AnonymBruker Skrevet 17. juni 2020 #1 Skrevet 17. juni 2020 Jeg har allerede fullført tre år på videregående. Den gangen, så lur som jeg var, valgte jeg studieretning etter hva venninnene mine valgte. Jeg hadde null interesse for det vi drev med på skolen, som førte til en del fravær og dårlige karakterer. Er rett og slett flau over vitnemålet mitt. Har heldigvis sluppet å vise det frem til noen Nå har jeg søkt meg inn på en linje som jeg har stor interesse for. Sjansen for at jeg kommer inn er egentlig ganske liten ettersom jeg ikke har ungdomsrett. Men denne linjen er kjent for å ha få søkere hvert år, så jeg har et håp. Jeg skal da etter planen bli lærling i faget om to år, og må da vise frem vitnemål. Siden jeg allerede har vitnemål, får jeg egne karakterkort for disse to årene da? Eller hvordan blir det? Jeg tenker i utgangspunktet bare å ta programfagene. En annen ting: Jeg leste på Lånekassen sine sider at hvis man ikke har ungdomsrett, får man støtte etter samme regler som ved høyere utdanning. Vil det da si at jeg får lån? Omtrent 8000 kr i mnd ved heltid? Jeg tar det jo på heltid, men hvis jeg ikke tar fellesfagene, får jeg likevel full støtte da? Beklager mange spørsmål, hadde satt stor pris på om noen kunne fortalt litt 😊 Anonymkode: 274df...61f
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2020 #2 Skrevet 17. juni 2020 Hei 😊 Man får ikke full støtte fra Lånekassen hvis man studerer på deltid, men kan få delvis støtte. Står mye om det på Lånekassen sine sider, samt at du kan regne ut studiebelastning til ulike vgs fag på feks Sonans sin side. Du kan sikkert ta disse fagene som privatist også, om du ikke skulle kommet inn. Anonymkode: a6f24...486
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2020 #3 Skrevet 17. juni 2020 Om du har så dårlige karakterer fra før så vil du vel gjerne ta fellesfagene på nytt for å forbedre karakteren? Anonymkode: 68288...857 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2020 #4 Skrevet 17. juni 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Om du har så dårlige karakterer fra før så vil du vel gjerne ta fellesfagene på nytt for å forbedre karakteren? Anonymkode: 68288...857 Jeg har vurdert det, men har kommet frem til at det ikke lar seg gjøre av forskjellige grunner, og lurer på hvordan ting gjøres da. Det er jo nettopp derfor jeg spør her inne. Anonymkode: 274df...61f
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2020 #5 Skrevet 17. juni 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har allerede fullført tre år på videregående. Den gangen, så lur som jeg var, valgte jeg studieretning etter hva venninnene mine valgte. Jeg hadde null interesse for det vi drev med på skolen, som førte til en del fravær og dårlige karakterer. Er rett og slett flau over vitnemålet mitt. Har heldigvis sluppet å vise det frem til noen Nå har jeg søkt meg inn på en linje som jeg har stor interesse for. Sjansen for at jeg kommer inn er egentlig ganske liten ettersom jeg ikke har ungdomsrett. Men denne linjen er kjent for å ha få søkere hvert år, så jeg har et håp. Jeg skal da etter planen bli lærling i faget om to år, og må da vise frem vitnemål. Siden jeg allerede har vitnemål, får jeg egne karakterkort for disse to årene da? Eller hvordan blir det? Jeg tenker i utgangspunktet bare å ta programfagene. En annen ting: Jeg leste på Lånekassen sine sider at hvis man ikke har ungdomsrett, får man støtte etter samme regler som ved høyere utdanning. Vil det da si at jeg får lån? Omtrent 8000 kr i mnd ved heltid? Jeg tar det jo på heltid, men hvis jeg ikke tar fellesfagene, får jeg likevel full støtte da? Beklager mange spørsmål, hadde satt stor pris på om noen kunne fortalt litt 😊 Anonymkode: 274df...61f Du kan slippe enkelte fag hvis du har bestått de fra før av. Gym f.eks Og ja, du får lån slik folk med høyere utdanning får. Usikker på satsene, men 8000 hørtes ikke så feil ut. Anonymkode: d9efb...018
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå