AnonymBruker Skrevet 16. juni 2020 #1 Skrevet 16. juni 2020 Vi kom hjem fra sykehuset i går med verdens nydeligste lille baby. Fødselen var veldig traumatisk der mye gikk galt. Jeg hadde en vond latenstid over fire dager uten søvn, og ble lagt inn da jeg hadde 3 cm åpning klokka fire på natta. Dagen var veldig lang, med vonde rier til tross for tidlig epidural og drypp. Jeg hadde ikke 10 cm åpning før åtte på kvelden igjen. De hadde satt epiduralen litt feil, så når pressriene startet var bare den ene siden bedøvd. Jeg fikk heller ikke pressebehov under pressriene, og måtte presse på tvang. Men ingenting skjedde og babyen ville ikke ned i bekkenet. Etterhvert fant de ut at det måtte ende i keisersnitt. Under keisersnittet måtte de sette ny bedøvelse, men denne måtte settes to ganger da første gangen og ble satt feil. Jeg mistet og mye blod under keisersnittet. Dagene etter var veldig slitsomme, da jeg ikke sov noe og var veldig slapp. Det viste seg at jeg hadde blodprosent nede på 7, og jeg måtte få to blodoverføringer tre dager etter. Nå som vi er hjemme er jeg så sliten. Jeg har fortsatt vondt etter keisersnittet, jeg er slapp og føler meg generelt sliten i kroppen. Babyen vår er veldig rolig, hun sover og spiser. Men til tross for dette føler jeg at jeg ikke gjør nok. Jeg føler meg mislykket fordi jeg ikke klarte fødselen. Og jeg føler jeg må gjøre mer med babyen. Vi koser, hun er mye på brystet men sover i babynestet. Og det gir meg og dårlig samvittighet. Jeg håper disse følelsene går over når jeg begynner å få litt mer energi igjen, men akkurat nå føler jeg meg som en dårlig mor. Noen andre som har hatt en vanskelig fødsel og som gikk å følte det sånn i ettertid? ❤ hva gjorde du for å føle deg bedre? Anonymkode: 3b763...e7c
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2020 #2 Skrevet 16. juni 2020 Det er normalt å føle seg rar i ettertid når ting ikke gikk som forventet. Det går over. Jeg fødte selv ekstremt prematurt og følte meg som verdens verste mamma selv om jeg visste at det ikke var min feil. Følelsen gikk over. Er ikke så mye man kan gjøre med en nyfødt baby uansett så du kan bare slappe av med det og nyt at du har en rolig baby nå. Anonymkode: 34f39...2a5
nattsvermer Skrevet 16. juni 2020 #3 Skrevet 16. juni 2020 Jeg hadde også en vond fødsel med stort blodtap. Jeg greide heller ikke å gjøre særlig rett etterpå. Det du trenger nå er tid til å komme deg igjen, rett og slett ta tiden til hjelp. Babyen din vil ikke annet enn å være med deg, drikke melk og sove. At hun sover i nestet går helt fint. Så det skal du ikke ha dårlig samvittighet for 🙂 Jeg råder deg til å be om en samtale om fødselen, enten med jordmor som fulgte deg opp i svangerskapet, jordmor under fødsel eller fastlege. Du er uansett ikke mislykket, du har jo fått verdens fineste baby ❤️
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2020 #4 Skrevet 16. juni 2020 Det er helt helt vanlig. Og i min erfaring så er det enda mer vanlig etter keisersnitt, fordi man da ikke alltid får samme dose med lykkehormoner som man får etter vaginal fødsel. Sannsynligvis har du kun barseltårer, kombinert med at du er fullstendig utslitt. Og har en helt ny hverdag å innstille deg til. Det går over. 😊 Om det ikke gjør det, så bør du snakke med helsesykepleieren som kommer til deg på hjemmebesøk. Jeg hadde en liknende fødsel som deg med førstemann, og en lik hjemkomst. men jeg var lei meg litt for lenge. Jeg burde snakket med noen. Istedet satt jeg bare inne med baby og gråt hele dagene. Og i ettertid tror jeg at jeg hadde litt fødselsdepresjon. Med nr 2 var det en helt annen opplevelse og jeg følte meg som superkvinne fra dag én. (Så det trenger ikke bli likt senere for deg heller). Jeg tror ikke du har fødselsdepresjon altså! Du er utslitt . Det kommer til å gå over. Men det tar litt tid for kroppen din og psyken din å komme seg etter en hard fødsel, og du skal samtidig bli vant med mammarollen. Det er mye på én gang å prosessere. Det eneste babyen trenger er pupp og kroppskontakt. Og det får den nok av høres det ut som. 😊 Hvis du har noen bekjente som har en tøff fødsel, så kan det være lurt å snakke med dem også. Det hjelper å snakke om fødselen. Gang på gang. Snakk med mannen din også. Det hjelper på å bearbeide traumet som det var. Anonymkode: 1ca73...45d
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2020 #5 Skrevet 16. juni 2020 Det du føler nå, kalles barseltårer, og det er helt normalt! Det vil bli bedre! Nå raser hormoner og følelser, men det vil roe seg. Du har hatt en tøff fødsel, og det tar tid å komme seg! Din jobb nå er å bygge opp egen form, slappe av og komme deg! At hun sover skal du bare nyte, og bruke tiden til søvn selv eller slappe av. Konsentrer deg om å slappe av og spise. Hun er nyfødt og krever ikke noe underholdning. Det hun trenger er mat, søvn og nærhet når hun er våken. Du er ingen dårlig mor! Gratulerer med baby Anonymkode: bf9a2...835
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2020 #6 Skrevet 16. juni 2020 Det blir bedre! Jeg hadde også en fæl fødsel med stort blodtap og en blodprosent på under 7 - fikk også en del rifter og skader og følte meg helt udugelig i ukesvis! For det første var jeg sååå slapp og svimmel pga blodprosenten, til tross for at jeg rikk flere blodoverføringer. For det andre slet jeg en del med smerter nedentil og hadde et omstendelig vaske- og pleieprosjekt flere ganger for dagen pga mange mange sting. Bare det å tisse tok fort en halvtime pga alt stresset rundt, vasking og tørking og klapping og kulde, og jeg måtte holde kalde kompresser sånn og sånn for at det ikke skulle gjøre vondt. Å bæsje tok enda lenger tid, da måtte jeg «holde igjen» mot arrene for å passe stingene osv. Brukte flere timer daglig på badet. Følte meg helt elendig, først og fremst følelsen av å være en kjempe dårlig mor fordi jeg var så mye borte fra lille, men også følelsen av at jeg ikke var skikkelig kvinne for jeg klarte ikke å føde på formuftig vis 😛 Men så gikk det noen uker, blodprosenten og jernverdien kom seg opp, smertene nedentil avtok og arrene grodde fint, jeg fikk mer energi, slapp å bruke så mye tid på badet og ble vandt til tilværelsen. Tror jeg kan si at etter 14 dagwr ca var livet helt ekstremt mye bedre IKKE STRESS, dette går seg til. Du er en god mamma ❤️ hvis baby trives i babynestet er det INGEN grunn til å ha dårlig samvittighet for det. Anonymkode: f1d49...870 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2020 #7 Skrevet 16. juni 2020 Det er jo ikke noe særlig mer å gjøre enn å amme, skifte bleie og evt bære/bysse. Baby sover fint i nestet sitt. Null stress. Om kort tid forandrer ting seg og hun vil kanskje kreve mer kroppskontakt og stimulering. Det føles sikkert rart når baby sover, men sånn er det i begynnelsen. Prøv å nyte det. 💕 Anonymkode: 12f39...f4b
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2020 #8 Skrevet 16. juni 2020 Vanlig, du trenger tid å hente deg inn, er nok like mye psykisk sliten som fysisk. Følelsen av å.vær mislykket fordi du ikke klarte fødselen kommer til å.gå over, jeg hadde det på samme måte,følte det var min feil. Vi kan ikke styre dette selv, og om noen måneder kommer du bare til å være glad for at det gikk bra til slutt. Klem til deg, er tøft nok å føde uten komplikasjoner! Anonymkode: bfc70...6b8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå