Avokadonøtta Skrevet 16. juni 2020 #1 Del Skrevet 16. juni 2020 Jeg leier for øyeblikket en leilighet som det i kontrakten står at er med 3 års varighet. Kontrakten er fra Huseiernes Landsforbund, se bilde for utforming. Under punkt 5, varighet står det i min at leieforholdet starter 01/03/2016 også er det krysset av på B, opphører uten oppsigelse den 01/03/2019. Under står det at leieforholdet kan i leietiden sies opp av begge parter med 3 måneders frist til fraflytting ved utløpet av den kalendermåneden fristen utløper i. Det vil vel da si at fordi avtalen har gått ut, og det har gått over tre måneder uten at utleier har sendt flytteoppfordring så går kontrakten over til å bli tidsubestemt? Gjelder det fortsatt 3 måneders oppsigelsestid, eller frafaller dette? Vi har ikke tegnet noen ny kontrakt med utleier. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TBergh Skrevet 17. juni 2020 #2 Del Skrevet 17. juni 2020 Hei Du finner husleieloven på Lovdata. Men her er paragrafene som regulerer tidsubestemt husleieavtaler. § 9-4. Leierens oppsigelse av tidsubestemt leieavtale Er ikke annet avtalt, kan tidsubestemt leieavtale sies opp av leieren. § 9-5. Utleierens oppsigelse av tidsubestemt leieavtale Er ikke annet avtalt eller annet følger av loven her, kan tidsubestemt leieavtale sies opp av utleieren. En tidsubestemt leieavtale om bolig kan bare sies opp av utleieren dersom: a) husrommet skal brukes som bolig av utleieren selv eller noen som hører til husstanden, b) riving eller ombygging av eiendommen gjør at husrommet må fravikes, c) leieren har misligholdt leieavtalen, eller d) det foreligger en annen saklig grunn til å si opp leieavtalen. Tidsubestemt leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter leieavtalen har adgang til en annens bolig, kan sies opp av utleieren uten hinder av bestemmelsene i annet ledd. § 9-6. Oppsigelsesfrist Oppsigelsesfristen skal være tre måneder til opphør ved utløpet av en kalendermåned. Med vennlig hilsen TBergh 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Avokadonøtta Skrevet 17. juni 2020 Forfatter #3 Del Skrevet 17. juni 2020 15 timer siden, TBergh skrev: Hei Du finner husleieloven på Lovdata. Men her er paragrafene som regulerer tidsubestemt husleieavtaler. § 9-4. Leierens oppsigelse av tidsubestemt leieavtale Er ikke annet avtalt, kan tidsubestemt leieavtale sies opp av leieren. § 9-5. Utleierens oppsigelse av tidsubestemt leieavtale Er ikke annet avtalt eller annet følger av loven her, kan tidsubestemt leieavtale sies opp av utleieren. En tidsubestemt leieavtale om bolig kan bare sies opp av utleieren dersom: a) husrommet skal brukes som bolig av utleieren selv eller noen som hører til husstanden, b) riving eller ombygging av eiendommen gjør at husrommet må fravikes, c) leieren har misligholdt leieavtalen, eller d) det foreligger en annen saklig grunn til å si opp leieavtalen. Tidsubestemt leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter leieavtalen har adgang til en annens bolig, kan sies opp av utleieren uten hinder av bestemmelsene i annet ledd. § 9-6. Oppsigelsesfrist Oppsigelsesfristen skal være tre måneder til opphør ved utløpet av en kalendermåned. Med vennlig hilsen TBergh Takk, var inne på huseiernes landsforbund for å lese, men ble ikke helt klok på dette med oppsigelsestid når vi ikke har underskrevet på noen ny avtale. Men da ser det ut til at det er 3 måneder som gjelder uansett. Takk! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2020 #4 Del Skrevet 17. juni 2020 § 9-2.Tidsbestemte leieavtaler En leieavtale som er inngått for bestemt tid, opphører uten oppsigelse ved utløpet av den avtalte leietid. Ved utleie av bolig må utleieren skriftlig opplyse at leieavtalen ikke kan sies opp i den avtalte leietid. En tidsbestemt leieavtale kan sies opp i leietiden i samsvar med bestemmelsene i §§ 9-4 til 9-8, dersom det er avtalt, eller dersom utleieren har forsømt sin opplysningsplikt etter første ledd annet punktum. Fortsetter leieforholdet i mer enn tre måneder etter utløpet av den avtalte leietid uten at utleieren skriftlig har oppfordret leieren til å flytte, er leieavtalen gått over til å være tidsubestemt. Anonymkode: 58347...004 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Avokadonøtta Skrevet 19. juni 2020 Forfatter #5 Del Skrevet 19. juni 2020 På 17.6.2020 den 21.44, AnonymBruker skrev: § 9-2.Tidsbestemte leieavtaler En leieavtale som er inngått for bestemt tid, opphører uten oppsigelse ved utløpet av den avtalte leietid. Ved utleie av bolig må utleieren skriftlig opplyse at leieavtalen ikke kan sies opp i den avtalte leietid. En tidsbestemt leieavtale kan sies opp i leietiden i samsvar med bestemmelsene i §§ 9-4 til 9-8, dersom det er avtalt, eller dersom utleieren har forsømt sin opplysningsplikt etter første ledd annet punktum. Fortsetter leieforholdet i mer enn tre måneder etter utløpet av den avtalte leietid uten at utleieren skriftlig har oppfordret leieren til å flytte, er leieavtalen gått over til å være tidsubestemt. Anonymkode: 58347...004 Jada, jeg har forstått det, men synes ikke det kommer så tydelig fram av lovverket hva som gjelder når en avtale går fra tidsbestemt til tidsubestemt. Helt spesifikt lurer jeg på om det er den samme oppsigelsestiden. Det er mulig jeg er litt treg, men jeg har ikke klart å tyde det ut fra lovverket. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2020 #6 Del Skrevet 19. juni 2020 Det er samme oppsigelsestid ja, men blir mye vanskeligere for leietaker å bli kvitt deg. Må jo være en gyldig grunn for oppsigelse fra vedkommende og det kan du evt bestride. Du, derimot har tre måneder. Anonymkode: 90ff3...cc5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2020 #7 Del Skrevet 19. juni 2020 1 time siden, Avokadonøtta skrev: Jada, jeg har forstått det, men synes ikke det kommer så tydelig fram av lovverket hva som gjelder når en avtale går fra tidsbestemt til tidsubestemt. Helt spesifikt lurer jeg på om det er den samme oppsigelsestiden. Det er mulig jeg er litt treg, men jeg har ikke klart å tyde det ut fra lovverket. Når en avtale går fra tidsbestemt til tidsubestemt så gjelder lovene for tidsubestemt, som tberg siterte. Altså tre måneders oppsigelse. Anonymkode: 58347...004 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Avokadonøtta Skrevet 19. juni 2020 Forfatter #8 Del Skrevet 19. juni 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Når en avtale går fra tidsbestemt til tidsubestemt så gjelder lovene for tidsubestemt, som tberg siterte. Altså tre måneders oppsigelse. Anonymkode: 58347...004 Den er grei, takk for hjelpen! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå