AnonymBruker Skrevet 17. juni 2020 #1 Skrevet 17. juni 2020 Jeg var nyutdannet med en mastergrad nå i desember, og holder på å søke min første relevante jobb. Etter flere avslag, begynner jeg å føle meg ganske molefonken. Når jeg prøver å snakke om det med familie, får jeg bare forslag om å søke i barnehage eller matbutikk. Jeg har allerede en butikkjobb. Jeg har sagt gang på gang at den første jobben er veldig vanskelig å få, men så fort jeg får den, så vil det være enklere neste gang å få seg en relevant jobb. Likevel får jeg gang på gang «ja, men barnehagen trenger helt sikkert folk nå.». Hvorfor kan de ikke bare prøve å motivere meg og hjelpe meg å holde motet oppe, fremfor å prøve å dytte meg i en retning jeg overhodet ikke har utdannet meg? Vet ikke helt hva jeg vil med denne tråden, for uansett hva jeg sier så fortsetter matbutikk-maset. Trengte vel bare en utblåsning. Anonymkode: b6748...2e8 7
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2020 #2 Skrevet 17. juni 2020 Hvis du ser at du ikke lykkes med jobbsøkingen nå, må du innse at du kanskje må endre måten du søker jobb på. Sender du ut søknader på utlyste stillinger vil du ut fra et rent sannsynlighetsperspektiv få napp før eller siden, men det kan ta årevis og er en dårlig strategi. I Norge er arbeidsmarkedet (utenomufaglærte jobber), nettverksbasert. Slutt å sende søknader og bruk heller tiden på å bygge nettverk. Her er et eksempel på hva rett nettverk kan gjøre for deg. https://www.dn.no/politikk/fns-sikkerhetsrad/mona-juul/trine-heimerback/venninner-kan-bli-norges-representanter-i-sikkerhetsradet/2-1-824054 Anonymkode: c8e01...95c 7
Carrot Skrevet 17. juni 2020 #3 Skrevet 17. juni 2020 Høy utdannelse i et snevert fagfelt er ikke nødvendigvis "bra" jobber - derimot har vel den siste tiden vist at "Bra jobber" er de man ser på som lavstatus. 12
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2020 #4 Skrevet 17. juni 2020 Hvilket fag tok du master i? Anonymkode: 603fe...c21
Gjest Blondie65 Skrevet 17. juni 2020 #5 Skrevet 17. juni 2020 Her er noen råd fra meg: 1) Opprett Linked-In profil med CV. Det kan være du får napp. 2) Sjekk ut firma du har lyst å arbeide i og søk på jobber i disse firmaene som du er kvalifisert til, men som kanskje ikke er direkte ditt fagfelt. F.eks. hvis Equinor (helt tilfeldig valgt eksempel) søker etter X stilling så søker du på den i håp om at Y stilling (som er ditt fagfelt) blir ledig senere og du får den fordi de kjenner deg. 3) Bruk vikarbyråer - da kan det være du får praksis i midlertidige stillinger innenfor ditt fagfelt. Her kan du også få hjelp til å skrive søknad og ha en god CV (jeg aner ikke noe om din, så ikke skyt fordi du tror jeg antar at du har en dårlig en) 4) Vikarbyråer kan også tilby opplæring og sertifisering i programvare og også relevant kursing i forhold til forslag 2. Åpenbart har familie og venner null peiling på hva du er ute etter og like lite peiling på jobbsøking. Slutt å be om råd derfra. Rådet hadde vært godt det hvis du var helt ledig og trengte penger. Rådene er ubrukelige i din situasjon.
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2020 #6 Skrevet 17. juni 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis du ser at du ikke lykkes med jobbsøkingen nå, må du innse at du kanskje må endre måten du søker jobb på. Sender du ut søknader på utlyste stillinger vil du ut fra et rent sannsynlighetsperspektiv få napp før eller siden, men det kan ta årevis og er en dårlig strategi. I Norge er arbeidsmarkedet (utenomufaglærte jobber), nettverksbasert. Slutt å sende søknader og bruk heller tiden på å bygge nettverk. Her er et eksempel på hva rett nettverk kan gjøre for deg. https://www.dn.no/politikk/fns-sikkerhetsrad/mona-juul/trine-heimerback/venninner-kan-bli-norges-representanter-i-sikkerhetsradet/2-1-824054 Anonymkode: c8e01...95c I mitt yrke har 90% relevant jobb etter ett år, og jeg har «bare» søkt i 6 mnd. Jeg har et godt nettverk, men det hjelper meg ikke dessverre. Antageligvis var ingen av kandidatene til sikkerhetsrådet nyutdannede uten relevant erfaring. Anonymkode: b6748...2e8 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2020 #7 Skrevet 17. juni 2020 1 time siden, Carrot skrev: Høy utdannelse i et snevert fagfelt er ikke nødvendigvis "bra" jobber - derimot har vel den siste tiden vist at "Bra jobber" er de man ser på som lavstatus. Jeg skjønner ikke helt hva du mener. Jeg har tatt en master fordi jeg ønsker å jobbe med faget, ikke fordi jeg synes det er mer eller mindre status enn andre jobber. Anonymkode: b6748...2e8 9
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2020 #8 Skrevet 17. juni 2020 53 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvilket fag tok du master i? Anonymkode: 603fe...c21 Juss. Anonymkode: b6748...2e8 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2020 #9 Skrevet 17. juni 2020 De presser det vel til å ta en barnehage/butikkjobb, FREM til du finner relevant jobb. Det er rimelig, og noe jeg ville gjort selv! Anonymkode: a6f21...a52 11
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2020 #10 Skrevet 17. juni 2020 3 minutter siden, Blondie65 skrev: Her er noen råd fra meg: 1) Opprett Linked-In profil med CV. Det kan være du får napp. Takk! Har hatt LinkedIn siden før jeg fullførte studiet. 3 minutter siden, Blondie65 skrev: 2) Sjekk ut firma du har lyst å arbeide i og søk på jobber i disse firmaene som du er kvalifisert til, men som kanskje ikke er direkte ditt fagfelt. F.eks. hvis Equinor (helt tilfeldig valgt eksempel) søker etter X stilling så søker du på den i håp om at Y stilling (som er ditt fagfelt) blir ledig senere og du får den fordi de kjenner deg. Jeg føler jeg søker på alt som ligger ute nå, som er litt relevant, men også ting som ikke er relevant. Det er nok veldig lurt det du sier, for med en fot innenfor er det lettere å bytte. 3 minutter siden, Blondie65 skrev: 3) Bruk vikarbyråer - da kan det være du får praksis i midlertidige stillinger innenfor ditt fagfelt. Her kan du også få hjelp til å skrive søknad og ha en god CV (jeg aner ikke noe om din, så ikke skyt fordi du tror jeg antar at du har en dårlig en) Jeg var nylig på intervju hos et bemanningsbyrå for et vikariat innen mitt fagfelt, men noen med mer erfaring fikk jobben fremfor meg. Jeg fikk mye skryt for CV-en min av bemanningsbyrået, men i de fleste ansettelsesprosesser bruker man et standardisert skjema. 3 minutter siden, Blondie65 skrev: 4) Vikarbyråer kan også tilby opplæring og sertifisering i programvare og også relevant kursing i forhold til forslag 2. Jeg kan høre med dem om dette er et alternativ. 3 minutter siden, Blondie65 skrev: Åpenbart har familie og venner null peiling på hva du er ute etter og like lite peiling på jobbsøking. Slutt å be om råd derfra. Rådet hadde vært godt det hvis du var helt ledig og trengte penger. Rådene er ubrukelige i din situasjon. Takk! Jeg føler ikke at jeg ber om råd av dem heller, de bare kommer med dem. Innimellom søker jeg «trøst», men stort sett er det de som spør meg hvordan jobbsøkingen går og så kommer de med sine gode råd om å søke noe helt annet 😅 Anonymkode: b6748...2e8
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2020 #11 Skrevet 17. juni 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: De presser det vel til å ta en barnehage/butikkjobb, FREM til du finner relevant jobb. Det er rimelig, og noe jeg ville gjort selv! Anonymkode: a6f21...a52 Men hvorfor det når jeg har en deltidsjobb fra før? Jeg trenger ikke en ny deltidsjobb som ikke har noe med det jeg har studert, jeg trenger en relevant jobb. Anonymkode: b6748...2e8 11
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2020 #12 Skrevet 17. juni 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: I mitt yrke har 90% relevant jobb etter ett år, og jeg har «bare» søkt i 6 mnd. Jeg har et godt nettverk, men det hjelper meg ikke dessverre. Antageligvis var ingen av kandidatene til sikkerhetsrådet nyutdannede uten relevant erfaring. Anonymkode: b6748...2e8 Og jeg er fullt klar over at utenriksministeren antagelig ikke er din venninne heller. Du må trekke ut det generelle, ikke ta eksemplene bokstavelig. Anonymkode: c8e01...95c 5
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2020 #13 Skrevet 17. juni 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Og jeg er fullt klar over at utenriksministeren antagelig ikke er din venninne heller. Du må trekke ut det generelle, ikke ta eksemplene bokstavelig. Anonymkode: c8e01...95c Som sagt, jeg har et godt nettverk, men det gjør ikke at de kan opprette nye stillinger i tiden etter korona og rett i forkant av sommerferien. Anonymkode: b6748...2e8 2
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2020 #14 Skrevet 17. juni 2020 Jeg sendte ut 50 søknader det siste halvåret før jeg blr ferdig jurist. Ikke ett intervju engang. Jeg måtte rett og slett flytte på meg, fikk jobb med én gang jeg begynte å søke utenfor byen. Flyttet en times kjøring fra byen, og jobbet i en liten kommune i fire år. Da jeg ville tilbake til byen fikk jeg tilbud om tre av fire jobber som jeg søkte på, fordi CV-en min var så imponerende. Vet ikke om flytting er et alternativ? Jeg skjønner godt du ikke gidder søke på butikk og barnehage. Jeg hadde også irrelevant deltidsjobb da jeg var ferdig, hadde bare vært dumt å søke en ny irrelevant jobb da. Anonymkode: 27045...ae9 12
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2020 #15 Skrevet 17. juni 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg sendte ut 50 søknader det siste halvåret før jeg blr ferdig jurist. Ikke ett intervju engang. Jeg måtte rett og slett flytte på meg, fikk jobb med én gang jeg begynte å søke utenfor byen. Flyttet en times kjøring fra byen, og jobbet i en liten kommune i fire år. Da jeg ville tilbake til byen fikk jeg tilbud om tre av fire jobber som jeg søkte på, fordi CV-en min var så imponerende. Vet ikke om flytting er et alternativ? Jeg skjønner godt du ikke gidder søke på butikk og barnehage. Jeg hadde også irrelevant deltidsjobb da jeg var ferdig, hadde bare vært dumt å søke en ny irrelevant jobb da. Anonymkode: 27045...ae9 Godt å høre at flere har vært i samme båt. Jeg nærmer meg 50 søknader selv. Ett avlyst intervju, og ett gjennomført med avslag. Jeg bor allerede utenfor byen, og søker på stillinger i området med reisevei på en time. Eneste forskjellen jeg har opplevd på å søke utenfor byen, er at jeg faktisk får avslag ganske raskt, istedenfor å vente i månedsvis. Å flytte er ikke aktuelt dessverre, men jeg vet ikke hvor mye det hadde hjulpet uansett, siden jeg allerede bor i en liten kommune midt mellom flere større byer. Takk! Ikke sant. Prøver å fortelle dem at det ikke er noe poeng å bruke tid og energi på å søke andre irrelevante jobber, men det er likevel et gjentagende forslag. Anonymkode: b6748...2e8 5
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2020 #16 Skrevet 17. juni 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Takk! Har hatt LinkedIn siden før jeg fullførte studiet. Jeg føler jeg søker på alt som ligger ute nå, som er litt relevant, men også ting som ikke er relevant. Det er nok veldig lurt det du sier, for med en fot innenfor er det lettere å bytte. Jeg var nylig på intervju hos et bemanningsbyrå for et vikariat innen mitt fagfelt, men noen med mer erfaring fikk jobben fremfor meg. Jeg fikk mye skryt for CV-en min av bemanningsbyrået, men i de fleste ansettelsesprosesser bruker man et standardisert skjema. Jeg kan høre med dem om dette er et alternativ. Takk! Jeg føler ikke at jeg ber om råd av dem heller, de bare kommer med dem. Innimellom søker jeg «trøst», men stort sett er det de som spør meg hvordan jobbsøkingen går og så kommer de med sine gode råd om å søke noe helt annet 😅 Anonymkode: b6748...2e8 Mulig du har svaret her. De vil "hjelpe" deg ved å foreslå steder de tror det er lettere å få seg jobb. Fokuset de tror du har er å få fast 100% jobb, ikke at den må være relevant. Noen kan også oppfatte ditt forsøk på å søke støtte og trøst som syting og klaging over at du ikke får jobb. Jeg vet ikke hvordan du legger det frem, så bare en antagelse. Men da er "trøsten" at "selvfølgelig får du deg jobb om du søker bhg eller butikk"... Følg heller rådene i tråden. 😊 Jeg skjønner godt det er frustrerende å ikke få jobb. Anonymkode: 6df92...b6b 3
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2020 #17 Skrevet 17. juni 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mulig du har svaret her. De vil "hjelpe" deg ved å foreslå steder de tror det er lettere å få seg jobb. Fokuset de tror du har er å få fast 100% jobb, ikke at den må være relevant. Noen kan også oppfatte ditt forsøk på å søke støtte og trøst som syting og klaging over at du ikke får jobb. Jeg vet ikke hvordan du legger det frem, så bare en antagelse. Men da er "trøsten" at "selvfølgelig får du deg jobb om du søker bhg eller butikk"... Følg heller rådene i tråden. 😊 Jeg skjønner godt det er frustrerende å ikke få jobb. Anonymkode: 6df92...b6b Ja, det er kanskje det de tror. Men hvis jeg ønsket å få hva som helst 100%, er det vel lurere å søke om å øke prosenten der jeg jobber nå, ikke begynne med noe helt annet.. Jeg tror ikke jeg syter og klager, men det er nok litt vanskelig å se helt objektivt på egen oppførsel. Det er veldig vanskelig å føle man står helt alene om det også, for jeg har ingen å dele tankene mine med. I hvert fall ikke uten at jeg samtidig må forsvare hvorfor jeg ikke søker barnehagestillinger når jeg ønsker jobb så fælt 😅 Anonymkode: b6748...2e8 2
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2020 #18 Skrevet 17. juni 2020 Ikke gi opp, og lykke til! Jeg fikk min første jurist-jobb gjennom vikarbyrå. Og slektningene dine kjenner ikke din situasjon, så hvorfor høre på dem? Jeg synes det er litt rart at mange her skriver om familie osv. som kommer med div. ubevisste utsagn. I slike situasjoner prøver jeg å gjøre to ting: bryr meg overhodet ikke, eller sier i fra at de ikke har grunnlag for å uttale seg om temaet (dersom det er er tema som er viktig for meg). Familie og slekt er ikke eksperter, så hvorfor bli irritert over at de gir dårlige råd? Anonymkode: cf1ad...283 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2020 #19 Skrevet 17. juni 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ikke gi opp, og lykke til! Jeg fikk min første jurist-jobb gjennom vikarbyrå. Og slektningene dine kjenner ikke din situasjon, så hvorfor høre på dem? Jeg synes det er litt rart at mange her skriver om familie osv. som kommer med div. ubevisste utsagn. I slike situasjoner prøver jeg å gjøre to ting: bryr meg overhodet ikke, eller sier i fra at de ikke har grunnlag for å uttale seg om temaet (dersom det er er tema som er viktig for meg). Familie og slekt er ikke eksperter, så hvorfor bli irritert over at de gir dårlige råd? Anonymkode: cf1ad...283 Takk! Hva slags stilling var det? Jeg håpte på at jeg skulle få den gjennom vikarbyrået, men det gikk dessverre ikke. Skikkelig kjipt, for jeg er SÅ klar for en jobb. Håper det dukker opp flere muligheter der snart. Det er ikke det at jeg blir irritert, men mer at jeg synes det er sårt å ikke møte forståelse. Synes denne tiden er veldig tung, og har ingen som egentlig forstår hva jeg går gjennom. Nå høres det ut som jeg er helt i kjelleren, og det er jeg altså ikke, men det er tøft å få avslag etter avslag når man virkelig ønsker å komme i gang med karrieren. Anonymkode: b6748...2e8 2
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2020 #20 Skrevet 17. juni 2020 Hmm, familien din vil deg bare det beste. Skjønner at du ønsker en relevant jobb, men det er som flere her sier; mange om beinet. Jeg har en slektning som også ber om mye råd både offentlig (på Facebook bl.a.) og privat, men når vedkommende så får råd om ditt og datt, så preller det av som vann på gåsa. Da er det unnskyldninger og bortforklaringer. Denne personen vil også ha en viss lønnsstørrelse, og vil ikke ta ‘hva som helst’. Man har jo ikke rett til å tjene godt selv om man har en utdannelse. Uansett, håper du ikke er som min slektning TS. Ikke bli fornærmet når familien din gir deg råd, da er det i tilfelle best å la være å be om det. Anonymkode: 54509...373 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå