Pearl Skrevet 3. juli 2005 #1 Del Skrevet 3. juli 2005 Hei. Lurer litt på hvilke kriterier det settes til særemne i norsk på vid. Må en skrive om norske forfattere? Hvor stor skal en særoppgave være? Hva gjør forskjellen på en god og dårlig karakter ? Hvilke emne bør en velge for å satse på topp karakter? Jeg er voksen og skal ta opp igjen norsken, prøver å være litt føre var her og allerede begynne så smått å notere stikkord til særemne. Tenker da å velge Jan Guillou, Triologien om Arn, trekke frem de tre viktigste fakorene i bøkene som er historie (mest da svensk), religion og kjærlighet. Men er litt usikker på om dette er et bra valg. For 13 år siden skrev jeg om Kristin Lavransdatter og husker at det var en pinsel, jeg syntes den gang at det var veldig kjedelig. Er veldig glad i å lese bøker og håper det kan være en fordel, men trenger alikevel litt info om hvordan det fungerer idag. Husker ikke så mye av hva det dreide seg om den gang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gulltopp Skrevet 3. juli 2005 #2 Del Skrevet 3. juli 2005 Da jeg skrev særoppgave, for tre år siden, var det slik at man måtte velge norsk forfatter. Man valgte enten å skrive om tre bøker av den forfatteren, i forhold til et bestemt tema, eller så valgte man et tema, og skrev om tre bøker som tok opp det temaet, uavhengig av forfatter. Husker at det var en jente i klassen min som skrev om hvordan døden ble fremstilt i barnebøker av tre forskjellige forfattere. Når det gjelder lengde, skal det vel være ti sider? Skolen informerer jo om alle formelle detaljer. Jeg tror ikke det er noe bestemt tema man bør velge for å satse på toppkarakter, det viktige er at man skriver en god oppgave. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Virvel Skrevet 3. juli 2005 #3 Del Skrevet 3. juli 2005 Gjør et lite søk her inne, det har vært utallige tråder om særemne! Generelt er det ganske åpent hva man skrive om nå, hvis du bare klarer å lage en skikkelig problemstilling og begrunne valget ditt, kan du skrive om nesten hva som helst. Jeg vet om folk som har skrevet særemne om Se&Hør, Sagaen om Isfolket, moral i barnelyrikk, og selv skrev jeg om døden i barnebøker. På skolen der jeg gikk var det også enkelte som lagde film i stedet for en skriftlig oppgave. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Scheherazade Skrevet 3. juli 2005 #4 Del Skrevet 3. juli 2005 Vi kunne også velge hva som helst. Jeg skrev om gamle sagn og moderne vandrehistorier (Urban legends) , og problemstillingen var om vandrehistorier er vår tids sagn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gaja ii Skrevet 3. juli 2005 #5 Del Skrevet 3. juli 2005 vi sto også helt fritt. alt som var innenfor pensum var greit. Jeg skrev 30 sider om folkeviser, søstra mi skrev 40 sider om et nordisk språk, og vi fikk bra karakterer begge to. På skolen med oss var det veldig populært å skrive om dialekter. Mange som undersøkte sin egen dialekt i forhold til besteforeldrenes o.l. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gaja Skrevet 3. juli 2005 #6 Del Skrevet 3. juli 2005 (endret) slettet Endret 12. januar 2006 av gaja Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anglofil Skrevet 3. juli 2005 #7 Del Skrevet 3. juli 2005 Jeg hadde særemne i norsk i februar. Da fikk vi velge mellom å velge 2-3 bøker fra en bestemt forfatter, om et bestemt emne eller tidsperiode. Selv tok jeg tre bøker fra Anne Karin Elstad; Odel, Senere, Lena og For dagene er onde. Mvh Yvonne Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
shi Skrevet 4. juli 2005 #8 Del Skrevet 4. juli 2005 Skrev om stedsnavn på hjem og slektsgårdene mine. Mye detaljer men kjempeiteressant og ga full uttelling på karakterskalaen. Ikke så mange som skriver sånt nå, det er blitt mer vanlig å ha en skoleeksamen om temaet man har valgt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Felixa Skrevet 5. juli 2005 #9 Del Skrevet 5. juli 2005 Vi fikk velge helt fritt i temaer, forfatterene skulle helst være norske,men måtte være nordiske. Vi var det første kullet (dette var i år) som hadde særemnet som en heldagsoppgave på skolen isteden for å skrive 10-30 sider hjemme. Var veldig greit egentlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Formosiss Skrevet 5. juli 2005 #10 Del Skrevet 5. juli 2005 Jeg skrev om Jostein Gaarder, hans kvinnesyn og hans fascinasjon for Nietzche. Tok for meg bøkene Sofies Verden, Sirkusdirektørens Datter og Appelsinpiken. Snakket som en foss i 35 minutter, og fikk 5+. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Milly:) Skrevet 5. juli 2005 #11 Del Skrevet 5. juli 2005 Jeg hadde om krimlitteratur (Da Vinci-koden, Drømmefangeren og Sirkelens ende). Tror det var sånn at størsteparten av kildene vi brukte måtte være nordiske eller noe sånt... det var i alle fall ikke noe problem å ha en bok av en utenlandsk forfatter. Jeg tror også det er lurt å velge noe litt spesielt, ikke nødvendigvis når det gjelder tema, men i alle fall når man lager problemstilling. Og så er selvstendighet og tydelig interesse for emnet viktig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Formosiss Skrevet 6. juli 2005 #12 Del Skrevet 6. juli 2005 Mitt valg ble nok sett på som noe spesielt; jeg er veldig glad i Gaarder, men valgte her å se svært kritisk på ham (jeg leste et par artikkler som tok for seg noe av det jeg skrev om, og var faktisk ganske enig). Bl.a. har Gaarder et litt forvridd kvinnesyn i enkelte av bøkene sine; i Sofies Verden har ikke Sofie egentlig noen viktig rolle - hun sitter bare og sier "hm, oi, næmmen, nei?" osv., i Appelsinpiken går det hele ut på at en mann "jakter" på en kvinne ved å reise land og strand rundt, og mannen i Sirkusdirektørens datter bruker kvinner som, ja. I kabalmysteriet forlot f.eks. moren mannen og sønnen for å slå seg ned med en annen mann - menn i Gaarders bøker er feilfrie - kvinner er enten bare tilstede, eller de har gjort noe galt. Gaarder og Nietzche er også interessant. Nietzche mente noe sånt som at alle mennesker måtte/skulle ha et talent, ellers var de ingenting. I alle Gaarder sine bøker har hovedpersonen ett eller annet form for talent, og de ser ned på andre som ikke har det; Sofie tenker, og det blir nevnt i boken at "de andre" som ikke gjør det, bare må være dumme. I Kabalmysteriet kommer salamandrene frem, og de er før brukt i Jens Bjørneboes bok om Jonas (personer som mobber), og mannen i sirkusdirektørens datter skryter ustanselig av at han er så mye flinkere enn andre til å skrive, og at de er så dårlig. Det er mye mer også, men dette var noen hovedtrekk. I tillegg tok jeg med en del om at Sofies Verden egentlig bare er en faglitterær bok, og at den aldri var tenkt som en skjønnlitterær en (Gaarder har selv uttalt dette). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grooo Skrevet 6. juli 2005 #13 Del Skrevet 6. juli 2005 Her er to gode linker til sider med forslag til bøker/emner: http://www.stavanger-kulturhus.no/index.html?id=306 http://noddi.com/Undervisningsopplegg/Saer...20i%20norsk.htm Det viktigste er at du viser at du selv har gjort et godt stykker arbeid, ikke bare har skrevet av ting andre har gjort. Det kommer også en god del ann på hva slags form dere skal levere/fremføre særemnet, dette gjøres svært forskjellig fra skole til skole og fra år til år. Noen har heldagsprøve, andre har foredrag for hele klassen, noen for bare læreren (og ev. en gruppe elever). Noen leverer skriftlig 10-15-20 sider, andre lager en film eller skriver ett essay eller en annen hjemmeoppgave. Jeg tror det er lurt å velge noe som ikke læreren har "gått lei" av, eks Ambjørnsens romaner om Elling er det mange som skriver om hvert år hos oss. Tviler sterkt på at de kan klare å få en sekser da, det er liksom grenser for hvor mye nytt og spennende man kan komme opp med der med mindre man er speiselt interessert. Finn ut hva slags former for fremføring dere kan velge mellom, og velg tema/forfattere litt etter dette. Skal det fremføres for klassen er det helt klart en fordel å "få klassen med seg", at de er interessert i det du forteller. Det gjør noe med stemningen i rommet. Det vanligste er at man må velge norske forfattere, noen lærere godtar nordiske forfattere hvis det er en "god grunn" til det. Som relgel får man også velge to norske og en utenlandsk hvis man har temastudie, men det vanligste er tre (eller flere) norske. Hos oss har de også prøv ut litt dette med å sammenligne film og bok. Enten se på boka i forhold til filmatiseringen av boka, eller se på en film opp mot en bok eller flere i et temastudium. Ganske spennende det og! Hilsen bibliotekar i den videregående skolen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemor Gull Skrevet 18. juli 2005 #14 Del Skrevet 18. juli 2005 (endret) Jeg vet om en som skrev særemnet om akkurat det som tenker på. Han fikk toppkarakter på den muntlige fremleggelsen på eksamen. Det viktigste er å skrive om noe som interesserer en. Enten man velger tre bøker av nordiske forfattere man knytter opp mot hverandre i en problemstilling, eller man velger å skrive særemne om tegneserier, media/reklame eller dialekter. Læreren min sa at om man velgte litt "lettere" bøker (for eksempel krim) stilte det større krav til analysen man gjorde, enn hvis man valgte litt tyngre bøker (vet ikke hva som ligger i dette, men jeg vil tro litt eldre bøker av for eksempel Hamsun eller Skram). Jeg tror også man kan tjene litt på å velge noe litt utradisjonelt. Loe og Ambjørnsen er som sagt gjengangere. Det var flere i klassen min som valgte akkurat disse forfatterne, og alle fikk middelmådige karakterer (3 og 4). Du får nok ikke automatisk dårligere karakter hvis du velger tre bøker av Loe, men jeg tror du skal utmerke deg spesielt for å oppnå toppkarakter. Endret 18. juli 2005 av Lillemor Gull Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå