Gjest Tita Skrevet 15. september 2002 #1 Del Skrevet 15. september 2002 Jeg ønsker å bryte ut av mitt samboerforhold. Har ett barn på 16 mnd. Er det noen som kan fortelle meg om økonomiske forhold positive og negative. Hvordan overlever jeg i det hele tatt.... Dette blir et helvete! HJELP MEG :cry: Tita Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lionda Skrevet 15. september 2002 #2 Del Skrevet 15. september 2002 Punkt 1. Finn en billig leilighet. Du bør definitivt ha en to-roms, siden du har barn, men mer enn det trenger du egentlig ikke. Jeg bor på en toroms der sønnen min har soverommet og jeg sovesofa i stuen og det fungerer helt fint. En annen løsning er å dele soverommet med barnet. Hvis du bor et annet sted enn Oslo der det ikke så dyrt, kan du jo unne deg noe større, men det finner du ut når du begynner å regne på hva du har råd til. Punkt 2. Jobber du? Hvis ikke, kan du søke om overgangsstønad fra trygdekontoret så fort du har flyttet. Den er på ca 8000 i mnd, og det får du til barnet er tre år, evt lengre hvis du er i nødvendig utdannelse. Hvis du trenger barnetilsyn pga jobb eller utdanning, kan du søke om stønad til dette fra trygdekontoret. 70 % av utgiftene eller maks cirka 2500 i mnd. (tror jeg) Du kan søke om dobbel barnetrygd, og dobbelt småbarnstillegg. (Dette er forutsatt at du har hovedomsorgen for barnet. Hvis dere har delt omsorg, får dere en barnetrygd hver og ingen har rett til andre stønader. ) Du får dessuten bidrag fra faren til barnet, men hvordan de nye bidragsreglene fungerer aner jeg ikke. Jeg tror det regnes ut utifra hvor mye han tjener, hvor mye du tjener, og hvor mye barnet er hos hver av dere. Punkt 3. Det trenger ikke bli helvete. Jeg synes det er mye enklere enn jeg hadde forventet. Jeg har full kontroll over økonomien min, og selv om jeg har mindre penger enn jeg hadde før, er det bare meg som bestemmer hva pengene skal brukes til, og det er innmari deilig. Jeg har ikke spesielt god råd, men ikke ekstremt dårlig heller. Ønsker deg masse masse lykke til med alt sammen. Det blir nok helt jævlig en stund, det må det nesten, men sakte men sikkert roer livet seg ned igjen, og for meg i hvert fall definitivt til det bedre. Hvis det er noe mer spesifikt du lurer på, bare spør :kgsmil: Klem fra Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 15. september 2002 #3 Del Skrevet 15. september 2002 hmmm, tydelig at det er noen her som vet hvordan man skal utnytte systemet og skattebetalerenes penger :x :x :x Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lionda Skrevet 15. september 2002 #4 Del Skrevet 15. september 2002 Hvis det er meg du sikter til kan du kanskje forklare meg hvordan det er til samfunnets beste at jeg tar en eller annen drittjobb i stedet for å utdanne meg? Jeg kommer til å betale så mye mer i skatt med den jobben jeg får etter endt utdanning at det veier opp for alt jeg får nå og mere til. Ikke bekymre deg du. Det er sikkert nok penger igjen i systemet til deg også, den dagen du havner i en situasjon du ikke hadde forutsett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maeve Skrevet 15. september 2002 #5 Del Skrevet 15. september 2002 Godt svart Lionda, og det står det respekt av!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dusty Skrevet 24. september 2002 #6 Del Skrevet 24. september 2002 Å bli alenemor er ikke en drømmesituasjon! Tror "gjest" har liten innsikt i hva det går ut på!! Det er ikke snakk om å utnytte systmet! Man får tross alt utgifter som man normalt sett er to om å dele, og alle har rett til et normalt liv, ikke sant!? Husk at det også finnes alenefedre, he he! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå