Gå til innhold

Dere som har flyttet til utlandet.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva var det som fikk dere til å flytte? Jobb? Kjærlighet? At partneren din flyttet? Annet? Til hvilket land flytta du? Trives?

• 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Gjest Guest
Skrevet

Dette lurer jeg og på.

jeg vil flytte til USA.. bare for å oppleve noe nytt. Men skremmende å tenke på å flytte helt dit alene, derfor forblir det vel bare en drøm...

Skrevet

Jeg flyttet til Sveits av kjaerlighet. Det var rart og selge alt i Norge og slutte jobb osv men verd det synes jeg. klart det er trist a bo langt vekk fra venner og familie, men jeg er sa heldig at jeg har masse kontakt med alle sammen allikevel.

kanskje skremmende, men det er jo bare a tenke at dersom dere ikke trives sa er det jo bare a flytte tilbake.. Lykke til:)

Skrevet
Dette lurer jeg og på.

jeg vil flytte til USA.. bare for å oppleve noe nytt. Men skremmende å tenke på å flytte helt dit alene, derfor forblir det vel bare en drøm...

Jeg tror nok at du har rett der. Tør du ikke dra alene, er du nok ikke helt moden for utfordringen!

Jeg har ellers bodd i utlandet to ganger, først i studietid og senere i jobb (USA). Det er ikke skummelt i det hele tatt, men det er viktig å ordne jobb før man drar (og visum, ikke minst!).

Jeg kom tilbake fordi jeg var lei av å være utrygg hele tiden, og fordi jeg så at jeg nok ikke vil ha noen familie i USA (gjerne et annet sted enn Norge, men det må være et sted man er trygg!).

Skrevet

Jeg flyttet fra Norge til Skottland pg.a kjaerlighet...hadde bodd i London foer som student hvor jeg moette han som naa er mannen min. Etter studiene bodde jeg i Norge i ett aar, men maalet var alltid aa flytte over igjen. Naa har vi bodd i Skottland i nesten 1 og et halvt aar, og jeg trives veldig godt. Men vi har planer om aa flytte til Norge om noen aar - hvis planen var aa bo her for evig og alltid tror jeg nok jeg ville foelt at det var litt skremmende....

Gjest utflyttet
Skrevet

Jeg har flyttet til USA pga. den store kjaerligheten. Vi har vaert gift i 3,5 aar og vi stortrives her. Det var et stort valg aa ta for man maa jo forlate baade familie, venner og jobb, men jeg har ikke angret et sekund paa at jeg flyttet hit. Jeg var ganske lei av aa bo i Norge og var klar for aa oppleve noe nytt. Man faar et helt annet perspektiv paa verden. Og hvem vet, kanskje flytter vi tilbake til Norge en vakker dag....

Skrevet (endret)
Jeg kom tilbake fordi jeg var lei av å være utrygg hele tiden, og fordi jeg så at jeg nok ikke vil ha noen familie i USA (gjerne et annet sted enn Norge, men det må være et sted man er trygg!).

Ja, det er ikke bare underklassen som tjener på velferdsstaten. Også middelklassen gjør det. Kanskje ikke så mye materielt, men tryggheten kommer i høyeste grad også middelklassen til gode. Det skulle vel være verdt noen stakkars kroner?

Det er nok mange Høyre/Frp-spirer som ikke ser hvor mye tryggheten er verdt, før den er borte.

Endret av Bønna
Gjest SumoBryter
Skrevet

For meg var det kjærlighet. Kunne aldri funnet meg en bedre mann, så jeg blir her uansett om det er det som skal til :) Trives? Hmm... alle steder har sine problemer også Norge, jeg trives kanskje like godt her som i Norge, men savner plass, natur, og frisk luft. Og jeg kan ikke fordra enkelte mentaliteter her for det første pengejaget, fordi uten penger kan du ikke gjøre noe som helst morsomt her, alt koster penger og MYE penger. En tur til stranda koster for oss over 1000 kr. Som fattig er det ikke annet å gjøre enn å kjede seg i hjel :forvirret:

Og det andre er hvordan man må overbeskytte sine barn her til de grader at det er nesten sykt og at man blir sett ned på som ung mamma, noe som selvfølgelig har sosiale grunner, altså at man er avhengig av å ha mye penger for å gi barna nesten noe som helst og derfor er det rett og slett idiotisk å få barn før man er over 30.

Kultur forskellene merker man veldig. Spesielt når det gjelder barneoppdragelse det er så annerledes å være mamma her enn i Norden. Hvis Norge står som den mest liberale barneoppdragelsesland og England på den andre siden er vel Finland midt i mellom.

Man begynner liksom å forstå hvor vanskelig det kan være for mennesker som kommer fra en helt annen kultur til Norge, kanskje fra en kultur det det er helt vanlig og helt lovlig å slå barn som straff, for plutselig sitte i et land hvor dette er forbudt.

Merker også her at kultur forskjellen mellom Norge og Finland er mindre enn mellom Norden og her.

Trives jeg vet ikke, jeg tror med mere penger hadde jeg trivdes bedre, om vi kunne gjøre morsomme ting litt oftere og bo på en tryggere plass.

;)

Gjest Vindelspev
Skrevet
En tur til stranda koster for oss over 1000 kr. Som fattig er det ikke annet å gjøre enn å kjede seg i hjel :forvirret: 

Det hørtes jo helt vanvittig ut! Gidder du sette opp regnestykket for meg?

Skrevet

Å bo utenlands er antageligvis en av de aller lureste besluttningene jeg har tatt så langt i livet. Jeg flyttet hjem igjen, men bare det å ha gjort det har vært berikende på utrolig mange måter. Godt for sjelen! Jeg flyttet av div årsaker. Hadde lenge gått rundt og vært litt 'lei' av ting. Stod og stampet på samme sted, og ingenting nytt skjedde følte jeg. Trengte vel å trekke pusten på ny. Det var en herlig tid jeg aldri kommer til å glemme :)

Gjest SumoBryter
Skrevet
Det hørtes jo helt vanvittig ut! Gidder du sette opp regnestykket for meg?

Ok da... regnestykke på veg.

ca 40 GBP på togreise omtrent 450kr.

ca det samme på mat og drikke, is dersom vi blir der hele dagen. I allefall ble våre 50 pund spist opp som bare vips da vi var der en dag . I tillegg er stranda fullt av fristende tivoli greier som barna maser på, men som vi har klart å holde oss unna.

Kan jo hende jeg overdriver litt om prisen, men Ok, litt under 100 pund på en strand tur går som bare det. :forvirret:

Skrevet

Jeg bodde tre år i England for å studere. Det var tre av de beste årene i mitt liv, og jeg ble temmelig anglofil av det. Jeg kunne ikke tenke meg å bo der permanent, av mange grunner, men skulle muligheten by seg kunne jeg gjerne bodd der et år eller to. Jeg tror ikke jeg kunne flyttet til et annet land permanent, Norge er for godt til det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...