Filiokus Skrevet 16. juni 2020 #1 Skrevet 16. juni 2020 Hei! Vi er en liten familie på tre som ønsker å kjøpe oss et større sted å bo. Vi bor i Bærum og trives godt med avstanden til byen og nærhet til marka. Men boligprisene er ikke helt oppnåelige for oss nå som vi ønsker å oppgradere litt. Vi er ute etter et rekkehus og hage er helt nødvendig. God kollektivforbindelse til byen er også noe vi har som et kriterie. Vi er opptatt av gode barnehager, men skolene er ikke like viktige da vi kommer til å flytte igjen før skolealder. Kort oppsummert ønsker vi oss et sted passer for småbarnsfamilier. Vi er ikke redd for flerkulturelle områder, har bodd på Grønland og trivdes der, men om altfor mye av barnehagens ressurser går til språkstøtte syns vi ikke det er optimalt. Vi har et budsjett på rundt 7 millioner. Vi vurderer flere områder rundt Oslo øst. Sloreåsen Og Ljan på Søndre Nordstrand virker fint. Vi er også nysgjerrige på Mortensrud og Skullerud. Noen som har erfaring med å bo i disse områdene? Eventuelt gode forslag til andre områder? Vet at rekkehus til under 7 millioner nært Oslo nærmest er utopisk, men helt umulig skal det vel ikke være? På forhånd takk for svar!
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2020 #2 Skrevet 16. juni 2020 Skullerud, Ullsrud, Bogerud, Bjølsen, Oppsal, Tveita, Trasopp. Anonymkode: 9fbba...9f5 1
Gjest Aniita Skrevet 17. juni 2020 #3 Skrevet 17. juni 2020 Tonsenhagen. Landlig, Rett ved marka. Bademuligheter.
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2020 #4 Skrevet 17. juni 2020 23 timer siden, Filiokus skrev: Hei! Vi er en liten familie på tre som ønsker å kjøpe oss et større sted å bo. Vi bor i Bærum og trives godt med avstanden til byen og nærhet til marka. Men boligprisene er ikke helt oppnåelige for oss nå som vi ønsker å oppgradere litt. Vi er ute etter et rekkehus og hage er helt nødvendig. God kollektivforbindelse til byen er også noe vi har som et kriterie. Vi er opptatt av gode barnehager, men skolene er ikke like viktige da vi kommer til å flytte igjen før skolealder. Kort oppsummert ønsker vi oss et sted passer for småbarnsfamilier. Vi er ikke redd for flerkulturelle områder, har bodd på Grønland og trivdes der, men om altfor mye av barnehagens ressurser går til språkstøtte syns vi ikke det er optimalt. Vi har et budsjett på rundt 7 millioner. Vi vurderer flere områder rundt Oslo øst. Sloreåsen Og Ljan på Søndre Nordstrand virker fint. Vi er også nysgjerrige på Mortensrud og Skullerud. Noen som har erfaring med å bo i disse områdene? Eventuelt gode forslag til andre områder? Vet at rekkehus til under 7 millioner nært Oslo nærmest er utopisk, men helt umulig skal det vel ikke være? På forhånd takk for svar! Stedene nevner vil jeg kalle Oslo Sør. Det er ikke Oslo øst. Det er noe annet. Anonymkode: 3d88c...9dc
SPOCA Skrevet 17. juni 2020 #5 Skrevet 17. juni 2020 (endret) 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Stedene nevner vil jeg kalle Oslo Sør. Det er ikke Oslo øst. Det er noe annet. Anonymkode: 3d88c...9dc Som en som er vokst opp i området: det er øst, sør-øst. Det er definitivt østkanten. Bare de som prøver å gjøre det finere enn det egentlig er sier sør. TS: Det er jo også andre steder i Groruddalen jeg ville sjekket opp også, f.eks Risløkka, Bjerke og den veien mot Rødtvet, Kalbakken osv. Mange flotte villastrøk som en del kanskje ikke er klar over. Endret 17. juni 2020 av SPOCA
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2020 #6 Skrevet 18. juni 2020 21 timer siden, SPOCA skrev: Som en som er vokst opp i området: det er øst, sør-øst. Det er definitivt østkanten. Bare de som prøver å gjøre det finere enn det egentlig er sier sør. TS: Det er jo også andre steder i Groruddalen jeg ville sjekket opp også, f.eks Risløkka, Bjerke og den veien mot Rødtvet, Kalbakken osv. Mange flotte villastrøk som en del kanskje ikke er klar over. Du finner ingen rekkehus på Risløkka til under 7 mill.. Selv de somligger helt inntill tbanen går for 9-10mill. Anonymkode: 5d66b...dc9
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2020 #7 Skrevet 18. juni 2020 Velg nærhet til toglinje fremfor t-bane, det går mye raskere. Da kommer dere deree til Lillestrøm og Oppegård på samme reisetid. Om noen år også til Ski. Anonymkode: a6f14...96c 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2020 #8 Skrevet 18. juni 2020 På 17.6.2020 den 13.17, Aniita skrev: Tonsenhagen. Landlig, Rett ved marka. Bademuligheter. Veldig enig, har bodd på Tonsenhagen i mange år 😊 Landlig beliggenhet med kort vei til sentrum. Anonymkode: 9fd94...eeb
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2020 #9 Skrevet 18. juni 2020 Rekkehusene i skogkanten ved Haugerud er ikke så verst. Det er noen minutter å gå til T-banen, men det kan være verdt det. Jeg liker ikke helt at de har soverommene på bakkeplan, men andre kan mene noe annet. Anonymkode: 915b5...cd4
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2020 #10 Skrevet 18. juni 2020 På 17.6.2020 den 21.38, SPOCA skrev: Som en som er vokst opp i området: det er øst, sør-øst. Det er definitivt østkanten. Bare de som prøver å gjøre det finere enn det egentlig er sier sør. TS: Det er jo også andre steder i Groruddalen jeg ville sjekket opp også, f.eks Risløkka, Bjerke og den veien mot Rødtvet, Kalbakken osv. Mange flotte villastrøk som en del kanskje ikke er klar over. Nei. At det er så mye finere kan diskuteres, men Oslo sør er noe annet enn Oslo øst. Hva man liker best kommer an på smak. Man finner ikke de grå, enorme og massive kommunistblokkene i sør. Man har ikke de store plasskrevende industriområdene heller i sør, og enorme motorveier. Her er det mer lav-blokker, enkelte steder landlig, fine rekkehus og en del eneboliger, og nært fjorden og lite trafikk. Generelt er bomiljøene i sør koseligere enn i øst synes jeg. For meg blir det for mye store betongbygg, trafikk og industri i øst. Det finner man ikke i sør. Anonymkode: 3d88c...9dc 1
SPOCA Skrevet 19. juni 2020 #11 Skrevet 19. juni 2020 (endret) 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Du finner ingen rekkehus på Risløkka til under 7 mill.. Selv de somligger helt inntill tbanen går for 9-10mill. Anonymkode: 5d66b...dc9 Det har jeg ikke nødvendigvis hevdet heller, jeg har ikke sjekket prisene på Finn.no i det siste. 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei. At det er så mye finere kan diskuteres, men Oslo sør er noe annet enn Oslo øst. Hva man liker best kommer an på smak. Man finner ikke de grå, enorme og massive kommunistblokkene i sør. Man har ikke de store plasskrevende industriområdene heller i sør, og enorme motorveier. Her er det mer lav-blokker, enkelte steder landlig, fine rekkehus og en del eneboliger, og nært fjorden og lite trafikk. Generelt er bomiljøene i sør koseligere enn i øst synes jeg. For meg blir det for mye store betongbygg, trafikk og industri i øst. Det finner man ikke i sør. Anonymkode: 3d88c...9dc Jo. Det er østkanten enten du ønsker at det skal være det eller ikke. Du kan si øst, eventuelt sør-øst. At du sier at det er sør gjør det ikke til mindre østkant. Det er jo bare å se på et kart, skjønner ikke at dette er så mye å krangle om. Jeg er vokst opp i Søndre Nordstrand, og det er mye fin bebyggelse på hele østkanten, inkludert Groruddalen og Søndre Nordstrand. Og det finnes mindre fin bebyggelse selvfølgelig. Jeg bor selv i lavblokk i Grouddalen, så beskrivelsen din passer ganske godt her også, gitt. Ikke mye industri og mye trafikk her jeg bor. Uansett. De fleste av oss sier Oslo øst (jeg kjenner faktisk ingen i bydel Søndre Nordstrand som sier "Oslo sør", de sier "østkanten" eventuelt sør-øst, å si Oslo sør er rett og slett snobberi). De fleste som sier Oslo Sør (eller Oslo Syd) kommer gjerne fra Nordstrand (eventuelt Lambertseter, Karlsrud og den veien), for de vil helst ikke menge seg med allmuen på østkanten. De er jo kjent for å være mer vestkanten enn vestkanten selv (spesielt Nordstrand). Endret 19. juni 2020 av SPOCA
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2020 #12 Skrevet 19. juni 2020 12 timer siden, SPOCA skrev: Det har jeg ikke nødvendigvis hevdet heller, jeg har ikke sjekket prisene på Finn.no i det siste. Jo. Det er østkanten enten du ønsker at det skal være det eller ikke. Du kan si øst, eventuelt sør-øst. At du sier at det er sør gjør det ikke til mindre østkant. Det er jo bare å se på et kart, skjønner ikke at dette er så mye å krangle om. Jeg er vokst opp i Søndre Nordstrand, og det er mye fin bebyggelse på hele østkanten, inkludert Groruddalen og Søndre Nordstrand. Og det finnes mindre fin bebyggelse selvfølgelig. Jeg bor selv i lavblokk i Grouddalen, så beskrivelsen din passer ganske godt her også, gitt. Ikke mye industri og mye trafikk her jeg bor. Uansett. De fleste av oss sier Oslo øst (jeg kjenner faktisk ingen i bydel Søndre Nordstrand som sier "Oslo sør", de sier "østkanten" eventuelt sør-øst, å si Oslo sør er rett og slett snobberi). De fleste som sier Oslo Sør (eller Oslo Syd) kommer gjerne fra Nordstrand (eventuelt Lambertseter, Karlsrud og den veien), for de vil helst ikke menge seg med allmuen på østkanten. De er jo kjent for å være mer vestkanten enn vestkanten selv (spesielt Nordstrand). Hva du eller andre synes eller mener betyr lite det er kommunen som definerer det, og nei det har ingenting med snobberi å gjøre. Det er slik inndelingen er. Da er Oslo sør noe annet enn Oslo øst. Akkurat som Sørlandet er noe annet en Østlandet. https://www.oslo.kommune.no/statistikk/geografiske-inndelinger/#gref Indre by øst omfatter bydelene Gamle Oslo, Grünerløkka og Sagene. St. Hanshaugen og Frogner danner indre by vest, mens bydelene Ullern, Vestre Aker og Nordre Aker danner ytre by vest. Bjerke, Grorud, Stovner og Alna utgjør ytre by øst, mens ytre by sør omfatter bydelene Østensjø, Nordstrand og Søndre Nordstrand. Anonymkode: 3d88c...9dc
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #13 Skrevet 23. juni 2020 På 18.6.2020 den 19.26, AnonymBruker skrev: Velg nærhet til toglinje fremfor t-bane, det går mye raskere. Da kommer dere deree til Lillestrøm og Oppegård på samme reisetid. Om noen år også til Ski. Anonymkode: a6f14...96c Går buss hvert 10. minutt fra Skedsmokorset på Romerike til Oslo bussterminal like raskt som det går t-bane fra Stovner til Oslo S. Masse rekkehus og eneboliger, nesten ingen lavblokker. Anonymkode: d672b...6fe
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2020 #14 Skrevet 24. juni 2020 Rødtvet og Kalbakken er koselig. Ca 17 min inn til sentrum med bane. For det meste barnefamilier. Litt usikker på hvor mange rekkehus det er her da, men vet de bygger noe nytt på Rødtvet i alle fall. Anonymkode: 915cd...55b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå