Gå til innhold

Hvor mye hadde du lagt på deg til kontrollen i uke 24?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei.

Jeg er 24 uker på vei denne uka og skal derfor på 24 ukerskontroll i morgen. Jeg er litt stressa for å få "kjeft" for vektoppgangen. Jeg er normalvektig i utgangspunktet, har forøvrig fortsatt BMI innenfor normalen, selv om man ikke regner slik i graviditeten. Jeg har imidlertid gått opp 7,5 kilo! Jeg syns det høres helt vilt ut, med tanke på at det er nesten fire måneder igjen, hvor jeg regner med at man legger på seg mest. Jeg har voldsom appetitt og føler meg sulten hele tiden, så det er jo ikke så rart jeg har gått opp. Jeg er litt redd for at jeg skal få tilsnakk om helserisiko, at dette er farlig for barnet etc. Jeg har tenkt til å ta tak i kostholdet framover, dvs prøve å ignorere sultfølelsen, så lenge jeg har fått i meg den mengden jeg skal, så ikke vektoppgangen fortsetter i dette tempoet. Da er jeg vel fort 25-30 kg i pluss til termin. Man går jo nesten ikke opp i første trimester, så kiloene har først og fremst kommet i andre trimester. 

Hvor mye veide dere andre da dere var på 24 ukerskontroll, og hva sa jordmor om vektoppgangen? 

Anonymkode: 2221b...ff9

Fortsetter under...

Og vektoppgangen er ikke jevn, ofte er den størst i andre trimester, det er ingen grunn til at du skal gå opp 25-30kg basert på 7.5 kg de første 24 av 40 uker. Spis normalt. 

Endret av IkkeStudentLenger
AnonymBruker
4 minutter siden, IkkeStudentLenger skrev:

Jeg hadde bmi på 25 før graviditet, gikk opp 7kg til uke 24, jordmor sa det var helt normalt, og at de fleste hadde gått opp 10 på det tidspunktet. 

Det kan vel ikke stemme at 10 kg er normalt? Anbefalt vektøkning for normalvektige er jo 11-16 kg, så 10 kg når det er 4 mnd igjen høres veldig mye ut. Ser ikke for meg at man holder seg innenfor 16 kg da, og 16 kg er jo i tillegg maksimalt av det man bør gå opp.

Ts 

• Liker 1
AnonymBruker

Hadde gått opp 7,1kg i uke 24, med tvillinger. Nå er jo vekt veldig individuelt da :)

Synes forøvrig ikke at 7,5kg i uke 24 med én baby høres mye ut heller🤔 Ville ikke bekymret meg for det.

Anonymkode: b5ac5...ca5

• Liker 2

Annonse

Just now, AnonymBruker said:

Det kan vel ikke stemme at 10 kg er normalt? Anbefalt vektøkning for normalvektige er jo 11-16 kg, så 10 kg når det er 4 mnd igjen høres veldig mye ut. Ser ikke for meg at man holder seg innenfor 16 kg da, og 16 kg er jo i tillegg maksimalt av det man bør gå opp.

Ts 

Var nå det hun sa 🤷‍♀️ og jeg stoler på henne. Utifra kalkulatoren så er det innenfor normalen å ha gått opp 10kg i uke 24, da det som sagt er andre trimester man som oftest går opp mest.

AnonymBruker

Gikk opp ca 10 kg de første 24 ukene. Normalvektig ellers, og ser fortsatt ikke spesielt stor ut. Fikk ingen kommentar på vektøkningen. Forrige svangerskap la jeg på meg totalt ca 20 kg. De trodde likevel jeg skulle få en liten baby (jeg var ikke enig, og jeg hadde rett), men vekta mi ble aldri kommentert som over normalt da heller. 

Anonymkode: 9e7bb...8ff

• Liker 1
AnonymBruker
7 minutter siden, IkkeStudentLenger skrev:

Var nå det hun sa 🤷‍♀️ og jeg stoler på henne. Utifra kalkulatoren så er det innenfor normalen å ha gått opp 10kg i uke 24, da det som sagt er andre trimester man som oftest går opp mest.

Er du veldig høy, eller har du lagt inn feil tall i kalkulatoren? Med min vekt kom ikke 10 kg opp som maksimal vektoppgang før i uke 28, og jeg må helt til uke 37 før 10 kg er minimum vektoppgang. Jeg har som sagt normal BMI fra før. Rart hvis du får opp av 10 kg er innafor i uke 24, når du i tillegg var (lettere) overvektig fra før. Overvektige skal jo legge på seg mindre.

Med denne kalkulatoren er heller ikke 10 kg innafor i uke 24 for meg: https://www.calkoo.com/nb/vektokning-i-svangerskapet

Ts

AnonymBruker
16 minutter siden, IkkeStudentLenger skrev:

Du kan sjekke denne https://spurt.no/vektokning-gravid-uke-for-uke/ for å se eksempel på utregning av vektøkning i svangerskapet. 

Jeg er i slutten av første trimester og har lagt på meg 3 kg. Kalkulatoren kaller meg overvektig fordi jeg har gått opp mer enn jeg "burde" så tidlig i svangerskapet. Jeg hadde bmi på 20,5 før svangerskapet. 

Anonymkode: 26c77...fd0

• Liker 1
Just now, AnonymBruker said:

Er du veldig høy, eller har du lagt inn feil tall i kalkulatoren? Med min vekt kom ikke 10 kg opp som maksimal vektoppgang før i uke 28, og jeg må helt til uke 37 før 10 kg er minimum vektoppgang. Jeg har som sagt normal BMI fra før. Rart hvis du får opp av 10 kg er innafor i uke 24, når du i tillegg var (lettere) overvektig fra før. Overvektige skal jo legge på seg mindre.

Med denne kalkulatoren er heller ikke 10 kg innafor i uke 24 for meg: https://www.calkoo.com/nb/vektokning-i-svangerskapet

Ts

Ikke innenfor for meg, da jeg hadde litt ekstra. Men det er ikke langt over det som er normalt for en normalvektig, og som sagt så vektfordelingen i løpet av graviditeten ganske irykk og napp. Og jordmor sa at det var det de fleste hun hadde innom hadde gått opp. 

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg er i slutten av første trimester og har lagt på meg 3 kg. Kalkulatoren kaller meg overvektig fordi jeg har gått opp mer enn jeg "burde" så tidlig i svangerskapet. Jeg hadde bmi på 20,5 før svangerskapet. 

Anonymkode: 26c77...fd0

Nei, den fordeler det litt for jevnt utover synes jeg. Jeg hadde også gått opp 3kg første trimester, synes det er helt greit. Jeg har stått stille på vekten noen uker nå. Ser på kurven min at min vekt har gått litt i rykk og napp, stått stille noen uker, deretter 1kg opp på en uke, deretter stått stille en stund, og så økt en igjen. 

Annonse

AnonymBruker

Jeg er en uke kortere enn deg og har lagt på meg rundt 10 kg. Mest de siste ukene, gikk ikke mye opp i starten. Men akkurat nå tror jeg det er litt vann også med tanke på varmen.

sist svangerskap gikk jeg totalt opp 19 kg, spurte jordmor om dette og hun kunne ikke forstå hvorfor jeg var bekymret. Hun mente det var helt normalt. Men som du sier har det nok noe med utgangspunktet å gjøre også. Gikk ned alle kilo etter graviditeten + litt til. Og magen var like flat som tidligere, så håper det er tilfellet denne gangen også og prøver å ikke tenke for mye på det😊

Anonymkode: ad461...d3d

• Liker 1
AnonymBruker

Hvis det har noe å si så sliter jeg veldig med bekkenløsning både nå og i forrige svangerskap så får ikke rørt meg for mye akkurat. Kan ha innvirkning det og.

• Liker 1
AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er en uke kortere enn deg og har lagt på meg rundt 10 kg. Mest de siste ukene, gikk ikke mye opp i starten. Men akkurat nå tror jeg det er litt vann også med tanke på varmen.

sist svangerskap gikk jeg totalt opp 19 kg, spurte jordmor om dette og hun kunne ikke forstå hvorfor jeg var bekymret. Hun mente det var helt normalt. Men som du sier har det nok noe med utgangspunktet å gjøre også. Gikk ned alle kilo etter graviditeten + litt til. Og magen var like flat som tidligere, så håper det er tilfellet denne gangen også og prøver å ikke tenke for mye på det😊

Utgangspunktet mitt er normalvektig. Jeg var før graviditeten 11 kg unna en BMI på 25, så jeg skulle være godt innenfor på god/sunn vekt fra før. Jeg fikk allikevel opplyst på første kontroll at hvis jeg la på meg 20 kg ville det regnes som risikosvangerskap. Dette stresser meg jo litt, da jeg tenker at det er fremover vektoppgangen virkelig begynner. 

Ts

Annonse
AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Utgangspunktet mitt er normalvektig. Jeg var før graviditeten 11 kg unna en BMI på 25, så jeg skulle være godt innenfor på god/sunn vekt fra før. Jeg fikk allikevel opplyst på første kontroll at hvis jeg la på meg 20 kg ville det regnes som risikosvangerskap. Dette stresser meg jo litt, da jeg tenker at det er fremover vektoppgangen virkelig begynner. 

Ts

Så rart, har aldri hørt noen få den beskjeden før og jeg kjenner flere som har gått opp rundt 20 kilo. Men de er også normalt slanke i utgangspunktet. Hadde prøvd å ikke stresse for mye med det, ikke sikkert du går opp like mye på slutten. Stresset ditt et sikkert en større belastning for kroppen enn de ekstra kiloene😊

• Liker 1
AnonymBruker

Slapp av! Ikke heng deg opp i kalkulatorer og snittverdier. Det er ikke sunt. Så lenge man har et variert kosthold og beveger seg litt hver dag så bør man ikke henge seg opp i vekta.

Jeg hadde en BMI på 22 (169 cm og 62 kg om det er av betydning) før jeg ble gravid sist. I uke 24 hadde jeg gått opp 9 kg (altså var vekten 71 kg). Sluttvekta endte på 76 kg. Altså gikk jeg opp 9 kg fram til uke 24 og 5 kg etter. Totalt 14 kg. Jeg spiste nøyaktig det samme og trente likt i alle trimesterne. Det var bare slik vektoppgangen fordelte seg hos meg. Søsteren min gikk opp 3 kg i første og andre trimester og endte på 15 kg vektoppgang til slutt.. der kom altså kiloende på slutten.

Noen går opp mest i andre trimester, andre tar det igjen i tredje. Noen går opp mye, andre lite. Ingenting tilsier at du vil ende opp med å gå opp 20 kg ut fra vekta di nå.

Anonymkode: 0c587...98e

• Liker 4
AnonymBruker

Kjære vene, du kan jo ikke regne deg slavisk etter den der kalkulatoren. Og dette er veiledende tall, ikke noe absolutt! Så klart bør man ha et øye med vekten i tilfelle den raser av gårde uten at man feks spiser i henhold til økningen. Det kan jo være symptomer på svangerskapsdiabetes i noen tilfeller. Men det er da nok av vanlige damer som plutselig går opp 30 kg mens de er gravide - husk vannvekt også kan spille inn. Om du går over estimatet med et par tre kilo så går det helt fint. Slapp av og ikke heng deg helt opp i vekt! 

Anonymkode: ff541...bb3

• Liker 4
AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei.

Jeg er 24 uker på vei denne uka og skal derfor på 24 ukerskontroll i morgen. Jeg er litt stressa for å få "kjeft" for vektoppgangen. Jeg er normalvektig i utgangspunktet, har forøvrig fortsatt BMI innenfor normalen, selv om man ikke regner slik i graviditeten. Jeg har imidlertid gått opp 7,5 kilo! Jeg syns det høres helt vilt ut, med tanke på at det er nesten fire måneder igjen, hvor jeg regner med at man legger på seg mest. Jeg har voldsom appetitt og føler meg sulten hele tiden, så det er jo ikke så rart jeg har gått opp. Jeg er litt redd for at jeg skal få tilsnakk om helserisiko, at dette er farlig for barnet etc. Jeg har tenkt til å ta tak i kostholdet framover, dvs prøve å ignorere sultfølelsen, så lenge jeg har fått i meg den mengden jeg skal, så ikke vektoppgangen fortsetter i dette tempoet. Da er jeg vel fort 25-30 kg i pluss til termin. Man går jo nesten ikke opp i første trimester, så kiloene har først og fremst kommet i andre trimester. 

Hvor mye veide dere andre da dere var på 24 ukerskontroll, og hva sa jordmor om vektoppgangen? 

Min vektøkning:

Uke 24: + 6 kg

uke 32/33 (nå): +9,5 kg

Anonymkode: 8a4b2...5c6

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...