Gå til innhold

Blir ikke slankere uansett hvor mye de går i fjellet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sikkert noe med at de spiser mer enn de tror. Spesielt hvis det er tre stk. som "trener" sammen og likevel ikke går ned i vekt. Er vel ganske typisk at de "belønner" seg selv fordi de har vært så flinke, og så blir det som et blir. Det er mye typisk hverdagsmat som er ganske kaloririk. Hvis de for eksempel spiser vanlig før og etter turen og i tillegg har med seg en sjenerøs matpakke, går jo vinninga opp i spinninga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Nøyaktig hva er en moderat porsjon. Hva er med på tur. 

Hun spiser mer enn hun forbrenner. Sånn det funker. 

Anonymkode: ee510...c88

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 16.6.2020 den 20.59, AnonymBruker skrev:

Nei hun har ikke de karakteristiske tjukke leggene og lårene som jeg ser damer med lipødem har. Hun er mer eplerund. 

Ts

Anonymkode: a23fd...730

Da kan det godt hende at hun har pcos og/eller cushings. 
har selv slike diagnoser og er eplerund. Spiser sunt og har god kontroll på antall kalorier jeg får i meg, men jeg sliter ekstremt med å gå ned i vekt. Eneste som har vært i nærheten av å fungere bittelitt er lavkarbo, men jeg ble så lei av å nekte meg selv å spise mat jeg liker godt (hjemmebakt brød, havregryn mm) så jeg droppet det til slutt. Aksepterte meg heller slik jeg er og spiser den maten jeg ønsker å spise. Er også veldig aktiv med skogsturer og svømming

Anonymkode: 05565...741

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Lurer også på hva en moderat porsjon betyr? Hva er en typisk frokost i moderat porsjon, og en kjøttkakemiddag i moderat porsjon? Jeg spør fordi jeg lurer.... 

Tror man har forskjellig syn på dette. Jeg kan spise en brødskive med ost og syltetøy, et eple, en kopp kaffe og et glass melk f. Eks til frokost. Og typisk to kjøttkaker og en potet til middag, og litt brunsaus. Det er en vanlig porsjon for meg. Mens den nevnte søsteren min kan spise to til tre skiver osv... Når. Man summerer opp, synes begge vi at vi har spist vanlig, men hun har spist dobbelt så mye, og veier nesten det dobnete av meg. (hun er dog litt høyere) 

Anonymkode: 5b6a2...335

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 hours ago, AnonymBruker said:

Har alltid veid mellom 58-64 kg i hele mitt femtiårige liv. 

Anonymkode: 68815...7a7

Du ble tatt med keisersnitt da, formoder jeg.

Anonymkode: d3c04...d23

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 16.6.2020 den 21.06, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner ei som nesten kan høres ut som henne, feilen hun ikke vil innse er at hun spiser MYE frukt "fordi det er så godt og sunt". Hun nekter å.innse hvor mye sukker og kalorier hun inntar barr i frukt! 

Anonymkode: 54b4b...39f

Sjekk ut Holly Gabrielle på youtube, hun spiser veldig mye frukt, men er likevel tynn.

Anonymkode: 70f3e...3e3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da kan det godt hende at hun har pcos og/eller cushings. 
har selv slike diagnoser og er eplerund. Spiser sunt og har god kontroll på antall kalorier jeg får i meg, men jeg sliter ekstremt med å gå ned i vekt. Eneste som har vært i nærheten av å fungere bittelitt er lavkarbo, men jeg ble så lei av å nekte meg selv å spise mat jeg liker godt (hjemmebakt brød, havregryn mm) så jeg droppet det til slutt. Aksepterte meg heller slik jeg er og spiser den maten jeg ønsker å spise. Er også veldig aktiv med skogsturer og svømming

Men dersom kostholdet ikke har noe å si, hva er da vitsen med at denne dama skal ta slankeoperasjon? Det er jo helt motsigende!

Anonymkode: e38ac...d6a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men dersom kostholdet ikke har noe å si, hva er da vitsen med at denne dama skal ta slankeoperasjon? Det er jo helt motsigende!

Er sikkert noe med at man tvinger kroppen til å gå i slankemodus eller noe. Ikke vet jeg. Kjenner folk med pcos som har gjort alt for å gå ned hvor kun operasjon har fungert. 
Hormoner og sånt kan tulle ganske bra med kroppen dessverre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det der er faktisk det dummeste jeg hører. Man blir IKKE feit av frukt.

Anonymkode: 15eab...68e

Det du skriver, er det dummeste jeg har hørt. Man blir for feit når man spiser for mye. 

Anonymkode: ea733...ea7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.6.2020 den 20.51, AnonymBruker skrev:

Hun må ha anlegg for å legge på seg, for hun sier hun spiser moderate porsjoner med mye grønt ved siden av. 

Ts

Ja, hun har sikkert anlegg for det, men selve kjernen av problemet til mange overvektige er at de ikke forstår hva som er sunn mat og hva som er moderate mengder.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du underdriver toppturenes sosiale verdi. Nå til dags går folk først og fremst på topptur for å få flest mulig likerklikk på bilder i sosiale medier. Det er en av nåtidens beste måter å få sosial kapital (=anerkjennelse) på. Hadde man ikke hatt sosiale medier hadde langt færre gått på slike turer, selv om det å være tynn er noe mange også ser opp til. 

Anonymkode: 80acc...23e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har en venninne som er lik, men mer ekstrem enn din, Ts. Hun løper flere fjellturer daglig(gjerne mellom 2-4), og er ekstremt kostholdsbevisst. «Vet du hvor mye kcal det er i én skive med gulost??» Allikevel har hun både større lår og mage enn meg som ikke trener halvparten så mye og spiser mye mer usunt, vi er like høye. Dette handler om så mye annet enn kcal ut og inn. Mange er uenige i dette, men jeg er helt sikker på at det handler om mer enn det. 

Anonymkode: 786b1...0e3

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
42 minutter siden, AnonymBruker said:

Lurer også på hva en moderat porsjon betyr? Hva er en typisk frokost i moderat porsjon, og en kjøttkakemiddag i moderat porsjon? Jeg spør fordi jeg lurer.... 

Tror man har forskjellig syn på dette. Jeg kan spise en brødskive med ost og syltetøy, et eple, en kopp kaffe og et glass melk f. Eks til frokost. Og typisk to kjøttkaker og en potet til middag, og litt brunsaus. Det er en vanlig porsjon for meg. Mens den nevnte søsteren min kan spise to til tre skiver osv... Når. Man summerer opp, synes begge vi at vi har spist vanlig, men hun har spist dobbelt så mye, og veier nesten det dobnete av meg. (hun er dog litt høyere) 

Det var en utrolig liten middagsporsjon!

Anonymkode: 3d1ed...67f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var en utrolig liten middagsporsjon!

Anonymkode: 3d1ed...67f

Det e det sikkert, men jeg blir fort mett :) har spist samme porsjonsstørrelser i 41 år. - skrev som sagt at jeg er ganske liten. Da har jeg plass til en pinne-is til dessert! Helt perfekt! Men poenget var at vi har forskjellig syn på hva en vanlig eller moderat porsjon består av. Kanskje TS sin venninne spiser relati t store porsjoner, og at en moderat egentlig er en ganske stor porsjon? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.6.2020 den 20.51, AnonymBruker skrev:

Hun må ha anlegg for å legge på seg, for hun sier hun spiser moderate porsjoner med mye grønt ved siden av. 

Ts

Dette er ditt problem pga?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er sikkert noe med at man tvinger kroppen til å gå i slankemodus eller noe. Ikke vet jeg. Kjenner folk med pcos som har gjort alt for å gå ned hvor kun operasjon har fungert. 
Hormoner og sånt kan tulle ganske bra med kroppen dessverre

Ja men slankeoperasjon er jo det samme som å spise mindre! Dermed har de ikke gjort «alt», de har ikke spist lite nok!

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja men slankeoperasjon er jo det samme som å spise mindre! Dermed har de ikke gjort «alt», de har ikke spist lite nok!

Du hopper over delen om at en slankeoperasjon skaper en malabsorpsjon hvor deler av det man spiser rett og slett ikke tas opp. Og at en gastric sleeve endrer hormonproduksjonen i kroppen.

Anonymkode: 8c6a3...797

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det nytter ikke å trimme av seg flesk.

Trening/aktivitet er gram, kosthold er kilo.

40kg flesk tilsvarer joggetur frem og tilbake til månen et par ganger.

" It was shown that the runner was able to run constantly at a speed of almost 7 km/h, achieved the distance of 164 km, and lost 1 kg of visceral fat. For everyday life it takes about 4 marathons to lose 1 kg of visceral fat mass"

https://www.researchgate.net/publication/318340220_How_far_do_you_have_to_run_to_lose_1_kg_of_fat

Anonymkode: 72430...0d8

Da kan man jo miste ca 1-2 kg på en måned om man løper 40-80 km i uken, noe som er fullt realistisk. Du motbeviser din egen påstand. (selv om kosthold selvsagt spiller en rolle.) 

Anonymkode: e0bac...82b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, Secret Eaters 😄 De rapporterte sånn 1400 kcal, men sannheten var sånn 3500 kcal per dag. Selvbedrag lenge leve.

Anonymkode: 8e0d1...2f8

Det er ganske vanlig. Undervektige overvurderer hvor mye de spiser og overvektige undervurderer matinntaket. 

Jeg husker selv da jeg var 70 kg (er 2 meter høy) og ikke kunne forstå hvorfor jeg ikke gikk opp i vekt. Jeg spiste jo kjempemye! Alle som kjente meg sa jo at jeg spiste mer enn dem! De så jo ikke meg alle helgene der jeg kun spilte dataspill hele dagen og kanskje husket å spise kveldsmat (og kun dét). 

Det hjalp merkelig nok å føre et ærlig kaloriregnskap slavisk. Dette hjalp selv om alle rundt meg trodde det var noe galt med stoffskiftet mitt og jeg selv hadde overbevist meg selv gjentatte ganger om at de termodynamiske lover ikke kunne gjelde for meg. 

Anonymkode: 85218...71b

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan jo være de fjellturene går veeeldig sakte. Om hun er på en 3 timers fjelltur, men ikke har gått mer enn 1 km. så er jo ikke det rare trimmen, liksom. Og så spiser hun garantert for mye kalorier!

Anonymkode: bd72f...436

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...