Gå til innhold

Forslag til mat på telttur som ikke skal varmes opp?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg skal på telttur for første gang. Er snakk om en natt så vurderer å ha kun med mat som kan spises uten å varme opp. Hva har man egentlig med på telttur som tåler et døgn i utetemperatur uten å bli dårlig?

Anonymkode: c8e3b...3e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Polarbrød og tubeost

Frukt 

Pølser på termos og lomper 

Anonymkode: 6d04b...f02

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man kan lage wraps og ta med. Er jo litt avhengig av temperaturen ute. Om det er veldig varmt kan du jo ta med en fryst vannflaske som du bruker som kjøleelement. Da har du også kald drikke til maten om du skal spise innen noen timer.

Anonymkode: 4b5e2...ebe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempelurt å tenke enkelt på første teltturen! 

Jeg foretrekker grovbrød med pålegg. Jo grovere, jo lenger holder det seg saftig. Pålegg kan være det meste, f.eks. tubeost, syltetøy på klemmeflaske, leverpostei (ev. porsjonspakke), makrell i tomat, kaviar, hardkokte egg (kokt hjemme), banan, Nugatti, spekeskinke/saltpølse/annen spekemat, jordbær.

Yoghurt-klemmepose (f.eks. frokostyoghurt fra Q) som har ligget en natt i fryseren - tiner mens du er på tur, og holder fint til frokost dagen etter. Bland gjerne med havregryn.

Vi har også hatt med Jarlsberg i skiver. Den er god, men blir selvsagt litt svett. På tur smaker det uansett godt. 

For en såpass kort tur, kan man egentlig ta med det meste av pålegg. Kvaliteten vil forringes noe, men ikke slik at det kan bli farlig. Dersom du telter ved bilen eller ikke skal gå langt, kan du ta med fryseelementer eller en vanlig vannflaske som har ligget i fryseren (slik AB over skrev).

Vil du oppgradere, kan du alltids ta med varmmat på mat-termos, men tror ikke jeg ville  gjort det på den første teltturen.

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min go-to-mat for korte turer er eggerøre, spekemat, morr, cherrytomater, etc. Godt med noe salt etter å ha gått og svettet litt. 

Anonymkode: f85b7...b32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Annonse

Har bommet før. Måtte bært på unødvendig mye utstyr og mat. Stormkjøkken, rødsprit, enganfsgeill osv. Og blir jo mer gris også. Og kjipt om man glemmer lighteren. 

Spekemat holder seg greit. Hvis det er vann i nærheten kan du legge en pose med varer nedi. 

Til middag ville jeg kanskje hatt spekemat, ta med eggerøre, potetsalat og lomper. Restene kan brukes som pålegg på ferdig skivet brød. Ville kanskje tatt med smør eller majones. Ellers ville jeg tatt med noe lettere som mellommåltid. Feks bananer, nøtteblanding, pizzasnurrer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Polarbrød med pålegg (feks tubeost, nugatti på tube, syltetøy på tube)

Anonymkode: 0677d...7e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...