Gå til innhold

Kleskode

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hei

Jeg og min mann er bedt i bryllup til sommeren. På innbydelsen står det: Antrekk Smoking/mørk dress. Etter etiketten er det da meningen at jeg skal ha lang kjole. Nå er det slik at vi har bygget nytt hus og økonomien er ikke på topp. Vi ønsker svært gjerne å dra i bryllupet, men det innebærer to dyre flybilletter, overnatting og bryllupsgave. Dette kan vi klare, men det som blir veldig dyrt er at vi begge er nødt til å kjøpe nye antrekk. Vi har nemlig kjøpt nye klær da vi også skal i et annet bryllup (uten dresskode), og antrekket er da isgrå dress og halvlang kjole.

Kjære dere som planlegger bryllup, er det meningen at vi i ytterste konsekvens ikke kan dra i bryllupet fordi vi ikke har råd til å kjøpe ytterligere to nye antrekk (å leie er ikke aktuelt). Er det ikke litt snobbete å bestemme hva gjestene skal ankomme i ? (Nb de er verken kongelige eller adelige). Er ikke hovedpoenget at venner og familie skal komme sammen og feire to som har funnet kjærligheten, og ikke hvordan vi som kommer er kledd ? (selvfølgelig er vi kledd for bryllup.)

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Kanskje du kan få en rimelig selskapskjole hos. http://somaras.no icon_smile.gif

Har selv ringt henne for å få meg selskapskjole til bryllup.Skal få den sydd. Hun hadde noe ferdig , og er du heldig passer de i størrelsen.

icon_smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åååå.. Jeg har skrevet det samme i min innbydelse, men det er jo for at folk skal skjønne litt i hvilken retning man skal kle seg. Jeg ønsker jo ikke at noen skal blakke seg på bryllupet. En knelang kjole og grå dress ville vært kjempefint i mitt bryllup, man kanskje ikke minikjole... Jeg tror ikke brudeparet er så nøye så lenge ikke gjestene "topper" brudeparet (kler seg finere enn dem), eller f.eks hvit kjole. Jeg tror du kan slappe helt av, ellers så er det jo bare å ringe å høre med dem... Noen har ringt meg og spurt om svart kjole var greit, og det er jo selvfølgelig helt ok.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg har forstått det er det vel "riktig" å ha fin kort kjole når det står pent antrekk. Men nok om det; jeg tror ingen brudepar blir fornærmet om noen ikke har kjøpt ny, korrekt kjole eller ny dress til bryllupet deres, kleskode i inbydelse er ment som veiledende for gjester så de ikke overpynter/underpynter seg. Det er ikke så arti å møte i gallakjole når alle andr går i hverdagsklær, og visa versa...12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke fatte hvorfor folk skriver antrkk i sine invitasjoner. Folk må jo få gå i det de vil, og alle våre venner g familie har sa sånn omløp i skallen at de tropper opp i pentøy. Og ingen har selvsagt helt hvit kjole. Hvis mot formodning noe skulle dukke opp i noe som ikke er passende så er det jo den som bærer antrekket som sjemmer seg ut. Bruden har det vel like fint, og festen blir like fin.

Jeg synes det er helt bak mål at man på noen områder skal være så himla gammeldags, hvis det er sånn så er det jo ingen som kan komme i smoking i kirken heller, for dette er et aftensplagg.

Sorry, jeg tror ikke på noen som sier at det er lurt med kleskoder fordi da vet gjestene hva de skal ha på seg. Hvis du i innbydelsen må skrive om de skla ha kort eller lang kjole så er det jo rart at vi går med klær på i det hele tatt.

Er dt noen av dere som lager så "fine" bryllup at det er påkrevet at gjestene må komme i lange kjoler?

Mon tro om dette er de samme menneskene som serverer rekecoctail, skinkestek, og is med varme bær. *S*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hordan går det an å være for overpyntet i et bryllup? Det er da vel ikke noe vanlig hageselskap heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våre gjester gav beskjed før innbydelsene var laget om at de håpet at vi tok med kleskode, sånn at de fikk en pekepinn på hvor "fint" bryllupet skal være. 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det går an å være overpyntet. Jeg har vært i bryllup, der de hadde en enkel vielses-sermoni, og både brud og brudgom hadde helt enkle klær på seg. Da stilte alle gjestene i "vanlige" klær, eller toppen en fin sommerkjole. Dette var slik de ville feire dagen sin på, og jeg tror de hadde blitt lei seg om noen hadde storpyntet seg.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde det var slik at man hadde slik kontakt med gjestene at de ante på forhånd hvordan bryllup de kom til, men det er vel forskjellig.

Og forresten his brudgommen stiller i dress i sit eget bryllup, hva gjør det vel om noen andre kommer i smoking?

Selv om det står dresskode i invitasjoner så kler jeg meg med absolutt det jeg vil, og dette har gått bra. Jeg synes å skrive dresskode er å ta fra gjestene et valg og fotelle de hva de bør ha på seg. Hva er vitsen ved å skrive kjole og hvitt hvis du samtidig mener at det er helt ok at damen kommer knekort kjole?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk Synne

En dag skal jeg øse ut min frustrasjon og skrive et innlegg om at folk er så redd for alt mulig rart i forbindelse med bryllup.

Plutselig er verden liksom blitt helt annerledes og vi må fortelle folk hva de andre kommer til å ha på seg, akkurat som man ikke vet det fra før. Er man bedt til et enkelt bryllups så kler du deg enkelt, er du bedt til et "flott" så kler man seg deretter. Er dette så sabla vanskelig? Neida, plutselig så kommer det masse ting inn i hodene våre som gjør oss nervøse for om noen er finer enn bruden, og om man kan gå i kjoler med slep ol.

Mitt råd er , hvis du tror det kanskje er en alldelse ørliten sjanse for at bruden kan regere på antrekket så la være å ta det på deg.

Takk og pris for bunaden, i den kan kjære Norge kle seg trygt uavhengig om det spises skinkestek eller and.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dilemma dette her. Vi skriver ikke kleskode i våre invitasjoner. Middagen skal holdes i et leid lokale, maten blir god men enkel. Og gjestene er både "fut og fant". Hadde vi hatt det på rådhuset eller et fint hotell osv. hadde vi kanskje skrevet antrekk.

Selv kom jeg engang iselskap med dongeribukser og genser. Nye og fine, medbrakt drikke hadde jeg også,-så viste det seg å være SELSKAP m.koldtbord og kaker, og alle i dress og kjole... PINLIG. Hadde bare fått telefon om jeg ville komme en tur en fredagskveld... Så kleskode kan jo være til hjelp. Men kan man ikke skrive f.eks. dress/smoking?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel, jeg trodde at møek dress betyr både lang og kort kjole. Er egentlig problemet her kjole? Er det ikke heller den isgrå dressen? Og om man ikke har en mørk dress (noen de aller fleste har om de i det hele tatt har dress.), så kan man vel låne av en venn? Jeg synes brudeparet har gjort det riktige. De har gitt en antydning om stilen i bryllupet, og gjort den såpass vid at de som har en smoking hengende, kan endelig buke den. Og for de som ikke har, får de ta på seg dressen. Og mange menn føler seg feilkledd dersom de møter opp i lys dress og alle andre går i mørk. Da er det grit å være forberedt.

Og hva i all verden er galt med å gi en pekepinn på kleskodeksen? Har selv en flott lang kjole, som jeg IKKE ville brukt om det sto "pent antrekk". Da ville jeg heller tatt en pen buksedress!!

Jeg synes det er KJEMPETÅPELIG å henge brudeparet for at de fører opp antrekk. murvegg.gif

Det er helt vanlig, og aldeles ikke snobbete. Jeg stiller meg heller undrende til at det ikke står antrekk i den andre invitasjonen. DA hadde jeg følt meg usikker og hatt større problemer med å vite hva jeg skal ha på meg. Har vært i bryllup der det sto mørk dress/bunad. Okai, frem med bunaden. Og det hadde de fleste andre også gjort. Det skapte en spesiell stil over DET bryllupet. Da hadde jeg vært skikkelig overpynta med den lange kjolen min (selv om den er meget enkel). Og jeg er glad jeg slapp det.

Nå er vi invitert i nytt bryllup. Og denne gangen kunne jeg ikke se noe om antrekk. Ergo, jeg kan bare glemme kjolen (når skal jeg få brukt den?). Bunad er sikkert uansett, men nitrist i lengden. Har lyst til noe annet. Men jeg mener at med mørk dress kan JEG bruke både kort og langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har kort og godt skrevet "festfin" på invitasjonene. Alle er såpass voksne at de forstår nok at de må ha på seg noe passende, men vi forlanger ikke at de må ut å kjøpe eller leie dyre kjoler. Foresten mener jeg å ha lest at "mørk dress" om sommeren kan også være en lys...12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...