AnonymBruker Skrevet 17. juni 2020 #1 Skrevet 17. juni 2020 Er helt desperat her nå. Har de siste ukene -(typ 6-8 ukene) hatt økende smerter på utsiden av overarmen (høyre). Nettene er helt krise -klarer ikke sove på høyre side i det hele tatt og våkner mange ganger pga intense smerter i armen/skulder. Var hos fastlegen for 2 uker siden -men hun sa vi skulle "se det an" -og selv tenkte ikke jeg da på frozen shoulder som mulig diagnose. Men de siste ukene har smertene blitt helt ekstreme -og begynt å få redusert bevegelighet i skulderen. Har googlet endel og ble superstressa ifht hva som kan skje videre med fullstendig stiv skulder, langvarig plager etc.. Husker en kollega av meg hadde dette for noen år siden og hun var sykemeldt et helt år pga dette!!!!!! Jeg har endelig fått drømmejobben som jeg har jobbet hardt for å oppnå i flere år med videreutdanning og div avdelinger etc for å bygge opp erfaring -og skal etter planen starte i den nye jobben til høsten. Det vil være KRISE å starte opp med sykemelding -så det kan bare ikke skje... Skal til fastlegen om 2 uker. Men hun er ikke akkurat veldig dyktig (merkelig at hun ikke tenkte på dette sist når jeg beskrev alle de klassiske symptomene sist). Men får høre hva hun foreslår videre av behandling osv. Men er det noe jeg kan gjøre selv her for å bremse videre utvikling / forkorte tiden med plager osv? Burde armen/skulderen være mest mulig i ro? Eller burde jeg bevege den/tøye ut osv for å prøve å unngå at den stivner helt? (Husker kollegaen min på det verste ikke klarte å få armen ut fra overkroppen i det hele tatt -kunne ikke kle på seg, fikse håret, kjøre bil osv -jeg bare KAN IKKE bli så dårlig denne høsten........ Noen som please kan gi noen oppmuntrende råd? Har du erfaring med dette?? Anonymkode: 0dd83...746
Candiru Skrevet 17. juni 2020 #2 Skrevet 17. juni 2020 Be om henvisning til ortoped. Konferer med legen om det kan være aktuelt med en kortisoninjeksjon. Ta kontakt med en fysioterapeut. Så fort som mulig. 2
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2020 #3 Skrevet 17. juni 2020 Mange av mine kollegaer har hatt dette, yrkesskade (lærer). Mange har gått iflere perioder påmange måneder sykemeldt.Selv har jeg gått ca 6 mnd tilsammen ( ulike perioder) sykemeldt med frozen shoulder. Det er innihælvete vondt!! Og du klarer ikke bevege armen.Å ta på en bh feks, med armen bakryggen, er tortur. Jeg ville pushet på legen. Du risikerer operasjon om du ikke får bukt med det. Anonymkode: 496e7...89e 1
Leo Skrevet 17. juni 2020 #4 Skrevet 17. juni 2020 Jeg har hatt frozen shoulder i begge skuldre i tur og orden og det eneste du kan gjøre nå er å finne en manuellterapeut eller lege som setter kortisoninjeksjon i leddet ved hjelp av ultralyd eller aller helst røntgen. Hvis du vil ha dette utført raskt, og ikke vente i månedsvis, må du kontakte det private helsevesenet og betale selv. Fastleger med liten eller ingen erfaring som setter kortisonsprøyter i "hytt og gevær" bør du styre langt unna. Smertestillende kan du stort sett også bare glemme. Selv sterke opiater har hatt liten eller ingen effekt i mine tilfeller i hvert fall. Å operere frozen shoulder har liten eller ingen effekt så det er det få eller ingen som gjør. Fysioterapi den akutte fasen gjør også bare vondt verre. Etter at den akutte fasen er over, evt. stoppet ved hjelp av kortison, bør man derimot finne en flink fysio- eller manuellterapeut for å trene opp igjen bevegeligheten. Gå i hvert fall ikke så lenge som jeg gjorde fordi jeg hele tiden trodde at det skulle bli bedre! Det er to år siden jeg fikk konstatert dette i den første skulderen og bevegeligheten i skulderen/armen er fremdeles betydelig nedsatt. Smertene er der også fremdeles selv om de ikke er like sterke som da det var på sitt mest akutte. 5
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2020 #5 Skrevet 17. juni 2020 5 timer siden, Leo skrev: Jeg har hatt frozen shoulder i begge skuldre i tur og orden og det eneste du kan gjøre nå er å finne en manuellterapeut eller lege som setter kortisoninjeksjon i leddet ved hjelp av ultralyd eller aller helst røntgen. Hvis du vil ha dette utført raskt, og ikke vente i månedsvis, må du kontakte det private helsevesenet og betale selv. Fastleger med liten eller ingen erfaring som setter kortisonsprøyter i "hytt og gevær" bør du styre langt unna. Smertestillende kan du stort sett også bare glemme. Selv sterke opiater har hatt liten eller ingen effekt i mine tilfeller i hvert fall. Å operere frozen shoulder har liten eller ingen effekt så det er det få eller ingen som gjør. Fysioterapi den akutte fasen gjør også bare vondt verre. Etter at den akutte fasen er over, evt. stoppet ved hjelp av kortison, bør man derimot finne en flink fysio- eller manuellterapeut for å trene opp igjen bevegeligheten. Gå i hvert fall ikke så lenge som jeg gjorde fordi jeg hele tiden trodde at det skulle bli bedre! Det er to år siden jeg fikk konstatert dette i den første skulderen og bevegeligheten i skulderen/armen er fremdeles betydelig nedsatt. Smertene er der også fremdeles selv om de ikke er like sterke som da det var på sitt mest akutte. Takk for gode råd fra deg (og de andre). Skal pushe på legen ja -smertene er som du beskriver helt jævlige nå, men foreløpig har jeg ikke voldsomme begrensninger i bevegelse -mest når jeg tar armen rett ut -klarer ikke løfte armen over skuldernivå på den siden. Faen også -dette er egentlig en stor krise da jeg virkelig ikke kan bli sykemeldt/ikke være arbeidsdyktig etter ferien.. Anonymkode: 0dd83...746 1
Leo Skrevet 18. juni 2020 #6 Skrevet 18. juni 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for gode råd fra deg (og de andre). Skal pushe på legen ja -smertene er som du beskriver helt jævlige nå, men foreløpig har jeg ikke voldsomme begrensninger i bevegelse -mest når jeg tar armen rett ut -klarer ikke løfte armen over skuldernivå på den siden. Faen også -dette er egentlig en stor krise da jeg virkelig ikke kan bli sykemeldt/ikke være arbeidsdyktig etter ferien.. Anonymkode: 0dd83...746 Å pushe på legen hjelper sannsynligvis ikke mot noe fordi det ikke er stort en vanlig fastlege kan gjøre (Bortsett fra at noen av dem altså trekker frem sprøyta og setter den ca. der de tror problemet er. Det gjør i verste fall vondt verre). Første gangen ble jeg henvist til ortoped og ventet i tre måneder på time. Når jeg endelig kom dit så kikket ortopeden på meg i et halvt minutt før h*n konstaterte at det var frozen shoulder og sendte meg ut igjen. Løsningen ble en privatpraktiserende anestesilege som setter kortison ved hjelp av røntgen og allerede etter første injeksjon ble det betydelig bedre. Forresten er nedkjøling/isposer det som kanskje virker mest lindrende på smertene. 3
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2020 #7 Skrevet 18. juni 2020 Glem legen, Finn deg en dyktig manuellterapeut/kiropraktor/fysioterapeut som har ultralydutstyr på kontoret. Det er ikke sikkert det er frozen shoulder, jeg har hatt noe liknende og det var en overbelastningsskade som måtte trenes opp. Viktig å få diagnosen dør du begynner med behandling som kortisonsprøyter osv. Anonymkode: 953d1...04e 4
Leo Skrevet 18. juni 2020 #8 Skrevet 18. juni 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Glem legen, Finn deg en dyktig manuellterapeut/kiropraktor/fysioterapeut som har ultralydutstyr på kontoret. Det er ikke sikkert det er frozen shoulder, jeg har hatt noe liknende og det var en overbelastningsskade som måtte trenes opp. Viktig å få diagnosen dør du begynner med behandling som kortisonsprøyter osv. Anonymkode: 953d1...04e Ja, diagnosen må selvfølgelig være riktig og nettopp derfor skal man styre unna leger som setter slike sprøyter uten veiledning og uten å egentlig spesielt god greie på hva de driver med. Og som du sier kan det, heldigvis for TS får man nesten si, selvfølgelig være andre ting som ikke er like ille og langvarig. 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2020 #9 Skrevet 20. juni 2020 Jeg har hatt frossen skulder på høyre side. Det er vel ikke helt bra ennå, men det mest intense varte i ca 2,5 år. Det ble påvist hos meg på MR, men ikke røntgen. Siden det først ikke ble påvist da jeg tok røntgen ble jeg henvist til fysioterapeut. Hun trodde det var vanlig betennelse og jeg trente hver dag intensivt med skulderøvelser over et par måneder. Det skulle jeg ikke ha gjort, for det ble bare verre. Til slutt greide jeg ikke ta armen ut fra siden mer enn noen få cm. Jeg jobber som lærer, men var aldri sykemeldt. Jeg våknet i 04-tida hver natt av grusomme smerter, og smertestillende hjalp ikke. Likevel dro jeg på jobb hver eneste dag, man MÅ ikke bli sykemeldt med mindre jobben krever at du må løfte begge armene. Selv jobber jeg som lærer, og skrev mest på PC/smarttavle. Fant gode strategier på hvordan jeg skulle kle på meg selv og det å gå på do, vaske håret osv. Det å svinge så mye du greier er lurt, men det tar tid, dessverre. Anonymkode: ba02c...ac6 2
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2020 #10 Skrevet 20. juni 2020 Ja, uff, det er ikke noe gøy når man bare får en kald skulder 😕 Har fått det av kjæresten min noen ganger, men av erfaring vet jeg at det viktigste er å jobbe med kommunikasjon. Finn ut hvordan du kan få partneren din til å prate, og viktigst av alt, DU må lytte. Lykke til 😊❤️ Anonymkode: ac562...c34
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2020 #11 Skrevet 20. juni 2020 Jeg hadde samme type smerter i en periode for en tid siden. Fant frem treningsstrikker og gjorde øvelser for skulder annenhver dag. Tenkte på å svinge mye med armen når jeg gikk tur hver dag. Er smertefri nå. Anonymkode: 6c92d...746
solmåneogstjerner Skrevet 20. juni 2020 #12 Skrevet 20. juni 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, uff, det er ikke noe gøy når man bare får en kald skulder 😕 Har fått det av kjæresten min noen ganger, men av erfaring vet jeg at det viktigste er å jobbe med kommunikasjon. Finn ut hvordan du kan få partneren din til å prate, og viktigst av alt, DU må lytte. Lykke til 😊❤️ Anonymkode: ac562...c34 Tror DU må lære å lytte (lese) 😂
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2020 #13 Skrevet 20. juni 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, uff, det er ikke noe gøy når man bare får en kald skulder 😕 Har fått det av kjæresten min noen ganger, men av erfaring vet jeg at det viktigste er å jobbe med kommunikasjon. Finn ut hvordan du kan få partneren din til å prate, og viktigst av alt, DU må lytte. Lykke til 😊❤️ Anonymkode: ac562...c34 😶 Les innlegget? Anonymkode: 44422...d28
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2020 #14 Skrevet 20. juni 2020 Sitter med det samme selv og "tjenestevei" for denne situasjonen har vært som følger: Fikk vondt i skulderen, gikk til lege, ble enige om å se det an. Fikk enda mer vondt i skulderen, gikk til legen og ble henvist MR. Påvist frozen shoulder etter MR og fastlegen har nå henvist ortoped på sykehuset ettersom det dukket opp også andre ting i skulderen. Ikke kortison i disse koronatider ettersom det nedsetter imunforsvaret! Sitter nå i lang helsekø- og snart skal de ut i ferie... Ikke begynn å tenke opptrening- fysio-egentrening m.m. Først må du ha en nøyaktig diagnose ellers kan du gjøre vondt verre. Og mht. sykemelding- det kan jo være at tilrettelegging er mulig, ellers må du faktisk akseptere din situasjon og bare vente det ut. Lykke til Anonymkode: 1abad...a10 2
Ulrikke Skrevet 20. juni 2020 #15 Skrevet 20. juni 2020 Finn noen som setter kortisonsprøyte mens de ser på ultralyd sånn at de vet at de treffer. Hvis du bor i Oslo-området kan jeg gi deg et tips... Hadde frozen shoulder på den ene siden for noen få år siden. Å kle på seg var et mareritt, klarte ikke ta hårstrikk i håret, sove kunne man glemme, kjøre bil var vanskelig....Var sykemeldt en periode, ja.... Det dummeste man gjør er å se an! Det lærte jeg ihvertfall! Det er tre år siden nå, og jeg har fortsatt ikke full bevegelighet, vondt ved enkelte bevegelser, men jeg klarer å sette i en hårstrikk, kle på meg og har ikke på NOEN måte vondt som på den måten da det sto på.... Dessverre finnes det ingen superkur mot dette.... Men kortisonsprøyter KAN hjelpe... Men da må det gjøres så fort som mulig... 2
Ulrikke Skrevet 20. juni 2020 #16 Skrevet 20. juni 2020 Og - frozen shoulder er den eneste skulderskaden som IKKE skal trenes frisk, fikk jeg beskjed om. Man skal prøve å holde så mye bevegelighet som mulig, men hver gang man pusher over smertegrensa har man gått for langt og gjør skaden større.... Kjempeenkelt i det daglige.... 4
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2020 #17 Skrevet 20. juni 2020 Legen henviste meg kjapt til røntgen og fikk da satt diagnosen. Ble så henvist til ortoped på sykehuset. Legen gjorde ikke mye og satte en kortisonsprøyte. Synes ikke den hjalp mye. Hadde en time hos fysioterapeut, men fikk beskjed om å komme tilbake når smertene hadde gitt seg. Det er viktig å hverken trene skulderen og belaste den. Ble tipset om en kiropraktor som også er fysioterapeut. Han reddet meg. Han rørte heller ikke skulderen, men områder rundt. Når du ikke kan bruke skulderen så feilbelaster du muskler som igjen gir smerter. Først da smertene hadde minket fikk jeg øvelser. Startet med å gå 2 ganger i uka for så å redusere til 1 gang. Dette holdt jeg på med ca 1 år. Var kun sykemeldt rundt 1 mnd og så sykemeldt til behandlingsdag noen måneder etter. Min jobb er foran en pc-skjerm. Anonymkode: 12c5c...c1f 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2020 #18 Skrevet 20. juni 2020 Kanskje ikke det viktigste tipset, men jeg ville også forsøkt å ikke stresse så mye med jobben son begynner til høsten. At det er KRISE dersom du ikke er helt frisk da er nok en smule overdrevet, det er ingen jobber det ikke er mulig å være sykmeldt fra. Du mister vel ikke jobben av den grunn. Å stresse for å bli frisk er vel ikke det meste utgangspunktet. Anonymkode: 5be87...20d
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2020 #19 Skrevet 20. juni 2020 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: 😶 Les innlegget? Anonymkode: 44422...d28 Haha, ops. Leste bare overskriften 😅 Anonymkode: ac562...c34 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå