Gå til innhold

Dere med utleieleiligheter?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva synes dere om spørsmål fra leietaker om å male leiligheten? Skal flytte til en litt slitt leilighet som kunne blitt mye bedre med ny maling. Kontrakten er på 3 år å jeg tenkte bekoste maling selv. Ingen knallfarger,  kun freshe det opp som er. Eventuelt en litt mørk grå kontrast farge på soverom, kanskje lys grå i gang istedenfor hvit.

Er husverter generelt emot at leietaker gjør slike ting eller er det som regel greit hvis man spør?

Anonymkode: 0a33f...cae

Videoannonse
Annonse
Gjest loveli
Skrevet

Det er veldig forskjellig, ta en prat med den det gjelder. :)

AnonymBruker
Skrevet

Det varierer. Huseier vil kanskje være med på å bestemme farge. Jeg ville ikke gjort det uten redusksjon i husleien. Du betaler for å pusse op for han, dårlig deal

Anonymkode: e0535...fb6

AnonymBruker
Skrevet

Jeg leier ut leilighet i ny enebolig. Jeg har malt leiligheten etter eget ønske, for tiden går fargene i hvitt, grått og decoblått. Hadde leietaker ønsket å male, hadde jeg måttet avslå, da leiligheten leies ut til feriegjester.

Men du står i en annen situasjon, med en eldre leilighet som kanskje trenger et strøk eller to. Og hadde du da spurt meg som utleier om du kunne male, hadde du fått ja. Tror også jeg hadde satte pris på at du hadde freshet den opp (selvom det er litt fjern tanke for meg, da jeg alltid passer på at utleieleiligheter fremstår freshe og moderne). Synes du skal spørre, jeg😊

Anonymkode: ed913...1ab

• Liker 1
Skrevet

Jeg leier ut og har tidligere sagt til leietakerene mine at de får lov å male om de ønsker men at jeg da skal godkjenne fargene på forhånd. 
Jeg har også sagt jeg skal bekoste malingen. 
Da får jeg leietakere som trives og gjerne bor lenger

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Her fikk leieboer male. Eneste jeg sa var at det ikke måtte være sterke farger.

Anonymkode: 48c63...1fb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi ville ikke tillatt det, men vi har kun 1 års kontrakter, og alt var totaloppusset i 2018, så det er jo en annen situasjon. 

Anonymkode: eab3a...e14

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva synes dere om spørsmål fra leietaker om å male leiligheten? Skal flytte til en litt slitt leilighet som kunne blitt mye bedre med ny maling. Kontrakten er på 3 år å jeg tenkte bekoste maling selv. Ingen knallfarger,  kun freshe det opp som er. Eventuelt en litt mørk grå kontrast farge på soverom, kanskje lys grå i gang istedenfor hvit.

Er husverter generelt emot at leietaker gjør slike ting eller er det som regel greit hvis man spør?

Kontrastvegg er såååå utdatert! Gjør utleier en tjeneste og behold som det er eller mal alle veggene så det ser ut som 2020 og ikke 2010.

Anonymkode: 61254...afd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis leieboeren vil male, så må han gjerne gjøre det. Hvis fargene han velger er ok, skal vi gjerne betale for malingen. Men hvis han velger helt «sprø» farger må han betale selv (for da må vi male over når han flytter).

Anonymkode: 4db18...514

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Måtte godkjent fargen og diskutert prossen litt. Ikke alle er "kompitente" til å male. Hadde fargen våre fine og leiligheten slitt hadde jeg betalt for malingen og utstyret. 

Anonymkode: fcdba...b7c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Bare å spørre. Her haddejeg ville sett sett fargene før jeg sa ja. Men om det er lyse og ikke sterke farger hadde det gått gjennom her.

Anonymkode: 38158...ae1

• Liker 1
Skrevet

Vi er helt OK med at leietager ønsker å male. Ikke store jobben å male over. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi lot leietaker male. Hun valgte duse blåtoner, så det ble lekkert. 

Anonymkode: 9c6b1...e4f

• Liker 2
Skrevet

Jeg fikk lov til det da jeg leide. De visste jeg hadde planer om å bli boende i noen år og tror de likte det bedre etter at jeg hadde malt. Veggene var påskegule da jeg flyttet inn og hadde en dus gråtone da jeg flyttet ut 😊 

Det skader ikke å spørre, men som andre har nevnt, er det lurt å gå for en farge utleieren liker også

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har latt leieboer male, gjør det nok ikke igjen. Var søl både på kjøkkenskap og benk.

Men så har vi passet på å male rommene ved behov når leietakere skiftes ut, slik at det fremstår bra ved innflytting.

Anonymkode: 908b1...fb9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vi ville ikke tillatt det, men vi har kun 1 års kontrakter, og alt var totaloppusset i 2018, så det er jo en annen situasjon. 

Anonymkode: eab3a...e14

Ja, da hadde jeg nok ikke følt at det trengtes! 😉

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kontrastvegg er såååå utdatert! Gjør utleier en tjeneste og behold som det er eller mal alle veggene så det ser ut som 2020 og ikke 2010.

Anonymkode: 61254...afd

Det er en kontrast vegg der nå å det kler faktisk rommet veldig godt. Og dessuten så liker jeg å ha det slik jeg liker det, ikke etter trender eller årstall.  

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
39 minutter siden, altflyter skrev:

Jeg fikk lov til det da jeg leide. De visste jeg hadde planer om å bli boende i noen år og tror de likte det bedre etter at jeg hadde malt. Veggene var påskegule da jeg flyttet inn og hadde en dus gråtone da jeg flyttet ut 😊 

Det skader ikke å spørre, men som andre har nevnt, er det lurt å gå for en farge utleieren liker også

Blir noe dust på soverom og stue/kjøkken/gang blir en form for grålig hvit så ingenting hysterisk! Skal bo minimum 3år.

AnonymBruker
Skrevet

Det hadde vært helt ok. Hvis det var snakk om nøytrale farger og det var behov for det hadde jeg betalt for malingen.

De boligene jeg leier ut står det i kontrakten at de skal male når de flytter ut. Men ingen har spurt om å male underveis i leieforholdet. 

Anonymkode: 2b234...c84

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det hadde vært helt ok. Hvis det var snakk om nøytrale farger og det var behov for det hadde jeg betalt for malingen.

De boligene jeg leier ut står det i kontrakten at de skal male når de flytter ut. Men ingen har spurt om å male underveis i leieforholdet. 

Anonymkode: 2b234...c84

Er det virkelig liv å tvinge leieboere til å male når de flytter? Det høres ikke rett ut. Slitasje er det utleier som skal stå for. Er derfor folk betaler leie. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...