Gå til innhold

Ombestemte meg angående ferietur med venninne

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har havnet i en ganske kjip situasjon og lurer på om jeg eller venninna mi er den urimelige her

Tingen er at jeg og min venninne lenge har pratet om å reise vekk noen dager sammen i sommer. For noen uker siden la vi litt mer konkrete planer, hvor vi bestemte oss for å leie en hytte sammen fem dager i juli. Planen var å bestille transport og hytte forrige uke men så langt kom vi aldri. 

Dette har hele tiden vært en plan for bare henne og meg. Et par dager før vi skulle treffes for å bestille fortalte hun plutselig at hun hadde invitert med en tredje person, som er en venninne av henne. Det synes jeg i utgangspunktet ble feil, men det ble ekstra feil her fordi denne tredje venninnen er en dame jeg virkelig ikke kan fordra. Vi har hatt litt kontakt sammen før, under studietiden, men etter hvert faset jeg henne helt ut av livet mitt. Hvorfor er en lang historie, men denne tredje venninnen (som nå er venn med min venninne) er fryktelig negativ og klager mye, kommer med frekke stikk og baksnakker. Jeg har overhodet ingen interesse i å tilbringe tid med henne, og hvert fall ikke over flere dager på ferietur.

Jeg gav derfor forsiktig beskjed til min venninne om at dette ikke var helt det jeg så for meg, og at jeg ikke var interessert i å dra på tur med hun andre. Det reagerte min venninne ganske dårlig på..

Hun mente at dette var uproblematisk og bare ekstra hyggelig, og dette var jo dessuten noen vi begge kjente og likte. Jeg har aldri sagt et negativt ord om den tredje venninnen til min venninne, så jeg skjønner jo at det kanskje kom overraskende på henne at jeg ikke ville dra dersom det inkluderte henne. Men jeg synes det er ganske feil av henne å bare invitere en ekstra uten å spørre, eller å bli irritert når jeg da ikke ønsker å dra allikevel. Jeg forklarte, på en forsiktig måte, at jeg trodde dette kun skulle være oss, at jeg ikke hadde hatt kontakt med denne tidligere venninnen på lang tid og at dette ble veldig rart for meg. Jeg sa altså ikke noe direkte negativt, av respekt for hennes vennskap med hun andre. 

Men det var ikke godt nok for henne, og hun mente jeg var veldig lite inkluderende og utettferdig ovenfor denne tredje venninnen hennes...jeg skjønner jo på en måte at dette virker litt rart for henne, siden hun ikke vet at jeg misliker denne andre venninnen, men jeg føler det blir feil å rakke ned på henne også, min venninne må selvsagt ha andre vennskap, men jeg orker ikke å ha kontakt med denne dama.  Jeg synes også at det er veldig urettferdig av henne og bare stokke om på planene våre uten å spørre meg, og deretter bli sint på meg for at jeg etterpå forteller at dette har jeg ikke lyst til. 

Anonymkode: 965ba...769

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kvinne deg opp og si hva du mener om "venninnen". Er ikke rart at din venninne ikke skjønner noen ting når du ikke er ærlig. 

Anonymkode: c530f...e02

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Her ville jeg uten tvil avbryte turen.

Hvorfor? Fordi du skal dra med 2 mennesker som du ikke burde dra med.

En løgner som inviterer en person ekstra uten å spørre deg om det er greit. I tillegg rakker hun ned på deg fordi du ikke ønsker dette, hva er dette for en dårlig venninne? Er det inkluderende å tvinge mennesker sammen? Nei!

Sorry, men du burde kutte ut begge disse to. Lær deg å stå opp for deg selv!

Anonymkode: 30dc7...fc5

• Liker 8
Skrevet

Dårlig av venninnen din å invitere med andre uten å spørte deg først. Jeg hadde trekt meg. 

• Liker 9
Skrevet

Siden hun har trukket inn en tredjeperson uten å spørre om det er greit for deg, kan du trekke de fra hele opplegget med god samvittighet.

Skrevet

Jeg ville også droppet turen.

Du kan si til venninnen din at det er grunner til at du ikke ønsker å være sammen med denne andre personen, men at du ikke vil være en som baksnakker og derfor vil du ikke fortelle detaljer. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde trukket meg,  uten snev av dårlig samvittighet. Det er hun som har gjort noe galt her. Man inkluderer ikke andre uten å høre med den man opprinnelig hadde planer med. Det er utrolig dårlig folkeskikk. Jeg hadde aldri brukt verdifulle feriedager og penger på å reise med noen jeg ikke trivdes sammen med. 

Anonymkode: 988cb...2d4

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, Hasselnøtter said:

Jeg ville også droppet turen.

Du kan si til venninnen din at det er grunner til at du ikke ønsker å være sammen med denne andre personen, men at du ikke vil være en som baksnakker og derfor vil du ikke fortelle detaljer. 

Dette!

Anonymkode: b22af...882

AnonymBruker
Skrevet

Syns du gjorde riktig når du ikke sa noe negativt om denne andre jenta. Syns også du gjør rett i å trekke deg. 

Du kan si til venninna di at du skjønner at dette blei kjipt for henne, og at det er kjipt for deg også. Men du vil altså ikke på tur mer. Og så sier du "takk for at du prøver å forstå meg.". Uten noe mer om og men. 

Hvis hun fortsetter å mase, eller hvis hun kutter deg ut på grunn av dette... Så er hun ikke din venn. 

Anonymkode: b8599...385

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...