AnonymBruker Skrevet 17. juni 2020 #1 Skrevet 17. juni 2020 Hei! Er 21+4 uker på vei og har fortsatt ikke gått opp noe nevneverdig. Vekta kan veksle 1-2 kg opp og ned. Har noen ekstra kg på kroppen etter forrigemann og passer på å ikke spise for mye usunne ting, men synes det er rart at vekta ikke går noe særlig opp. Spiser normale mengder, ca 3 måltider + mellommåltider. Noen med erfaring innen dette? Gikk du opp senere i svangerskapet? Var det noe grunn til bekymring? Anonymkode: f5db7...208
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2020 #2 Skrevet 17. juni 2020 Det er nok jordmoren/legen din som må si om det er grunn til bekymring i ditt tilfelle. Folk legger på seg ulikt, og i rykk og napp. Om man har en del å ta av fra før, er det ofte anbefalt å IKKE gå opp i vekt, men prøve å holde den stabil. Det er nok ikke grunn til bekymring, siden du ikke er syltynn fra før. Folk som lider av ekstrem svangerskapskvalme går jo gjerne en god del NED i vekt. Fosteret tar som regel det det trenger uansett. Anonymkode: 1eb44...d52 2
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2020 #3 Skrevet 17. juni 2020 Jeg svarte nettopp i en annen tråd som handlet om bekymring for om vektoppgangen var for høy. Egentlig er det nok best å snakke med jordmor om det, siden det er så store individuelle forskjeller. Men generelt er det ikke noe fare så lenge en spiser godt og variert i normale mengder. Jordmoren min sa at vi skulle være litt ekstra oppmerksomme på vekten da jeg ikke hadde gått opp noe i uke 24 i første svangerskap. Men da handlet det først og fremst om at jeg samtidig ikke spiste så godt og variert pga. kvalme og oppkast, og ikke den manglende vektoppgangen i seg selv. Jeg tok multivitaminer og jern (hadde påvist jernmangel) og brukte næringsdrikker fra apoteket hvis jeg kastet opp etter måltider, men det var kun nødvendig fordi jeg slet med å få i meg normale mengder mat. Jeg fødte en stor og frisk baby til termin. Anonymkode: f2ca3...fa7 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2020 #4 Skrevet 17. juni 2020 Jeg gikk ned i vekt de første mnd av begge svangerskap. Men det skyldtes nok mest svangerskapskvalme. Vekta kom først på de siste 2 mnd av svangerskapet. Det var aldri noen fare for bana. De fikk det de trengte og vokste normalt. Så det var bare meg som gikk ned i vekt. Anonymkode: fa50e...537 1
snurk Skrevet 17. juni 2020 #5 Skrevet 17. juni 2020 I mitt første svangerskap hadde jeg knapt nok gått opp 1 kg rundt uke 20-22. Normalvektig fra før av og hverken jordmor eller lege viste bekymring. Endte allikvel opp med en totalt vektoppgang på 17 kg, der jeg hovedsakelig la på meg i 3.trimester. Nå er jeg gravid for andre gang og har gått opp 7 kg nå i uke 23, men det er hovedsakelig fordi jeg spiser uante mengder sjokolade og eier ingen selvdisiplin 🙄🙄 2
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2020 #6 Skrevet 17. juni 2020 Jeg gikk opp totalt 5 kg i svangerskapet og har siden fødsel gått ned 17 kg, så hos meg gikk jeg ned i egenvekt mens babyen vokste helt fint og normalt. Symfyse målet vil nok gi en bedre pekepinn på om alt er bra med baby, så lenge du følger din egen kurve der vil jeg tro at alt er i skjønneste orden. Men best å diskutere det med jordmor/lege uansett, så slipper du å bekymre deg. Anonymkode: c63c4...f1e 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2020 #7 Skrevet 17. juni 2020 Snakk med jordmor om det. jeg gikk opp min første kg i uke 30. Og jeg veide 55 før jeg ble gravid, så jeg hadde ikke så fryktelig mye ekstra. Men jordmor var ikke bekymret. Jeg var bekymret da. Hele tiden. Gikk bare opp 5kg i svangerskapet, så jeg gikk ned egenvekt. Var totalt skrapa et par uker etter fødsel. Anonymkode: d1c4d...811
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2020 #8 Skrevet 17. juni 2020 I begge mine svangerskap har jeg ikke gått opp i vekt før rundt uke 25-26. Tror det er helt normalt. Anonymkode: b327b...a3e
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2020 #9 Skrevet 18. juni 2020 11 timer siden, AnonymBruker skrev: I begge mine svangerskap har jeg ikke gått opp i vekt før rundt uke 25-26. Tror det er helt normalt. Anonymkode: b327b...a3e Hvis du er normalvektig eller undervektig fra før, og ikke lider av ekstrem kvalme som enten fører til oppkast og/eller svært begrenset matinntak, så er ikke det normalt, nei. Du bør være minst 8 kg i pluss på det tidspunktet, i følge anbefalingene. Dersom du er overvektig, som Ts, så er det ikke unormalt, fordi mange overvektige blir flinkere med kostholdet når de er gravide og går dermed ned i fettmengde. Anonymkode: d6575...4d3
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2020 #10 Skrevet 18. juni 2020 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis du er normalvektig eller undervektig fra før, og ikke lider av ekstrem kvalme som enten fører til oppkast og/eller svært begrenset matinntak, så er ikke det normalt, nei. Du bør være minst 8 kg i pluss på det tidspunktet, i følge anbefalingene. Dersom du er overvektig, som Ts, så er det ikke unormalt, fordi mange overvektige blir flinkere med kostholdet når de er gravide og går dermed ned i fettmengde. Anonymkode: d6575...4d3 Nei. Det er vås. Det er overhodet ikke noe regel om at man skal ha lagt på seg 8+ kg i uke 24-25... For noe tull. Anbefalt vektøkning når man er normalvektig, er 11-16 kg totalt i svangerskapet. Siden babyen legger mest på seg i 3. trimester, er det mange gravide som også legger mest på seg i det trimesteret. Jeg er normalvektig- og la på meg 9 kg totalt i hele svangerskapet - og det var helt flott, i følge både legen og jordmoren.. Så ta det tullet ditt et annet sted. Her er forøvrig en grov oversikt over hva som er "normal" vekt på ting i svangerskapet: https://www.easybabylife.com/weight-gain-during-pregnancy.html#Pregnancy weight gain breakdown by week Anonymkode: 1eb44...d52 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2020 #11 Skrevet 18. juni 2020 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei. Det er vås. Det er overhodet ikke noe regel om at man skal ha lagt på seg 8+ kg i uke 24-25... For noe tull. Anbefalt vektøkning når man er normalvektig, er 11-16 kg totalt i svangerskapet. Siden babyen legger mest på seg i 3. trimester, er det mange gravide som også legger mest på seg i det trimesteret. Jeg er normalvektig- og la på meg 9 kg totalt i hele svangerskapet - og det var helt flott, i følge både legen og jordmoren.. Så ta det tullet ditt et annet sted. Her er forøvrig en grov oversikt over hva som er "normal" vekt på ting i svangerskapet: https://www.easybabylife.com/weight-gain-during-pregnancy.html#Pregnancy weight gain breakdown by week Anonymkode: 1eb44...d52 Og på denne siden https://spurt.no/vektoppgang-gravid-tabell/ finner du en tabell over hva som er gjennomsnittlig vektøkning i graviditeten, med et utgangspunkt i at total vektoppgang er 14 kg. Der står det 8,2 kg i uke 25. Legg også merke til at total vektoppgang er innenfor anbefalt grense, så det er ikke snakk om at snittet er høyt fordi den totale vektoppgangen er høy. Mulig det ble vurdert slik at du var frisk på tross av lav vektøkning,det blir jo tross alt gjort individuelle vurderinger. Det kommer nok også an på hvor i normalvekt-sjiktet man ligger. En med én BMI på 24 har mer å ta av enn en med én BMI på 19. I uke 24-25 har man gått opp flere baby-relaterte kilo totalt: Mer brystvev, økt blodvolum, større livmor, morkaken, noe fostervann og en baby på nærmere 1 kg. Har du på det tidspunktet ikke gått opp i vekt, vil det si at du har gått ned i egenvekt, og det er ikke anbefalt dersom man ikke er overvektig. Ikke kom her og si at å holde seg til anbefalingene er vås, det er en grunn til at de finnes. Anonymkode: d6575...4d3
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2020 #12 Skrevet 18. juni 2020 Med barn nr 2 gikk jeg ned 8kg i løpet av svangerskapet. Jeg syns det var litt underlig, men jordmor mente at alt så bra ut. Fikk likevel en ekstra time til ultralyd bare for å sjekke at alt så bra ut. Noe det gjorde.😊 Barnet var ikke så stort når det ble født (til termin), men frisk, rask og sterk. Jeg var normalvektig i utgangspunktet og var forsatt det etter fødsel noen går opp, noen står stille, og andre går ned. Men er du bekymra ville jeg snakka med jordmor, de vet hva som er normalt, og kan evt henvise videre Anonymkode: ffc58...023
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2020 #13 Skrevet 18. juni 2020 Jeg som skreiv over her, ville bare legge til at jeg var frisk og rask gjennom hele svangerskapet også, så det var ikke oppkast som gjorde at jeg gikk ned. Hadde omtrent ikke en eneste plage. Anonymkode: ffc58...023
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2020 #14 Skrevet 18. juni 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og på denne siden https://spurt.no/vektoppgang-gravid-tabell/ finner du en tabell over hva som er gjennomsnittlig vektøkning i graviditeten, med et utgangspunkt i at total vektoppgang er 14 kg. Der står det 8,2 kg i uke 25. Legg også merke til at total vektoppgang er innenfor anbefalt grense, så det er ikke snakk om at snittet er høyt fordi den totale vektoppgangen er høy. Mulig det ble vurdert slik at du var frisk på tross av lav vektøkning,det blir jo tross alt gjort individuelle vurderinger. Det kommer nok også an på hvor i normalvekt-sjiktet man ligger. En med én BMI på 24 har mer å ta av enn en med én BMI på 19. I uke 24-25 har man gått opp flere baby-relaterte kilo totalt: Mer brystvev, økt blodvolum, større livmor, morkaken, noe fostervann og en baby på nærmere 1 kg. Har du på det tidspunktet ikke gått opp i vekt, vil det si at du har gått ned i egenvekt, og det er ikke anbefalt dersom man ikke er overvektig. Ikke kom her og si at å holde seg til anbefalingene er vås, det er en grunn til at de finnes. Anonymkode: d6575...4d3 Anbefaler at du leser din egen link: Over tabellen din, står det nemlig: Tabellen er ikke anbefalt vektoppgang, men er en gjennomsnittlig vektoppgang for alle gravide. Altså nei, vekten som står i tabellen er ikke anbefalt, men gjennomsnittlig... Man vet at mange gravide legger på seg alt for mye, det er derfor de er så nøye med å veie folk nå.. Min link viser nettopp det du sier: hvor mye vekt som kommer fra økt blodvolum, brystvev, osv.. Du gadd tydeligvis ikke lese noe særlig, du.. Anonymkode: 1eb44...d52 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2020 #15 Skrevet 18. juni 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Anbefaler at du leser din egen link: Over tabellen din, står det nemlig: Tabellen er ikke anbefalt vektoppgang, men er en gjennomsnittlig vektoppgang for alle gravide. Altså nei, vekten som står i tabellen er ikke anbefalt, men gjennomsnittlig... Man vet at mange gravide legger på seg alt for mye, det er derfor de er så nøye med å veie folk nå.. Min link viser nettopp det du sier: hvor mye vekt som kommer fra økt blodvolum, brystvev, osv.. Du gadd tydeligvis ikke lese noe særlig, du.. Anonymkode: 1eb44...d52 Selv om tabellen er for gjennomsnittlig vektøkning, er poenget at den er innenfor anbefalingene. Jeg så linken din, men den deler jo graviditeten kun inn i uke 10, 20, 30 og 40, og er dermed ganske unøyaktig. Det finnes kalkulatorer (som f.eks denne: https://www.calkoo.com/nb/vektokning-i-svangerskapet) som viser hva som er anbefalt vektoppgang for hver enkelt person i hver uke. For meg stemmer disse kalkulatorene alltid bra med tabellen jeg la ved. Jeg har lagt på meg litt under både det tabellen og kalkulatorene viser, og jeg får ekstra oppfølging fordi jordmor ikke er fornøyd med vektoppgangen min. Anonymkode: d6575...4d3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå