AnonymBruker Skrevet 17. juni 2020 #1 Skrevet 17. juni 2020 Jeg har nettopp startet i en ny jobb, og lurer på noe som gjelder klaging og negativitet. Jeg er en positiv person, og er veldig bevisst på at jeg min egen lykkes smed. I en del av jobben så skal man sitte sammen i en ring og snakke om livet, på tur. Jeg merker at jeg kan komme på jobb og være blid og fornøyd, for så å gå fra dagen og føle meg utilpass, negativ og tom for energi i dagevis etterpå, og gruer meg til neste gang. Det som skjer er at man tar en runde hvor alle snakker om hvordan de har det, som er vel og greit.... Men jeg kjenner at jeg blir helt tom for energi når hver og en skal bruke to timer hver på å klage over alle problemer i livet. Det er ikke måte på hvordan alt skal klages på, hver eneste detalj av livet blir sett på som et problem. Jeg prøver å ta mentalt avstand fra det, men når man sitter en hel dag og hører på andres klage og negativitet, så kjenner jeg jammen at jeg blir negativ selv. Jeg går fra dagen, mentalt utmattet. Og sånn har jeg det til neste gang vi skal sitte i en klage-ring igjen. Det virker som om dette er en kultur i dette miljøet, at hver gang man møtes så skal man prakke på andre problemene sine. Hvordan kan jeg håndtere dette? Jeg vil jo gjøre et godt inntrykk på jobben. Man kan vel lære seg å sette en skille mellom seg selv og andres problemer, men hvordan skal man greie det når man sitter en hel dag og må lytte til negativitet? Anonymkode: 515a3...0a9
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2020 #2 Skrevet 17. juni 2020 Dette høres ut som et merkelig opplegg. Hvorfor? Anonymkode: e9293...469 8
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2020 #3 Skrevet 17. juni 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Dette høres ut som et merkelig opplegg. Hvorfor? Anonymkode: e9293...469 Dette er et opplegg for folk som tidligere har hatt ulike utfordringer i livet. Jeg ble informert om dette før jeg begynte, men forsto det slik at man heller skulle diskutere sammen om ulike temaer og problemstillinger og gi hverandre erfaringer og innspill. Istedet virker det som om det er blitt en improvisert kultur hvor det er slik at man skal gå på rundgang hvor alle skal bruke 1,5-2 timer hver på å klage over livet, og de andre må sitte og lytte. Jeg skjønner ikke hvordan de har klart det i så mange år, fordi jeg blir totalt utmattet, og er det fremdeles (tre dager etterpå). Kanskje det bare er jeg som er dårlig på å skille mellom meg selv og andre? TS Anonymkode: 515a3...0a9
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2020 #4 Skrevet 17. juni 2020 Er de hard mot deg, så må du være hard mot deg igjen! Anonymkode: f099e...0bc 3
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2020 #5 Skrevet 17. juni 2020 Ta det opp på den ringen at du blir utmattet etter disse møtene og at du gjerne vil slippe å delta 😅 Anonymkode: 5be93...137 5
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2020 #6 Skrevet 17. juni 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ta det opp på den ringen at du blir utmattet etter disse møtene og at du gjerne vil slippe å delta 😅 Anonymkode: 5be93...137 Si at du har det fint helt til denne klagingen skal gjøres. Anonymkode: 2bc91...3c3
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2020 #7 Skrevet 17. juni 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ta det opp på den ringen at du blir utmattet etter disse møtene og at du gjerne vil slippe å delta 😅 Anonymkode: 5be93...137 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Si at du har det fint helt til denne klagingen skal gjøres. Anonymkode: 2bc91...3c3 Fristende, men tror det vil se dårlig ut som ny 😅 Ingen som har opplevd lignende på jobb, og har tips til hvordan man tar mentalt avstand? Høres dette normalt ut? Dette er min første gang i en slik type jobb, så er usikker på om jeg har noe jeg skulle ha sagt... TS Anonymkode: 515a3...0a9
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2020 #8 Skrevet 17. juni 2020 Høres veldig sært ut med en jobb hvor man sitter i ring og snakker om livet i opptil to timer per pers? Hvor ofte gjør dere dette? Anonymkode: 1ae89...a0a 6
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2020 #9 Skrevet 17. juni 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er de hard mot deg, så må du være hard mot deg igjen! Anonymkode: f099e...0bc Hva mente du? At man selv blir negativ når andre er det? 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Høres veldig sært ut med en jobb hvor man sitter i ring og snakker om livet i opptil to timer per pers? Hvor ofte gjør dere dette? Anonymkode: 1ae89...a0a Et par-tre ganger i uken. En av dagene er den som leder flinkere til å forberede temaer som tas opp, slik at folk blir mer tvunget til å delta på et "intellektuelt nivå" enn kun syting. Men blir på en måte litt skuffet over meg selv fordi synes jeg bør være flinkere til å skille mellom meg selv og andres problemer, ellers skjer dette som skjer med meg nå... Mentalt utmattet i dagevis etterpå. TS Anonymkode: 515a3...0a9
Gjest ti10 Skrevet 17. juni 2020 #10 Skrevet 17. juni 2020 Høres veldig rart ut. Skjønner at det ikke er så lett å komme som ny og foreslå endringer, men kan du kanskje foreslå å fokusere på positive ting eller løsninger på all elendigheten de kommer med? Eller kanskje gå foran som et godt eksempel og si at "Jeg har lyst til å fortelle noe positivt, jeg er veldig glad i dag fordi blablabla". Hvis det ikke er mulig, må du sikkert bare tenke på noe annet og ikke høre etter når de setter i gang sytingen.
Hasselnøtter Skrevet 17. juni 2020 #11 Skrevet 17. juni 2020 (endret) Dette høres utrolig rart ut! Kan du be om en samtale med leder og forklare hvordan dette påvirker deg? Mulig noen av de andre "trenger" å tømme seg for frustrasjon, men når du reagerer sånn på det burde du slippe å delta. Endret 17. juni 2020 av Hasselnøtter
ElectricScum Skrevet 17. juni 2020 #12 Skrevet 17. juni 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hva mente du? At man selv blir negativ når andre er det? Et par-tre ganger i uken. En av dagene er den som leder flinkere til å forberede temaer som tas opp, slik at folk blir mer tvunget til å delta på et "intellektuelt nivå" enn kun syting. Men blir på en måte litt skuffet over meg selv fordi synes jeg bør være flinkere til å skille mellom meg selv og andres problemer, ellers skjer dette som skjer med meg nå... Mentalt utmattet i dagevis etterpå. TS Anonymkode: 515a3...0a9 Hvordan er det i det hele tatt mulig å få gjort det man egentlig skal gjøre på denne arbeidsplassen din hvis dere har 3 møter i uka hvor hver og én kan sitte å jabbe om seg selv i 2 timer?
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2020 #13 Skrevet 17. juni 2020 Dette er ikke noe jobb, du er pasient et sted. Stemmer dette? Og du maskere det bare som jobb for ikke å bli gjenkjent? Hvis dette faktisk er en jobb så er du altså faglært sammen med pasienter. Og hvis dagen din blir ødelagt av å tilbringe tid med pasientene dine og høre på det de har å si, så skal du bytte yrke for da er du ikke egnet som fagperson. Anonymkode: 30e5a...637 3
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2020 #14 Skrevet 17. juni 2020 Jeg regner med dere skal komme med tilbakemeldinger til hverandre? Kan du ikke da hive deg frempå med spørsmål om hvordan de har tenkt å endre situasjonen sin? Altså virke løsningsorientert, ikke bare klage for å klage. Du har nok rett i at det har utviklet seg en ukultur der, men da har du sjansen som ny til å påpeke dette, om enn litt forsiktig. Anonymkode: e75d6...29e
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2020 #15 Skrevet 17. juni 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette er ikke noe jobb, du er pasient et sted. Stemmer dette? Og du maskere det bare som jobb for ikke å bli gjenkjent? Hvis dette faktisk er en jobb så er du altså faglært sammen med pasienter. Og hvis dagen din blir ødelagt av å tilbringe tid med pasientene dine og høre på det de har å si, så skal du bytte yrke for da er du ikke egnet som fagperson. Anonymkode: 30e5a...637 Nei, jeg skal ikke bytte yrke med det første. Jeg skal lære meg å håndtere det. Det er derfor jeg spør om råd. Og ja, jeg er nyutdannet. 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg regner med dere skal komme med tilbakemeldinger til hverandre? Kan du ikke da hive deg frempå med spørsmål om hvordan de har tenkt å endre situasjonen sin? Altså virke løsningsorientert, ikke bare klage for å klage. Du har nok rett i at det har utviklet seg en ukultur der, men da har du sjansen som ny til å påpeke dette, om enn litt forsiktig. Anonymkode: e75d6...29e Godt forslag, skal prøve meg litt forsiktig framover på dette. TS Anonymkode: 515a3...0a9
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2020 #16 Skrevet 17. juni 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Fristende, men tror det vil se dårlig ut som ny 😅 Ingen som har opplevd lignende på jobb, og har tips til hvordan man tar mentalt avstand? Høres dette normalt ut? Dette er min første gang i en slik type jobb, så er usikker på om jeg har noe jeg skulle ha sagt... TS Anonymkode: 515a3...0a9 Jeg har aldri hørt om en arbeidsplass slm har en offisiell...klagering...😂 altså, hva er dette?? Hadde funnet meg ny jobb asap Anonymkode: e0bf9...1ba
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2020 #17 Skrevet 18. juni 2020 Hvis det er gruppeterapi det er snakk om, så skal det jo være lagt opp sånn at det ikke kun blir klaging. Det er jo dere som fagpersoner som skal lede gruppa, og ja, det er lett for psykisk syke å være negative, men poenget med gruppeterapi er jo at man skal høre andres utfordringer og hvordan jobbe med det? Tror det er en øvingsprosess for nyutdannede hvordan takle negativitet man møter gjennom jobb. Ikke fokuser på det negative men hvordan du som fagperson skal rettlede og hjelpe pasientene. Hvis det uansett blir for stor belastning kan du be om et møte med leder og legge det fram der. Anonymkode: 56d62...a95 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2020 #18 Skrevet 18. juni 2020 Det er vel 3 ting du kan gjøre. 1. Ta det opp med leder hvordan dette påvirker deg, og se om det finnes noe løsning på dette. 2. Lære å ta kunne lytte uten å la det gå så mye inn på deg. (Kanskje leder har noe kurs i ermet eller lignende) 3. Skifte jobb. Det er ikke alltid man passer til jobben, og det er ikke alltid man får gjort noe med miljøet rundt. Jeg jobber i et yrke der jeg ofte hører mye syt og klag, ofte rettet direkte mot firmaet jeg jobber for eller mot meg selv fra folk som ikke er fornøyd med hvordan ting håndteres, men jeg har lært å ikke la slikt gå inn på meg. For jeg vet at jeg gjør en faglig god jobb og oppriktig ønsker å finne beste løsning for folk, og da kan jeg ikke gjøre så mye med at noen ikke kan gjøres fornøyd. Anonymkode: fa0c7...95d
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2020 #19 Skrevet 18. juni 2020 Det høres lite konstruktivt ut og kan umulig være bra for de som klager, heller. Synes dere som er fagpersoner bør diskutere om fremgangsmåten er hensiktsmessig og om den kan endres. Jeg mener det vil være lurt å tenke konkret, at man ikke tar opp mer enn noen få ting og at man oppfordres til å tenke alternativt rundt tingene, for eksempel. Anonymkode: 7a87f...62a
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2020 #20 Skrevet 19. juni 2020 On 6/17/2020 at 7:13 PM, AnonymBruker said: Nei, jeg skal ikke bytte yrke med det første. Jeg skal lære meg å håndtere det. Det er derfor jeg spør om råd. Og ja, jeg er nyutdannet. TS Anonymkode: 515a3...0a9 Så du er psykolog eller noe slikt? Du må uansett lære deg å se på disse menneskene som pasienter og distansere deg fra hva de sier. Forsøk å se på det som sies analytisk, og ikke med empati. Tenk på kirurgen som opererer, han/hun ser bare et stykke kjøtt og ikke mennesket. Anonymkode: 2d5e4...eb3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå