AnonymBruker Skrevet 17. juni 2020 #21 Skrevet 17. juni 2020 31 minutter siden, Dorey skrev: Østensjø er dyrt og et øvre middelklassestrøk. De tre andre de utpreget sosseområder. Middelklasse, ikke øvre middelklasse. Sammenliknet med landet totalt sett er nok Østensjø dyrt, men det er rimelig sammenliknet med Oslo vest. Det har pekt seg ut som en liten "oase" på Oslo øst, som ikke har de samme sosiale utfordringene som f.eks. Holmlia. Det er mange lærere der, mange akademikere, men ikke like mange advokater og næringslivsfolk som på Oslo vest, ei heller så mange fra 'kultureliten' som du finner på Tåsen/Nordberg/Ullevål Hageby. Det er definitivt en annen kultur. Nordstrand og Ekeberg har dyre eneboliger, men fortsatt ok priser sammenliknet med Oslo vest. Ettersom TS har råd til en leilighet på vestkanten, så har hun jo råd til en leilighet andre steder i byen også. Dette handler mest om kultur, og menneskene som bor der. Nordstrand har en helt annen demografi enn f.eks. Vinderen og Ullern. Det samme gjelder i aller høyeste grad Grefsen. Hun hadde nok ikke følt på samme press der, selv om det er mange ressurssterke mennesker. Mer et politisk korrekt press, kanskje. Anonymkode: 40353...e01 4
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2020 #22 Skrevet 17. juni 2020 2 hours ago, AnonymBruker said: Boken «Følelsen av forskjell» tar opp denne tematikken. Man kan ha objektiv bra lønn/økonomi men likevel ha følelsen av å være fattig fordi man sammenlikner seg. Boken tar også opp en del ulemper dette fører med seg av blant annet helse utfordringer og viljen til rusikoinvestering. Spennende tematikk synes jeg Anonymkode: b2b72...7e1 Kjempebra bok. Jeg vokste opp deler av oppveksten som fattig i rik bydel. Var i et miljø med folk som bevisst ikke valgte å fokusere på merker. Men mistrivdes for det. Jeg likte det litt "finkulturelle" ved å bo blant mange ressursterke, men mislikte å være fattig blant rike. Bor nå i en fattig bydel, men det er overraskende mange med kulturell kapital her. Men, hadde jeg hatt råd ville jeg flyttet til bydel Østensjø. Anonymkode: c175b...2f3
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2020 #23 Skrevet 17. juni 2020 Jeg vokste selv opp i et område med alt fra fattige til rike, og hadde og har venner fra alle samfunnslag. Det var veldig berikende og lærerikt. Som "fattig" alenemor på svært stram økonomi flyttet jeg til et av de områdene i byen som er mest tettpakket med folk med god økonomi. Var tilfeldigvis der jeg fant huset som var så lite tiltalende at jeg fikk det billig. Jeg så egentlig bare på det økonomiske potensialet ved å pusse det opp, tenkte ikke mye over at jeg ble fattig i et rikt område. Fryktet det vel heller ikke, fordi jeg har erfart at mennesker er mennesker, uansett økonomi. Det har aldri stått mellom meg og venner. Det gikk også strålende det. Jeg forsøkte aldri å late som noe for å passe inn, var meg selv og skammet meg ikke. Ble også respektert som det. Jeg ble aldri "den fattige alenemoren", jeg ble hun som alle respekterte for å pusse opp et helt hus pluss hage, alene. I tillegg til jobb og barn. Barna skammet seg heller ikke, siden jeg ikke gjorde det. Det ble mer en "se hva vi klarer" holdning, også mellom oss tre. (Meg og to barn altså.) Vi var et team, og gledet oss sammen over hva vi fikk til. Var stolte over det. Vi flyttet da hus og hage var ferdig, innkasserte en stor gevinst, og bor nå i et mer blandet område. Spesielt min datter har likevel beholdt sine venner fra mer velstående familier, og har ikke problemer med at de har råd til ting vi ikke har råd til. Hennes selvfølelse ligger ikke i det, men i hvem hun som person er. Med en mor som aldri skammet seg over økonomien har hun fått samme syn. Gutter er ikke like trofaste mot venner kanskje, så han fikk seg helt nye. En godt blandet gjeng med ulik familieøkonomi, slik min vennekrets alltid har vært, og det er helt uvesentlig for vennskapet. Jeg tror slikt går helt fint, om man ikke selv bryr seg. Bryr man seg bør man nok ikke bo slik. Anonymkode: 658f4...fb8 4
itfruen Skrevet 17. juni 2020 #24 Skrevet 17. juni 2020 4 hours ago, AnonymBruker said: Vi bor i bydel Østensjø. Rett ved marka og med en super skole. Området som sokner til skolen er blandet med et gammelt villakvarter, rekkehus og lavblokker. I blokkene bor det helt vanlige folk, kvadratmeterprisen er høy og det er det førstegangskjøpere har råd til (ca 3,5-4,5 mill for 70 kvm og 2/3 soverom). Synes det gir en fin dynamikk med så ulike folk, og det virker som at de som, som oss, bor i villaområdet har valgt helt bevisst å bo her nettopp for å unngå snobberi. Boligene koster det samme som i Bærum, men det er ikke like mye prestige, og folk er slike som ikke er opptatt av merker og å flashe alt de eier. Så det kan være verdt å overveie å flytte hit altså, mye fine boliger, veldig barnevennlig og masse hyggelige mennesker 😊 Anonymkode: 8217d...701 Det er som om jeg skulle ha skrevet dette selv. Bor vi kanskje på samme område ☺️ Østensjø kan absolutt anbefales. Og Manglerud/Høyenhall. Utrolig barnevennlig og hyggelig sted. Masse grønt og nok av bhg/skoler/aktivitetstilbud. Godt blandet med eldre/unge/barnefamilier. Tbanen bruker 12 min til jernbanetorget. Her får du typ 3-roms på 65-70 kvm fra ca 3.5mill og oppover. Rekkeshus fra ca 7 mill + og enebolig fra 10 mill +. Det jeg har merket er at det er en god del folk som har det økonomisk veldig romslig og som bor i blokk. Det er faktisk ikke slik at alle som har råd bor på villa/enebolig her. Så jeg tror ikke dere kommer til å merke noe "press" i disse områdene. Som flere påpeker, Grefsen er dyrt, men det har noen rimelige områder også. Storo er veldig greit. God blanding av nybygg og eldre obos bygg. Godt blandet med folk. 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2020 #25 Skrevet 17. juni 2020 Jeg vokste opp i Bærum med alenemor. Jeg skammet meg ikke, men det var tydelig at vi hadde dårligere råd. Selv i voksen alder har jeg kjent en del på dette, da alle vennene mine har minst 1 hytte i familien og har fått solid drahjelp til å kjøpe leilighet. Men det kommer jo ann på hvor gamle barna dine er, og hvor knyttet de er til området. Lettere å flytte dem når de ikke har slått helt rot. Kan forøvrig anbefale bydel Østensjø selv. Du kan nok finne en leilighet i 1. etasje med balkong så de kan løpe rett ut og leke. Anonymkode: e6a22...484 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2020 #26 Skrevet 17. juni 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Middelklasse, ikke øvre middelklasse. Sammenliknet med landet totalt sett er nok Østensjø dyrt, men det er rimelig sammenliknet med Oslo vest. Det har pekt seg ut som en liten "oase" på Oslo øst, som ikke har de samme sosiale utfordringene som f.eks. Holmlia. Det er mange lærere der, mange akademikere, men ikke like mange advokater og næringslivsfolk som på Oslo vest, ei heller så mange fra 'kultureliten' som du finner på Tåsen/Nordberg/Ullevål Hageby. Det er definitivt en annen kultur. Nordstrand og Ekeberg har dyre eneboliger, men fortsatt ok priser sammenliknet med Oslo vest. Ettersom TS har råd til en leilighet på vestkanten, så har hun jo råd til en leilighet andre steder i byen også. Dette handler mest om kultur, og menneskene som bor der. Nordstrand har en helt annen demografi enn f.eks. Vinderen og Ullern. Det samme gjelder i aller høyeste grad Grefsen. Hun hadde nok ikke følt på samme press der, selv om det er mange ressurssterke mennesker. Mer et politisk korrekt press, kanskje. Anonymkode: 40353...e01 Hæ? Nordstrand og Ekeberg er dyrere enn store deler av Oslo vest. Anonymkode: 9bcf9...10a 4
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2020 #27 Skrevet 17. juni 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hadde jeg vært deg så ville jeg ha flyttet til Holmlia med en gang. Da lærer de seg også at de er som alle andre normale mennesker. Jeg gjorde det med mine barna når jeg skilte meg med mannen min, finansmegler. Barna mine er godt kjent med innvandrere og trives godt med de! Anbefales på det sterkeste! Anonymkode: 121d5...45d Du vet at det bor folk med innvandrerbakgrunn i alle Oslos bydeler, ikke sant? Og at disse er individer, som alle andre? Anonymkode: 594cb...83e 5
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2020 #28 Skrevet 17. juni 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Kjenner til det. Holder ikke med Fiat i et Mercedes nabolag kaller jeg det. Har en kompis som bor sånn og det påvirker. På den måten at klærne til barna aldri er HM. Feriene aldri er charter, bilen er sosialt akseptabelt og møblene ikke er IKEA. Tror ikke han merker det selv engang. Han og hans kone har 2 barn og vanlige inntekter. Men nabolaget er stort sett advokater, regnskapsfører, selvstendig næringsdrivende osv. Man blir påvirket av det i alt fra interiør til hvordan man fremstår. Og det er dyrt og holde følge sosialt. Tror han klarer seg en stund pga arv og heldig boligsalg. Men lurer på hvor lenge det holder. Bare i verditap på biler nærmer seg en million siste 5årene osv. Anonymkode: d7965...449 Er du sikker på at det er kompisen som er så «påvirket» og opptatt av dette, og ikke du? Du har veldig klare meninger om barnas klær (! Hvordan vet en person som ikke bryr seg om slikt at andres barns klær IKKE er fra HM?), at møblene ikke er fra IKEA, bilene deres, inntekten deres og altså det feile strøket de bor i + arv. Hvorfor bryr du deg? «Heldig med boligsalg, verditap på bolig».... Du høres ut som du håper det skal gå dårlig med dem økonomisk. Anonymkode: 4d514...15e 3
Gjest WhisperingWind Skrevet 17. juni 2020 #29 Skrevet 17. juni 2020 Om jeg trivdes der jeg var og hadde hatt grei råd hadde jeg blitt. Min jobb er å vise ungene at penger og alt det materielle faktisk ikke er det som betyr noe så lenge de er elsket, verdsatt og har tak over hodet, mat på bordet, klær på kroppen og varme senger. Og om de ønsker en sånn livsstil så må de jobbe hardt på skolen, utdanne seg og få en godt betalt jobb.
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2020 #30 Skrevet 17. juni 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg kjenner meg igjen "motsatt vei". Jeg er vokst opp i stor enebolig med stor hage, og foreldre med godt over snittet god økonomi, men i en bydel som ligger helt i bunnen i kommunen når det kommer til snitt-inntekt. På min skole var det VI som ble "mobbet". Vi var snobber og bortskjemte og det var ikke måte på.. Nå er jeg litt i samme situasjon igjen, bor i stor enebolig med stor hage i den bydelen som ligger NEST sist på kommunen sin "status-liste", omgitt av gamle blokker. Og vi har faktisk snakket om at det hadde vært greit å sende ungene på en annen skole enn den vi sogner til. Vi ligger midt mellom to skoler, grensen går bokstavlig talt under hundre meter oppi veien. Og da har vi lurt på om vi skulle søkt om å heller få ungene inn på den andre skolen, da den skolekretsen dekker hovedsaklig eneboliger og rekkehus, mens "vår" skole stort sett bare dekker gamle, nedslitte blokker, med små leiligheter (vi bodde i en av disse selv før vi flyttet). Ikke fordi det er noe galt med de som bor i blokkene, altså, vi har som sagt bodd der selv. Men fordi jeg ikke vil at ungene mine skal bli mobbet og kalt snobber og bortskjemte. Anonymkode: 94d3b...74f Tror ikke TS trengte dette.. Anonymkode: 7356d...58c 3
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2020 #31 Skrevet 17. juni 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Det verste du kan gjøre er å flytte fordi dere er "fatiige". Da gir du nærmest barna dårlig selvfølese og bekrefter at de/dere er annerledes. Det beste du kan gjøre er å vise at du er fornøyd med livet. At dere er gode nok og at penger ikke betyr så mye. En trygg og harmonisk tilværelse med sunne grenser er det beste du kan gjøre for barna dine. Det vil bidra til at de får et positivt bilde av seg selv og sin egen situasjon. Med en sunn psyke blir det ikke så viktig hva andre mener eller sier om en. Anonymkode: 8d328...e9e En sannhet med modifikasjoner. Om barna vil bli preget /berørt av å være annerledes /«fattige» blant sine venner er vanskelig å forutse. Imidlertid vil det være en stor belastning om det skjer. Vennene vil kunne komme til å sette en standard som barna til TS ikke vil kunne ta del i. Der er ikke kjekt når alle venner reiser på flotte skisportsted i vinterferien - hvor man selv sitter hjemme. Har dyrt flott utstyr eller dyre klær og man hele tiden er den som kommer dårligst ut. Derav kan jeg forstå at Ts ønsker å flytte til et boligområder der en er mer likestilt 😊 Anonymkode: b2b72...7e1
snoren Skrevet 17. juni 2020 #32 Skrevet 17. juni 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er skilt og har to barn i småskolealder. Har normal inntekt, men det holder kun til en treroms-leilighet. Jeg må holde forbruket nede for å kunne få økonomien til å gå rundt. Det betyr færre dyre leker, reiser og aktiviteter til barna. Vi bor på Oslo vest hvor det bor mange familier med god økonomi i store eneboliger. Barna mine begynner å bli bevisste på at vi er annerledes. Vi har ikke enebolig, hage med trampoline, Tesla, hytte på fjellet og ved sjøen. Jeg lurer på hvordan dette blir når ungene blir tenåringer, at de kjenner enda mer på at de er «annerledes». Jeg vurderer å flytte til Oslo sentrum hvor det kanskje er flere som har et tilnærmet mer likt liv som oss. Noen som kjenner seg igjen? Anonymkode: 585b3...6a0 Tarotkortene mine sier at de enten blir mobbeofre med suicidale tanker eller hardbarkede kommunister fremst i 1-mai toget, men du kan fortsatt flytte i en fin bolig på Holmlia, hvis du ikke er redd for snikislamisering da 😉
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2020 #33 Skrevet 17. juni 2020 2 hours ago, AnonymBruker said: Hæ? Nordstrand og Ekeberg er dyrere enn store deler av Oslo vest. Anonymkode: 9bcf9...10a Det stemmer ikke. Nordstrand er billigere enn Oslo vest. Med god margin. Anonymkode: 1c535...dc7 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2020 #34 Skrevet 18. juni 2020 Jeg ville ikke bosatt meg slik at jeg ble «fattig». Oslo er en veldig spesiell by siden den er så delt og boligprisene er så høye. Jeg tenker at det må være kjipt å vokse opp i en liten treroms hvis det avviker fra normalen. Anonymkode: 6bded...757 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2020 #35 Skrevet 18. juni 2020 Ut fra det du skriver virker det som du trives, og hviler godt i deg selv. Jeg ville blitt værende, og prøvd å formidle denne tryggheten videre til barna dine. Det å ikke måle seg ut fra hvor man har vært på ferie tenker jeg må være fint å få med seg videre i livet. Jeg vokste opp i den tro at vi hadde normalt god råd, men har i ettertid forstått at mine foreldre tjente godt over gjennomsnittet. Men vi levde nøkternt/sparsommelig, og det er verdier de har gitt videre til meg. Og som jeg er veldig takknemlig for å ha fått med meg. Jeg og min samboer venter barn nå, og er vel å regne som «rike», men vi lever sparsommelig og ønsker å gi de samme verdiene videre til vårt barn. Naboen kjører Porsche, og vi har en gammel bil, og det har vi det helt fint med;) Anonymkode: 372a8...681 3
Energidronning Skrevet 18. juni 2020 #36 Skrevet 18. juni 2020 (endret) ts, du er skilt, med 2 barn og har bare en gjennomsnittsinntekt, det går ikke alene, det her er ikke holdbart... du trenger en mann (kjæreste/ektefelle), både økonomisk sett, og sosialt, å elske og å bli elsket! uten en bra mann, du kan lett havne på en negativ spiral: flytte til fattigere område, så barna vokser opp, du blir alene, ganske skummelt... Endret 18. juni 2020 av Energidronning
Gjest DislayName Skrevet 18. juni 2020 #37 Skrevet 18. juni 2020 (endret) .. Endret 18. juni 2020 av DislayName Siterte feil person
Gjest DislayName Skrevet 18. juni 2020 #38 Skrevet 18. juni 2020 50 minutter siden, Energidronning said: ts, du er skilt, med 2 barn og har bare en gjennomsnittsinntekt, det går ikke alene, det her er ikke holdbart... du trenger en mann (kjæreste/ektefelle), både økonomisk sett, og sosialt, å elske og å bli elsket! uten en bra mann, du kan lett havne på en negativ spiral: flytte til fattigere område, så barna vokser opp, du blir alene, ganske skummelt... Så gammeldags du er.
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2020 #39 Skrevet 18. juni 2020 Vi har sakte men sikkert klart å jobbe oss opptil en god moderat inntekt og kunne hatt råd til noe bedre enn her vi bor nå, men ville da blitt de mer lavtlønnede uten hytte og fancy ferier. Jeg tenker ikke på noen måte at barna i disse områdene kommer til å se ned på mitt barn i alle fall ikke før de ble mye eldre, men i gangene henger det dyre merkeklær allerede i første klasse, og både ferier og julekalendere er tydelig ekstravagante ( har en jobb hvor jeg er innom mange forskjellige skoler). Og jeg tenker mitt barn etter hvert vil fange opp på dette, så for meg er det viktig at vi bor i et område hvor barna ikke kjenner seg annerledes og kjenner de må skjule det de ikke hsr. Jeg foretrekker en mer midt på treet livsstil, det er den jeg har vokst opp med selv. Selv om vi har råd vil vi fortsette å leve en mer moderat livsstil i tråd men området vi bor i. Anonymkode: 807b8...8b3
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2020 #40 Skrevet 18. juni 2020 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Middelklasse, ikke øvre middelklasse. Sammenliknet med landet totalt sett er nok Østensjø dyrt, men det er rimelig sammenliknet med Oslo vest. Det har pekt seg ut som en liten "oase" på Oslo øst, som ikke har de samme sosiale utfordringene som f.eks. Holmlia. Det er mange lærere der, mange akademikere, men ikke like mange advokater og næringslivsfolk som på Oslo vest, ei heller så mange fra 'kultureliten' som du finner på Tåsen/Nordberg/Ullevål Hageby. Det er definitivt en annen kultur. Nordstrand og Ekeberg har dyre eneboliger, men fortsatt ok priser sammenliknet med Oslo vest. Ettersom TS har råd til en leilighet på vestkanten, så har hun jo råd til en leilighet andre steder i byen også. Dette handler mest om kultur, og menneskene som bor der. Nordstrand har en helt annen demografi enn f.eks. Vinderen og Ullern. Det samme gjelder i aller høyeste grad Grefsen. Hun hadde nok ikke følt på samme press der, selv om det er mange ressurssterke mennesker. Mer et politisk korrekt press, kanskje. Anonymkode: 40353...e01 Villaene i bydel østensjø koster det samme som i Bærum (eksempelvis Eiksmarka, Jar), de fleste områder i bydel Nordstrand, Voksenkollen, Kjelsås osv, just saying. Det er nok langt til prisene på palæene i Madserud alle og beste Smestad, men det er fortsatt dyrt. Men så er det ikke bare villaer her da - og det gir en mye mer variert og hyggelig befolkningssammensetning. Samtidig er kvadratmeterprisene såpass høye og leilighetene såpass små at man unngår disse familier med ekstremt mange barn og ingen inntekter. For å kjøpe til 4 mill må man ofte ha to inntekter om man er nyutdannet. Det er også for mange nordmenn til at det oppstår «samfunn i samfunnet» av minoriteter som holder seg for seg selv og lever utelukkende i sin egen kultur, så her blir man kjent med alle. Ikke-vestlige er godt integrert, og feirer til eksempel både egne og andres bursdager (iaf de jeg kjenner i området) - barna er som alle andre. Synes det er veldig fint jeg 😊 Anonymkode: 8217d...701 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå