AnonymBruker Skrevet 16. juni 2020 #1 Skrevet 16. juni 2020 Nå snakker jeg om i kommentarfeltet til TV2, VG, Dagbladet osv. Man kan diskutere en seriøs sak og få svar på skikkelig dialekt. Jeg skriver også litt uformelt til mine venner i private meldinger, ting som "vetsje", "omg", og "dåkkar", men jeg sliter med å forstå hva mange trøndere skriver i kommentarfeltet. Ofte ignorerer jeg slike kommentarer fordi det tar tid å skjønne hva som står der i det hele tatt. Eksempel tatt fra Facebook (uten navn): "Ves ænkelte føreldra og ainner får d som dæm vil,e d bærre å hiv skoleplan på havet, før "aillt" som har med bl.a grunnværdia og oppdragels man burd få med se heimanifra, ska vesstnok overlates tel læreran og skola. Når man vælg å få onga, har man faktisk ansvar før å oppdra dæm og! Ja,de ska lær endel på skola og ellers i samfunnet, men hovedansvaret før oppdragelsn (eller mangel på sådan) fortsatt føreldran sett ansvar! Har sjøl sett at ænkelte føreldra e meir opptatt med å vær "kompis" med avkommet sett, enn å bl.a å tør å sætt grænsa, Og lær dæm at d man jær, får konsekvænsa!" Hva betyr "ainner", "aillt", "jær"? 😳 Jeg er veldig glad for at vi alle har våre egne dialekter og respekterer det, men det er da en grunn til at vi har skriftspråk. Anonymkode: 106bf...129 4
Cordelia Skrevet 16. juni 2020 #2 Skrevet 16. juni 2020 (endret) Mange folk skjønner ikke det at det er forskjell på talespråk og skriftspråk. En kan jo som regel fint skjønne folk når de prater, men når en leser så forstyrrer det jo flyten helt. Synes personlig det er litt uhøflig og skrive dialekt til en fremmed person på nettet. Endret 16. juni 2020 av Cordelia 6
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2020 #4 Skrevet 16. juni 2020 3 minutter siden, Cordelia skrev: Mange folk skjønner ikke det at det er forskjell på talespråk og skriftspråk. En kan jo som regel fint skjønne folk når de prater, men når en leser så forstyrrer det jo flyten helt. Synes personlig det er litt uhøflig og skrive dialekt til en fremmed person på nettet. Hvis du skriver i kommentarfeltet til VG for eksempel, så er det jo fordi du vil bli forstått. 😕 Du kan ikke forvente at jeg som bergenser skal kunne lese trøndersk flytende. Jeg skriver aldri bergensk dialekt. Jeg skriver noen små dialektord her og der privat, men ikke når det er litt mer "formelt". Anonymkode: 106bf...129 3
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2020 #5 Skrevet 16. juni 2020 Jeg er langt fra trønder, men det er jo ikke vanskelig å forstå dette? Det tar jo litt lenger tid å lese, men jeg forstår alt som står der. Anonymkode: 5664c...9a2 3
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2020 #6 Skrevet 16. juni 2020 omg er engelsk, ikke trøndersk. Anonymkode: 91b96...b58
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2020 #7 Skrevet 16. juni 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: omg er engelsk, ikke trøndersk. Anonymkode: 91b96...b58 Var det noen som sa det var trøndersk? 🙄 Anonymkode: 106bf...129
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2020 #8 Skrevet 16. juni 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er langt fra trønder, men det er jo ikke vanskelig å forstå dette? Det tar jo litt lenger tid å lese, men jeg forstår alt som står der. Anonymkode: 5664c...9a2 Jeg slet litt, men ja, dette er "moderat". Det ikke det verste jeg har sett på nett. Anonymkode: 106bf...129
Cordelia Skrevet 16. juni 2020 #9 Skrevet 16. juni 2020 (endret) 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er langt fra trønder, men det er jo ikke vanskelig å forstå dette? Det tar jo litt lenger tid å lese, men jeg forstår alt som står der. Anonymkode: 5664c...9a2 Det tar lenger tid å lese og så er det og prinsippet. Mange er bredere en trøndere og. Husk at vi leser jo ikke bokstav for bokstav. Hjernen vår kjenner igjen ordene som bilder, og da leser en fortere. Endret 16. juni 2020 av Cordelia 4
Diamant20 Skrevet 16. juni 2020 #10 Skrevet 16. juni 2020 Hadde ikke noe problem med å lese det der, tok litt lengre tid, men ikke mye.
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2020 #12 Skrevet 16. juni 2020 5 minutter siden, Cordelia skrev: Det tar lenger tid å lese og så er det og prinsippet. Mange er bredere en trøndere og. Husk at vi leser jo ikke bokstav for bokstav. Hjernen vår kjenner igjen ordene som bilder, og da leser en fortere. Ja, jeg greide jo å forstå, men det tok mye lengre tid. Jeg leser veldig fort, men når h*n blander inn bokstaver jeg ikke forventer å se forstyrrer det flyten. Anonymkode: 106bf...129 2
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2020 #13 Skrevet 16. juni 2020 De som skriver mest på dialekt i kommentarfeltet og lignende er jo rogalendinger. Det er jo klin umulig å forstå😒 Anonymkode: 4deea...f91
Cordelia Skrevet 16. juni 2020 #14 Skrevet 16. juni 2020 9 minutter siden, Bente1234 skrev: Trøndersk e topp 😂 Trønder er knall det! Men det er jo ikke helt det som er poenget.
Frihetsgudinnen Skrevet 16. juni 2020 #15 Skrevet 16. juni 2020 Jeg hopper over alt som skrives på dialekt. Dialekt er ikke et skriftspråk i Norge. Jeg personlig synes det ser ut som et barns forsøk på å skrive. Må innrømme at jeg synes det fremstår som lite intelligent at ett voksent menneske ikke kan gjøre seg forstått skriftlig. Hvis man har en mening om noe så vil man vel nå fram til flest mulig lesere, eller? Jeg snakker selv dialekt og hopper over den også om noen skriver på samme måte som jeg snakker. 4
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2020 #16 Skrevet 16. juni 2020 Jeg er trønder og synes det er verre å høre det på tv enn å lese trøndersk. Ikke fordi det er stygt, men det blir litt komisk. Anonymkode: 42ab2...828
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2020 #17 Skrevet 16. juni 2020 Synes det der heller ser ut som det er skrevet av en nordlending jeg da.. Hilsen trønder. Anonymkode: 33ba2...5bd
Kågebruker Skrevet 16. juni 2020 #18 Skrevet 16. juni 2020 Umulig å ta folk seriøst når de skriver på dialekt. 1
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2020 #19 Skrevet 16. juni 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er trønder og synes det er verre å høre det på tv enn å lese trøndersk. Ikke fordi det er stygt, men det blir litt komisk. Anonymkode: 42ab2...828 Samme her😂 blir klein når jeg hører trøndersk på tv🙉 Anonymkode: db867...f2f
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2020 #20 Skrevet 16. juni 2020 2 minutter siden, Kågebruker skrev: Feilsitert 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Synes det der heller ser ut som det er skrevet av en nordlending jeg da.. Hilsen trønder. Anonymkode: 33ba2...5bd Enig. Tenkte først på Brønnøysund, men litt lenger nord en Trøndelag. Anonymkode: c4911...3ad
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå