Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er styrken på fødselssmertene forskjellige eller er det sånn at det er likt, men noen er mer tolerant for den type smerte enn andre?

Anonymkode: 66f54...0f5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror de er ulike. Man hører jo bare om hvor ulikt folk beskriver smertene, noen har vondt i magen, andre i ryggen, noen i lårene. Jeg selv kjente riene veldig konsentrert i livmoren, altså smerten satt midt inni mellom mage og rygg. Noen har stormrier, andre har sjeldne men kraftige, noen regelmessige og andre ikke. Det er SÅ mange forskjellige momenter som påvirker hvordan en kvinne opplever en fødsel! Umulig å måle :) 

Anonymkode: a365d...57e

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Både styrken, smerteterskelen og lengden på fødselen er forskjellig fra person til person og fødsel til fødsel. Noen er selvfølgelig bedre på å takle smerte og å forholde seg rolig enn andre, men det er ikke bare det det går på.

Anonymkode: 9ed76...14e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig ulikt. Man sier at alle fødsler er forskjellige. Selv har jeg født fire ganger. Eneste fellesnevneren er at ungen kom tilslutt ut. 

Anonymkode: 94c43...25b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er ikke likt. Rier kan også være veldig forskjellige. Det er ikke sånn at alle kvinner har like rier hverken i styrke eller form. Selv samme kvinne kan ha totalt ulike fødsler. Jeg er en av dem. Min andre fødsel var mye verre enn min første med tanke på smerter, men også veldig forskjellig ellers. Første fødsel startet med vannavgang med påfølgende stormrier uten pauser. Pressriene var derimot ikke smertefulle i det hele tatt. Andre fødsel startet med uregelmessige kynnere som viste seg å være rier, jeg hadde ingen anelse om at jeg var i fødsel før jeg var halveis. Riene ble gradvis bonde, men med gode pauser. Følte jeg taklet smertene helt greit frem til pressriene kom, da tok det helt av. Lå bare å skrek. Så der gikk jeg fra å tro jeg bare hadde noen kynnere, til å hyle av smerte (jeg er Ikke en som hyler av smerter til vanlig, heller motsatt..)

Anonymkode: 5ab6b...a3b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Som all annen smertefølelse, er det jo så klart det🤦🏼‍♀️

Anonymkode: 6749d...d34

Skrevet (endret)

All den tid fødselssmerter kan oppleves ulikt selv for samme person tror jeg det er ganske åpenbart at fødselssmerter oppleves ulikt for ulike personer. :) 

Endret av Arkana
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De er nok helt ulike fra person til person, og også fra fødsel til fødsel. Det har ikke noe med at noen er mer eller mindre "pysete" enn andre. 

Anonymkode: c06e6...00f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har født to ganger og det har vært ulike smerteopplevelser. Andre gang opplevde jeg en smerte som eksploderte I kroppen når rien holdt på å gå over. Smerten forplantet seg ut i hele kroppen og det var grusomt. Jeg hadde traumer etter disse smertene lenge, men nå ett år etterpå kan jeg skrive og snakke om det uten å kjenne «prikking» i kroppen.

Anonymkode: 37ac7...6ac

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...