerelt. Snakke med folk er ikke under dette og vil nok måtte i karantene 

Anonymkode: 47135...fe8

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du sier de skal jobbe med jordbruk, så sier du salg ? Snakke med folk ? Tror det er regler på dette og unntak for karantene regler. Det er om det jobbes innen helse som er samfunnskritisk jobb, og for bønder med arbeid som jordbærplukking, jobbe med dyr gebnerelt. Snakke med folk er ikke under dette og vil nok måtte i karantene 

Anonymkode: 47135...fe8

Har ikke noe å si hva slags arbeid det er. Utlendinger fra blant annet Sverige kan komme til Norge for å jobbe. De omfattes ikke av karantene til og fra jobb og på jobb, men de har karantene på fritiden. 

https://www.udi.no/om-koronasituasjonen/eu-eos-borgere/#link-18077

Sitat

Ja, du kan reise til Norge for å arbeide hvis arbeidet er nært forestående. 

Du må enten

ha en arbeidskontrakt med en norsk arbeidsgiver (når du skal reise må du huske å ta med deg arbeidskontrakten din), eller

ha en arbeidskontrakt med et firma i et annet EU/EØS-land som du skal utføre et oppdrag for i Norge (når du skal reise må du huske å ha med arbeidskontrakten din og en bekreftelse fra firmaet i Norge som viser at firmaet du er ansatt i skal gjøre et oppdrag for dem), eller

ha ditt eget firma i et annet EU/EØS-land og ha et oppdrag i Norge (når du skal reise må du huske å ha med deg dokumentasjon på firmaet ditt og en bekreftelse/kontrakt med kunden din/firmaet som du skal gjøre oppdraget for)

være selvstendig næringsdrivende som har etablert eller skal etablere næringsvirksomhet i Norge. Dette kan du for eksempel vise dette med en beskrivelse av virksomheten og din planlagte rolle i virksomheten, samt budsjett om du har det.

Når du kommer til Norge må du følge reglene for karantene og isolasjon. Du kan lese mer om karantene og isolasjon på helsenorge.no. (eksternt nettsted, åpnes i nytt vindu)

På helsenorge.no står det riktignok at det kun gjelder samfunnskritiske jobber, men jeg regner med at UDI har bedre peiling. Uansett, for å få korrekt svar så ville jeg ringt  815 55 015 og hørt med de.

• Opprett ny...