AnonymBruker Skrevet 17. juni 2020 #1 Skrevet 17. juni 2020 Det er SÅ varmt om dagen, og jeg går høygravid. Gitt at det er like varmt som nå når baby kommer vil vår leilighet være et varmt sted å oppholde seg. Leiligheten vår er slik at morgensola kommer inn soveromsvinduet, og ettermiddagssola varmer opp stua. Dermed er det fort oppe i en 25 graders temperatur på soverommet, fra sånn kl 6-7 om morgenen, og på stua blir det også varmt utover ettermiddagen/kvelden. Nå har vi kjøpt et lite beist av en A/C som funker veldig bra til å regulere temperatur på stua. Dermed er det kjølig og greit der. Denne kan i teorien rulles inn på soverommet også, men den bråker veldig, pluss at jeg er usikker på om det er for trangt der for at det vil funke optimalt, da den vil blåse den kalde lufta direkte på oss (siden det er trangt). Jeg har ofte pleid å bli syk på utenlandske hotellet med A/C, og tenker jo da særlig på lille nyfødt. Hvordan gjør man det med en liten nyfødt i sommervarmen? Kan faren for krybbedød øke ved for varmt inneklima? Eller er det bare at baby eventuelt blir mer misfornøyd? Et alternativ til dette er at jeg kan ta bedside criben ut på stua og sove på sofaen, men det blir nok ikke så veldig behagelig for meg. Anonymkode: 82e49...482
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2020 #2 Skrevet 17. juni 2020 Overoppheting er ikke bra for små babyer, men altså, de får jo babyer i land hvor det er veldig mye varmere enn her og ikke noe aircondition også. Men ja, babyen blir fort grinete og utilpass når det er varmt. Hva gjør dere for å hindre opphetingen? Har dere gardinene for der solen står på? Kan dere evt få tykkere gardiner, eller aller best, utvendig solskjerming? Har dere mulighet for varmepumpe? I såfall kan dere få den med kjølefunksjon, det bråker ikke noe særlig. Anonymkode: d62fa...a18 2
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2020 #3 Skrevet 17. juni 2020 Vi har vegghengt A/C i stua, vi kjører den hele dagen på de verste dagene. Lukk alle vinduer og ytterdører, åpne døra til soverommet så vil det etter et par timer bli en ok temperatur også inn i stua. Vi har satt retningen på lufta mot soverommet, det er et stykke dit så det kommer hverken kald vind eller noe inn dit. Regner med dere kan gjøre det samme om den er flyttbar? Bare husk å hold dører osv lukket, om ikke er det bortkastet. Det er litt trist om man sitter mye inne men dra for alt av gardiner! Vi har utendørsscreens men noen ganger bruker jeg kun de hvite lamellene og merker at disse skjermer varmen fra sola like godt. Det sier seg kanskje selv men jeg sier det likevel, døra på soverommet må stå opp hele tiden for å få stabil temperatur. Fungerer veldig greit her da vi skjermer alle vinduene som lyser mot soverommet, så det er ganske så mørkt selv om vi ikke lukker døra. Anonymkode: b0dcf...a2a
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2020 #4 Skrevet 17. juni 2020 Vi har ikke mulighet for utvendig solskjerming, men har lystette rullegardiner som vi drar helt ned. På stua har vi også lystette plissegardiner. Det hjelper noe, og vi drar dem selvfølgelig helt ned. Har heller ikke mulighet for å installere varmepumpe, men som sagt har vi nå kjøpt en flyttbar A/C. Denne hjelper jo noe. Mulig at denne kan stå å gå på stua, og at vi åpner døra til soverommet slik at det trekker inn der. Da får vi hvertfall både lyd og vind litt på avstand, samtidig som det er riktig retning. Et av problemene med denne flyttbare A/C-en er at den må ha slangen ut gjennom vindu eller dør, og da må vi jo ha åpent vindu. Så den virker litt mot sin hensikt. Det fulgte med en sånn slisse du kan sette i vinduet, men det funker bare på «skyve-vindu», og det har jeg inntrykk av ikke er så vanlig i norske hjem. Anonymkode: 82e49...482
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå