AnonymBruker Skrevet 16. juni 2020 #1 Skrevet 16. juni 2020 Jeg har et gammelt trebord, som jeg vil bruke til utebord. Det er dekket med hvertfall 2 lag forskjellig maling, i tillegg til en lakk jeg prøvde å male det med for noen år siden, for å forsegle det mot fuktighet og regn når det står ute. Malingen under denne lakken var slitt, med mange sprekker og avflasning, men jeg likte det og prøvde å bevare det med lakken. Dessverre gikk ikke dette så bra. Den hvite malingen har gulnet, i tillegg har lakken sprukket opp. Maling kan rives av i store flak. Det er i det hele tatt rimelig shabby, og jeg tror det beste er å pusse ned hele bordet, og så starte fra scratch med god maling eller annet som tåler vær og vind. Jeg har lite peiling på oppussing generelt, så trenger noen ekspertråd om hvordan jeg bør gå fram. Anonymkode: 6b112...797
solmåneogstjerner Skrevet 16. juni 2020 #2 Skrevet 16. juni 2020 (endret) Ja du må nok skrape/pusse det helt ned, la tørke og så beise/male med noe som er ment for utendørs. Anbefaler terrassebeis. Endret 16. juni 2020 av solmåneogstjerner
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2020 #3 Skrevet 16. juni 2020 2 timer siden, solmåneogstjerner skrev: Ja du må nok skrape/pusse det helt ned, la tørke og så beise/male med noe som er ment for utendørs. Anbefaler terrassebeis. Eventuelt ett eller annet Owatrol-produkt, avhengig av hva slags finish du har lyst på. Anonymkode: 4dd57...54d
halap Skrevet 16. juni 2020 #4 Skrevet 16. juni 2020 (endret) Om du ønsker å male det, så pusser du bort det som er løst, vasker med husvask/kraftvask. Deretter grunning på bart treverk, før du legger på 3 strøk med dør og vindusmaling i ønsket farge. For å holde bordet pent lengst mulig, bør det stå under tak så det ikke blir liggende vann på bordplaten. Dette er spesielt fordelaktig om vinteren. Skal det stå på plen, er det smart med noen små stener under beina for å unngå at fukt trekker opp i treverket. Endret 16. juni 2020 av halap
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå