Gå til innhold

Kleskode

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Enig med Ragnhild at festfin var en fin kleskode, som vi kanskje kan benytte oss av. Forøvrig så henger kleskodene igjen fra gammelt av, og er ikke så mye brukt idag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og da kommer jeg tilbake til mitt poeng, Hvorfor skrive festfin, kler man seg ikke fint om mans skal på fest/bryllup.

Og hva er egnelig hensiktne om at flest mulig kommer i bunad selv om brudeparet har det. Nei, jeg synes dere er rare. For meg blir det det samme hva folk kom i til mitt bryllup. Festen er like fin og hyggelig for meg slv om noen kom i todelt sie kjoler mens andre kom i lange ballkjoler. For, regner med at folk er så oppegående selv at man bruker det fineste man har til et bryllup. Vel og merke hvis du ikke er invitert til fest etter byfoden ala hageselkap.

Hos oss var det en person som bommeti klesvegen, hun hadde en drakt med bluse til med et nokså kort skjørt. Der jeg er fra så er dette et jobbeantrekk eller et ut på byen antrekk, og hvis ikke folk vet det så er det jo seg selv de skjemmer ut, jeg skal hvertfall ikke fortelle de det. Og for hennes sin del er jeg glad for at hun ikke fikk beskjed om dresskode, hun ville jo ikke gått i lang kjole. Og for meg som brud er dette hipp som happ. Til tross for at jeg er en selverklært snobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dere skal bruke kjolen og dressen deres, jeg. Det er det som er meningen. Som det er forklart her er det veiledene tips, og ifølge en venninne av meg som er ekspert, sier kleskoden noe om hva brudeparet stiller i, slik at man ikke pynter seg mer enn dem. Står det smoking skal gjestene tenke mørk dress, og så videre (tror det ble riktig) Vi skrev pent sommerantrekk i vår innbydelse og regner med at det blir litt hummer og kanari, men det er helt fint - da kan gjestene gå i det de selv ønsker.

vi blir nok de mest pyntede i alle fall - med smoking og brudekjole (hvis ikke noen kommer i ball-kjole, da - men det er vel lite sannsynlig i et ute-bryllup. Og hvis så var: dem om det!)

PS! Jeg er stadig overpyntet i selskap hos noen av vennene mine, fordi de hater å pynte seg, mens jeg liker det. Det bryr meg overhode ikke. Vi gjør som vi vil selv.

Men til deg som startet denne tråden: dere trenger ikke å kjøpe nytt antrekk eller ikke komme i bryllupet i det hele tatt. Dere blir så fine så!

Lykke til!12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fruenge, selv om det var greit for deg, var det greit for gjesten?? Det er vel det som det hele dreier seg om???

At noen ønsker et bryllup med bunadstil, det er da vel ikke et problem? Og at da det skrives f.eks. mørk dress/bunad, så gir jo det et pekepinn på at det er ønskelig at de som har bunad tar denne på. Har man ikke så har man ikke, og det er jo ikke tvang.

Og apropo folkeskikk, så ville min søster ikke skrive antrekk på innbydelsen fordi noen av gjestene ikke liker å pynte seg. De vil stille i OLABUKSE!!!!!! Og da mente hun at ville skremme denne/disse fra å komme. Hun har selv hatt en slik periode i livet. Ja, jeg er spent på hvordan dette blir! Hun skal gifte seg noen måneder før meg. Hun stilte opp som forlover for en venninnne, og satt da foran i kirka med sinnsyk kort kjole. Jeg har sett bildene, og det er ikke bruden du legger merke til, men de lange bare bena til forloveren!!

Ja ja, hver sin smak. Og slik skal IKKE mitt bryllup være. Nå tror jeg ikke dette er noe problem for de fleste, og søster'n min får ta på seg bunaden om hun ikke har noen annen kjole (det har hun!). Og hun skal sitte nede i kirka, så ingen ser noe til en evt. kort kjole før etterpå. Jeg ønasker en viss stil over dagen, og det synes jeg ikke er for mye å forlange. Men så er det kun henne som ikke har samme "stil" som resten av selskapet. Men jeg tror ikke det blir noe problem, for jeg jenker meg i hennes selskap, og lar henne ha det etter sine ønsker uten å kommentere. For det er HENNES fest. (Ja, sammen med brudgommen da!!)

Ja, jeg må vel til slutt innrømme at det hadde ødelagt litt for meg om noen dukker opp i "ute på byen"-klær. (Ja, et øyeblikk hadde blitt ødelagt ihverfall, men hadde vel fort glemt det!) Fadderen til sønnan min kom i bukser og genser i dåpen. Jeg stusset over det. Og vi andre kom i bunad eller skjørt. Det blir bare helt feil!!! Men hun hadde aldri vært i en norsk dåp før. Så hun visste ikke. Det var nok min feil som ikke hadde tenkt på det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

I vår innbydelse har vi dresskode "pent antrekk", så kan gjestene legge hva de vil i det selv. For meg spiller det ingen rolle om gjestene har korte eller lange kjoler, gamle eller nye klær. Gjestene må gjerne ha på seg noe de har fra tidligere, for meningen er ikke at de må kjøpe noe nytt.

Synes selv dresskode er litt tåpelig, men av hensyn til gjestene er det kjekt å skrive noe slik at det er lettere når de skal velge antrekk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru Enge!

Hva er galt med å skrive antrekk i en innbydelse? Som flere har skrevet er antrekket ment som en pekepinn på hva man skal ha på seg. Skulle ønske at flere skrev antrekk i sine innbydelser (Også utenom bryllup), for hvor mange ganger må man ikke ringe vertskapet og spørre???

For å hindre en "elefonstorm" icon_smile.gif for klesveiledning i vårt bryllup skriver vi antrekk i invitasjonen, så folk får en viss peiling på hva de skal ha på seg. Vi skal nok også ha "Smoking/Mørk dress" som kleskode, og da kan folk trekke sine egne konklusjoner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Vi har ikke skrevet noe om antrekk i våre invitasjoner. Våre gjester skal gå i de penklærne som de føler seg vel i. Det er ikke noe poeng i å ødelegge en hel kveld bare fordi antrekket ikke er behagelig icon_smile.gif

Alle skal trives i det de har på seg.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Vi skrev "festantrekk" i vår invitasjon, vi. Det var for å gi folk det "normale" hintet om type antrekk, så kan de selv finne ut hva de øsnker å gå i, enten det er kjole og hvitt eller en grå dress, kort kjole eller lang kjole. Poenget er at folk som har lyst til endelig å få brukt fikjolene/smoking etc skal føle at det er "riktig" samtidig som at de som ikke har/ønsker å kjøpe skal føle at de må det. Dette er en variant som min (svært så korrekte) bestefar alltid sverget til, og det har fungert veldig bra så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det ble stilt spm tegn om jeg tenkte på gjestene og spes denen jenta som kom i drakt.

Jeg regner med at folk har såpass omløp i hode at de forstår at de ikke skal stille i drakt i et bryllup. Selvfølgelig er det forkjell på bryllup, mottagelse ol. men i et kveldsbryllup så har man ikke på seg "drakt ala jobben". hvis ikke denne janta forsto det så hadde ikke jeg tenkt å fotelle henne det.

jeg var aldri redd for at noen skulle troppe opp i olabukser el. Gjestene som ble invitert kjenner oss og vet at når vi ber inn til fest så er det "stil". De trengte således ikke være engstelig at det var et fordekt hageselkap. Og i mine øyne er det fire "typer kjoleantrekk" kvinner bør gå med i et bryllup. Lang kjole, bunad, enkelte buksekreasjoner (desigensydd, med feks paljettopp)og hvis man ikke har noe av dette så tar man den pene kjole man har i skapet. Og er ikke dette allmennkjent? Jeg synes det er rart.

Når det gjelder gutta er det dress, smoking, bunad og noen ganger sjakett eller kjole og hvitt. Men da bør det spesifiseres.

Jeg kan forstå i enkelte få tilfeller at man vil oppgi kledkode, feks når det skla være galla ol. Men jeg er av den oppfatningen at man skal være forsiktig med å be inn til dete. I mine øyne kreves det uhorvelig mer enn bare en flott brudekjole og flotte kjoler på gjestene.

Stedet bør være veldig elegant, maten må være superb, ingen hjortestek med fløtesaus, gjerne et storband som spiller, og de ville ikke engang drømme om å diskutere hvorvidt det skulle være fri bar eller ikke.

Og denne typen bryllup er det vel de færreste av oss som har, eller hva.

Så jeg tenker altså på gjestene, jeg lar de få frihet til å tenkte selv.

Og du som skrev at et øyeblikk hadde blitt ødelagt hvis gjesten hadde tatt på seg.... Huff, det er til å le av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På vår innbydelsekort skreiv me Festantrekk, og da kan dei ha på seg det dei vil, men ikke olabukse og genser!

Det er bedre og skrive et eller annet enn ingenting på kortet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Enig! Og for gjestene sin del synes jeg man bør ha en kleskode. Da unngår man slike problemer som at en gjest er overpyntet, mens en annen kanskje ikke har pyntet seg særlig. Kjedelig om man er gjest og har kledt seg litt anderledes enn de andre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har jeg tenkt å trekke meg fra denne diskusjonen da jeg har sagt min mening både høyt og ofte. Vil bare avslutte med et sitat ra en av de andre som skrev inne "Kjedelig om man er gjest og har kledt seg litt anderledes enn de andre!" Nei, vet du hva, håper at jeg restena v livet og kommer til å skille meg litt ut blandt mengden. Men dette viser bare hvor forskjellige vi er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Fatter ikke hvorfor noen absolutt må skille seg ut bestandig å være totalt forskjellig fra alle andre! Ikke noe hyggelig for brudeparet om en av gjestene kler seg så spesielt at det blir snakket om i lange tider etterpå. Ikke noe hyggelig for en gjest om man er overpyntet heller. Dessuten er det ikke moro å ikke være nok pyntet! Dresskoden hjelper en jo med å unngå slikt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jada man har forskjellige meninger. Og jeg kan helt ærlig innrømme at bryllupet mitt hadde blitt spolert om min søster hadde dukket opp i militærboots og "rumpekort" kjole, med naglehalsbånd. Dette kunne skjedd for et par år siden, og om jeg hadde hørt på forhånd så hadde det blitt enda verre. Hun var nettopp en av dem som absolutt måtte skille seg ut. Nå er det blitt mye bedre, og jeg gruer meg ikke. Har ikke tenk på det før nå.

Jeg er for at en har sin egen stil. Men det er ganger da man tilpasser stilen til anledningen. Det er ikke slik at folk skal være helt like. Flere av vennene mine har en litt freaka stil. Selv så liker jeg knalle farger!

(Dette har ingen ting med bryllup og kontrollfreak osv. Jeg gråt på julaften da hun troppet opp i olabukser og mente at jula var noe tull. (Vel, satt for meg selv en liten stund på badet og lot tårene renne.grine.gif) Noen bare MÅ protestere mot verden. Og det er ikke alltid noe jeg klarer å godta.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer ikke å dy meg jeg.

msn går ikke i bryllup i olagukse og nagler, sånn er det med den saken, rett og slett fordi det er inget festantrekk.

Svært som dere hengte der opp i det jeg skrev om å skille meg ut fra mengden. Hvorfor trodde dere at det var snakk om klær? Og så begynte å uffe seg fordi dere trodde regnet med at jeg e en av de som må bare kle meg annerledes.

Poenget mitt var bare at jeg har SÅ god selvtillit av om jeg skulle, mot formodninng dukke opp mer eller mindre pyntet enn hva "kleskoden" burde ha sagt så den om det. Jeg kommer da fra et pent møblert hjem med dannede manere og ikke noe obos hjem.

Så du vil aldri finne neg i en solkjole i et bryllup.*S*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger er kanskje solkjole det riktige??:)

Dessverre så er det ikke alle som har vært i så mange bryllup, og som BØR ha en pekepinn. Og for de som er drevne bryllupsgjengere, de bryr seg vel ikke så mye om hva det står? Men for mannfolka er jeg enig i at man ikke tar på kjole og hvitt om brudgommen kommer i smoking. (Det er ikke vanlig å invitere til galla, men om man ønsker det så dem om det.)

Jeg tror nå det mest vanlige er smoking/mørk dress. Og dersom det ikke står noe så er det det jeg ville trodd at var det brudeparet hadde ment.

Og til deg fruenge: Tror ikke du er som min søster! :) Men det var bare ment å illustrere hvor langt ytterlighetene kan gå. Og jeg blir ikke forbauset om de dukker opp i olabukse i hennes bryllup. I mitt (vårt!!) bryllup ville jeg blitt skuffet om noen hadde oppfattet det som en byrde at vi oppgir antrekk. Jeg mener da å kjenne gjestene (vennene i hverfall) såpass at de burde ikke reagere sånn på dette.

Er det galt å regne med at de fleste menn har en mørk dress, eller i det minste kan få lånt en av venner/familie?1212[ Dette Innlegg er endret av: diddi den 2002-03-11 16:38 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...