AnonymBruker Skrevet 16. juni 2020 #1 Skrevet 16. juni 2020 Jeg lurer på hvordan det i det hele tatt er mulig å forfalske en diagnose for å få stønad fra nav istedenfor å jobbe? Grunnen til at jeg spør er fordi en nær venninne av meg for en stund siden fortalte meg at hun har løyet seg til diagnosen fibromyalgi da det var et for stort slit å måtte jobbe og at hun uansett fikk like mye fra nav. Hun hadde lest seg opp på symptomer og alt diagnosen innebar i nesten et halvår og gikk deretter til legen for videre utredning og har nå mottat penger fra nav i noen år allerede. Jeg skjønner jo at det nok er mulig om man virkelig går inn for det, men det må da kunne oppdages på en måte? Diagnosen hun "valgte" var med hennes ord en man ikke kan oppdage ved prøver og som kun er basert på pasientens egne ord og opplevelser. Vi vet så og si alt om hverandre og jeg vet at dette desverre ikke er tull. Hun har blant annet vist meg papirer hun har fra nav der fibromyalgi diagnosen står som eneste grunnlag, i tillegg til symptomene hun påstår å slite med som forårsaket av diagnosen. Må legge til at dette er noe jeg synes er helt forkastelig å gjøre, noe jeg også har sagt klart i fra til henne flere ganger uten at det går inn. Hun synes selv ikke hun gjør noe galt. Selv har jeg en bror som sliter med alvorlig sykdom og mottar trygd når alt han drømmer om er å kunne jobbe. Etter hun fortalte meg dette har jeg naturligvis tatt avstand da trygdesvindel er noe jeg er helt i mot, men jeg er fortsatt tilstede når hun vil prate for eksempel. Jeg har visst om dette i noen år allerede og det er skikkelig trist da vi var såpass gode venner. Føles som en slags sorg, for jeg føler jeg har mistet en veldig god venn. Jeg klarer bare ikke akseptere det, enkelt å greit. Samtidig surrer dette i hodet mitt ganske så ofte. Noen tanker om hva jeg kan gjøre, eventuelt hvordan jeg kan slutte å ha dette i bakhodet hele tiden? Anonymkode: 1fa22...aa9 3
Lumberjack Skrevet 16. juni 2020 #2 Skrevet 16. juni 2020 Dette er beklageligvis ikke et unikt tilfelle.. Er fler saker der folk er blitt tatt for å forfalske sykdommer, til og med som har fått innvilget uføretrygd... Er helt enig at det er ganske så kvalmt og forkastelig så personlig ville jeg ikke hatt noe med dette mennesket å gjøre. 25
TinaChristina Skrevet 16. juni 2020 #3 Skrevet 16. juni 2020 Man får ikke trygd osv pga en diagnose. Det er funksjonsevnen og symptomene det står på. Og alt skal være prøvd ut, jobb, utredning, trening, behandling. Men ja, fibromyalgi vil jeg tro er lett å "fake". Siden det ikke kan bevises med prøver. 25
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2020 #4 Skrevet 16. juni 2020 Man får ikke ufør pga fybrio lenger. Anonymkode: 87d73...3df 5
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2020 #5 Skrevet 16. juni 2020 Tips Nav. https://www.nav.no/no/nav-og-samfunn/samarbeid/arbeidslivskriminalitet-og-trygdesvindel/trygdesvindel Anonymkode: 58864...0c7 18
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2020 #6 Skrevet 16. juni 2020 Så du synes det er greit at du og alle du kjenner skal jobbe og betale skatt og hun er på trygde-ferie for resten av livet? Meld det til Nav. Anonymkode: 0bb64...6b7 28
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2020 #7 Skrevet 16. juni 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man får ikke ufør pga fybrio lenger. Anonymkode: 87d73...3df Det er ikke ufør hun har. Anonymkode: 1fa22...aa9
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2020 #8 Skrevet 16. juni 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Så du synes det er greit at du og alle du kjenner skal jobbe og betale skatt og hun er på trygde-ferie for resten av livet? Meld det til Nav. Anonymkode: 0bb64...6b7 Nei selvfølgelig synes jeg ikke det er greit i det hele tatt. Jeg vet det riktige ville vært å melde fra men det føles feil på en måte. Er også redd hun ville visst det var meg siden jeg er veldig sikker på at det kun er jeg som vet det. Anonymkode: 1fa22...aa9
Vex Skrevet 16. juni 2020 #9 Skrevet 16. juni 2020 Dette høres ut som en bedriten person som jeg ville kuttet ut tvert! Sier mer enn nok om hva slags person dette er. Meld fra! 10
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2020 #10 Skrevet 16. juni 2020 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man får ikke ufør pga fybrio lenger. Anonymkode: 87d73...3df Jo, det gjør man. Det er ikke diagnosen som bestemmer. Anonymkode: 941f9...215 11
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2020 #11 Skrevet 17. juni 2020 En kan få ufør for alt mulig. Om jeg påstår lenge nok at jeg ikke kan gå ut pga at jeg tror en løve kommer og tar meg, vil jeg på et tidspunkt oppnå ufør. Jeg får til slutt en diagnose, men også trygd. Om jeg står på mitt lenge nok og lever etter dette. Anonymkode: c22fb...f88 10
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2020 #12 Skrevet 17. juni 2020 Når folk lyver seg til uføretrygd, så glemmer dere følgende; tror dere virkelig at de har det bra med seg selv? Å være utenfor arbeidslivet medfører store problemer. En ting er det økonomiske, men også på det sosiale plan. Fortelle unga sine at man ikke er i arbeid...sitte i sosiale sammenhenger å si at man ikke jobber...det høres ikke bra ut å ha det sånn. Selv om jeg hadde vunnet 50 mill, så ville jeg valgt å fortsatt være i jobb, så min konklusjon er at folk som ønsker å stå utenfor, de har en del problemstillinger som de fleste av oss bør være glad å være foruten. Anonymkode: a9cef...80a 38
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2020 #13 Skrevet 17. juni 2020 Forferdelig trist å lese. Jeg går på aap selv og er muligens på vei mot uføretrygd. Den skammen jeg sitter inne med for å ikke få til å jobbe unner jeg INGEN. Blir derfor utrolig lei meg når folk misbruker dette og nærmest spytter oss andre i ansiktet. Anonymkode: ffeeb...708 33
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2020 #14 Skrevet 17. juni 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når folk lyver seg til uføretrygd, så glemmer dere følgende; tror dere virkelig at de har det bra med seg selv? Å være utenfor arbeidslivet medfører store problemer. En ting er det økonomiske, men også på det sosiale plan. Fortelle unga sine at man ikke er i arbeid...sitte i sosiale sammenhenger å si at man ikke jobber...det høres ikke bra ut å ha det sånn. Selv om jeg hadde vunnet 50 mill, så ville jeg valgt å fortsatt være i jobb, så min konklusjon er at folk som ønsker å stå utenfor, de har en del problemstillinger som de fleste av oss bør være glad å være foruten. Anonymkode: a9cef...80a Jeg tror nok at disse som lyver seg til dette, har det svært så bra med seg selv. Det er godt mulig at disse rett og slett ikke liker det nettopp du setter sånn pris på. Denne myten om at folk ikke kan opprettholde sosiale bånd og ha det bra med seg selv uten jobb, står seg ennå godt i Norge. Anonymkode: c22fb...f88 11
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2020 #15 Skrevet 17. juni 2020 Jeg har 2 psykiske og 1 fysisk diagnose og jeg ble nylig kastet av NAV. Får verken AAP eller ufør. Så at denne personen løy til seg støtte er nok jug fra en ende til annen. Anonymkode: f7984...61c 12
Mezzosoprena Skrevet 17. juni 2020 #16 Skrevet 17. juni 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Man får ikke ufør pga fybrio lenger. Anonymkode: 87d73...3df Man får i grunn ikke ufør pga noen diagnoser lenger, det er restarbeidsevne som testes og legges som grunnlag for vedtak. Det betyr også at man kan ha fibromyalgi og få ufør med dette som eneste diagnose - men ikke som eneste grunn til at man får innvilger uføretrygd. 3
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2020 #17 Skrevet 17. juni 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg har 2 psykiske og 1 fysisk diagnose og jeg ble nylig kastet av NAV. Får verken AAP eller ufør. Så at denne personen løy til seg støtte er nok jug fra en ende til annen. Anonymkode: f7984...61c Det kan det være. Det skjer nok ikke Norge, slikt. Best å fortsette å tro det. Anonymkode: c22fb...f88 5
Gjest Emet Skrevet 17. juni 2020 #18 Skrevet 17. juni 2020 Kanskje de lyver om at det ikke er en ekte grunn, fordi de er flaue over å ikke kunne jobbe? De kontrollerer situasjonen og har lurt systemet liksom? Er nok vanskelig å lure til seg, selv om mange tro det er lett. Kanskje det er deg hun lurer.
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2020 #19 Skrevet 17. juni 2020 2 minutter siden, AnonymBruker said: Det kan det være. Det skjer nok ikke Norge, slikt. Best å fortsette å tro det. Anonymkode: c22fb...f88 Ikke at man enkelt velger en diagnose og alt går på skinner, nei. Det skjer ikke i Norge lenger. Anonymkode: f7984...61c 5
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2020 #20 Skrevet 17. juni 2020 Jeg planlegger å gjøre det samme om noen år. Har funnet ut hva jeg skal si til legen og hvilke diagnoser jeg da vil få. Har valgt et par som kan gjøre det meste av arbeid vanskelig å gjennomføre, da de påvirker søvnkvalitet og arbeidsevne og det er diagnoser som det er plausibel at jeg kan ha pådratt meg i forbindelse med jobb. Skal bare jobbe maks i noen år til for å få et grunnlag på 6G slik at uføretrygden ikke blir for lav. Først sykepenger et år, deretter AAP og arbeidsutprlving, deretter ufør. Jeg er ikke interessert i å slite meg ut for 5-6 K i året i nesten tredve år til. Anonymkode: 8f183...ded 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå