Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir så irritert på(spesielt) min mormor og svigermor som røyker. Gir blaffen i AT de røyker, men at de må stå helt oppi folk og ikke tenker over i det hele tatt hvor røyken går, at de står å nærmest puster røyken ut i ansiktet på andre de snakker med, eller hvor de er og hvem de er med... ikke bare «et stikk» til mormor og svigermor, men egentlig generelt røykere.

mine foreldre røyka mye når jeg var mindre, i bilen, boligen, og alle steder. Da bestemte jeg meg jo selvsagt for at dette var noe jeg aldri skulle prøve ut - men man blir jo tenåring engang likevel. Og uansett om jeg har røyka i lange perioder, eller periodevis bare på fest - så har jeg ALLTID tenkt på hvor vinden går ift å røyke på andre mennesker som jeg snakker med osv, og jeg har alltid tatt ett til to ganske store steg tilbake for å ikke puste dem i ansiktet! For jeg HATER å bli røyka på. Og så tenker jeg bare, ER det så himla vanskelig?

Hva er poenget med å sitte ute å kose seg med middag/lunsj/kaffe/etc, og så skal noen rett ved siden av deg poppe opp en røyk og sitte ved bordet å røyke for eksempel? Da er det mye bedre, for alle, å bare reise seg og ta noen steg tilbake..

jepp, dette er en klagestatus og jeg vet ikke riktig hvor jeg vil hen. Men til dere som røyker fast og antakeligvis har gjort det i mange år, hvorfor er det så vanskelig å respektere andre folk?

Anonymkode: 46573...b5a

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du har ikke akkurat noen respekt for røykere du heller da. Greit røyk stinker og ikke er bra. Men de har like mye rett til å være der som deg. Jeg røyker ikke forresten. Å er jeg sammen med venninner som gjør det så flytter jeg meg heller.

Anonymkode: f2dfe...2d6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du har ikke akkurat noen respekt for røykere du heller da. Greit røyk stinker og ikke er bra. Men de har like mye rett til å være der som deg. Jeg røyker ikke forresten. Å er jeg sammen med venninner som gjør det så flytter jeg meg heller.

Anonymkode: f2dfe...2d6

Hvorfor skal en gruppe på 4 for eksempel, ta et steg tilbake fordi at 1 enkelt egoist skal stå å røyke? Du er fortsatt med i samtalen selv om du står 1m unna. Eller flytter deg i motvind, slik at resten av gjengen slipper å få hele røyken i ansiktet.? Enkle grep liksom.

handler jo ikke om å «ha rett på å være der»... det handler om respekt, og for eksempel at noen kanskje ikke tåler det i form av helse. 
røyker alle, er det jo én ting. Men når det er fåtallet som røyker, så synes jeg virkelig man kan ha respekt nok til å trekke seg litt tilbake. Er en grunn for at det er røykfrie soner her og der..

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det bør bli totalforbud mot røyking. Folk som står utendørs på cafe/utesteder å forpester andre.

Anonymkode: 6285f...656

• Liker 6
Skrevet

Nei dette er ikke en "klagestatus" det er en diskusjon du legger opp til for å få medhold i ditt syn - og desverre er ikke verden slik.

Siden røyking ikke er forbudt, og produktene selges lovlig over disk - det over yourself. 
Det blir som å si at fulle folk på bar er en ugrei ting som plager andre og bør forbys. 

AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker said:

Men til dere som røyker fast og antakeligvis har gjort det i mange år, hvorfor er det så vanskelig å respektere andre folk?

Du sier du har røyket selv, og at du tok hensyn. Men samtidig mener du at absolutt INGEN andre røykere gjør det? Sånn siden du faktisk stiller dette spørsmålet til alle røykere, og ikke bare til de som ikke tar hensyn?

Anonymkode: 9e449...2bc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Carrot skrev:

Nei dette er ikke en "klagestatus" det er en diskusjon du legger opp til for å få medhold i ditt syn - og desverre er ikke verden slik.

Siden røyking ikke er forbudt, og produktene selges lovlig over disk - det over yourself. 
Det blir som å si at fulle folk på bar er en ugrei ting som plager andre og bør forbys. 

Nei, det anser jeg IKKE som en sammenligning. For det går ikke utover helsen til andre mennesker å sitte en bar å drikke. Det går kun utover en selv..

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du sier du har røyket selv, og at du tok hensyn. Men samtidig mener du at absolutt INGEN andre røykere gjør det? Sånn siden du faktisk stiller dette spørsmålet til alle røykere, og ikke bare til de som ikke tar hensyn?

Av alle de røykerne jeg har møtt, så er det ingen som har tenkt sånn på det. Finnes det andre som gjør det, er det i så fall fantastisk.

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei, det anser jeg IKKE som en sammenligning. For det går ikke utover helsen til andre mennesker å sitte en bar å drikke. Det går kun utover en selv..

Tja, det kommer jo ann på hvor langt man strekker det. Her strekker man det ganske langt i utgangspunktet i tråden. Poenget er at røyk er et lovlig stoff folk kan nyte på linje med alkohol, og så lenge folk forholder seg til reglene om hvor de kan og ikke kan røyke har man som TS et valg - man kan velge ikke stå sammen med dem, man kan velge ikke utsette seg for røyken - og er man ute og går forbi eller kjenner røyklukt blir man ikke skadet, det er ubehagelig - på samme måte som en som er full er ubahagelig. Ikke skadelig.

AnonymBruker
Skrevet

Alle klager over røykere- likevel er det ved de bordene det er lov til å røyke, at det sitter flest folk. Opplever også altfor ofte at selv om jeg forsøker å gå unna for å ta en røyk - så kommer folk bort til meg, da flytter jeg meg ikke altså.  

Anonymkode: 8824a...5f8

AnonymBruker
Skrevet

Jeg støtter deg 100% TS. Merkelig at folk kan synes det er greit. Naboen min, under meg, sitter på verandaen sin og røyker til alle døgnets tider. Det fører til at jeg enten må ha verandadøra stengt, eller sitte i en røyksky. Selve verandaen er ubrukelig. Ironisk nok har naboen småbarn, så det er derfor han må sitte ute og røyke, slik at de ikke skal bli eksponert. 

Ironisk nok har borettslaget hengt opp skilt på døra nede, om røykfritt inngangsparti 😂 

Anonymkode: 3d9f0...e16

AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker said:

Av alle de røykerne jeg har møtt, så er det ingen som har tenkt sånn på det. Finnes det andre som gjør det, er det i så fall fantastisk.

Da har du vært veldig uheldig. Jeg røyker ikke lenger, men da jeg gjorde det gikk jeg alltid unna folk. Jeg tar mye buss og opplever veldig sjelden at folk på busstoppen ikke går unna før de tenner en røyk. Når jeg er f.eks. på utflukter sammen med røykere, så venter de alltid til alle er ferdige med å spise før de spør forsiktig om det er greit at de røyker, eller de reiser seg og går unna automatisk.

Min stemor og svigermor pleide å røyke inne, men da vi fikk barn gikk begge over til å røyke ute, uten at vi trengte å spørre. Svigermor var som dine foreldre da mannen vokste opp, men hun vet bedre nå.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg blir så irritert på(spesielt) min mormor og svigermor som røyker. Gir blaffen i AT de røyker, men at de må stå helt oppi folk og ikke tenker over i det hele tatt hvor røyken går, at de står å nærmest puster røyken ut i ansiktet på andre de snakker med, eller hvor de er og hvem de er med... ikke bare «et stikk» til mormor og svigermor, men egentlig generelt røykere.

mine foreldre røyka mye når jeg var mindre, i bilen, boligen, og alle steder. Da bestemte jeg meg jo selvsagt for at dette var noe jeg aldri skulle prøve ut - men man blir jo tenåring engang likevel. Og uansett om jeg har røyka i lange perioder, eller periodevis bare på fest - så har jeg ALLTID tenkt på hvor vinden går ift å røyke på andre mennesker som jeg snakker med osv, og jeg har alltid tatt ett til to ganske store steg tilbake for å ikke puste dem i ansiktet! For jeg HATER å bli røyka på. Og så tenker jeg bare, ER det så himla vanskelig?

Hva er poenget med å sitte ute å kose seg med middag/lunsj/kaffe/etc, og så skal noen rett ved siden av deg poppe opp en røyk og sitte ved bordet å røyke for eksempel? Da er det mye bedre, for alle, å bare reise seg og ta noen steg tilbake..

jepp, dette er en klagestatus og jeg vet ikke riktig hvor jeg vil hen. Men til dere som røyker fast og antakeligvis har gjort det i mange år, hvorfor er det så vanskelig å respektere andre folk?

Jeg er enig med deg, og jeg røyker selv på daglig basis. Sekv jeg blir irritert om folk står og røyker foran inngangspartier eller kommer inn til lege/behandler/optiker etc med det siste trekket blåsende ut munnen idet de går inn døra. Tror ikke de tenker, rett og slett. For meg er det f.eks helt utenkelig å røyke rett før jeg skal til f.eks optikeren. Eller om jeg er på besøk hos andre. Røyker jeg sammen med andre har jeg alltid ei røykejakke på, vasker hender og munn grundig etterpå og tar en tyggis. Det verste jeg vet er folk som stinker røyk, og som røyker innendørs. Når jeg reagerer på det tør jeg ikke tenke på hvor mye det plager ikke-røykere. Det skulle vært et lovverk på dette. Forbud mot røyking på offentlig eiendom og tillatelse fra grunneier for røyking på privat eiendom. Jeg jobber med å trappe ned røyken om noen lurer 😊

Anonymkode: 31ad8...bba

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...