Meg123456 Skrevet 16. juni 2020 #1 Skrevet 16. juni 2020 Heisann Aldri skrevet her før, men prøver. Jeg er en jente på 18 år som vurderer sterkt å sende inne en søknad for å prøve å få byttet skole vgs nå før sommeren. Jeg går studie. Grunnene er komplekse og mange, og lurer egentlig bare på om dere har noen innspill. Er det dumt å bytte tredje året siden miljøet er litt satt? Vet at miljøet på skolen jeg eventuelt skal bytte til er ganske åpent - Foss vgs - hvis folk vet om den. Nå går jeg på en ganske streit skole i en idrettsklassen som jeg ikke trives spesielt godt i, føler meg sjelden forstått og klassemiljøet er dårlig. Samtidig elsker jeg lærerne på skolen, det er nærme og jeg får drevet med idretten min enkelt og så mye jeg vil. Jeg er inne i skapet som enten lesbisk eller bifil, og det er ikke snakk om at jeg kommer ut i den klassen jeg går i nå. Likevel orker jeg ikke å holde på denne hemmeligheten lenger da den gnager så fælt og jeg føler meg så alene og ensom, som at ingen kjenner meg. Jeg har tidligere slitt med litt sosial angst i noen situasjoner, men selvfølelsen har aldri vært på topp siden det, og derfor tenkte jeg også det hadde vært fint å begynne på nytt på ny skole, jobbe med meg selv og akseptere meg selv. Foss vgs er jo som sagt kjent for å være full av veldig åpne og aksepterende elever. Det som holder meg igjen er idretten min - får nok ikke drevet like mye med den-, at det kun er et år igjen, og at det kanskje vil bli lettere for meg å arbeide godt med skolen hvis jeg blir. I tillegg står jeg på denne skolen mellom to konseptet. Det "kule", som jeg ikke vet om jeg passer inn i, eller om de vil ha meg med. Og et annet som jeg vet at folk vil ha meg med, men som jeg heller ikke vet om jeg passer inn i. Vil egentlig litt rømme fra begge de konseptene og det valget og. Langt innlegg, men håper noen har inspill!
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2020 #2 Skrevet 16. juni 2020 Hei. Jeg er selv et år eldre enn deg, akkurat ferdig med vg3 (vanlig studiespesialisering). Mine observasjoner er at idrettsklassene antageligvis er de dårligste når det kommer til klassemiljø. Gikk selv på en av Norges største skoler, der vi var inndelt i ulike bygg ut i fra hvilke linjer vi gikk. Studiespesialisering, idrett og media, altså de studieforberedende linjene var i et bygg. De «feminine» yrkesfagene (matfag, service og helse) var i et eget bygg, og de «maskuline» yrkesfagene TIP og bygg/håndverk var i enda et separert bygg. Jeg opplevde at det var store «kulturelle» forskjeller mellom de ulike byggene, men også mellom de ulike linjene i samme bygg. Studiespesialiserende var helt greit da det var en god variasjon av ulike mennesker. Men dessverre tror jeg det er felles for alle skoler at de studiespesialiserende linjene, særlig idrettsfag har et klart hierarkisk system. På min skole ble bygget med de studieforberedende programmene kjent som «sossebygget». Innenfor «sossekategorien» var idrettsfag den klare stereotypen på dette kallenavnet. Tror nok dette sterke sosiale presset er felles for alle skoler med idrettsfag, dessverre. Anonymkode: 278fc...791
Meg123456 Skrevet 16. juni 2020 Forfatter #3 Skrevet 16. juni 2020 Hei, takk for svar! Men hva tenker du angående bytte. Vet at den andre skolen ikke har så sosialt heriarki osv... kjenner du noen som har erfaring med bytte i 3 vgs? Eller skal jeg bare holde ut siste året.
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2020 #4 Skrevet 16. juni 2020 Jeg ville prøvd å holde ut hvis du føler at du klarer det. Det er litt dumt å gå opp igjen tre år på studiespes for så å sitte igjen med akkurat samme studiekompetansen du ville hatt om du fullførte siste året på idrett. Anonymkode: 790e5...b87
Meg123456 Skrevet 16. juni 2020 Forfatter #5 Skrevet 16. juni 2020 Jeg går vanlig studie. Går ikke 3 år opp igjen. Jeg går studie med toppidrett. Så vil uansett bare ha et år igjen.
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2020 #6 Skrevet 16. juni 2020 8 minutter siden, Meg123456 skrev: Hei, takk for svar! Men hva tenker du angående bytte. Vet at den andre skolen ikke har så sosialt heriarki osv... kjenner du noen som har erfaring med bytte i 3 vgs? Eller skal jeg bare holde ut siste året. Jeg kjenner en del som bytter etter vg1, og egentlig bare en som byttet etter vg2. Han som byttet etter vg2 gjorde dette ufrivillig, da han hadde for lavt snitt til å kunne fortsette på skolen vi gikk på. Med han gikk det veldig fint, men han har alltid vært en veldig utadvendt person, så tror han kom lett inn i det nye klassemiljøet. Vi mistet litt kontakt da han byttet skole, så kan ikke si helt sikkert. Anonymkode: 278fc...791
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå