Bareine Skrevet 16. juni 2020 #1 Skrevet 16. juni 2020 Nå som treningssentrene åpner igjen har jeg grublet litt på å melde meg inn på Sats i stedet for å bare gå turer og trene litt sporadisk styrke hjemme. Men usikker på om jeg kommer til å trene mer, eller bedre, på Sats? Er det unødvendig pengebruk? Skal sies at jeg er innenfor normalvekt, men med såpass mageomkrets at jeg må ned noen kilo/cm. Dere som har prøvd å gjøre begge deler, hvilke erfaringer har dere?
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2020 #2 Skrevet 16. juni 2020 Jeg har vært både støttemedlem og aktivt medlem flere ganger i løpet av mine 35 år. Nå sto jeg ved det samme spm. som deg i oktober i fjor. Kom frem til at jeg ville prøve nok en gang. Hadde da fått et studio 3 min. gange hjemmefra. Noe som er viktig for meg. Hvis jeg må sette meg i bilen for å komme meg til senteret vet jeg at jeg fortere dropper det. Denne gangen har jeg vært et veldig aktivt medlem. Så selv om det er et dyrt studio har jeg ikke angret på det. Sliter med rygg og nakke, har en jobb hvor jeg står og går hele dagen. Trenger en sterk kropp, som skal jobbe i mange år til. Men det var først når coronaen stengte studioet, å jeg begynte jogge ute at kiloene forsvant 😂 Men det har med kosthold å gjøre. Men jeg opprettholdt treningen, å gleder meg over at studioet har åpnet igjen. Anonymkode: 9d94d...f37 1
Bareine Skrevet 16. juni 2020 Forfatter #3 Skrevet 16. juni 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg har vært både støttemedlem og aktivt medlem flere ganger i løpet av mine 35 år. Nå sto jeg ved det samme spm. som deg i oktober i fjor. Kom frem til at jeg ville prøve nok en gang. Hadde da fått et studio 3 min. gange hjemmefra. Noe som er viktig for meg. Hvis jeg må sette meg i bilen for å komme meg til senteret vet jeg at jeg fortere dropper det. Denne gangen har jeg vært et veldig aktivt medlem. Så selv om det er et dyrt studio har jeg ikke angret på det. Sliter med rygg og nakke, har en jobb hvor jeg står og går hele dagen. Trenger en sterk kropp, som skal jobbe i mange år til. Men det var først når coronaen stengte studioet, å jeg begynte jogge ute at kiloene forsvant 😂 Men det har med kosthold å gjøre. Men jeg opprettholdt treningen, å gleder meg over at studioet har åpnet igjen. Anonymkode: 9d94d...f37 Takk for fint svar! Jeg kommer til å ha kjøreavstand til senteret, det har jeg ikke tenkt så mye på... Skjønner godt at det kan bli en sperre! Interessant at det fungerer for deg å bygge styrke på senteret og gå ned i vekt med turer. Kanskje jeg lander på å gå ned noen kg først med turer og hjemmetrening og så bygge opp litt styrke på senter utover høsten 🤔
Gjest Villfisker Skrevet 16. juni 2020 #4 Skrevet 16. juni 2020 Jeg syns ikke det er verdt det. Pengene kan jeg bruke på noe annet. Fred får jeg også. Både til trening, og i dusjen. Ikke noe reisevei, ikke andres drittmusikk, og må ikke vente på tur. Etter at jeg begynte med hjemmetrening, ble det mye bedre for min del. Treningsmedlemsskap vil jeg aldri ha igjen.
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2020 #5 Skrevet 16. juni 2020 Kommer jo an på hva du skal bruke det til det da. Jeg har ikke råd eller plass til vekter og utstyr hjemme. Spesielt vekter er en viktig grunn til at jeg er medlem. Anonymkode: 84e43...dfa 3
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2020 #6 Skrevet 16. juni 2020 Jeg synes det er verdt det! Trener relativt sjelden i studio - synes det fort blir kjedelig- går.i stedet på ulike styrketimer, har spesielt en bra instruktør. Da trener jeg mye hardere og bedre enn på egenhånd. Går også på kondisjonstimer, gjerne sykkel, der jeg kan ta meg skikkelig ut. Så har jeg gått en del tai chi/yoga/pilates-blandingstimer (body balance) for å myke opp og styrke en stiv kontorkropp. Har også begynt å like ren yoga, av den dynamiske typen. Og av og til går jeg på dansetime, step eller noe annet for å variere. I tillegg går jeg masse på tur i skog og mark Tynnere blir jeg nok ikke, da må jeg bli flinkere til å spise mindre. Men jeg blir litt sprekere og litt sterkere, har det stort sett gøy og får masse glede! Anonymkode: 1617b...1c9 2
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2020 #7 Skrevet 16. juni 2020 Ikke kjangs til å holde meg i så god form hjemme som når jeg trener på studioet; så ja. Absolutt verdt det for min del 👍 Anonymkode: f6874...c1e 2
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2020 #8 Skrevet 16. juni 2020 Jeg trener i studio, ikke sjans til 120 kg på beina hjemme. Styrketrening er forebyggende mot benskjørhet og absolutt nødvendig om du får artrose i knærne, da må du ha muskulatur som bærer. Anonymkode: 09f0b...9f8 1
Gjest Lena CC Skrevet 16. juni 2020 #9 Skrevet 16. juni 2020 4 timer siden, Bareine skrev: Nå som treningssentrene åpner igjen har jeg grublet litt på å melde meg inn på Sats i stedet for å bare gå turer og trene litt sporadisk styrke hjemme. Men usikker på om jeg kommer til å trene mer, eller bedre, på Sats? Er det unødvendig pengebruk? Skal sies at jeg er innenfor normalvekt, men med såpass mageomkrets at jeg må ned noen kilo/cm. Dere som har prøvd å gjøre begge deler, hvilke erfaringer har dere? Det er enklere å trene bedre på senter. Hvis du skal ned i vekt er det maten som teller mest. Man spiser gjerne mer kalorier i løpet av en dag enn man er klar over så enten kan intermittent fasting(ikke spis før 11 om morgenen og etter åtte om kvelden) være et alternativ eller så kan du se på hva du spiser og se om du kan bytte ut noe eller bli mer bevisst på porsjoner.
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2020 #10 Skrevet 17. juni 2020 JA, det er verdt hver krone. Men vet du hva? De fleste som går der trener ikke skikkelig, det kaster bort tiden sin. Tulleøvelser, fniser med ei venninne, ser på tlf heletiden, må justere musikken/ny sang, lette vekter, feil øvelser, presser seg ikke. Mer opptatt av å ta bilde av seg selv å legge ut på snap/instagram etc, SÅÅ flink jeg har vært!!! Øhh,...ok. Så du må skaffe riktig kompetanse, en PT som har lang erfaring. Som gjerne driver med styrkeløft eller lignende selv. Legg inn 3 økter i uken med skikkelig trening, fullkropp med baseøvelser som knebøy, benk og mark for eks. Dette vil endre kroppen din totalt, men du MÅ presse deg. Jeg sier fullkropp, da slipper du å gå på et senter mer enn du må. Så minst 2 ganger i uken. Startet selv for 2år siden, kroppen er totaltforandret. Fast med former 🙂 Mageruter også, uten at det betyr noe. Kostholdet er viktig, kun spise næringsrik mat. Glem alt som du tenkte på som KOS før. Anonymkode: 42b71...b5e 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2020 #11 Skrevet 17. juni 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: JA, det er verdt hver krone. Men vet du hva? De fleste som går der trener ikke skikkelig, det kaster bort tiden sin. Tulleøvelser, fniser med ei venninne, ser på tlf heletiden, må justere musikken/ny sang, lette vekter, feil øvelser, presser seg ikke. Mer opptatt av å ta bilde av seg selv å legge ut på snap/instagram etc, SÅÅ flink jeg har vært!!! Øhh,...ok. Så du må skaffe riktig kompetanse, en PT som har lang erfaring. Som gjerne driver med styrkeløft eller lignende selv. Legg inn 3 økter i uken med skikkelig trening, fullkropp med baseøvelser som knebøy, benk og mark for eks. Dette vil endre kroppen din totalt, men du MÅ presse deg. Jeg sier fullkropp, da slipper du å gå på et senter mer enn du må. Så minst 2 ganger i uken. Startet selv for 2år siden, kroppen er totaltforandret. Fast med former 🙂 Mageruter også, uten at det betyr noe. Kostholdet er viktig, kun spise næringsrik mat. Glem alt som du tenkte på som KOS før. Anonymkode: 42b71...b5e Men er dette også anbefalt for en helt utrent kropp? Er det ikke bedre å begynne lett så kroppen tilpasser seg øvelsene og deretter begynne å presse når kroppen er mer vant til treningen? Så ikke man pådrar seg treningsskader? Anonymkode: 2816f...725
Hobby Skrevet 17. juni 2020 #12 Skrevet 17. juni 2020 Da jeg bodde i gåavstand var det verdt det, men nå gjør jeg ikke det lenger så nå er det ikke verdt det for min del. En kort økt hjemme/i nabolaget er gjennomført på den tiden jeg bruker bare på transport frem og tilbake, så blir for tidkrevende å dra til et senter. Elsker også frihetenmed å kunne trene hjemme uten å ha andre rundt meg å ta hensyn til.
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2020 #13 Skrevet 17. juni 2020 Det kommer an på hva du ønsker å oppnå. Om du ønsker å bygge muskler, er det en fordel med skikkelig utstyr. Jada, det går an å bygge litt hjemme uten utstyr også, men det blir ikke like god effekt som med godt utstyr. Har du mulighet til å kjøpe inn utstyr, er det mye billigere enn sats. Om du hovedsaklig ønsker å trene kondisjon, eller rett og slett bare ønsker å vær mer aktiv for helsens skyld, er det like lett uten å gå på studio. Det spørs hva som motiverer deg, og hva du synes er gøy. Noen liker å trene med andre, og liker gruppetimer. Å løpe inne på mølle kan være greit å ha mulighet til når det er skikkelig dritt føre uten, men om du ikke plages av føret, er det ganske dyrt for å gå innendørs. Jeg er ikke medlem på senter. Jeg trener 10-14 timer i uken. Jeg har skikkelig frivektsutstyr i kjelleren. Knebøystativ, benk, vektstenger, skiver, turnringer, whatnot. Så jeg får trent veldig godt hjemme. Jeg løper ellers mye ute. I vinter arvet vi en gammel tredemølle, og den var faktisk gull verdt på drittværs-dagene. Før jeg fikk den, trente jeg ute uansett vær. Jeg hater å bruke tid på å komme meg til trening, og jeg hater å trene med andre 😛 Så for meg er senter dritt (har brukt det før, ikke bare fordommer, altså). Så det er rett og slett smak og behag. De fleste sentre tilbyr prøvetid, du kan jo se om de hos deg har noe sånt? At du får trene der noen ganger før du bestemmer deg? Anonymkode: 3ff78...4d8 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2020 #14 Skrevet 17. juni 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Men er dette også anbefalt for en helt utrent kropp? Er det ikke bedre å begynne lett så kroppen tilpasser seg øvelsene og deretter begynne å presse når kroppen er mer vant til treningen? Så ikke man pådrar seg treningsskader? Anonymkode: 2816f...725 Såklart man bygger seg opp gradvis, øker vekta sakte. Derfor du må få hjelp av noen som kan dette. Anonymkode: 42b71...b5e
Bareine Skrevet 17. juni 2020 Forfatter #15 Skrevet 17. juni 2020 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes det er verdt det! Trener relativt sjelden i studio - synes det fort blir kjedelig- går.i stedet på ulike styrketimer, har spesielt en bra instruktør. Da trener jeg mye hardere og bedre enn på egenhånd. Går også på kondisjonstimer, gjerne sykkel, der jeg kan ta meg skikkelig ut. Så har jeg gått en del tai chi/yoga/pilates-blandingstimer (body balance) for å myke opp og styrke en stiv kontorkropp. Har også begynt å like ren yoga, av den dynamiske typen. Og av og til går jeg på dansetime, step eller noe annet for å variere. I tillegg går jeg masse på tur i skog og mark Tynnere blir jeg nok ikke, da må jeg bli flinkere til å spise mindre. Men jeg blir litt sprekere og litt sterkere, har det stort sett gøy og får masse glede! Anonymkode: 1617b...1c9 Åå, dette hørtes faktisk veldig gøy ut da🥰 Har alltid hatt litt prestasjonsangst for å trene i grupper bare😔
Bareine Skrevet 17. juni 2020 Forfatter #16 Skrevet 17. juni 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: JA, det er verdt hver krone. Men vet du hva? De fleste som går der trener ikke skikkelig, det kaster bort tiden sin. Tulleøvelser, fniser med ei venninne, ser på tlf heletiden, må justere musikken/ny sang, lette vekter, feil øvelser, presser seg ikke. Mer opptatt av å ta bilde av seg selv å legge ut på snap/instagram etc, SÅÅ flink jeg har vært!!! Øhh,...ok. Så du må skaffe riktig kompetanse, en PT som har lang erfaring. Som gjerne driver med styrkeløft eller lignende selv. Legg inn 3 økter i uken med skikkelig trening, fullkropp med baseøvelser som knebøy, benk og mark for eks. Dette vil endre kroppen din totalt, men du MÅ presse deg. Jeg sier fullkropp, da slipper du å gå på et senter mer enn du må. Så minst 2 ganger i uken. Startet selv for 2år siden, kroppen er totaltforandret. Fast med former 🙂 Mageruter også, uten at det betyr noe. Kostholdet er viktig, kun spise næringsrik mat. Glem alt som du tenkte på som KOS før. Anonymkode: 42b71...b5e Takk, dette er motiverende!
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2020 #17 Skrevet 17. juni 2020 Nei. Studiotrening er dyrt og gørrkjedelig. Anonymkode: ab77d...724
Bareine Skrevet 17. juni 2020 Forfatter #18 Skrevet 17. juni 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Det kommer an på hva du ønsker å oppnå. Om du ønsker å bygge muskler, er det en fordel med skikkelig utstyr. Jada, det går an å bygge litt hjemme uten utstyr også, men det blir ikke like god effekt som med godt utstyr. Har du mulighet til å kjøpe inn utstyr, er det mye billigere enn sats. Om du hovedsaklig ønsker å trene kondisjon, eller rett og slett bare ønsker å vær mer aktiv for helsens skyld, er det like lett uten å gå på studio. Det spørs hva som motiverer deg, og hva du synes er gøy. Noen liker å trene med andre, og liker gruppetimer. Å løpe inne på mølle kan være greit å ha mulighet til når det er skikkelig dritt føre uten, men om du ikke plages av føret, er det ganske dyrt for å gå innendørs. Jeg er ikke medlem på senter. Jeg trener 10-14 timer i uken. Jeg har skikkelig frivektsutstyr i kjelleren. Knebøystativ, benk, vektstenger, skiver, turnringer, whatnot. Så jeg får trent veldig godt hjemme. Jeg løper ellers mye ute. I vinter arvet vi en gammel tredemølle, og den var faktisk gull verdt på drittværs-dagene. Før jeg fikk den, trente jeg ute uansett vær. Jeg hater å bruke tid på å komme meg til trening, og jeg hater å trene med andre 😛 Så for meg er senter dritt (har brukt det før, ikke bare fordommer, altså). Så det er rett og slett smak og behag. De fleste sentre tilbyr prøvetid, du kan jo se om de hos deg har noe sånt? At du får trene der noen ganger før du bestemmer deg? Anonymkode: 3ff78...4d8 Prøvetid høres lurt ut! 👍
Bareine Skrevet 17. juni 2020 Forfatter #19 Skrevet 17. juni 2020 Interessant å lese hvor forskjellig erfaringer alle har!
Gjest YtreYtterst Skrevet 17. juni 2020 #20 Skrevet 17. juni 2020 Jeg elsker det. Jeg får yogatimer med på kjøpet, med god avstand mellom oss på grunn av covid, så føler ikke det er så tettpakket og folksomt. Den yogaen er gull verdt for ryggen min, for ikke å snakke om hodet. Trener på et senter der svært få bedriver egentrening, så stort sett har jeg hele treningssalen for meg selv, tror vi har vært 3 stykker der samtidig på det meste. Liker å ha tilgang til flere typer vekter og annet utstyr. Har trent en del hjemme også, men føler mer på at det er min egentid og pause fra hverdagen når jeg drar på senter. Dessuten betaler jeg jo for det, så da skylder jeg meg selv å dra dit så ofte sol mulig. Av og til drar jeg på gruppetimer for avvekslingens del, og spesielt nå når det er klare begrensninger på antall deltagere så virker det veldig greit og relativt usosialt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå