Gå til innhold

Reise - forvirret!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi skulle til Spania i sommer, hele storfamilien, bestilt i fjor høst.

Så kom Korona, reiseråd, stengte grenser og kansellerte avganger. Vi var jo helt sikre på at avgangen vår ville bli kansellert, og valgte derfor å ikke betale restbeløpet på villaen vi hadde leid. Leiebilene ble også avbestilt. 

Men nå snur både SAS og Norwegian, de endrer litt på rutene, og plutselig blir nok ikke billettene våre kansellert likevel. Men reiserådet er å ikke reise, Erna gir oss karantene ved hjemkomst (ubetalt), og flyselskapet gir oss IKKE pengene tilbake. Norwegian gir oss cash points. Takker vi nei til disse poengene, vil ikke reiseforsikringen heller gi oss penger. Ergo MÅ vi takke ja til poeng.

Så vil Erna og gjengen at vi skal reise i Norge? Når reisebudsjettet er bundet opp i poeng hos Norwegian! 

Jeg blir så forbannet på hvordan vi har blitt kasteballer i dette systemet!!! Drit i turen som ikke ble, men vi vil ha tilbake pengene våre, sånn at vi kan reise på alternativ ferie.

Dette gjelder nok ikke bare oss, men hvor er protestene og overskriftene? Er dette noe folk flest bare finner seg i?

Hva gjør dere i tilsvarende situasjon?

Anonymkode: 05c4c...f06

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Eh.. det er jo ørten saker om dette i nettavisene..? Så om du lurer på hvor overskriftene og protestene er, lurer jeg på hvor i alle dager det er du leser nyheter hen. Det er ørten saker daglig om folk som venter på pengene igjen og ikke får reist noe sted.. 

Anonymkode: 2337f...3d2

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Eh.. det er jo ørten saker om dette i nettavisene..? Så om du lurer på hvor overskriftene og protestene er, lurer jeg på hvor i alle dager det er du leser nyheter hen. Det er ørten saker daglig om folk som venter på pengene igjen og ikke får reist noe sted.. 

Anonymkode: 2337f...3d2

Vi venter ikke på penger. Vi ventet på en kansellering som aldri kommer, og da får vi ikke anledning til å vente på penger. 

Skrevet

Jeg ville bare reist og droppet karantene i etterkant.

Stemningen blant folk flest nå er at regjeringen er på ville veier med sine ekstremt strenge reiseråd som ikke er faglig begrunnet.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Krantz95 skrev:

Stemningen blant folk flest nå er at regjeringen er på ville veier med sine ekstremt strenge reiseråd som ikke er faglig begrunnet.

Nei. Det er bare noe du tror i ditt eget hode. 

Anonymkode: d4490...f3a

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, Krantz95 skrev:

Jeg ville bare reist og droppet karantene i etterkant.

Det er totalt uaktuelt. Vi var mange som skulle reise, med flere i risikogruppen.

Reiserådene er som de er, forvirringen vår ligger i at flyselskapene ikke følger reiserådene og vi blir sittende mellom barken og veden, økonomisk.

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, ikke spesielt. 
Det er også forskjell på karantene. Reisekarantene er ikke så strengt som smittekarantene og isolasjon.

Anonymkode: 51556...1f9

AnonymBruker
Skrevet

Norge er som vanlig i verdenstoppen når det gjelder feighet, noen kaller det forsiktighet. Også griskhet. Regjeringen håper å hente inn en del milliarder på at nordmenn skal legge igjen feriepengene sine i svindyre Norge. Men hvem vil vel betale like mye for en rundreise i skoger og kratt når de heller kunne reist til vakre solfylte strender i utlandet?

Anonymkode: 88905...e3a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Innimellom er livet urettferdig.

Hvorfor skal reisebyrå og flyselskap sitte igjen som taperne? Det er jo nettopp derfor det er force majure klausuler overalt. 

I det man bruker penger og forhandsbestiller tar man også en risiko. 

Jeg tapte penger da vulkanutbruddet på Island var, og har gjort det ved et-par senere anledninger også. Ingen sin skyld at slikt skjer. Så det er greit nok. 

Anonymkode: f593b...54c

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ok, men i min familie og omgangskrets har selv de største pessimistene nå snudd. Selv de i risikogruppen.

For et par dager siden var jeg på kurs med 15-20 deltagere. Ingen brydde seg om avstand osv. Folk flest gidder ikke bry seg så mye lenger.

Det fungerer en stund å rope ulv ulv og advare mot viruset, men det fungerer ikke over lang tid når viruset ikke smitter mer enn det gjør nå.

De som bestemmer må altså tilpasse tiltakene og kommunikasjonen i forhold til reell fare. Gjør de ikke det vil stadig færre høre på dem.

Det ser man nå når SAS og Norwegian åpner mange utenlandsruter. En rekke reiseforsikringselskaper har også snudd og dekker nå alt utenom Covid-19 (det gjorde de ikke for bare et par uker siden).

AnonymBruker
Skrevet

Hvis flybillettene er endret så fikk du vel spørsmål om du godtok den endringen?

Vårt fly med norwegian ble endret til en annen dato, og da fikk vi tilbud om kansellering og refusjon. (Det var selvfølgelig mer krevende å velge det alternativet enn det tilbudet om cash points, men jeg fikk det til). Det var forresten billig-billetter.

Anonymkode: 75b33...20e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Innimellom er livet urettferdig.

Hvorfor skal reisebyrå og flyselskap sitte igjen som taperne? Det er jo nettopp derfor det er force majure klausuler overalt. 

I det man bruker penger og forhandsbestiller tar man også en risiko. 

Jeg tapte penger da vulkanutbruddet på Island var, og har gjort det ved et-par senere anledninger også. Ingen sin skyld at slikt skjer. Så det er greit nok. 

Hvorfor skal vi forbrukere sitte igjen som tapere? Alle kan spørre seg hvofor ditt og hvorfor datt, men det var ikke poenget mitt. 

Sitter andre bare og tenker at det var kjipt, men pytt pytt, alle må bidra med sitt? Virkelig?

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis flybillettene er endret så fikk du vel spørsmål om du godtok den endringen?

Vårt fly med norwegian ble endret til en annen dato, og da fikk vi tilbud om kansellering og refusjon. (Det var selvfølgelig mer krevende å velge det alternativet enn det tilbudet om cash points, men jeg fikk det til). Det var forresten billig-billetter.

Når jeg klikker meg inn på refusjon, får jeg bare tilbud om cash points🤷🏻‍♀️

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skal vi forbrukere sitte igjen som tapere? Alle kan spørre seg hvofor ditt og hvorfor datt, men det var ikke poenget mitt. 

Sitter andre bare og tenker at det var kjipt, men pytt pytt, alle må bidra med sitt? Virkelig?

Tar selvfølgelig det jeg har rett på. Har lest betingelsene hos reiseselskap, og hos forsikringsselskapet. 

Men ser at flyselskap og hoteller, og flyselskap, i mange tilfeller har retten på sin side. Og da aksepterer jeg det. 

For eksempel vil de fleste husforsikringer ikke dekke ting som skyldes force majure, da det er forhold utenfor alles kontroll. (men i Norge har vi heldigvis Naturskadeordingen offentlig). Tilsvarende som at jeg ikke fikk dekket fly satt på bakken på grunn av vulkanutbrudd - ingen hadde skyld i at vulkanen stengte ned europa. 

Jeg er overrasket over hvor mange som bruker penger, uten å kjenne rettighetene. For så å skrike opp om "hvorfor skal jeg tape noe!" når noe skjer. 

Corona er like lite SAS sin skyld, som din. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når jeg klikker meg inn på refusjon, får jeg bare tilbud om cash points🤷🏻‍♀️

Når fikk du beskjed om endringen, og hvor mye endring var det på billetten?

Våre billetter ble ombooket til et fly som gikk en annen dag. Jeg logget inn i appen umiddelbart da jeg fikk meldingen og da kunne jeg velge alternativ refusjon fordi tidspunktet for reisen ikke lenger passer. 

AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når fikk du beskjed om endringen, og hvor mye endring var det på billetten?

Våre billetter ble ombooket til et fly som gikk en annen dag. Jeg logget inn i appen umiddelbart da jeg fikk meldingen og da kunne jeg velge alternativ refusjon fordi tidspunktet for reisen ikke lenger passer. 

Takk for svar!

jeg er så redd for å drite meg ut, at jeg kansellerer og ikke får noe igjen.

leste svaret ditt, og logget meg inn igjen. Så da at cash points tilbudet ligger der som tilsynelatende eneste alternativ. Men lenger ned kan jeg velge refusjon. Men da må jeg samtykke avbestilling, og at refusjon gis om vi oppfyller kravene. 
så blir jo min bekymring, risikerer vi å ikke oppfylle kravene? 

jeg er så redd for å tape disse pengene, vi er mange og det er ikke bare mine penger😒

AnonymBruker
Skrevet

Er du helt sikker på at du ikke får noe på forsikringen hvis du takker nei til cash points? Jeg ble anbefalt av min reiseforsikring å si nei til cash points og andre tilgodebeløp-ordninger, faktisk. 
Hvis du ikke får noe på forsikringen, har du neppe noe annet valg enn å si ja til cash points, dessverre... Du havner i en skvis, dessverre, men pengene er i alle fall ikke tapt. 

Anonymkode: 43e73...a29

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du helt sikker på at du ikke får noe på forsikringen hvis du takker nei til cash points? Jeg ble anbefalt av min reiseforsikring å si nei til cash points og andre tilgodebeløp-ordninger, faktisk. 
Hvis du ikke får noe på forsikringen, har du neppe noe annet valg enn å si ja til cash points, dessverre... Du havner i en skvis, dessverre, men pengene er i alle fall ikke tapt. 

Anonymkode: 43e73...a29

Det står i betingelsene at dersom det tilbys poenger e.l. og vi takker nei, dekkes det ikke av reiseforsikringen😒

• Opprett ny...