Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva skal til for å få ultralyd?

Tok blodprøve for å sjekke hcg i går, skal det igjen i morgen. Og så sikkert på mandag. Men skulle gjerne hatt ultralyd. Både for å se om embyroet ligger der det skal, om det er hjertelyd og ikke minst for å finne ut hvor langt på vei jeg er.

Veldig usikker på om det er ca 6 uker, eller en mnd mer.

Erfaringer med blødninger?

Hos meg starta det for 2 dager siden. På kvelden så jeg litt brunt blod i trusa, og det var på dopapiret da jeg tørka meg. Senere tørka jeg meg i ny og ne for å sjekke. Lite, og mest lyst brunt.. og så bittelitt lyys rosa. Og så mer lystbrunt. Hadde også litt mensmurringer (kalles vel det når man føler mensen er på vei, men før man får smerter).

Igår var det enda mindre, brunt. Mindre murringer.

I dag er det også brunt, men det var også mer rosa? Hvor lenge er det normalt å blø litt uten at noe er galt?

Lege og jprdmor synes dette virker greit. For jeg har ingen smerter.. Hvor lenge blør man først ved spontanabort f.eks?

Anonymkode: b9abc...9d5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig vanlig med småblødninger når man er gravid, grunnet at slimhinnene blir tynnere. 

Så lenge det er mindre enn en vanlig mens-blødning, er det ikke noe å bekymre seg om, i følge både lege og jordmor (lettere sagt enn gjort, da.. )

Anonymkode: 773b4...0c9

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er veldig vanlig med småblødninger når man er gravid, grunnet at slimhinnene blir tynnere. 

Så lenge det er mindre enn en vanlig mens-blødning, er det ikke noe å bekymre seg om, i følge både lege og jordmor (lettere sagt enn gjort, da.. )

Prøver å ikke bekymre meg. Går med truseinnlegg, det er ingenting der i flere timer om gangen. Og så kan det være litt der. Men altså stort sett på dopapiret når jeg tørker meg.

Men redselen for at det kan bli mer og mer blod etterhvert slipper ikke helt taket.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk ultralyd ved blødning 6 uker inn i svangerskapet, men tror ikke det var helt gratis. Var først på legevakta (hvor de ikke gjør slike undersøkelser), og fikk henvisning til ultralyd jeg måtte bestille selv. Men jeg hadde mer akutt blødning og litt smerter - men for å trøste litt klorte babyen seg fast og er i dag en oppegående 4-åring :) 

I møte med helsevesenet har jeg lært meg til at noen ganger må man være litt mer tydelig som kvinne enn man er opplært til. Ikke bagatelliser blødningen og smertene overfor helsepersonell, men vær tydelig uten å overdrive. 

Anonymkode: 7e6c9...541

AnonymBruker
Skrevet

Om det er opp til en måned usikkerhet på hvor langt du er på vei, så burde du uansett få ultralyd nå for å fastsette svangerskapslengde. Ellers risikerer du å få OUL alt for sent. Jeg ville tatt kontakt med lege igjen og vært veldig tydelig på dette, og om de ikke vil henvise deg til TUL, ville jeg tatt en privat bare for å få ro i sjela. 

Jeg hadde forøvrig småblødninger i første trimester både i det svangerskapet som gikk bra, og i det jeg mistet. Så lenge det ikke tar seg opp til kraftig blødning og smerter går det sannsynligvis helt fint. 

Anonymkode: 3ed1f...bde

AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker å få ærlige svar når jeg spør, så det skal du få av meg.

Med mitt første barn hadde jeg blødninger i ny og ne gjennom hele svangerskapet. Med mitt tredje hadde jeg blødninger de første 12-15 ukene kanskje, da så vi på ultralyd at det var et hematom som hadde skylden. 

Men, jeg er ikke enig i det lege/jordmor sier til deg om at det virker greit rett og slett fordi du ikke har smerter. Det blir litt lettvint, synes jeg. Jeg har hatt flere MA, og da har det til slutt kommet en brun blødning. Uten spesielle smerter. 

Ut fra min erfaring kan det altså gå begge veier. Du får ikke vite det sikkert uten en ultralyd, og det er en stor påkjenning å gå og vente. Mitt råd er derfor at du enten kontakter en privat tilbyder hvis det finnes en i nærheten, eller at du kontakter legen og sier at du er nødt til å få en ultralyd. De vil neppe nekte deg, men hvis man ikke er overtydelig, så lar de ting gå sin gang og tar seg god tid.  

Anonymkode: d04a9...88d

AnonymBruker
Skrevet

Mistet nylig. Begynte med brun spotting som gikk over til lett blødning. Målte hcg, som var normal stigning, og var på tidlig ultralyd hvor vi så hjerteslag. 

Blødningene tok seg mer og mer opp. Fra blødningen startet til spontanaborten skjedde tok det 11 dager

Anonymkode: 7ebec...e0e

Gjest Mumlehumle
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mistet nylig. Begynte med brun spotting som gikk over til lett blødning. Målte hcg, som var normal stigning, og var på tidlig ultralyd hvor vi så hjerteslag. 

Blødningene tok seg mer og mer opp. Fra blødningen startet til spontanaborten skjedde tok det 11 dager

Anonymkode: 7ebec...e0e

Jeg hadde lignende erfaring. Blødde litt/spotting i 6 dager. Hadde fin stigning i HCG, målt 2 ganger. Fikk beskjed om å slappe av. 2 dager senere våknet jeg med at jeg fossblødde. 

Skrevet

I mitt andre svangerskap hadde jeg en del brunlig utflod, ingen smerter og aldri friskt blod. Fikk da påvist MA i uke 8.

I mitt siste svangerskap begynte jeg å blø 9 dager etter innsett (ivf). Og da var det snakk om blødninger som ved vanlig mens, og nesten mer enn det også. Tok hcg-målinger hos fastlege som viste lav hcg-stigning. Ble da sendt på tul i uke 6 og der fikk vi se et bankende hjerte. Fortsatte å blø daglig helt frem til uke 8. Da avtok det, men hadde 2 styrtblødninger (gjennom flere lag med klær og alt) før uke 12. Hadde 3 ul før uke 12 pga blødningene. Resultatet er en gutt som akkurat har bikket 4 uker. 

Så min erfaring er jo at det kan slå begge veier. Men jeg ville stått på mitt og fått en tul. Spesielt siden du også er usikker på hvor langt du er på vei. I siste svangerskapet var jeg overbevist om at det kom til å gå galt, de ukene hadde vært enda mer uholdbare om ikke sykehuset hadde tatt meg inn på ul de gangene de gjorde det. 

Lykke til!🙏

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Med mitt første barn hadde jeg blødninger i ny og ne gjennom hele svangerskapet. Med mitt tredje hadde jeg blødninger de første 12-15 ukene kanskje, da så vi på ultralyd at det var et hematom som hadde skylden.

Var det friskt rødt blod? Nesten mer bekymra når blodet er brunt..

Jeg skal være mer bestemt når jeg snakker med lege i morgen om ultralyd. Ellers er privat ultralyd et alternativ ja.

Hva skjer hvis det er ma eller spontanabort? Kan noen skrive litt om undersøkelser osv? 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Var det friskt rødt blod? Nesten mer bekymra når blodet er brunt..

Jeg skal være mer bestemt når jeg snakker med lege i morgen om ultralyd. Ellers er privat ultralyd et alternativ ja.

Hva skjer hvis det er ma eller spontanabort? Kan noen skrive litt om undersøkelser osv? 

Med første var det rødt, det var ofte styrtblødninger. Sist var det ofte brunt, små mengder av gangen. Et hematom er en blodansamling, og det kommer gjerne ut til slutt som gammelt blod, litt og litt. 

Fint at du får ordnet deg en ultralyd uansett om det blir offentlig eller privat. Det går nok raskere hvis du går privat.

Hvis det er MA eller SA, så vil du få enten piller eller utskrapning for å få ut alt. Med mindre du får større blødninger av deg selv. Etterpå er det lurt å ta en graviditetstest etter 10 dager for å sjekke at hcg er i null igjen. Ellers kan det tyde på rester, da må man ha ny behandling. Undersøkelser utover det er ikke vanlig når man mister første gang.

Forhåpentligvis er dette helt ufarlig. Jeg har jo som sagt et levende eksempel på det. Men jeg vet hvor ekkelt det er å være usikker, så du burde få en ul så fort som mulig. 

Anonymkode: d04a9...88d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...